Hei Masseur ja muut, joilla on kokemusta asiasta!
Minulla korkeanpaikankammo. Pelkään pahiten silloin, jos joudun olemaan tai kulkemaan lähellä reunaa, josta pudotus alkaa. Niinpä esimerkiksi Madeiralla useat levadat täytyi jättää väliin. Olen ymmärtänyt, että Azoreilla ei olisi yhtä korkeaa. Kulkeeko vaellusreitit kuitenkin lähellä "reunamia" vai onko välissä esim. kasvillisuutta? Ärsyttää tämä pelko ja kuitenkin haluiaisin viettää lomani juuri luonnossa kulkien. Kiitos tiedoista jo etukäteen!
Korkeanpaikankammoinen
3
220
Vastaukset
- Automatkaaja...
Azorit on huomattavasti "loivempi" paikka, eiköhän sieltä löydy sopivammat patikointireitit helpommin, tosin näköalat ei vastaa Madeiraa, mutta aina jotakin.
Patikoineet voinevat neuvoa sopivia reittejä.
Toki joiltakin merenrannanpuoleisilta näköalapaikoilta on kivasti pudotusta mereen ja kaiteet/vallit on polvenkorkuisia, että niitäkin löytyy. Korkeuserot Azoreilla ovat pienemmät kuin Madeiralla. Suomalaisille Azorit ovat yhtä kuin São Miguelin saari. Sen lisäksi saariryhmään kuuluu kahdeksan muuta saarta. Mainittakoon vielä, että Portugalin korkein huippu kohoaa Azoreilla. Se on Pico samannimisellä saarella. Picon korkeus 2351 m.
Azorien vaellusreiteistä kerrotaan yksityiskohtaisesti netissä osoitteessa http://www.trails-azores.com/index.php. Kotisivuillani olen julkaissut vuonna 2008 tarinan aiheesta otsikolla Vaeltamisen ilo Azoreilla. Juttu sisältää tusinan reitin kuvauksen suomeksi.
São Miguelin korkeimmat huiput ovat 1000 metrin luokkaa. Vaelluspolut ovat tyypilliseti muutaman sadan metrin korkeudessa, mutta niillä tuskin on missään yhtä kiperiä paikkoja kuin Madeiran levadoilla. Sete Cidadesissa reitit kulkevat mm. muutaman sata metriä korkean kraatterin harjalla. Vaeltaa voi myös Sete Cidadesin kraatterilaaksossa. Furnasin kraatterilaaksossa on mahdollista patikoida mm samannimisen järven ympäri.
Vaellusreiti noudattavat osin vanhoja teitä ja kinttupolkuja, joita pitkin kalanmyyjät ennen muinoin taivalsivat kyliin kauppaa tekemään taakka selässään.
Azorien maisemat eivät mielestäni jää mitenkään jälkeen Madeiran maisemista, vaikka yhtä suuria korkeuseroja ei olekaan. Suurista korkeuksista johtuen Madeira on Azoreihin verrattuna karua, Azorit sen sijaan ovat aina vehmaat. Tasankoa tuskin on. Maisemalle ovat tyypillistä kekomaiset, ei aktiiviset tulivuoret, joita saariryhmässä on laskettu olevan 290. Niiden rinteillä syö ruohoa toista sataatuhatta nautaa.- AH
Kiitos tiedoista! Heinäkuun lopulla rohkeutta sitten koetellaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279