saako SH töitä?

Vieraileva

Saako epilepsian kanssa Sairaanhoitajatöitä vai sanonko vasta sitten kun työkuviot sovittu? Nt olen aina harjoitteluissa siitä maininnut (minulla on aikas helppo, ei kouristeluja tms.) koska puheeni saattaa puuroutua HARVOIN, pariksi minuutiksi. Ja ihmeellisesti monelle on keikkaa tarjottu mutta ei minulle. EN sano että olisin yhtään sen parempi mutta ku tämä ei ole yhden paikan ongelma. Palaute on ollut aina täysin positiivistä.

Lyhyesti: Syrjitäänkö epilepsiaa sairastavia työmarkkinoilla. Olenko hiljaa asiasta?

6

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syrjitään

Kyllä syrjitään, vaikka Suomen lainsäädännön mukaan lain pitäisi olla sama kaikille. Kannattaa olla hiljaa epilepsiasta. On parempi salata tosiasiat, niin yhteiskunnallinen asema nousee. Rehellisyys tänä päivänä on rangaistava teko, kuten esim. työmarkkinoilla epilepsia. Valehtelemalla löytää töitä, ei rehellisyydellä.

Positiivisen palautteen pitäisi kertoa totuus: kuulut työelämään, et kortistoon. Asiakkaat (ns. potilaat) pitävät työsi laadusta. Myös sinun kuuluu saada keikka.

• pidän turvan kii

Surullista myöntää mutta en ole kertonut sairaudestani yhdessäkän työhaastattelussa enkä työpaikassa sairastamani seitsemän vuoden aikana. Työsuhteita on ollut useita, kesätöitä, pätkätöitä ja töitä opiskelujen ohella. Syy puhumattomuuteeni on se että häpeän tätä sairautta enkä halua että minut leimataan. Ja tietysti se että pelkään että en saa työtä.

• salailen.

Sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä millaisia kohtauksia saa ja vaikka kohtauksia ei olisi lainkaan lääkityksen ansiosta. Pelkkä sana epilepsia aiheuttaa ihmisissä suurta ennakkoluuloa ja varmasti vaikeuttaa työnsaantia. Todella ikävää ja sairautta on tyhmä salata mutta jos työhaastattelussa ei sairauksista kysytä niin itse en ainakaan mainitsisi sanaakaan. Olen ollut 7vuotta samalla työnantajalla ja sairaudestani ei töissä tiedetä. Kohtaukseni ovat lieviä ja pystyn ne salaamaan. Meillä on ollut työharjoittelussa epileptikko joka kertoi sairaudestaan ja silloin todella huomasin muiden suhtautumisen sairauteen ja töitä hän ei tietysti saanut harjoittelujakson loputtua vaikka teki työnsä todella hyvin ja tunnollisesti. Seuraavalla viikolla kuitenkin palkattiin toinen henkilö töihin.

• epiepiepiepi

Minä en kerro ikinä yleensäkään kenellekään epilepsiasta, en työpaikoilla enkä muutenkaan tutuille. Ainoastaan läheiseni tietävät ja tietysti lääkäreille ja vastaaville pitää mainita. Minulla ei kohtauksia teoriassa pitäisi töissä tullakaan. Olen niin harvoin saanut kohtauksia (kouristus- siis) ja joka kerralla yöllä kun nukun.
      Viime kesänä kävi, että olin kesätöissä ja sain aikaisin aamulla kohtauksen, nukkumassa siis olin. Soitin töihin, että pidän saitsua, syyksi sanoin että selkä niin kipeä (sai olla omalla ilmoituksella sen max. 3 päivää tuolla). Sekin oli osittain totta, kohtaus sai selän tosi kipeäksi. En olisi pystynyt töihin menemään, sen kohtauksen jälkeisen "pöhnän" takia.
      Lähinnä varmaan pitäisi kertoa töissä jollekin, jos oikeasti voi saada jonkinlaisia kohtauksia. Tai tarkoitan, että jos saa usein kohtauksia. Mutta eihän ole mikään pakko haastattelussa asiaa paljastaa. Jos se ei ole jotenkin olennainen riskirekijä työn tekemisen kannalta. En sitten tiedä, miten pitäisi toimia, jos töihin pääsemiseen kuuluu terveystarkastus, joita joissain paikoissa on.

• Kertokaa minulle

Mites asia sitten hoidetaan kuin kysytään sotilaspassia onko armeija käyty miksei ole ?

• N24

Parempi on olla hiljakseen työhaastatteluissa asiasta - valitettavasti. Sama koskee kouluunhakuja. Itse olen tehnyt niin, että töissä jollekin/joillekin kertonut asiasta, koska kohtauksia tulee melko usein. Keikkatyöläisenä on pitänyt miettiä usein, kertoako vai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe