Asun vanhempien luona... Toimeentulotuki?

asdasdasdasdasdasdfv

Niin miten tuo toimeentulon laskeminen menee jos asuu vanhemman luona?

Joissain laskureissa sanotaan, että se katsotaan erilliseksi, tosin asumistukea ei tietenkään saa. Tuossa lasukrissa ei vain ole kohtaa "vanhemman tulot" on vain "puolison tulot".

Mitäs sitten jos vanhempi ei yksinkertaisesti anna rahaa? Edessä turha muutto ja turhien asuinkulujen kustantaminen?

24

4359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu...

Vanhempien luona asuva saa tt-tukea sen verran, että hyväksyttävien menojen jälkeen jää käyttöön noin 300€/kk. Jos lapsi opiskelee niin vanhempien pitää häntä elättää vaikka olisi 18v. täyttänyt.

http://www.toimeentulotuki.net

• Kakkahousu

Vanhemmat eivät ole toimeentulotuesta annetun lain mukaan elatusvelvollisia täysi-ikäisiin lapsiinsa nähden. Vanhempien elatusvelvollisuutta ei voida perustaa myöskään lapsen elatuksesta annetun lain (704/1974) 3 §:n 2 momentin mukaiseen vanhempien vastuuseen lapsen koulutuskustannuksista. Jos toimeentulotuen hakija kuitenkin saa tosiasiassa vanhemmiltaan varoja toimeentuloonsa tai muuta elatusta, tämä otetaan hakijan käytettävissä olevina varoina huomioon. (STM 2007:11, s. 24)

FINLEX: 2 § Oikeus toimeentulotukeen
        Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.

Jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan sekä, siinä laajuudessa kuin avioliittolaissa (234/1929), lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/1975) ja muussa laissa säädetään, puolisonsa sekä alaikäisten lastensa ja ottolastensa elatuksesta.

• gjehjnoll

Riippuu naamasta, petu väärässä.Älä julista varmaa sanaa.

Itse sain 18-vuotiaana täydet tuet ja opiskelin.Käteen jäi enemmän kuin 300 euroa.Myös kirjat maksettiin ja matkat.

• 9+9

Joo mutta poikkeustapaus olet sinä, ei se mitä Petu kirjoittaa. On ihan turha mennä hehkuttamaan kysyjälle miten itse kyllä saa taksimatkatkin sossun piikkiin koska se ei todellakaan ole se normi. Lakisääteinen minimi on se mitä kysyjä voi olettaa saavansa. Kaikki harkinnanvaraiset siihen päälle ovat plussaa, joka tulee jos on tullakseen. Saihan se yksi etiopialainenkin 57000 parissa vuodessa, mutta ei mulla vaan ole sellaisia rahoja näkynyt.

• aloittajasdasd
        9+9 kirjoitti:

Joo mutta poikkeustapaus olet sinä, ei se mitä Petu kirjoittaa. On ihan turha mennä hehkuttamaan kysyjälle miten itse kyllä saa taksimatkatkin sossun piikkiin koska se ei todellakaan ole se normi. Lakisääteinen minimi on se mitä kysyjä voi olettaa saavansa. Kaikki harkinnanvaraiset siihen päälle ovat plussaa, joka tulee jos on tullakseen. Saihan se yksi etiopialainenkin 57000 parissa vuodessa, mutta ei mulla vaan ole sellaisia rahoja näkynyt.

Eli onko nyt joku laskuri mistä voin olettaa saavani jotain?

Ja minkä takia tuo työkkärin tuki on sitten pienempi kuin tämä perustuki? Eihän tässä ole mitään järkeä?

Siis työkkärintuki on 250e ja verojen jälkeen 200e.

• fdadsfsd sdf asdf
        aloittajasdasd kirjoitti:

Ja minkä takia tuo työkkärin tuki on sitten pienempi kuin tämä perustuki? Eihän tässä ole mitään järkeä?

Työmarkkinatuki on 25,74 e/pv, ja sitä maksetaan 5 päivältä viikossa. Tuen määrää voidaan kuitenkin vähentää puolisosi tulojen perusteella. Myös vanhempiesi tulot otetaan huomioon, jos et ole täyttänyt työssäoloehtoa ja asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa. Pienin maksettava työmarkkinatuki on noin 50 snt/pv. Voit arvioida oman tukesi suuruuden laskurilla.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701132559EH?OpenDocument

• jjsbvjkbs
        aloittajasdasd kirjoitti:

Unohda ne laskurit ja mene fattaan. "Joudut" joka tapauksessa varaamaan ajan sossun kanssa jutteluun kun ensimmäistä kertaa menet asiakkaaksi. Siellä selviää kyllä koko kupletti ja paljon helpommalla kuin niitä laskureita räpläämällä.

• supisuomalainennnnnn

En saanut taksimatkoja,ihan piti julkisilla kulkea.

• lkjgt

saat vanhempien luona kun asut 304 e toimeentulotukea, jollei sinulla ole muita tuloja. jos saat työmarkkinatukea 200 e voit satasen hakea toimeentulotukena.

• Paremmin kun työtön

Tuossahan nuori nettoaa paremmin yksin asuva työtön. Usein vanhemmat antavat ruuan ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan. Harvapa jättää jälkipolvensa ruuatta jos kotonaan vielä asuu. Harvemmin kotona asuva nuori joutuu maksamaan edes pesuaineista ja hankkimaan pakastimesta pesukoneeseen ja mikroon ja pölynimuriin. Ilmankos ei nykyajan nuoriso lähde kulumallakaan lapsuudenkodistaan kun siellä on lähes aina täysihoito ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi.

• Hohhoijaaa
        Paremmin kun työtön kirjoitti:

Tuossahan nuori nettoaa paremmin yksin asuva työtön. Usein vanhemmat antavat ruuan ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan. Harvapa jättää jälkipolvensa ruuatta jos kotonaan vielä asuu. Harvemmin kotona asuva nuori joutuu maksamaan edes pesuaineista ja hankkimaan pakastimesta pesukoneeseen ja mikroon ja pölynimuriin. Ilmankos ei nykyajan nuoriso lähde kulumallakaan lapsuudenkodistaan kun siellä on lähes aina täysihoito ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi.

Ja sinä "työtön" paljonko maksat kaikesta?

Työttömyysraha, asumistuki ja päälle vielä tt-tuki... Jos Helsingissä kohtuullinen vuokra on 600€/kk niin loisit valtiolta 419€/kk 600€/kk sähkö ves lämmitysi, jne.. eli reilut 1100€/kk.

Eli kuka on se verorahaloinen, sinä vai nuori joka asuu vanhempiensa luona?

• Paremmin kun työtön
        Hohhoijaaa kirjoitti:

Ja sinä "työtön" paljonko maksat kaikesta?

Työttömyysraha, asumistuki ja päälle vielä tt-tuki... Jos Helsingissä kohtuullinen vuokra on 600€/kk niin loisit valtiolta 419€/kk 600€/kk sähkö ves lämmitysi, jne.. eli reilut 1100€/kk.

Eli kuka on se verorahaloinen, sinä vai nuori joka asuu vanhempiensa luona?

Minä työtön olen veroja maksanut lähes 30 vuotta. Kuinka kauan sinä? Tuskin edes olet täyttänyt sen verran kun minä maksanut veroja!!! Laskepa siitä miten paljon olen veroja maksanut 29 vuotta. Turha tulla päätään aukomaan!!!!

• 12+20

Minä työtön olen veroja maksanut lähes 30 vuotta. Kuinka kauan sinä? Tuskin edes olet täyttänyt sen verran kun minä maksanut veroja!!! Laskepa siitä miten paljon olen veroja maksanut 29 vuotta. Turha tulla päätään aukomaan!!!!

Ai no sitten, jos kerran olet veroja maksanut....

Mutta vakavasti, asiaahan tuo vastaus oli. Esitit väitteen ja se osoitettiin vääräksi. MOT.

• jep jpe

Se nuori joutuu tekemään vielä monta monta vuotta työtä ja maksamaan sinunkin eläkkeet ja maksamaan sinunkin sukupolven ottamat valtiolainat.

• Paremmin kun työtön
        jep jpe kirjoitti:

Se nuori joutuu tekemään vielä monta monta vuotta työtä ja maksamaan sinunkin eläkkeet ja maksamaan sinunkin sukupolven ottamat valtiolainat.

Kun minä jään eläkkeelle 17-19 vuoden kuluttua mitään eläkkeitä ole enää rahaa maksaa. Ihan yhtä monta vuotta joutuu tämän päivän räkänokka tekemään kun muutkin, paitsi ettei tämän päivän räkänokat halua ja viitsi tehdä töitä ja maksaa verojaan. Tänne kirjoittelee sellaiset jotka oli vielä isiensä kivespusseissa kun menin töihin, jos oli edes vielä sielläkään.

• jep jpe

Kun minä jään eläkkeelle 17-19 vuoden kuluttua mitään eläkkeitä ole enää rahaa maksaa. Ihan yhtä monta vuotta joutuu tämän päivän räkänokka tekemään kun muutkin, paitsi ettei tämän päivän räkänokat halua ja viitsi tehdä töitä ja maksaa verojaan. Tänne kirjoittelee sellaiset jotka oli vielä isiensä kivespusseissa kun menin töihin, jos oli edes vielä sielläkään.

Et ansaitsekaan mitään eläkettä, olet tuhonnut hyvinvointivaltion, jonka isäsi rakensi ja jonka puolesta taisteli. Sinä ja sinun sukupolvesi aiheutitte, sen että jälkipolvet joutuvat nyt vuosikymmeniä maksamaan velkasi, koska olette eläneet ylivarojenne. Sinun takiasi jälkipolvet joutuvat myös myöhemmin eläkkeelle. Ja vielä kehtaat arvostella niitä, jotka joutuvat vaihtamaan vaipat sulle.

Eikö yhtään hävetä? Mene töihin, maksamaan ne valtiovelat jonka otit, senkin sossupummi!

• Lorvikatari siullaki
        jep jpe kirjoitti:

Nuoret tee mitään töitä kun sairastavat lorvikataria ja taidat kuulua tuota sairastavien suureen joukkoon kun täällä nuorten lorvikataria puolustelet ja arvostelet kymmeniä vuosia jo työelämässä olleita.

• viisplus yks

Jääpähän asuntoja oikeasti tarvitseville!Hyvä vaan jos nuoret asuu pitkään kotona.Näinhän se menee monissa muissakin kulttuureissa.

• Nuori vaan

Nuoret joutuvat tekemän työtä 4x kertaa enemmän kuin nämä vanhat käävät. Olen töissä yhdessä nimeltä mainitsemattomassa valtion virastossa ja on pääsy työntekijätietoihin. Ja voin sanoa, että 90%:lla yli 50-vuotialla on suoritettuna vain kansankoulu ja vain kahdella oli edes ylioppilastutkinto. Mutta kaikilta nuorilta työntekijöiltä vaaditaan korkeakoulututkinto! (Ja itsensä pitää kouluttaa vielä lainarahoilla) Ja palkat näillä kouluttamattomilla mummoilla ja vaareilla ovat aivan huikeita, verrattuna nuoriin, vaikka eivät osaa käytännössä tehdä mitään. Excel-taulukon arvotkin laskevat yhteen LASKIMELLA!Ja yhden A4 kahvitarjoiluilmoituksen tekoon menee puoli päivää. Ja toiset puoli päivää sitten käy näyttämässä sitä kaikille työkavereille, että miten hieno siitä tuli, teksti ”Kahvitarjoilu” ja alla netistä otettu kahvikupin kuva. Jippii!!! Ja kohtelevat nuoria työntekijöitä aivan törkeästi. Minun sitten pitää tehdä iltavuoro klo 21 asti ja sitten tulla aamu 6:ksi avaaman ovet, kun hän ”ei jaksa” tulla aamuvuoroon! Lisäksi minä asun toisessa kaupungissa ja yhteen suuntaan menee yli tunti ja hän asuu naapuritalossa. Puhumattakaan siitä, etteivät halua tehdä mitään ”raskasta” työtä, vaikka meillä on sama työnimike, minä raahaan painavat laatikot portaita pitkiin kolmannelle kerrokselle, kun hän pelaa pasianssia koneella.

• Suuret odotukset

Luuletko että nämä sun kutsumat vanhat käävät ei ole töitä tehneet? Sata varmasti ovat juosseet ja kantaneet ihan samalla lailla kun sinä nuorudessaan. Nuorella on kuntoa ja jalkoja kantaa, 50 tai saati sitten 60 ei enää välttämättä ole.

Palkka hilautuu ylöspäin palvelusvuosienkin myötä eli miten voitkaan odottaa samanlaista palkkaa kun 25 vuotta työtä tehneellä tai jopa senkin yli?! Tuosta useinkin täällä ollut kirjoittelua, että nuoret vaativat heti samaa palkkaa mitä kymmeniä vuosia työtä jo tehneet nauttivat. Monet nuoret jäävät sen takia laakereilleen lepäämään kun eivät heti isoa palkkaa saakaan.

Ennen vanhaan opittiin työ tekemällä, työntekijöistä oli jopa puute. Tänä päivänä asiat on toisinpäin ja ilman koulutusta on nuoren lähes mahdoton saada töitä.

• Nuori vaan
        Suuret odotukset kirjoitti:

Luuletko että nämä sun kutsumat vanhat käävät ei ole töitä tehneet? Sata varmasti ovat juosseet ja kantaneet ihan samalla lailla kun sinä nuorudessaan. Nuorella on kuntoa ja jalkoja kantaa, 50 tai saati sitten 60 ei enää välttämättä ole.

Palkka hilautuu ylöspäin palvelusvuosienkin myötä eli miten voitkaan odottaa samanlaista palkkaa kun 25 vuotta työtä tehneellä tai jopa senkin yli?! Tuosta useinkin täällä ollut kirjoittelua, että nuoret vaativat heti samaa palkkaa mitä kymmeniä vuosia työtä jo tehneet nauttivat. Monet nuoret jäävät sen takia laakereilleen lepäämään kun eivät heti isoa palkkaa saakaan.

Ennen vanhaan opittiin työ tekemällä, työntekijöistä oli jopa puute. Tänä päivänä asiat on toisinpäin ja ilman koulutusta on nuoren lähes mahdoton saada töitä.

Jos katsoo kuinka paljon he tekevät työtä tällä hetkellä, niin teen kuukaudessa enemmän kuin he vuodessa. Ja ottaen huomioon, että vuosi vuodelta työntekijöiltä vaaditaan enemmän ja enemmän työpanosta, niin tuskin ovat tehneen tätä enempää työttä 20 vuotta sittenkin, kun vaatimukset olivat huomattavasti matalampia.

Minusta palkkaa pitäisi maksaa työpanoksen mukaan. Tottahan se on, ettei vanha tamma jaksa tehdä yhtä paljon työtä kuin nuori ori, joten turhaa on sille antaa enemmän heinääkin kuin orille.

Onneksi saan päättää uusista työntekijöistä ja palkkaan vain nuoria työtehtäviin. Jos olisi mahdollisuus (valitettavasti laki ei salli), niin antaisin kaikille näille ”ikäihmisille” potkut ja palkkaisin tilalle nuoria. Sillä yksi nuori kuitenkin tekee parin-kolmen vanhuksen työt ja vielä huomattavasti pienemmällä palkalla. Joten säästöä tulisi huimasti.

• Nyt naurattaa
        Nuori vaan kirjoitti:

Jos katsoo kuinka paljon he tekevät työtä tällä hetkellä, niin teen kuukaudessa enemmän kuin he vuodessa. Ja ottaen huomioon, että vuosi vuodelta työntekijöiltä vaaditaan enemmän ja enemmän työpanosta, niin tuskin ovat tehneen tätä enempää työttä 20 vuotta sittenkin, kun vaatimukset olivat huomattavasti matalampia.

Minusta palkkaa pitäisi maksaa työpanoksen mukaan. Tottahan se on, ettei vanha tamma jaksa tehdä yhtä paljon työtä kuin nuori ori, joten turhaa on sille antaa enemmän heinääkin kuin orille.

Onneksi saan päättää uusista työntekijöistä ja palkkaan vain nuoria työtehtäviin. Jos olisi mahdollisuus (valitettavasti laki ei salli), niin antaisin kaikille näille ”ikäihmisille” potkut ja palkkaisin tilalle nuoria. Sillä yksi nuori kuitenkin tekee parin-kolmen vanhuksen työt ja vielä huomattavasti pienemmällä palkalla. Joten säästöä tulisi huimasti.

"Onneksi saan päättää uusista työntekijöistä ja palkkaan vain nuoria työtehtäviin"

Tuskin palkkaat :)))) Ja muista että sinäkin olet vielä joskus "ikäihminen" :))

• 13+6
        Nuori vaan kirjoitti:

Siis olet vaatimassa itsellesi suurempaa palkkaa, samaa kun ikäihmiset saa, mutta palkkaat sen takia nuoria kun saa huomattavasti pienemmällä palkalla. Huomaatko kirjoittelussa hieman ristiriitaa. Jospas menisit ulos aurinkoon unelmoimaan edes siitä työpaikasta.

• Nuori vaan
        13+6 kirjoitti:

Siis olet vaatimassa itsellesi suurempaa palkkaa, samaa kun ikäihmiset saa, mutta palkkaat sen takia nuoria kun saa huomattavasti pienemmällä palkalla. Huomaatko kirjoittelussa hieman ristiriitaa. Jospas menisit ulos aurinkoon unelmoimaan edes siitä työpaikasta.

Vaadin tasa-arvoa ja työtä vastaavia palkkoja. Ja palkkaan nuoria siksi koska he osaavat tehdäkin jotain, eivätkä vain juoruile kaikki päivät kahvihuoneessa, siitä miten toiset pukeutuvat tai kuinka rumia ovat lävistykset/tatuoinnit. Ja kun nuori tulee lain määräämälle tauolle, niin haukkuvat häntä heti laiskaksi.

Vai pitääkö palkata kolme vanhusta, maksaa heille huikeita palkkoja ja itkeä, etteivät he osaa tai saa mitään aikaan?

Tänään taas meidän ”rouvasihteerimme” kirjoitti koko päivän kahdella sormella pöytäkirjan jonka kuitenkin jouduin kirjoittamaan uusiksi. Sillä vaikka kuinka monta kerta olen sanonut hänelle, ettei laittaisi enteriä jokaisen rivin jälkeen eikä käyttäisi välilyöntiä tabulaturin sijaan, niin kuitenkin tekee sen. Onneksi kymmensormijärjestelmällä siihen meni vain pari minuuttia, mutta kuitenkin vituttaa, että joudun tekemään hänen työnsä. Antaisin heti potkut jos vain saisin, mutta kun ei saa, hän lähtee eläkkeelle parin vuoden päästä.

Tähän sitten menevät valtion rahat, kun väkisin pidetään fossiileja töissä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13