Pahalta haisemisen pelko; bromidrosifobia

Hilleri12345

Olen kärsinyt vaivasta about 6 vuotta, tosin nyt pari vuotta ei mitään ongelmaa, kunnes taas vähän aikaa sitten huomasin kuinka eräs tuttavani piti nenäänsä ja osoitti minua toiselle tuttavalleen. Itse en huomaa juurikaan haisevani pahalta, päinvastoin. Samaa sanoo poikaystäväni ja parhaimmat ystäväni. Lähinnä silloin kun olin ylä-asteella huomasin haisevani todella pahalta välillä ja sain kuulla siitä jatkuvasti. Mietityttää vain, että miten sitä voi tosissaan tietää, että haiseeko pahalta? Haistaako ihmiset erilaiset hajut eri tavoin. Olen tullut todella vainoharhaiseksi asian suhteen ja etsin ihmisistä jatkuvasti eleitä joiden mukaan haisen. Jos esim. treenatessa olen porukassa ja joku huomauttaa, että "joku haisee koiralta", oletan automaattisesti, että se olen minä ja sydän hyppää kurkkuun ja koko päivä on pilalla. Voin väittää, että olen erittäin tarkka hygieniani suhteen; peseydyn kunnolla, pesen pyykkini kunnollisesti, pidän siivoamisesta ja olen muutenkin tarkka näissä asioissa juuri ongelman takia. En ole vuosiin kuullut suoraan keneltäkään, että haisin pahalta. Mutta toisaalta harvat ihmiset uskaltavat sanoa siitä päin naamaa. Mistä sitä voi tietää, että haiseeko jos ei omasta mielestä haise vaan tuoksuu? Onko muita ongelmasta kärsiviä. Ainiin ja vielä tuli sellainen mieleen, että miten voi olla niin, että kyseistä ongelmaa ei ole tutkittu tai siitä ei löydy muutakaan tietoa netistä juuri ollenkaan.

P.s. Kyse ei ole niinkään hienhajusta kainaloissa, tai selässä tms vaan ylipäätään jostain huokuvasta hajusta? Toisaalta en haista itse itsessäni mitään, mutta olen erittäin vainoharhainen asiasta ja tämä estää minua menemästä minnekään ja olemasta rento ihmisten ympärillä.

11

3657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karvaton kana

      Pelko stressi ja kipu lisää aineenvaihdunnan hajua. Tämä tiedetään. Jos pelkäät pahaa hajua käytä hajuvettä jos kerran olet puhdas ei pidä tehdä elämäänsä ongelmalliseksi.

    • BK

      Kyllä tuli pala kurkkuun kun luki tämän. Minulla on tismalleen sama ongelma, mutta itse olen tiedostanut sen vasta noin kaksi vuotta. Itse en mielestäni haise pahalle, mutta varsinkin viime aikoina kun olen viettänyt aikaa ystävien kanssa, ottaa joku aina asian esille "Täällä haisee nyt todella pahalle". Menen aivan lukkoon ja yritän lähteä illanvietosta jollain naurettavalla tekosyyllä.

      Olen yrittänyt puhua yhdelle ystävälle asiasta mutta hän vakuuttaa ettei todellakaan ole huomannut mitään hajua, ja lupautui jatkossa kertomaan vaivihkaa kahdenkesken mikäli huomaa jotain.

      Kyse ei minunkaan kohdallani ole hienhajusta, vaan ilmeisesti ihan jostain muusta. En voi ymmärtää, sillä pidän todella tarkkaa huolta hygieniastani. Elämäni on muuttunut täydelliseksi sosiaaliseksi painajaiseksi, ja ainoat hetket jolloin voin olla rauhassa on kun olen yksin ja kotona.

      Sekavin tuntein voin sanoa että on "mukavaa" löytää joku toinenkin jonka ongelma on aivan täysin 1:1..

    • Avuksi hajuongelmaan

      Kannattaa yrittää laktoositonta ruokavaliota tiukkaa sellaista ja ottaa tuollaisissa tilanteissa aspiriinipilleri 100 mg, se auttaa psykosomaattisiin oireiluihin, laktoositonta siksi, koska voi olla osittain vain laktoositon ja se ei näy testeissä. Minulle ainakin auttoi. Kahvi pois, siirry teehen. Kofeiini lisää jännitystä, pelkoja, luuloja, stressiä ja masennusta.

    • Haisulikemikaali

      Ai onko tälle ongelmalle joku nimikin? Olen luullut, että olen ainoa joka kärsii tästä harhasta. Olen huomannut että kun olen todella jännittynyt, keho erittää stressihormoneita, jolloin hiki haisee erilaiselta kuin normaalisti. Haisemisen pelkoni liittyy vahvasti hikeen. Omalla kohdallani kyse on siis psyykkisestä häiriöstä. Kärsin myös muista psyykkisistä vaivoista kuten paniikkihäiriöstä, masentuneisuudesta, neuroottisuudesta, sosiaalisten tilanteiden pelosta jne. Ongelmat syvenivät jossain vaiheessa jopa niin pahoiksi, että yritin itsemurhaa.

      (Seuraava teksti on kirjoitettu puhtaasti oman kokemuksen kautta!)

      Nykyään oireet ovat huomattavasti lievempiä ja voin jokasuhteessa paremmin. Avain tähän on ollut 1) terapia, 2) lääkitys, 3) liikunta ja 4) terveellinen ruokavalio.

      1) Terapia on paljon tehokkaampaa kuin asioiden itsekseen vatvominen. Terapiaa pidetään suomalaisessa yhteiskunnassa kirosanana, mutta se on oikeasti todella vapauttavaa. Siellä oppii paitsi lisää itsestään, myös hyväksymään itsensä paremmin. Sitä oppii myös tiedostamaan oman mielen vinoutumia. Ehdottoman tärkeää on kuitenkin etsiä terapeutti, jonka kanssa synkkaa. Sitä on vaikea puhua henkilön kanssa, josta ei pidä ;).

      2) Jos koet tarvitsevasi jonkinlaista psyykkistä lääkitystä joka voi helpottaa oloasi, niin hommaa sellainen. Monesti terveyskeskuslääkärit ovat tiedostamattomia, eivätkä tunne psyykelääkkeitä ja siksi pelkäävät niitä. Paras henkilö määräämään psyykelääkkeitä on psykiatri.

      3) Liikunnalla on psyyken hyvinvointiin melkein yhtä suuri vaikutus kuin lääkkeilläkin (Liikunnalla ei kuitenkaan voi korvata lääkehoitoa!). Liikunta saa hyvänolon hormonit liikkeelle. Liikunta myös vähentää hienhajua; Lenkkipolulla ei siis kannata pelätä hikoilua.

      4) Terveellinen ruokavalio. Kun keho saa monipuolisesti tarvitsemiaan ravintoaineita, sillä on suora vaikutus psyyken hyvinvointiin.

      Tie "parantumiseen" on vielä pitkä, mutta nykyään jopa nautin vähän elämästäni. En olisi ikinä uskonut, mutta opiskelen nykyään palvelualan ammattiin. On ihana tuntea, että ongelmiani hoidetaan ja en ole yksin tällä tiellä. Ongelmien kohtaaminen ei aina ole herkkua ja joudun kohtamaan paljon ahdistavia ajatuksia, omat sisäiset mörköni. Joskus tuntuu että olisi vain helpompi paeta ongelmia, mutta se ei ole tie parempaan elämään. Olen saanut vähitellen enemmän voimia ja oppinut jopa vähän tykkäämään itsestäni. Päiviä on aina erilaisia, mutta jotenkin minusta tuntuu, etten haise enää ihan niin pahalle.

    • ujopissa

      Itse olen havahtunut kärsiväni kahdesta fobiasta, joka kiteytyy tähän pahalta haisemiseen.

      Minulla oli lapsena herkkä virtsarakko, joka ei tyhjentynyt koskaan kunnolla. Epäilen, ettei se vieläkään tyhjene normaalisti, mutta lääkärit eivät ole löytänteet minusta mitään vikaa. Tämä sitten auttamatta johti siihen, että minusta tuli todella ujo julkisissa käymisen suhteen. Joka ikinen kerta julkisessa vessa menee paljon pidempään, enkä silti saa hommaa hoidettua kunnolla. Nykyään tämä hankaloittaa jo työelämääni niin paljon, että en oiken pysty olemaan.

      Minusta tuntuu, että haisen koko ajan urealle, ja että yksikin tippa on liikaa housuissa. Minua on koko ikäni kiustattu tästä asiasta. Se on selvästi jättänyt pysyvät arvet minuun, enkä kekski mitään ulospääsyä.

      Pelkään siis virtsaamista julkisissa vessoissa, pelkään sen jälkeen haisevani pahelle. Nämä yhdessä tekevät elämästni aikamoista tuskaa. Dödöä menee järkyttäviä määriä, kun koitan peittää tätä hajua, josta en ole edes varma. Koskaan en ole omaa virtsaani vaatteissa haistanut, en edes silloin lapsena. Muiden virtsan haistan ihan normaalisti esim. vessoissa jne.

    • nikojippu

      Minulla... esim. jos joku sanoo minulla olevan ominaistuoksun, oletan sen automaattisesta olevan paha. Lisäksi, jos istun jonkun vieressä, tuntuu että ihmiset menevät kauemmaksi.

      Minulla on myös melko vähän ystäviä.. kerran joku nettikeskustelussa kysyi, oletko varma etei se johdu ominaishajustasi... tämän jälkeen herkistyin asialle vielä lisää :/

    • Pimeähuone

      Nimimerkki Haisulikemikaali : n tekstit ovat suoraan kuin itse kirjoittamiani. Juuri samaa ongelmaa (ja ongelmia) poden ja juuri tuota hienhajua.... Melkeinpä hihkuin onnesta, kun en ole yksin tämän ongelman kanssa vaan ymmärsin tekstisi läpikuultaan. :)

      Itse olen siis vasta peruskoulussa mutta lukioon siirtyminen pelottaa paljon... Psykologi ja hypnoterapeutti ovat kyllä auttaneet asiaan, mutta tuntuu että tämä on ikuinen helvetti, eikä tästä mihinkään eroon pääse. Koulussa oppiminen on vaikeaa tunnilla, koska jännitän tätä asiaa koko ajan. Ellen jännitä niin suuresti, niin tästä muodostuu sitten pakko-oire ja on pakko hikoilla kaikki ahdistus pois.

      Ärsyttää ja ahdistaa se kun ihmiset luulevat etten käy pesulla enkä käytä dödöä. Käytän käytän mutta en uskalla ihan jokaiselle vastaantulijalle kertoa, että minulla on tälläinen ongelma!

    • apuaapuiik

      Minulla on ihan samanlaisia oireita. Toivon, että joku nyt voisi vahvistaa tai kertoa epäilyksiäni mutta mistä rykiminen, köhiminen ja yksiminen johtuu?

      Noin puoli vuotta sitten sain jostain vedenpitävästä käsityksestä ajatuksen, että haisen pahalle. Nyt se on edennyt siihen asti, että vihdoin tiedän ettei siitä ole epäilystäkään. Vai onko?
      Minulla ihmiset ei pitele nenäänsä sen kummemmin tai kukaan ei huomauttele, enkä ikinä ole saanut vahvistusta, mutta ihmiset köhivät, yskivät ja ennen kaikkea rykivät läheisyydessäni.

      Huolehdin hyvin hygieniastani, käytän antiperspirantteja, puhtaita vaatteita yms. Olen kokeillut vaihtaa jokaisen hygienia tuotteeni, lopettanut hajusteiden käytön ja tehnyt kaikkeni muttei muutosta.
      Rupesin juomaan vettä litran päivässä, ei muutosta.

      • apuaapuiik

        Ja vielä lisään asiaan, että kun tämä juttu on mennyt minulle niin vakavaksi, että olen ruvennut miettimään itsetuhoisia ajatuksia.
        Tuntuu että kaikki mitä teen nollautuu vain koska haisen pahalle.
        Jos ostan uusia vaatteita, uuden kampauksen, hiusvärin, teen jotain kivaa, tuntuu ettei sillä ole hajun takia mitään merkitystä.
        Minulla on ystäviä, jotka ovat kanssani niin paljon ettei heistä kukaan köhi tai ryi, mutta on yksi joka toimii minulle vähän kuin mittarina. Hän rykii aina kun olemme vierekkäin ja paljon.


    • vainelämääeisenenempää

      Ette te rakkaat haise miltään! Jos joku sanoo että ette haise niin silloin te ette haise, uskokaa siihen! Mulla on itseasiassa samaa pelkoa, mutta en haista itse mitään ja kaikki läheiset on sanoneet etten haise niin olen alkanut uskoa siihen. Kysykää joltain luotettavalta ihmiseltä asiasta ja luottakaa siihen mitä se sanoo! Minua on kiusattu joskus hajusta ja silloin saatoin tuoksahtaa oikeasti ja siitä jäi kammo sitten, joka on nyt onneksi lievittymässä. Vielä silti pelottaa että jos joku esim niiskuttaa, että se johtuu minusta mutta tiedän kuitenkin ettei se johdu! Koska en haise miltään, jos en edes itse sitä haista! Ette tekään haise!

      • Anonyymi

        Mulla oli samankaltainen fobia, mutta sitten kerran yhden rapulapierun jälkeen haistoin persettäni ja huomasin sen haisevan, fobia oli siis totta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe