.22 WMR

Ampuiskohan variksen

Kaapissa on jo .22 LR joka on mainio pyssy huvikseen harjoitettuun ampumiseen ja nykyisin jopa metsästykseen tietyille elukoille. Muitakin torrakoita on; muutama haulinsyytäjä ja hirvikivääri.
Nyt on alkanut mietityttämään jotta ostaiskohan .22WMR:n. kokemusta tietysti ko. kaliberista ei ole ja siksi kyselyitä.
Paljonko piipunsuusta mitattu iskuvoima on?
Onko oleellisesti tehokkaampi/tarkempi 50-100 metriin ammuttaessa?
Mikä pyssy olisi varteenotettava vaihtoehto? Nykyinen piekkari on CZ ja niithän on WMR:näkin. Tarkoitus on että tukki pitää olla 'suora' eli poskipakka on soveltuva kiikaritähtäimelle.
WMR- paukuthan ovat sangen nopeita joten vaimentimesta ei liene suurtakaan hyötyä. Käytän piekkarissa vaimenninta ihan naapurisovun/ yms. takia. LR aliäänipaukuillahan vaimentimen kanssa on kuin kärpäsläpän lyönti eikä siten aiheuta harmia naapurustossa eikä omissa korvissakaan. Asun maaseudulla ja näköyhteyttä lähelläkään asuviin naapureihin ei ole joten variksia tulee joskus napsittua pihapuista vintin ikkunasta ammuttuna. Taustalla on kymmenkilometrinen järvi.
WMR-paukut ovat vielä halpoja ratakäynteihinkin. Mutta onko tehossa oleellista eroa LR:ään.
En ole mikään himometsästäjä vaikka metsästysmaata, aseita on sekä luvatkin on kunnossa. Metsästys minulle on enempi perittyä harrastusta ja maallista kanssakäymistä.

3

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hunters life

      22 wmr:n normaali patruunan teho on piipunsuulta mitattuna 437.32 J:a.
      Hieman tehokkaampiakin on, mutta harvassa.
      Tehoa on verraten (siis LR patruunasta riippuen) jopa kolme kertaa enemmän.
      Tehoa on siis selvästi enemmän ja tuuli herkkyys pienempi ja tarkkuus 100 metrissä parempi. 50m ero ei ole suuri, mutta LR taitaa olla hieman tarkempi.
      Vaimentimesta ei ole apua sillä kukaan ei lataa WMR aliääni patruunoita.
      Itsellä on CZ ja toimii hyvin.

    • -haulinsyytäjä-

      Variksia minäkin harventelen. Useimmiten haulikolla mutta .22 LR:lläkin olen niitä ampunut. Silläkin on oltava tarkkana mihin päin ampuu. Vähän väliä käy mielessä tehokkaamman kiväärin hankinta, mutta,mutta.
      Olen mietiskellyt sitä että mikäli ammun lintua puuhun 30 asteen kulmassa ja tulee hutilaukaus. Luoti lentää aika kauas ja siinä on ymmärtääkseni siellä lentoradan loppupuolellakin reilusti iskuenergiaa.
      Kuinka kauas .22 LR:n luoti suunnilleen lentää eli mikähän sen turvaetäisyys olisi. Entäpä sama vaikka WMR:llä joka on oleellisesti tehokkaampi.
      Joskus yritin kokeilla sitä rannalla mutta en nähnyt 'molskahduspaikkaa' joten aika kauas se LR:kin menee.
      Vaikka kivääri kiehtookin niin sen turvaetäisyys on niin iso että pitäis ammuskella aavikolla jotta vois olla varmaa ettei hutilaukauksista ole vaaraa ja siksi olen suosinut haulikkoa. Sillä taas on ammuttava hiton läheltä että otus kuolee.
      Mitä mieltä kokeneemmat olette asiasta?

      • Pumppumies

        22 lr :llä on jossain patruunarasioissa varoiteltu 1500- 2000 metrin vaara-alueesta.
        WMR :lle ehkä vosi ajatella noin kolmea kilometriä suojaetäisyydeksi (kevyessä luodissa ei teho riitä pitkälle).
        Toisaalta itse tykkään haulikosta osin myös juuri sen takia että sillä on siksi haasteellisempaa metsästää, kun pitää päästä lähelle (tai saada saalis tulemaan lähelle). Kuitenkin helpompaa kuin jousella metsästys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe