300 päivää täynnä eri sairauksia

hermot menee

Olen ymmälläni, kun sain tiedon, että minulle tuli täyteen Kelan maksamat 300 enimmäispäivää. Saman sairauden vuoksi voisin saada sairauspäivärahaa vasta vuoden kuluttua. Sitä kuitenkin ihmettelen, että minkä sairauden? Minulla tuo 300 päivää sisältää kahden vuoden ajalta monia eri sairausjaksoja (eri syistä.. mm. supistuksia, synnytyksen jälkeisiä komplikaatioita, keuhkokuume ja nyt tämä uusin, joka ei liity mitenkään em.), niin katsooko Kela, että nuo kaikki kuuluvat "samaan sairauteen". Luin, että "enimmäisajan päivärahaa saanut henkilö ei voi saada saman sairauden vuoksi päivärahaa uudelleen ennen kuin hän on ollut vuoden työkykyisenä. Uuden sairauden vuoksi päivärahaa maksetaan kuitenkin normaalisti, ellei uusi sairaus liity edelliseen."
Onko oikeasti niin, että tuohon 300 päivään lasketaan kaikki mahdolliset (eri)sairaudet, ja vuoden kuluttua voin hakea päivärahaa samasta sairaudesta, mutta mistä niistä, kaikistako? Kuntoutustukeenkaan minulla ei ole oikeutta, kun eläkeyhtiö hyväksyy vain yhtenäisesti vuoden kestäneen sairausloman samasta sairaudesta.. mitä minulla ei siis tule, koska olen ollut vain 6 kk:tta työkyvytön samasta sairaudesta. Menee hieman sekavaksi :-/

5

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11

      Eikä se kuntoutustukikaan (määrä-aikainen työkyvyttömyyseläke) tule automaattisesti. Ei ainakaan itselleni. 300 päivää tuli täyteen jo ajat sitten.
      Ensin Kelasta kirje että nyt kun päivät täynnä ilmottautukaan TE-toimistoon työnhakijaksi, niin ehkä sitten voitte saada päivärahaa. Tämä siksi että vakuutusyhtiöni (eläkevak.) ja Kela tekivät yhteisen päätöksen, että en ole oikeuttettu kuntoutustukeen, vaikka olen neuropsykologisessa kuntoutuksessa.
      No, päivärahaa en saa koska olen ns. yrittäjän, ja siitäkin huolimatta, että en ole kyennyt ttyötapaturman vuoksi tekemään töitä 1 1/2 vuoteen. Useasta erikoislääkärien lausunnoista huolimatta kuntoutustukeni on hylätty. Sairaslomani jatkuu hamaan tulevaisuuteen.
      Tapaturman seurauksena olen saanut keski-vaikean aivovamman. Se ja lukuisat muut neurologiset ongelmat estävät minulta työnteon. Nykyiset lääkkeeni eivät ole edes Kela korvattavia, maksan nekin itse. Kuukaudessa lääkekuluni on n. 350 E. Tervetuloa suomistoliittoon.

    • hermot menee

      sain vastauksen Kelasta omaan kysymykseeni.. eli kaikki sairaudet, joita on "podettu" tuon 300 päivän kertymäaikana huomioidaan, eli nyt vuoden aikana en voi saa sairauslomaa ko. vaivojen vuoksi (supistelut, keuhkokuume yms.).
      Kerrankin sain Kelasta suoran ja selkeän vastauksen :-) Silti vastaus ei poistanut sitä ongelmaa, mistä saan rahaa tässä välissä...

    • nnkkoo.-

      Hermot menee-Työkkäriin neuvoille.Toivottavasti olet kassassa.
      11-Kaikki lääkekuitit hyvin talteen,KELALlta yli 500E/vuosi,takaisin.

      • 11

        nnkkoo, valitan. Lääkkeet jotka ovat EI kela korvattavia, eivät kuulu maksukaton piiriin. Esim. lääke jota käytän aivovamman hoitoon, on "virallisesti" muisti sairauden hoitoon tarkoitettu lääke. koska lääke on tarkoitettu eri vaivan hoitoon virallisesti, ja käytän sitä nyt päävamman hoitoon, niin senpä vuoksi lääkkeestä ei saa mitään takaisin.
        Mutta kiitos yrityksestä.


    • hermot menee

      nnkkoo.- olen kassan jäsen, onneksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe