Kela vaatii siis tukikuukaudelta 4,8 opintopistettä. Itse olen nostanut tänä vuonna 7 tukikuukautta ja suorittanut 33 opintopistettä. 4,8 x 7 on kuitenkin 33,6. Eli siis vähän tulee puuttumaan. Kuinka tarkka kela on tästä asiasta, pitääkö mun nyt oikeesti palauttaa yksi tukikuukausi vielä, ettei opintotukeani vain lakkauteta? Viime vuonna meni vielä vähän huonommin, kun puuttui 5 op mutta sain sen anteeksi, kun olin ekan vuoden opiskelija.
Puuttuva opintopiste
5
752
Vastaukset
- saapasjalka'''
Kysy suoraan Kelasta, en itse tiedä kuinka noissa menetellään.
Kuitenkin sanoisin, että kannattaa ennakoida jo noita tilanteita. Yleensähän on etukäteen tiedossa, montako opintopistettä tulee suorittamaan per lukuvuosi. On siis mahdollista ottaa itse lisää kursseja (vaikka diibadaabakursseja jos ei muuta) tai kysyä vaikkapa opettajilta mahdollisuutta laajentaa jotain kurssia. - eräs vaihtoehto
Jos et saa millään tarpeeksi pisteitä, niin silloin voi vapaaehtoisesti palauttaa vaikka yhden kuukauden opintotuet, niin silloin on tarpeeksi pisteitä tukikuukausiin nähden, eikä tuki mene poikki eikä tule edes selvityspyyntöä. Tällöin palautetun tukikuukaudenkin saa uudelleen käyttöönsä.
- -
No ensinäkin vasta syksyllä tehdään se tarkistelu ja Kela antaa sieltä sinulle aikataulun, jossa pitää suorittaa puuttuvat opinnot. En jaksa mitenkään uskoa, että 0,66op:sta alkaisivat edes nipottaa ja sitä varten tehdä paperisotaa.
Mihinkään tuen palauttamisiin tms. on ihan turha ryhtyä! - kelan uudet säännöt
Eikö tänä vuonna nostettu rajaa montako opintopistettä pitäisi saada. Se ei enää taida olla noin 45 vuodessa vaan 60... Mitä jos tällöin saan raavittua kasaan 53, kuinka vakava tilanne silloin on, olen fuksi...
- voi että jo
Esim. tästä saatte tietoa:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180511141412JP?OpenDocument
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751455
- 341425
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161371ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201329- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3181091- 781013