Viilennystä omakotitaloon?

Kesä tulee...

Kesähelteet ne taas tulevat, ja noin 150 neliöinen omakotitalo (vuonna 2004 rakennettu) pitäisi saada viileäksi. Tai siis ei tietysti kaikkialla tarvitse olla viileää, mutta ymmärtänette pointin. Olen lukenut kauhujuttuja ilmanlämpöpumpuista, joten mietin, onko talon viileyttämiseen muita mahdollisuuksia? Luin jostakin noista ilmanjäähdyttimistä, mutta ne taitavat sopia vain yhden huoneen jäähdyttämiseen? Vai?

Olen idiootti teknisissä asioissa, joten selittäkää kuin tyhmälle :)

16

1619

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäähdyttelijä

Lämpöpumppu vaan paikalleen! Älä usko ihan kaikkia ns" kauhujuttuja mitä kirjoitellaan. Pumpulla talo jäähtyy varmasti!

• joo,kyllä vaan

Joo, pumppu seinälle, kyllä viilenee. Syksyllä voit sitten kokeilla sitä lämmityspuoltakin.

• kuraat huosuisjo

Jos tosiaan asiat on niin huonosti, että pumppu on paras vaihtoehto niin otan osaa :(. Ikävää, että tuollaisia grynderikohteita tehdään....

olet varmaan koittanut pitää auringon paisteen talon ulkopuolella? ja muut normitoimenpiteet...

• Kesä tulee...

Kiitos kommenteista, pitää soitella lämpöpumpuista asentajille. Googletin pumput, enkä löytänyt oikeastaan muuta kuin yhden professorin hätäilyjä, joten ehkei pumppu niin kauhea olekaan :)

kuraat huosuisjo, ei täällä ole ikävää olla edes 20-25 asteen helteissä jos ne eivät kestä viikkotolkulla, mutta viime kesän monen kuukauden 30-35 helteet alkoivat olla tukalia, kun ovia ja ikkunoita ei voi pitää lemmikkien takia auki lainkaan.

• Joku vaan

Minulla on kotona Mitsubishi FD 25. Hyvä peli niin jäähdytyksessä kuin lämmityksessäkin. Mökille tuttu asentaja suositteli ja asensi Fujitsun. Se kun on hyvä hyötysuhteeltaan myös pienellä teholla, eli sopii hyvin pienehköön tilaan ja takkauunin kaveriksi.

• sdfsdfsdf

Ööö,

Mitä vaihtoehtoja on jäähdyttämiseen, muita kuin "pumpputeknologia".
      Minä en keksi yhtään. Voisiko joku valaista.

Siis jos käytössä ei ole esim maaviileää.

• Tyytyväinen olen

Järkevin tapa jäähdyttää jälkiasennuksissa on ehdottomasti lämpöpumppu!

• Viileämpi ilma

Monipuoliset lämpöpumppujen valikoimat löytyy ainakin Panasonicilta.
        Halvin viilennys/ lämmitysmalli kierrättää huoneessa olevaa ilmaa. Vempeleen voi asentaa itsekin.

• Pumpataan

Eikö asennus vaadi niin kylmä kuin sähköluvat. Panasoniceissa on ollut vissiin puhaltimenlaakeri ja kompressori vikoja melko paljon!

• lauennut pana

En toista panaa osta lauenneen tilalle!

• Panasonic NE9

Täällä Panasonic pyörinyt nyt kaksi vuotta, laukeamista ei ole vielä tapahtunut jos laukeis niin seuraavaksi ostaisin varmaan Mitsubishin kun VTT testien mukaan pumppaa vielä lämpöä vaikka ulkona -30c

• Kesä tulee...

Suuri kiitos taas kaikille vastaamisesta!

Millainen merkki Mitsubishi on lämpöpumpuissa? Rahaa on käytössä tarpeellinen määrä, joten hinnalla ei ole niin väliä, mutta kun omalla paikkakunnalla on Mitsubishin lämpöpumppujen asentaja. Mietin vain, kannattaisiko sellainen ostaa.

• cxz

osta mutta älä osta pienintä mallia,tutki muutkin merkit,kysele tutuilta älä luota myyjiin niillä on kaikki testivoittajia.
      ja takuuasia,osta isomman maahantuojan laite jossa huolto pelaa.
      laitteet on ylikehuttuja tehojen suhteen,talvella et pärjää yksin pelkästään lämpöpumpulla.minä taistelin,viallisen pumpun kanssa 2 vuotta jonka jälkeen se vaihdettiin uuteen ja isompaan pumppuun,nyt on toiminut taas 3kk.hyvin.

• FläktWoods

Itselläni on 300 m2 talossa Fläkt Woodsin vesikiertoinen ClimaFläkt-jäähdytysjärjestelmä, lämpötilat 7/12 oC. Käyttää siis ihan normaalia lämpöpumpputekniikkaa veden jäähdytykseen, mutta puhallinpattereissa kiertää vesi-glykoliseos eikä kylmäaine, ja noissa on ihan luonnollisesti myös ne suodattimet, jotka siivotaan säännöllisesti jäähdytyskaudella pölystä yms. epäpuhtauksista. Makuuhuoneissa meillä on FW:n QFDK-kattokasettipatterit jotka ovat upotettu kattoon, ja olohuoneissa RVSF:t piilotettuna alaslasketun katon sisään. Ohjaustekniikka, kuten venttiilit ja termostaatit ovat samankaltaisia vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa. Viileys on tasaista ja energiankulutus suhteellisen alhaista. Järjestelmää en vaihtaisi tavalliseen ILP:un - niin paljon parempi ja oikeastaan ainoa tämä vaikkakin liikerakennuksissa yleisempi vaihtoehto on. Toki vesi voidaan kylmentää kompuratekniikan sijaan maakylmälläkin. http://www.flaktwoods.fi/tuotteet/ilmanvaihdon-jaahdytys/climaflakt-vedenjaahdyttimet/

• Kesä tulee...

Kiitos kaikille topiikkiin kirjoittaneille, meille asennettiin viikko sitten ilmanlämpöpumppu, joka on mahtava :) Näillä helteillä on taivaallista, kun koti on todella viileä.

Pitääkö ilmastointilaitteen olla muuten ihan normaalisti päällä ja normaalilla voimakkuudella, kun lämpöpumppu on päällä? Tällä hetkellä ilmastointi on päällä, kun unohdin kysyä tätä asiaa asentajalta. Olen blondi :D

• Ei blondi

Meillä on LTO ja ilmalämpöpumppu. Pidän ilmastointia kesät talvella 1 nopeudella ja hyvin rullaa,, On myös kivan viileää helteillä sisällä. Syyskuun lopulla sitten lämmittämään taloa varaavan takan apuna,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen