BED ja ANOREKSIA yhdessa

oravanpyora

Haluaisin tietaa onko kellaan samanlaista kokemusta kuin minulla:
Olen 19-vuotias. Saatan olla esimerkiksi 5 paivaa syomalla alle 500 kcal paivassa, jonka jalkeen ahmin 5 paivaa n. 4000-5000 kcal paivassa, kunnes paatan etta nyt saa riittaa en halua enaan lihota ja turvota yhtaan lisaa ja sama kierre toistuu moneen kertaan?

Se aika kun syon alle 500 kcal paivassa olen tosi onnessani kun huomaan etta turvotus katoaa ja paino tippuu normilukemiin n. 52 kg (Olen 169 cm pitka). Ja silloin tunnen itseni kauniiksi ja laihaksi.
Ahmimiskautena olen masentunut ja se saa minut vain syomaan lisaa. Paino nousee sina aikana yleensa n. 54-55 kg:aan. Tunnen itseni rumaksi ja laskiksi enka jaksa lahtea kavereitten kanssa mihinkaan tai huolehtia ulkonaostani.

Tata on jatkunut n. vuoden verran. Ja paino heıttelehtii tolla valilla 52-55. Jostain syysta jos syon vahankin jotain herkkuja (suklaa, jaatelo, keksit jne) niin en vain pysty lopettamaan sita. Normaali ahmimispaivan aikana syon esim 2 kpl 200 g suklaalevya, pussillisen karkkia, litran jaateloa, yhden pizzan, pullaa, kekseja, kakkua.
Ne paivat kun syon vahan, syon paivan aikana esim. pari hedelmaa, vahan salaattia, rasvattoman jogurtin/rahkan ja yhden annoksen puuroa.

Mika auttaisi? En vain pysty syomaan paivittain normaalisti. Pelkaan etta lihon.

20

2095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin....

      En usko, että sinulla varsinaisesti on bediä (ainakaan vielä).

      Itselläni bed alkoi samalla tavalla. Olin alipainoinen ja en ikinä ollut tyytyväinen itseeni, olin jatkuvalla laihdutuskuurilla. Päivät kului joko syömättä tai söin tosi vähän. Asiaan kuului myös rankka liikunta. Monesti jos olin tosi väsynyt koulupäivien jälkeen, menin ostamaan herkkuja piristääkseni itseäni. Hiljalleen siitä tuli rutiini. Eli ensin yritin paastota aamupäivät ja sitten lopulta illat ahmin. Sitten en enää pystynytkään rajoittamaan ahmimista ja hiljalleen aloin ahmia päivittäin ja niistä tuli ahmintaputkia ja koukutuin herkkuihin. Motivaatio laihdutukseen tippui kun kiloja kertyi. Välillä paastosin ja sain hirveästi kiloja alas kunnes taas sorruin ahmimaan, koska dieettini olivat liian tiukkoja. Hiljalleen en jaksanut enää välittää ja painoa tuli kymmeniä kiloja lisää. Minulla ei ollut enää mitään hajua siitä, mitä normaali-ihmiset syövät. Elämäni oli niin kahtiajakoista, joko kituuttamista tai sitten "kaksin käsin ruoan suuhun ahtamista". Syömiseni oli kieroutunutta.

      Perimmäinen ongelmani tuossa elämänvaiheessa oli, että yritin liian tiukkoja diettejä. En saanut tarpeellisia ravintoaineita ja esim. jo proteiininsaantini oli erittäin niukkaa. Huolettaa ajatellakin,kuinka vähän ravintoaineita sain kasvuiässä. : S Se johti hirveisiin ruokahimoihin ja ahmimiseen. Ratkaisu oli lopettaa laihduttamisajattelu(tosin siinä meni vuosia ja ravitsemusterapeutillakin kävin) ja ironisinta oli, että laihduin sillä. Nykyään syön sen verran kuin syön normaalia ruokaa, en yritä syödä kevyttuotteita, sillä ne eivät pidä nälkää, vaan syön normaalirasvaisia tuotteita. Paino pysyy samassa, vaikka syön paljon, mutta erotuksena on vaan se, että syön monipuolisesti ja terveellisesti neljä kertaa päivässä. Iso aamupala, täysipainoinen lounas, välipala ja iltapala. Jos tulee nälkä, syön rahkaa vaikka välipalaksi. Muita vaihtoehtoja ei ole, sillä muuten sorrun ahmimaan. Olen hylännyt ajatuksen siitä, että minun pitäisi olla laiha tai hoikka, normaalipainoinen riittää, tärkeintä on että elämä on tasapainossa eikä ruoka vie liikaa ajatuksia. Se että yrittää liikaa rajoittaa kaloreita ainakin minulla saa aina ahmimaan lopulta, kun iskee niin hirveät ruokahimot. Se on oikeastaan melko simppeliä, kunpa olisin sen aiemmin tajunnut, niin monta vaikeaa hetkeä olisi jäänyt kokematta.

    • Dark Valeria

      Aloittaja eli oravanpyora: Kiinnostaisko suia aloittaa mun kanssa tsemppiryhmä ahminnan lopetukseksi? Lähetä sähköpostia: [email protected]

      Mulla nimittäin sama. 21 vuotta. 171 cm ja vielä viikko sitten 54 kiloa, helmikuussa 51 kiloa. Kierre jatkui ensin vuoden ja paino heitteli 51-55 välillä. Söin alle 500 kcal neljänä äivinä, ahmin kolme päivää 300 kaloria, söin 100 kaloria kaksi päivää (soijajogurtti ja omena päivässä) ja sit taas ahmin yhden päivän, paastosin seuraavan jne.

      Sitten tapahtui romahdus numero yksi ja lihoin 54 kiloon. Mutta romahdus numero kaksi tapahti viiden näännytyspäivän jälkeen viikko sitten. Ahmin koko viikon ja nyt painan varmaan yli 60 kiloa.

      Eli BED siis tullut. Ehkä saan tämän kuriin tällä kertaa. En aio enää ahmia vaan aloitan tehodieetin, -tavoitteena olla kesäkuun 1. päivä taas takaisin 54 kilossa missä olin viikko sitten. Ei tule onnistumaan, -mutta en vain kestä tätä vartaloa!

      Pelkään että lihon, -ja nyt olenkin lihonut. En tiedä miten nopeasti viikossa lihottu tippuu mutta mun on pakko saada paino alas!

    • Leipäjuusto

      Hei,

      kuulostaa tutulta. Viime pe-la välillä repesin ahmimaan herkkuja, ajatuksenani oli että "oikein luvan kanssa" ja siinä sitten tuli kahdessa päivässä mätettyä aivan käsittämättömät määrät kaikkea, pussillinen poppareita, pussillinen marenkeja, kokonainen piirakka, läjäpäin pasteijoita...

      Tästä seurasi tietysti hillittömän huono omatunto ja lupaus "paremmasta elämästä". Lauantain jälkeen kaikki ruoka on oksettanut, en ole pystynyt edes ajattelemaan mitään elintarvikkeita ja puuroakin on vaikea saada alas. Tiedostetusti en siis jätä syömättä, vaan viikonlopun mättämisen ja siitä seuranneen itseinhon seurauksena kaikki ruokaan liittyvä tekee pahaa ja ahdistaa, eli en vain saa mitään alas.

      Ei hyvä tämäkään tunne, mieluiten söisin terveellisesti ruokailusuositusten mukaisesti ja voisin hyvin. Kohtuus ja rakkaus ruokaa kohtaan eivät näköjään voi kulkea käsikädessä minun vatsalaukkuuni. :(

    • beibeeeeee92

      aloittaja, sul on varmaan ednos, eli sairaus jossa monet syömishäiriöt vuorottelee..itel sama. :s eka söin epäterveellisesti, kaikkia herkkui vaa vedin naamaan, sit olin sillee "ei vittu oon läski" ja aloin paastoomaan 4pväks. sit taas ratkesin syömään herkkui,,,loputon kierre. mut nyt täl viikol oon ostanu vaan terveellist ruokaa ja yritän laihduttaa sillä taval, et syön terveellisesti ja liikun, enkä paastoa tai muuta typerää.

    • smashh

      tuo ahmiminen ja paastoaminen vuorotellen on kyl enemmän bulimiaa. JA HUOM te anorektikot, teillä EI OLE BEDIÄ, koska jos ootte tuon painoisia pituuteenne verrattuna, olette alipainoisia (normaali ja alipainon rajalla) ja ahmitte tietty siksi että teidän keho huutaa ruokaa, kun ootte aliravitsemustilassa.Eli jos otte "tehodieetillä" sun muilla kituutuskuureilla ja sorrutte ahmimaan, ei kyllä tarkota että teillä olisi BED. Sitten vaikka vuoden päästä kun ootte lihonu 30kg voitte miettiä uudestaan....

      Ite oon nimittäin kärsiny ihan samoista ongelmista, ja vieläkin yritän joka syödä todella vähän/ paastota, vaikka tiedän että kun syö väh. 3 kertaa päivässä, ja yks niistä joku lämmin ruoka-annos, niin ahmiminen pysyy aisoissa eikä ruokaa tule mietittyä 24/7..........se on vaan vaikeaa myöntää itelleen :(

      • Huom.

        Ahmiminen ja paastoaminen on bulimiaa vain, jos henkilö OKSENTAA, eli ei silloin, jos jättää ruuan sisäänsä.


      • Huom huom
        Huom. kirjoitti:

        Ahmiminen ja paastoaminen on bulimiaa vain, jos henkilö OKSENTAA, eli ei silloin, jos jättää ruuan sisäänsä.

        Bulimia ei vaadi oksentamista, vaan mitä tahansa pakonomaista kompensointia, kuten liikuntaa, paastoamista, nestareiden tai laksatiivien käyttöä tai sitten tietty sitä oksentamista.


    • ahmija

      BED voi olla vaikka olisi laiha/normaalipainoinen!! sehän siinä just on että ahmitaan,paastotaan/laihdutetaan,ahmitaan,paastotaan/laihdutetaan, mutta ei oksenneta. Paino kertyy pikkuhiljaa..tai oikeastaan nopeasti uusiin kymmenlukemiin..mutta jos viestinaloittaja oksentaa niin se on silloin bulimiaa.

    • ahmipaastoooksenna

      Tai sitten vaan syötte kaikki päin vittua... mitä helvetin väliä sillä on onko se nyt sitten BED vai ENOS ette te mitään keräilyharvinaisuuksia ole vaikka keksisitte hienon nimityksen sille että syötte päin helvettiä... ihan naurettavaa kiistelettä tällä siitä että kenellä on mikäkin sairaus, jos vaan annatte lääkärin tehdä ne diagnoosit... vai onko se ihquuuu ku on joku sairaus? hankkikaa elämä...

    • ahmija

      Miksi sä edes käyt täällä syömishäiriöisten palstalla? Saatko tosta paskasta jotain suurtakin nautintoa,tuliko hyvä mieli? oot säkin näköjään jollain tapaa sairas tapaus.......

      • ahmipaastoooksenna

        käyn täällä koska mulla on DIAGNOSOITU syömishäiriö, nimeltä anoreksia ja mun mielestä tässä ei oo mitään ihquu ja mua pistää suututtaa ihmiset jotka tahtomalla tahtoo itselleen sairauden eikä osaa arvostaa terveyttä! näkisitte itsenne eteen edes sen vaivan että menisitte lääkäriin ettekä täällä mainostaisi kuinka sairaita olette, ihan kuin se ketään hyödyttäisi...


    • 000000´´´++++

      Ahmimishäiriö

      BED (engl. Binge eating disorder) on ahmimishäiriöiden joukkoon kuuluva tavallisin epätyypillinen syömishäiriö. Sitä sairastava ei pysty aina kontrolloimaan syömistään vaan saa silloin tällöin ahmimiskohtauksia ja syö suuret määrät ruokaa. Tyypillisesti hän myös salailee syömisiään, tuntee häpeän tunnetta eikä kykene lopettamaan.

      Ahmimishäiriö – kuten kaikki muutkin syömishäiriöt – ovat vakavia sairauksia ja hoito tulisi aloittaa mahdollisimman pian hyvän parantumisen saamiseksi. Pahimmillaan syömishäiriöt voivat aiheuttaa jopa kuoleman tai muita vakavia sivuvaikutuksia.

      Ahmimiskohtaukset ovat toistuvia ja hallitsemattomia. Syötyä ruokaa ei oksenneta, mutta joskus ahmimista yritetään hallita jättämällä ateria väliin aamulla tai aamupäivällä, joka taas johtaa helposti ahmimiskohtaukseen iltapäivällä tai illalla. Laihdutusyritykset usein laukaisevat ahmimisen, joten ne olisi syytä lopettaa.

      Ahmimishäiriö on yleisempää naisilla, ja se alkaa usein jo nuorella iällä.

      [muokkaa] Ahmimishäiriön oireita
      1.Toistuvat ahmimiskohtaukset
      2.Kohtaukset ovat hallitsemattomia
      3.Ruokaa ei oksenneta, mutta joskus ahmimista yritetään hallita jättämällä ateria väliin aamulla tai iltapäivällä, joka johtaa helposti uuteen ahmimiskohtaukseen iltapäivällä tai illalla
      4.Syömisen salailu ja häpeän tunne

      [muokkaa] Ahmimishäiriön komplikaatioita

      Ahmimishäiriön keskeiset komplikaatiot liittyvät lihavuuteen ja ylipainoon.




      Wikipediasta. Jos sinulla on BED tai kenellä muulla tahansa täällä olevalle ihmisille: LOPETTAKAA LAIHDUTUS.

      Muistakaa lapset kuitenkin että harvoin laihoilla ja normaalipainoisilla on oikeasti bediä. Välillä kuka tahansa ahmii ruokaa nälkään, kun ei ole päivän aikana mitään syönyt. Mutta kun sinulla on BED ja olisit syönyt päivän aikana 5 annosta lämmintä ruokaa, huomaat silti ahmivasti vielä illalla saman määrän sitä ruokaa.

    • ahmija

      ahmipaastoooksenna: Minullakin on diagnosoitu syömishäiriö BED ja siksi ymmärränkin ihmisiä jotka hakevat "tukea" oireilleen netistä-keskustelu palstoilta,googlesta jne. On helpottavaa saada tietää että on muitakin ja vähän vahvistusta omille epäilyille sairaudesta. Se että täällä kysellään ja jutellaan on edistysaskel taudin kukistamiseen, ymmärtämällä mikä minua vaivaa voi ihminen alkaa myöntämään itselleen että minulla on syömishäiriö. Sitten pikkuhiljaa aletaan kysellä hoidoista ja minne mennä ja mihin soittaa. Lopulta joku saattaa rohkaistua ja hakea apua, niinkuin minä. Aikani etsin tietoa ja roikuin palstoilla hakien vertaistukea,sain rohkauetta pyyttää apua lääkäriltä. Nyt odotan lähetettä luukusta kolahtavan.

    • läskiipalllukka

      ihan sama juttu mulla oon laihtunu viime aikoin tosi hyvin mut nyt ku alko masentaa ja ahdistaa kaikki nii sorruin ahmimaan, onneksi tänään ahmiminen loppui mutta olen silti syönyt liikaa:( Huomenna aloitan neljän päivän tehokuurin!! ja sitten siitä aloitan syömään taas 1000kcal per päivä kunnes olen mun tavoitteessa eli 57-59kg :) (pituutta siis 175 cm)Kyl mä jaksan pitää vaa tsemppaa nyt itteeää täysil!! on nii hyvi menny ja kaks päivää ei saa lannistaa mua!!!!

    • gtgtgtttt

      Kyllä kait sitä tulee ahmimishimoja jos on nälänhädässä päiviä! Keho pyrkii tasapainoon ja saamaan menetetyt kalorit takaisin. Jos söisitte normaalisti niin ei tulisi koskaan isoa nälkää... Ei kannata koskaan paastota, koska alitajunta ei pysty vastustamaan ruokaa sitten kun sitä on tarjolla!

    • OA
    • Dina

      Mulla on just samaa =( ollu jo kauan..Paino vaihtelee 56 kilosta 70:neen..pitkällä aikavälillä..Nyt on paastokausi ja oon nyt jotain 64 kg...oon 167 cm pitkä..Nyt on viimeisenä 2 vuotena tullu toi ahmimiskausi/ paastokausi mihin kuuluu hullusti liikuntaa...Menin eilen baariin ja ajattelin siä vain painoani koko ajan ja että näytänkö läskiltä..en pystyny pitämään hauskaa...Jopa saunoin ennen baariin menoa sen takia et san nesteitä pois...epätoivoista!

    • chocolatelover

      Nyt kun luin näitä muiden kirjoituksia, tajusin kuinka huonolla mallilla oma syömiseni tosiaan on... Olen ihan normaalipainoinen 15-vuotias tyttö ja urheilen aika paljon; käyn juoksulenkillä 2-3 kertaa viikossa, teen erilaisia lihasharjoituksia ainakin pari kertaa viikossa, tanssitreenit 2 kertaa per viikko ja kolme kertaa viikossa koululiikuntaa. Oikeastaan musta tuntuu, että mun on PAKKO urheilla paljon, koska muuten painoni lähtee nousemaan, sillä syön paljon, siis tosi paljon.
      Olen erityisen perso kaikelle makealle. Viikonloppuna se määrä mitä syön on jotain ihan järkyttävää: karkkia, jäätelöä, sipsiä, jotain leivoksia jne. Kaiken lisäksi normaali ruokakin maistuu. Herkut on siis tosi iso ongelma mulle ja haluaisin pystyä säätelemään syömistäni paremmin. Ja tän vuoden puolella on ollut koko ajan semmoista jojoilua, että pari viikkoa oon aina ollu herkkulakossa, mutta sitten on tullu repsahdus ja olen syönyt taas kaikkea roskaa sen tauonkin edestä. En yksinkertaisesti pysty pysymään missään tasapainossa tän syömisen kanssa. Se on kaikki tai ei mitään. Ois aivan mahtavaa jos oppisin syömään herkkuja vain kohtuudella. Olen puhunut tästä vanhempieni kanssa, mutta he vain sanovat, että ei kannata miettiä liika syömisiä, koska muuten saan kohta jonkin syömishäiriön... Kyllä minulla mielestäni on oikeus haluta syödä terveellisesti ja luulisi sen olevan hyvä juttu.
      Olisiko mitään vinkkejä miten saada herkuttelu kuriin?

    • jhftruekl

      Minulla on myös tuo kaikki tai ei mitään herkkujen suhteen :((, Vinkkejä herkuttelun kuriin pitämiseen !

    • shaf

      Huoh.. Täällä jotkut 2-3kg lihoneet kauhistelee kuinka läskejä ovat.. Ite 170cm ja 60kg:sta lihonut ahmimisella (BED) nyt 94kg..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe