Kissalle tulee ripuli märkäruoasta..

Ragdolllll

Meille tuli kissa pari vkoa sitten ja alkaa olla kotiutunut jo (ikää vähän alle 2v). Maha oli heti alusta asti ripulilla ja kun kysyin kasvattajalta aiheesta niin kehotti jättämään koko märkäruoan pois. Kakka koveni kun jätettiin pois. Nyt testasin taas antamalla märkäruokaa (Applaws kanaa) ja heti meni maha löysälle. Kasvattaja sanoi,että kissa pärjää pelkällä kuivaruoallakin,mutta tietysti olisi hyvä jos märkäruokaakin saisi. (Kissa oli siis palautunut kasvattajalle sijoituskodista, ei asunut siellä kuin ihan pentuna)
Mitä suosittelette? Mikäli jollakin on samanlaisia kokemuksia niin onko löytynyt ruoka joka sopii? :/

3

2059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siipipala.

      kysy mitä ruokaa kissa on saanut ensimmäisessä kodissaan ja sitten kasvattajalla. Ruokavalion muutos pitää tehdä joillekkin kissoille tosi hitaasti.
      Tarkasta että märkäruuat ovat viljattomia. Kyllähän se kissa pärjää juu raksuilla, mutta on totta että raksut voisivat olla 1/3 osaa ruuasta tms.miten kullekkin sopii. Märkäruuasta kissa saa nesteitä jos on muuten heikko juomaan. Myös raakaruokinta kovettaa vatsaa, mutta siihen ainakin pitää siirtyä vähitellen tai vatsavaivat saattavat pahentua..se kun on 100% sitä itteään eli lihaa :)
      Vatsan löysyyteen on monia kikkoja.Kerron muutamia:
      -Osta MARINOIMATTOMIA kanan filesuikaleita ja keitä niitä vedessä ilman mausteita
      -Osta apteekista kissan ruansulatusta tehostavia/vatsaa rauhoittavaa bakteeritahnaa
      -Osta kissan ripulilääkettä

      Itse olen hoitanut löysän vatsan myös yhtäaikaa noilla kaikilla.
      Tarkista nyt kuitenkin se että jos syöpttämäsi raksut ovat RC:tä niin vaihda nopsaan muuhun merkkiin. Ne ovat yleisesti herkkavatsaisilla roduilla(mm.ragdoll) huonohko valinta koska niissä on paljon viljaa ja allergisoivat kissan..myös allergiat voivat aiheuttaa vatsavaivoja kissallesi.

    • Ragdolllll

      Kiitos paljon!

      Kasvattaja vaan sanoi,että ei tiedä mitä ruokaa kissa on syönyt sijoituskodissaan tai onko ylipäätään syönyt märkäruokaa (mikä on kyllä outoa, ettei tiedä..) Ehti olla kasvattajalla viikon ja söi silloin siellä jotain thai kanaruokaa jossa ei juuri kastiketta tms ole eikä ollut silloin ripulilla. Tykkää kovasti märkäruoasta ja söis varmaan kaiken mitä antaisi.. Ostin sitten eläinkaupasta Applawsin kanaruokaa joka on hyvin samankaltaista kun tuo edellinen ja sitä myyjä suositteli kun kerroin mikä on tilanne.

      Kuivaruokana on ollut juurikin Royal Caninin penturuoka jota kasvattaja antoi pienen pussin mukaan. Itse ostin Cimiao-merkkistä kalaruokaa jota myyjä kehui ja suositteli ennemmin kun Royalia..Kuulemma ei niin tunnettu merkki,mutta hyvä ja edullisempi.

      Olen ihan ihmisten maitohappobakteeria antanut, pitää tuota kanasuikaletta kokeilla ja laittaa Royalit pois. Ihme kyllä tämä ragdoll-kasvattaja suositteli henkeen ja vereen ko. merkkiä ja sanoi että itse sitä käyttää.

      Pitäisi saada tuo karvakin kondikseen, hirveät määrät lähtee tietysti ihan stressinkin takia..näyttää mielestäni aika nuhjuselle :/

    • Siipipala.

      Myyntitilanteessa ei kannata sokeasti luottaa eläinkauppaakaan. Jost viitsit nähdä vaivaa niin omalla vertailulla löytyy usein se paras tuote.
      Valmistusainelistoja seurataksesi hyvä nyrkkisääntö on se, että ainesosat luetellaan siinä järjestyksessä mitä on eniten suhteessa muihin.
      Mikäli listassa on ensimmäisen kolmen aineen kohdalla viljaa/jauhoa niin voi itse päätellä lopullisen lihaprosentin (kissa kun on lihan syöjä ja tarvitsee vain yhden % ravintoonsa kasvi tms kuitua)

      Kasvattajat suosivat/suosittelevat usein siksi RCtä että kyseinen lafka tarjoaa kasvattajille pentupakkaukset/sponssisopimuksia. Eikä siinä mitään, on sekin paremaa kuin latsit marketista.

      tässä hieman pohdittavaa:

      http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1299021864

      Muutenkin huomattavasti asiallisempi foorumi kuin tämä suomi24. Tee ihmeessä sinne tili ja jatka keskustelua siellä :)

      Itse olen päätynyt (silloin kun raksuja annan) Acanaan, Orijeniin ja Power of Natureen.

      Hyvät raksut maksavat, mutta käytössä ilmenee hyvätkin puolet(joka ainakin minulle merkkaa paljon!)

      -Raksuja menee vähemmän (koska oikea ravinnepitoisuus oikeasti töyttää vatsan ja pitää kissan kylläisenä)
      - Hiekkaa menee vähemmän (kissa ulostaa harvemmin ja uloste on kiinteää, hiekis ei muhjaannu)
      - Karvaa lähtee vähemmän (hyvässä raksussa on omegat yms oikeassa suhteessa joka auttaa turkkia voimaan hyvin)

      Koska itse ruokin kisuni 80% lihalla(raakaa) ja lihapitoisilla valmisruuilla raksuilla annan kissoille lisäksi multicattia sekä lohiöljyä.

      Kannattaa käydä tutustumassa vielä tälläiseen sivustoon:

      http://personal.inet.fi/koti/maaru/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe