työtön/sairas

Neuvokaa nyt tietämä

Kun olen ollut kelan sairaspäivärahalla pitkää, se loppuu. Sitten pitää hakea sairaseläkettä, joko määräaikaista tai lopullista. Ennen kuin saan vastauksen eläkeyhtiöltä pitää kuulemma ilmoittautua työvoimatoimistoon, jotta saisin ansiosidonnaista työttömysspäivärahaa, kunnes eläkepäätös tulee.
Miten tämä tapahtuu? Enhän minä sairaana voi olla työtön, ja onhan minulla työsopimus työnantajani kanssa, vaikka en työtä voikaan tehdä. Jos ilmoittaudun työnhakijaksi saadakseni työttömyyspäivärahaa - voidaan minulle tarjota työtä - jota en voi vastaanottaa, koska olen työkyvytön!

7

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvggh.--

      On omakohtaisia kokemuksia.
      Tarvitset työkkäriin viimeisen lääkärintodistuksen,oltava B-lausunto.
      KELAn päätöksen että sairaspäivärahasi loppuu.
      Työttömyyskassaan lisäksi todistus työnantajaltasi että hänellä ei ole tarjota korvaavaa työtä.(Naurettavaa,mutta totta).
      Jos eläkehakemus tulee hylättynä (niinkuin minulla)edellytetään että siitä valitetaan.
      Olet työkkärin kirjoilla,mutta ei tarjota töitä.

    • kela

      Hei!

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Sinun tosiaan kannattaa ilmoittautua TE-toimistoon heti kun oikeutesi sairauspäivärahaan päättyy jotta voit hakea eläkehakemuksen käsittelyajalle työttömyysturvaa. TE-toimistossa otetaan huomioon sairauslomasi, mutta Sinun täytyy silti ilmoittautua työnhakijaksi.

      Koska Sinulla on voimassa oleva työsuhde, täytyy työttömyysetuushakemuksen liitteeksi toimittaa Kelaan (tai työttömyyskassaan) työssäoloehdon selvitykset eli palkkatodistus vähintään 34 viikon ajalta jolloin viimeksi olit töissä. Kela tarvitsee käsittelyä varten myös työnantajan vapaamuotoisen todistuksen siitä, ettei heillä ole tarjota terveydentilaasi soveltuvaa työtä.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

      • tyottomyyskassat

        Hei,

        Kiitos kysymyksestäsi myös työttömyyskassan puolesta.

        Työttömyyskassa voi maksaa työttömyyspäivärahaa jäsenelleen, joka on saanut enimmäisajan (300 päivää) Kelan sairauspäivärahaa ja joka on edelleen terveydellisistä syistä kykenemätön työhönsä, jos hänen työkyvyttömyyseläkehakemuksensa on vireillä tai hylätty. Mikäli työsuhde on voimassa, tarvitaan lisäksi työnantajan selvitys/todistus siitä, ettei työnantajalla ole tarjota työkykyä vastaavaa työtä.

        Kuten Kirsikin vastauksessaan totesi, tulee sinun joka tapauksessa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon.

        Ystävällisin terveisin,
        Tiina työttömyyskassasta


    • itsariko

      Entä jos tämä paska järjestelmä onjo moneen kertaan käyty läpi?

    • Sama juttu

      Kaikki paska juoksuttamiset läpikäyty,eilen tuli jopa sairaspäivä raha hakemus hylättynä,vaikka olen työkyvytön!Ketkä apinat niitä päätöksiä tekee täysin mielivaltaisesti????Välillä joku osasto sihteeri,mutta ei edes alle kirjoitusta!
      Olen liian sairas työkokeiluun mutta en saa silti edes sairaspäivä rahaa,mitä vitun touhua tämä oikein on?

      Tässä viimeisimmässä hylkypäätöksessä lukee,hakijan on oltava täysin työkyvytön!Eli siis koomassa tai kuollut,ja eikö täysin työkyvytön saa eläkkeen!!!

    • kovatarvot

      Minäkään en pysty sairauden takia töihin mutta sairaslomaakaan ei anneta koska olen työtön.

      kyllä pikkasen pistää miettimään tälläinen pompottelu.

    • tyokkari

      Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

      Työttömyysturvalain mukaan henkilö, joka on saanut enimmäisajan sairauspäivärahaa ja hänet on lääkärinlausunnossa katsottu edelleen työhön kykenemättömäksi, ja hänelle ei ole kuitenkaan myönnetty työkyvyttömyyseläkettä, on oikeus työttömyysetuuteen, jos eläkehakemus on hylätty tai hakemus on edelleen vireillä. Myös muut työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset tulee henkilöllä täyttyä.

      Mikäli henkilöllä on tällöin voimassa oleva työ- tai virkasuhde, edellytetään lisäksi, että hän on rekisteröitynyt työ- ja elinkeinotoimistoon työttömäksi työnhakijaksi.

      Katso myös Kelan Kirsin ja työttömyyskassan Tiinan vastaukset.

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe