Mistä piirrustukset lautamökin tekoon

Omasta puusta

Onko kenelläkään kokemuksia lautamöki rakentamisesta. Mistä saisi valmiita mallipiirrustuksia? n. 15 - 25 m2 mökistä.

22

7596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..

      Piirtele itse. Eristämättömän mökin rakentaminen on hyvin yksinkertaista. Toisten tekemistä piirustuksista ei ole hyötyä, jos et osaa mitään rakentaa. Kun rakentaminen on mielessä suunniteltu ja piirretty, se on käytännössä sitten helppoa.
      Viranomaiset ehkä haluavat sekaantua myös asiaan, joten puhu kunnan kanssa ensin.

    • *

      Jonkunlaiset rakentamisen perusasiat täytyy tosiaan hallita. Netistä löytyy paljon erilaisia rakenneratkaisuja ja niistä mallikuvia. 25 m2:n rakennus on jo sen verta suuri, että esim. kattorakenteet vaativat tarkempaa suunnittelua. Ja kuinka rakennus on tarkoitus perustaa, vaikuttaa myös ratkaisuihin. Valmiita lupakuvia löytyy rakennusvalvonnan arkistoista, pitää vain löytää ensin se mökki, jolle luvat on anottu. Netistä tuskin löytää täydellisiä lupakuvia rakennekuvineen, koska ne ovat rahanarvoista tavaraa.

      • x=x

        Kyllä tollaisen nyt pitäisi itse osata piirtää ja suunnitella, jos vähänkin on jär-
        keä. Sokkelin tekeminen siinä on se rankempi homma, jos sen tekee se-
        mentistä, eikä rakenna mihinkään tolppien päälle, mitä en suosittele.


      • Mr Toppila
        x=x kirjoitti:

        Kyllä tollaisen nyt pitäisi itse osata piirtää ja suunnitella, jos vähänkin on jär-
        keä. Sokkelin tekeminen siinä on se rankempi homma, jos sen tekee se-
        mentistä, eikä rakenna mihinkään tolppien päälle, mitä en suosittele.

        Kumpaa siis et suosittele? Sokkelia vai tolppia?


      • Anonyymi
        x=x kirjoitti:

        Kyllä tollaisen nyt pitäisi itse osata piirtää ja suunnitella, jos vähänkin on jär-
        keä. Sokkelin tekeminen siinä on se rankempi homma, jos sen tekee se-
        mentistä, eikä rakenna mihinkään tolppien päälle, mitä en suosittele.

        Kesämökki rossipohjalle on ainoa oikea vaihtoehto, siis jos on viisas


    • mökinlaittaja :)
    • Puurahainen22

      Mene Puuinfon sivuille. Sieltä löytyy muistaakseni jopa kyseisen kaltaisen mökin piirrustukset. Samoin detaljikuvia erilaisista puurakentamisen oleellisista rakenteista.

    • tehty kohta...

      Laita maahan 2x4 lankuista tehty suorakaide esim 4,80x3,60 metriä. Laita niiden päälle 2,30cm korkuisia 2x4 lankkuja 60cm välein, laita niiden päälle 2x4 lankut.Jätä ovi ja ikkuna aukot. Laita ylä lankkujen päälle 3,60m pitkiä lankkuja 60cm välein, ja näiden päälle 2kpl lankkuja vastakkain jotka ovat keskeltä 3,50cm korkeudella lattiatasosta, ja naulaat ne toisiinsa laudanpätkillä, niitä sanotaan kattotuoleiksi. No, nythän runko onkin valmis, ja eikun lyöt paneelit sisä ja ulkopuolelle, ehkä villoja väliin. Ja eikun muuttamaan. Hintaa mökille tulee 2-3 tuhatta euroa.

      • x=x

        Teetkö ilman perustuksia, eli sokkelia ? Puu lahoaa jos se on maata vasten.

        Kalliolle voi rakentaam, mutta ei kakkosnelosen päälle. Kyllä sen täytyy olla vah-
        vempaa tavaraa.


    • > 2,30cm korkuisia 2x4 lankkuja

      Mikäköhän tämä ihmetys on? 2x4 "lankku" on noin 5 x 10 senttiä mitoiltaan. Aika lyhyt pätkä vai? Pitäisi siis olla 23 mm pitkä pätkä.

      Lankku on lainausmerkeissä, sillä vaikka kakkosnelonen teknisesti lankku onkin, aika harva sen moiseksi mieltää.

    • " kakkosnelonen teknisesti lankku onkin, aika harva sen moiseksi mieltää."

      Eipä tuo lankkua ole teknisesti, lankku on puutavara jonka paksuus on yli 38 mm mutta alle 100mm ja leveys yli 175mm.

      kakkosnelonen eli nelkku on soiro: puutavara jonka paksuus on yli 38 mm mutta enintään 75mm ja leveys 75-175mm

    • 4ymän

      Isäs oli soirona kun sua teki.

    • Ameriikanmallia

      Kevythirrestä on innostuttu niin paljon että lautarakenteiset mökit on melkein unohdettu. Helppo tapa rakentaa mökki "pitkästä tavarasta" on tehdä kuten talotehtailla. Seinä kerrallaan maassa lappeellaan. Vielä enemmän helpottaa jos tasaat mökin paikan pohjat valmiiksi niin voit ne seinät tehdä siinä pohjan päällä ja sitten vaan yksi kerrallaan nostaa valmistuttuaan pystyyn. jenkeissä tekevät jopa isoja taloja tuolla tavalla. Piirrustukset on helppo vaikka tehdä itse tai antaa jollekin arkkitehtiopiskelijalle harjoitustyöksi. Periaatteessa riittää yksi sivuseinämalli ja päätyseinämalli joita molempia sitten tehdään kaksi. Oviaukon sitten voi tehdä vain yhteen neljästä seinästä jos ei halua takaovea. Tekeminen aloitetaan sitten runkokoolauksen kokoamisella maahan alimmaiseksi. Siihen sitten tuulensuoja ja pintaan vuiorilaudoitus. Villat koolausväleihin ja sisäseinäverhous voi sitten naulata kun on seinän nostanut pystyyn.

    • Ei se niin hankalaa oo miltä aluksi tuntuu,oon samaa mieltä et tee kaks päätyä vaik maassa ja nosta pystyyn,siitä on helppo jatkaa teet sit kuinka leveen kun haluat,mitat on aina samat kun päädyissä ja aukot voit laittaa minne haluut...Jos on valmiit metallipäädyt niin valmista alle kolmen tunnin jos pohja on kunnossa.esim. mallia voit katsoa näistä roskisrakennusten päädyistä,hieman metallitöitä mut mä ainakin sain nopeesti valmiiksi,tosin mulla oli ne päädyt jo valmiina...3,25 X5m pohja ja pellitys ympärille sekä kattoon....

      • x=x

        Metallipäädyt ? Ei hitossa. Alle kolmessa tunnissa. Mikä ihmeen kiire on teh-
        dä tollaisia hommia ? Tulos on varmaan myös sitten sen näköinen.


      • Anonyymi
        x=x kirjoitti:

        Metallipäädyt ? Ei hitossa. Alle kolmessa tunnissa. Mikä ihmeen kiire on teh-
        dä tollaisia hommia ? Tulos on varmaan myös sitten sen näköinen.

        Kandee hankkia merikontti, on päätyjen lisäksi sivutkin metallia.


    • helppoa kun heinänteko,päädyt pystyyn ja 2X4 lankut vaakaan 5m pitkät,sit pulteilla kiinni ja peltiseinät ja katto,ovet tein ite,jos vaivaa et on jokin hökkeli niin sopii käydä katsomassa,ei oo mikään roskapuusta veistetty lautaläjä....Joita näkee joka stn talon pihalla....Siis runko pystyssä 3:ssa tunnissa ja peltikatto päällä.....

      • Anonyymi

        Peltihyttää pihalla olen aiiiiina halunnut.


    • Anonyymi

      Toimiztokontti, paneloi sen ulkopuolelta.

      50 w aurinkopaneeli , siinä se.

    • Anonyymi

      Ainut suunnittelua vaativa on kattotuoli. Itse tein vain lappeen poikittaistan kolmioon laitettujen kakkosnelosten päälle. Perustasta vaikuttaa olevan virheellisiä käsityksiä täällä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Susta tulee kiva kanalan poika.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe