Naisena rakennusinsinööriksi?

Innostunut.

Heipparallaa!

Minkäslaista on opiskelu ja työ rakennusinsinöörinä naispuolisena?
Minkälaiset pääsykokeet, onko vaikea, mitä aineita painotetaan opiskelussa?
Entä työelämässä naispuolisena rakennusinsinöörinä? Arvostetaanko miehiä yhtälailla vai väheksytäänkö naispuolisia?

10

3236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ujtm

Naisia väheksytään. piste.

• Insinöörin tytär

Äitini on rakennusinsinööri ja yksi Turun kuuluisimmista. Hänellä on oma yritys jossa olen myös itse töissä. Ihan hyvin pärjää mun käsittääkseni naisenakin.

• 313213232

Äidilläsi on oma yritys, koska hän ei saanut töitä toisen palveluksessa.

• Insinöörin tytär
        313213232 kirjoitti:

Äidilläsi on oma yritys, koska hän ei saanut töitä toisen palveluksessa.

Heh, joo, no, tosta en tiedä. Äitiysloman jälkeen tosiaan perusti yrityksen. Nyt on ollut parissa muussakin työpaikassa toisen palveluksessa, ja on tälläkin hetkellä pääasiassa ja pitää yritystä vaan sivubisneksenä.

• hjhjEJ

no monet nais opiskelijat tulevat opiskelemaan RI:ksi siinä toivossa että saavat jonku kivan talonpiirrustus koulutuksen ja pääsevät sitten piirtelemään mielensä mukaan upeita taloja. kyllä se näin on että jos naisena tälle alalle tulet niin joudut yhtä lailla ne kaikki kesäharjottelut ym. siellä työmaalla lusimaan ja eipä kovin moni kuitenkaan pääse niitä kivoja taloja piirtelemään. pääsykokeet ovat haastavat, mutta esim. vaasaan amk pääseen niin helposti että ei väliä vaikka saisit vain muutaman pisteen pääsykokeista. koulussa fysiikka, matikka ja rakenteiden lujuuslaskelmat pääasiassa. kaippa naisia arvostetaan, mutta se ensivaikutelma on monella että "huhhuh naispomo tälläalalla.." esiintyy lievää niskurointia..

• ingenJör,,,...

Joo, käyt koulut ja muutat Ruotsiin, täällä on vaikka kuinkapaljon nais-insinöörejä.
      Itsellänikin DI nainen pomona, ja OK.
      Ja varmasti pärjäät Suomessakin...

• _MariaE

Hei!
      Olen kohta 25-vuotias naispuolinen rakennusinsinööri. Opintoni suorititn vuosina 2005-2009. Opinnoissa on melko paljon matemaattisia aineita eikä ala ole lähelläkään mitään "Piirtelempä kivoja taloja",jos sitä haluaa tehdä suosittelen hakeutumaan enemmänkin arkkitehdiksi. Valmistuin todella huonoon saumaa. Tämän "välivuoden" käytin opiskellen ja nyt olen töissä suuressa raknnusliikkeessä kustannuslaskijana.

Omakohtaisesti voin kertoa,että jo kesätöiden saaminen naispuolisena rakennusinsinööriopiskelijana on haastavaa. Asiaa helpottaa jos edes tutun tutun tuttu on jossain töissä kuka pääsisi palkkaamaan,mutta sinnikkyys palkitaan (usein keväisin tuli lähetettyä noin 25 hakemusta). Kesätyöni tein juurikin haalariharjoittelijan töissä ja muutaman vuoden kuluttua pääsin ns. kesäpomoksi.

Pääsykokeet eivät ole haastavia,lukion matematiikalla pärjää loistavasti! En ole kokenut syrjintää työelämässä, moni vain kyselee miksi olen tämän alan valinnut.

Tsemppiä valintaan ja kerro mitä olet nyt alasta mieltä? :)

• Ei saa muutenkaan

Raksalle ei nyt muutenkaan saa töitä oli sit nainen tai mies jos ei todellakaan ole näitä suhteita koska avoimista työpaikosta ei laiteta ilmoituksia nettiin Kaikki pyörii puskaradion kautta.

• DI ja amkin ope

Kun itse aloin opiskella rakennusalaa 80-luvun puolella oli naisopiskelija vanhemmille työmaapomoille suuri ihmetyksen aihe. Kai nykyisin on totuttu tilanteeseen aika hyvin. Suunnittelupuolella on ehkä jopa suhteessa enemmän naisia kuin miehiä. Johtuu kai siitä, että vastavalmistuneet miehet suuntaavat enemmän työmaainsseiksi. Opiskeluaikana olisi hyvä kerätä työkokemusta eri tehtävistä jos mahdollista. Haalaripuoli on tärkeä vaihe oppiuralla. Opiskeluaikana tulisi panostaa täysillä cad-osaamiseen ja tietokonetaitoihin. Kannattaa selvittää opiskeluaikana, mitkä atk-ohjelmistot ovat omalla sektorilla (talo vai infra) tärkeitä ja harjoitella niiden käyttöä. Jostain syystä geotekniikka ei kiinnosta opiskelijoita vaikka töitä olisi. Kakkaputkistot, siltatekniikka tai kantavat rakenteet ovat sellaisia epäromanttisia opintojen loppuvaiheen syventymiskohteita, joissa tienaa leipänsä koska kilpailua ei niin hirveästi ole. Työpaikka voi sitten löytyä vaikka hyvän microstation-osaamisen vuoksi. Naisista tulee vähitellen uran myötä pomojakin, koska miehiä ei saa aina suostumaan siihen hommaan.

• 25588

Itse opiskelen puolessavälissä opintojani raksainssiksi, enkä ole joutunut katumaan. Olen myös ollut alan toimistotehtävissä loma-ajat ensimmäisestä kesälomasta saakka. Koululle tulee ilmoituksia avoimista työ/harjoittelupaikoista, mutta kannattaa olla aktiivinen itsekkin. Nettihakuihin ei kannata luottaa työpaikan saannissa, vaan ängetä paikanpäälle kysymään.

Rakennusalalla työpaikat menevät tutuille muutenkin, riippumatta siitä oletko nainen vai mies, mutta ensimmäiseen kesätyöhön päästyäsi tuttuja alkaa löytyä kummasti. Rakennusalalla verkostoidutaan ja tunnetaan toisensa. Työpaikan saannin kannalta ei tod.näk. ole eroa oletko nainen, jollet välttämättä halua työmaalle töihin.

Noin neljäsosa rak.insinööriksi opiskelevista on naisia ja työllisyystilanne on hyvä, joten kyllä naiset työllistyvät.
      Jos pidit lukiossa matikasta ja fysiikasta, niin pärjäät kyllä pääsykokeessa ja itse opiskelussakin, jos et niin suosittelisin hakeutumaan muualle. Ei tarvitse olla mitään pohjatietoja rakentamisesta, vain kiinnostus alaan. Koulussa kyllä opetetaan kaikki tarvittava.

Pääsykoe on sama kaikille insinöörialoille, joten voit vastata kemian tehtäviinkin fysiikan sijaan. Myös luetunymmärtämistehtävä oli helpohko.
      Itse kirjoitin E:n lyhyestä matikasta ja kävin pari fysiikan kurssia lukiossa. Noilla olen pärjännyt erittäin hyvin pääsykokeessa ja opiskelussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5214
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2879
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2581
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1959
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1747
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1657
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1445
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1418
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1407
    Aihe