Alkulaukaus

Freelancer**********

Varhaista huomenta!
Tuli mieleen eräs ajatus tässä palstaa lukiessani, josta en löytänyt keskusteluketjua.
Vaikka olen ollut raittiina jo toistakymmentä vuotta, vieläkin tulee sellaisia mielleyhtymiä joita kutsun "flasbackeiksi". Olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla samanlaisia kokemuksia.
Tarkoitan tällä tekijöitä jotka ennen laukaisivat helposti juopottelun. Nyt kun jälkeenpäin asiaa ajattelee, ne ovat hyvi pieniä tekijöitä. Ei todellakaan tarvitse olla sitä surullisen kuuluisaa "vitutusta" laukaisevana ajatuksena.
Minulla esim. olen huomannut seuraavanlaisia tilanteita.
Keväällä kun näen auringon paistavan ja lumen sulattaneen ns. "pälvipaikan", tulee heti mieleen kaljatölkki.
Kesällä taas pelkkä mökkisaunan lämmittäminen aiheuttaa saman mielikuvan.
Pitkään oli myös perjantaisin töistä kotiin ajellessa tunne että jotain puuttuu. Tietysti se pullo.
Näitä on monta muutakin, esimerkiksi pelkkä kunnon naurun kuuleminen tuo mieleen juomisajat.
Alkuun nämä tunnetilat tai mielleyhtymät saivat suun kuivumaan ja oli mielessä jopa pelko retkahduksesta, nykyään ainoastaan tiedostan että aivoni muistavat tilanteita, mieli ei tee kuitenkaan juoda. Onneksi.
Mielenkiintoinen ilmiö oli aikoinaan ns. valekrapula, lauantaiaamuisin useimmiten. Herätessä tunne siitä että on kaamea kankkunen, vaikka mitään ei ollut juonut.
Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia?
Itse olen ajatellut niin että on ihan hyvä tiedostaa nämä tilanteet etukäteen, silloin ei tule yllätyksenä se, miten pieni juttu voi toimia retkahduksen alkuna.
Aloittelevat raitistujat saattavat yllättyä ja jopa säikähtää ajatuksia joita tulee, ainakin minulle kävi niin.
Nykyään saattaa vieläkin ajatus tulla, mutta annan sen mennä saman tien. Merkillistä tässä ilmiössä on se miten kauan aivot muistavat ja miten syvällä tuo alkoholismi istuu. Siellä se olkapäällä nököttää ja muistuttaa olemassaolostaan pikkujutuilla, hyvä niin tavallaan....mutta sen turpa pitää tukkia ajoissa :)

2

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Weeti Whisky

Refleksejä, tottunut tietyissä tilanteissa ottamaan. Tupakoitsijat joutuvat tappeleen älyttömän kauan tuon asian kanssa kun lopettavat.

Yks jutu, mistä taas ei puhuta ikinä, on hyvänolon krapula. Kun on pitempään juomatta ja vetäsee kevyet lärvit, tärpätistä tulee oikeinkin hieno känni, ihan kuin nuorena. Lisäksi aamulla on oikein seisokkikankkunen. Ei paha oksentelukrapula, vaan sellainen naurattava ja iloinen fiilis. Ja takuulla stondaa.

Sama röökillä, pitemmän lakon jälkeen kun polttaa ensimmäisen tupakin, se maistuu todella hienolta. Menee päähänkin, ihan kuin kakarana. Tpakasta tosin tulee sitten helpolla pääkipua ja pahaa makua suuhun, mutta siitähän päsee kun polttaa tupakin.

Tosiasia on, kyllä juomatta pystyy olemaan kuka tahansa, kun on juomatta. Tupakka se pahempi on, verrattu heroiiniin. Siitä tulee niin vahva fyysinen ja pryykinen riippuvuus, että ei siitä hetkessä pääse irti.

Kannattaa muuten huomata, tupakoinnin lopettamista varten on nikotiini valmisteet, joilla ajetaan riippuvuus alas, ihan kuin huumausaineillekin on. Alkoholisti pääsee kyllä viinan fyysisistä oireista eroon ajan kanssa, mutta polttimolle ei tehdä mitään, ja seuraukset näkee tälläkin palstalla. Päivä kerrallaan.

• Freelancer**********

Joo, muistan kyllä tuon "naurattavan" krapula-aamunkin...näistä seisokeista en niin paljoa tiedä, nainen kun olen :)
      Tupakasta en ole päässyt irti vieläkään. On ollut laastareita, inhalaattoreita, purkkaa, nappeja....ei onnistu.
      Johtunee siitä ettei todellista halua vielä ole lopettaa. Mutta ehkä sekin aikanaan, mutta pitää valmistautua todella hyvin.
      Sekin on aivan tosi ettei "polttimoille" tehdä mitään jos ei sitten hakeudu itse aktiivisesti hoitamaan päänuppiaan. Minä menin, koska olin niin masentunut ja hoitosuhde kesti viitisen vuotta.
      Hyvä niin, se ainakin vahvisti minua, liekö tämä pää koskaan täysin terveeksi tuleekaan, mutta ainakin sen kanssa on oppinut elämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5896
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2036
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe