Menen neuvolalääkäriin perjantaina, joten siellä saan varmaan vastauksia, mutta koska olen utelias niin ajattelin kysellä täältä vähän kokemuksia.
Minulle on ilmestynyt liuta uusia pikkuisia luomia raskauden aikana (nyt rv28), ja niistä mitkä minulla oli jo aiemmin niin on nyt pari kappaletta muuttunut aika paljon. Eli ennen ollut ihan siistejä, tasaisen ruskeita, littania.. nyt tummuneet keskeltä ja niistä on tullut sellaisia löysiä, ylös/ulospäin törröttäviä....
Onko tämä ihan tyypillistä/oletteko muut huomanneet että luomet käyttäytyvät eri tavalla raskauden aikana?
Luomet...
9
4426
Vastaukset
- nurseryx
hoidan päivittäin melanooma potilaita. Melanoomakin on pirullisen usein viattoman näköinen. Jos epäilee niin poistata ja aina näytteeksi. En halua pelotella,useat luomet lähtevät raaputtamalla irti,viattomia ovat. Jos muoto,väri jne muuttuu,syytä poistaa. Oletko palanut lapsena?
- jkhgyfgcvb
No haloo!! Luomet ja muut ihon tummentumat kuuluvat raskauteen, ovat hormoniperäisiä :) Hienoa pelotella heti ihosyövällä... Itselleni tulee joka raskaudessa lisää luomia ja nimenomaan kaulaan ja juurikin tuollaisia "irtonaisia". Eivät edes ole varsinaisia luomia, vaan ihon kasvamia (EI kasvaimia!) Raskauden jälkeen terkka voi poistaa ne ihan langalla tai pienellä veitsellä. Ei tarvita puudutteita, koska ovat pelkkää ihoa. Raskauden aikana niitä ei poisteta veren hyytymätekijöiden takia. (eli raskaana ollessa vuotaa verta vuolaammin :) )
- nurse too
jkhgyfgcvb kirjoitti:
No haloo!! Luomet ja muut ihon tummentumat kuuluvat raskauteen, ovat hormoniperäisiä :) Hienoa pelotella heti ihosyövällä... Itselleni tulee joka raskaudessa lisää luomia ja nimenomaan kaulaan ja juurikin tuollaisia "irtonaisia". Eivät edes ole varsinaisia luomia, vaan ihon kasvamia (EI kasvaimia!) Raskauden jälkeen terkka voi poistaa ne ihan langalla tai pienellä veitsellä. Ei tarvita puudutteita, koska ovat pelkkää ihoa. Raskauden aikana niitä ei poisteta veren hyytymätekijöiden takia. (eli raskaana ollessa vuotaa verta vuolaammin :) )
moi!
Joo luomia voi olla monenlaisia, siis ei pidä myöskään olla ilkeä sellaiselle ihmiselle joka kertoo asiasta oman näkökulmansa. Ihosyöpä vaan on sellainen että sen saa kiinni luomista, ja kaikki muutokset on hyvä jutella lääkärille.
- ()()()()()()
Minullekin on tullut noita valitettavasti nyt raskausaikana. Täytyy sitten raskauden jälkeen miettiä, mitä niille pitäisi tehdä.
- kaljupiä ja äiti
jännä miten täällä ihmisten lukukyky on rajallinen,eräs kiroittajahan nimenomaan antoi varsin kattavan näkökulman asiaan. Raskausko päänne pehmittää? Itse sairastin melanoomaa ihan tavallisen näköisessä luomessa. Turha sitä on hyssytellä asiaa,tk lääkäri ei edes aluks meinannut poistaa koko luonta! Teillä on vaan maallikon siniset silmät ja mutu tuntuma aina kaikkeen ja sitten esitellään viisaana tietoa. Joku sen syövän silti saa hyssytelkää mitä hyssyttelette.
- erthj
Sairastitko melanooman nimenomaan raskausaikana? Tosiasia on, että raskaus muuttaa kehon hormonitoimintaa radikaalisti, mikä näkyy mm. kaikkialla ihossa (nännit ja luomet tummenevat, jne.) Sillä ei ole mitään tekemistä itse luomen kanssa tai että luomessa itsessään olisi solumuutoksia. Ei kukaan hyssyttele asiaa, mutta melanoomaa harvemmin esiintyy niin ,että luomia alkaa yhtäkkiä tulemaan kovasti lisää...
- samassa tilanteessa
Rauhaa vaan... joillakin raskauden hormonit aiheuttavat sen että uusia luomia tulee hirveästi, olen itse yksi heistä. Jos niitä tässä vaiheessa alkaa kyttäämään ja pelkäämään niin tulee kyllä hulluksi, niitä nimittäin kasvaa paljon uusia ja vanhatkin voivat muuttua. Tilanne rauhoittuu sitten raskauden jälkeen, itseltä noita raskausluomia on myös kadonnut senjälkeen kun vauva on syntynyt. Niitä kannattaa käydä näyttämässä (esim. syöpäyhdistyksen luomihuoli-klinikalla, siellä ovat kokeneita katsomaan) sitten vaikka muutama kuukausi vauvan syntymän jälkeen, ja tehdä poistopäätökset sillä perusteella.
Ja suhtaudun kyllä vakavasti, itseltäni on luomesta löytynyt in situ melanoma. Nuo raskauden aikaiset luomimuutokset voivat vaan olla aika villejä eivätkä useinkaan silti ole pahanlaatuisia, niiden poistattamisen voi hyvin jättää synnytyksen jälkeiseen aikaan kun muutokset muutenkin rauhoittuvat ja tilanne selkiää. - !!!
Luomia mullekin on tullu ihan älyttömästi lisää ja nimenomaan kaula/hartiaseudulle! Ja jo olemassa olevat luomet, joita on PALJON, ovat muuttaneet muotoaan. On siinä terkkatädillä tekemistä, ku lompsin raskauden jälkeen niitä poistattamaan! Osa on kyllä semmosia, joita pitää ihan leikata pois... Ja ku kaikki niin näkyvällä alueela, tai just semmoses paikas, et rintsikat ja paidan kaulukset hankaa, niin haluan niistä eroon:D
- Vähän viisaampi
Noniin, tänään sitten kävin lääkärillä ja muistin jopa luomistanikin kysyä, ja niin kuin jo ajattelin, ja monet vahvisti, se on ihan normaalia, eikä niitä raskausaikana poisteta,
Harmillisimmat voi sitten synnytyksen jälkeen käydä poistattamassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295504Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144104Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512860Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2871362Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 601219
- 791149
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971126Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2171126