Masennusta vai jotain muuta?

Itmil

Eli.. Näin alkuun:

Oireet alkoivat 2.5 vuotta sitten masennuksena, joka iski hyvin nopeasti ja voimakkaasti päälle - Toivuin kuitenkin työkykyiseksi melko nopeasti. Sen jälkeen on ilmennyt seuraavanlaisia oireita:

-Stressiherkkyys
-Pakkoajatukset
-Paniikkihäiriö
-Ahdistuneisuus
-Masentuneisuus

Mutta 3 viikkoa sitten kaikki muuttui, ennen tuolloin alkanutta lomaa kävin vielä töissä - Kyllä, ylläolevat oireet olivat voimassa mutta pystyin tekemään vapaa-ajalla asioita, pystyin käymään kavereilla jne..

Noh, lomakun alkoi niin ei mennyt kuin päivä niin iski päälle hirveän masennuksen, itkin 4-5 päivää lähes kokoajan. Tuon ajan jälkeen rupesi hirvittävät ahdistuskohtaukset ja ihan tolkuton levottomuus. Lomalta palatessa oli pakko mennä lääkäriin ja hakea sairaslomaa jolla olin viimeviikon. Koko viikon aikana en saanut mitään tehdyksi, makasin sängyssä aamusta iltaan kunnes nukahdin, en tuntenut/tunne vieläkään yhtään mitään - Ei edes itketä, on vaan todella "tyhjä" olo. Ja pahinta on, että masennukselle ei ole edes suoraa syytä.

Mutta minua ihmetytttää että en koe masennusta, eli että "kylläpäs masentaa" vaan pää on tyhjä ajatuksista, en pysty tekemään mitään, en pitämään yllä sosiaalisia kontakteja, pää käy hitaalla, makaan vaan sängyssä tekemättä mitään

Eli onko tämä vieläkin masennusta vai mitä?

Lääkityksenä on risperidon, rivatril ja viime maanantaina aloitettu Cymbalta.

2

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuttuaTekstiä

Kuullostaa ihan selvältä masennukselta, jopa vakavamman asteiselta. Masennuksesta toipuminen on hidasta ja ehkä menit liian nopeasti takaisin töihin. Mene uudelleen lääkäriin ja kerro tilanteesi. Toivottavasti lääkäri on perehtynyt mielenterveysongelmiin, sillä kaikki eivät osaa ollenkaan diagnosoida masennusta ja luulevat, että siihen riittää 2 viikon loma. Masentunut tarvitsee ensin sairaslomaa levätäkseen, sitten keskusteluapua toipuakseen. Pelkällä lääkityksellä ei mielestäni toivo.

Puhun omasta kokemuksestani.

• minun kokemus

Minulla taas masennus ilmenee siten, että olen hyvin nyanssiherkkä, melko kireä koko ajan; vaikka aina jos jaksaa lähteä ystävien kanssa ulos, se kyllä piristää ja koko ajan on lisäksi jonkinmoinen tyhjyyden tunne, mitä täytän satunnaisesti esim. alkoholilla, vaikka pääni kyllä pelaa ihan hyvin. Unettomuus on ollut kamala vaiva mulla myös jo vuosikausia, eli etenkin jos seuraavana päivänä on tärkeä meno, joudun pyörimään sängyssäni tuntitolkulla, ennen kuin saan unta. Itkuherkkyyttä minulla kylläkään ei ole, paitsi humalassa. Itsekriittisyyteni on huipussaan. Ja luovuuteni myös kadoksissa, samoin kuin spontaani innostuminen asioista, mikä on vähän surkua. Siinä minun oireeni.:) Joskaan en tiedä, että miten vakava minun masennukseni on ja mielelläni minä en "tilaani" mitään psyykenlääkkeitä ainakaan alkaisi syödä, koska syön jo sytostaattteja, jotka ne kuormittavat elimistöäni ihan riittävästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      169
      2607
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2387
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1082
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      849
    6. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      19
      737
    7. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      727
    8. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      722
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      86
      720
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      678
    Aihe