Toisten lasten komentaminen

Rippis78

Olen tässä törmänny mielestäni erikoiseen asiaan.Vanhempiin jotka suuttuvat kun heidän lapsia komennetaan..
Kyse on mieheni veljen perheestä,joiden lapsia pitää kohdella reilusti eikä muut saa komentaa edes omassa kotonaan?!?Toinen pojan viikareista ei suostu enää tulemaan meille kun meillä komennetaan!!siis ihan peruasioista olen joutunut huomauttamaan että kissoja ei kiusata eikä rääkätä,ruokaa ei juoksuteta ympäri huushollia jne.Itse näen oikeudekseni puuttua OMASSA KODISSANI,jos lasten vanhemmat ei sitä tee.
Kyseiset vanhemmat katkaisivat yhteisten tuttujen kanssa vuosia kestäneen ystävyyssuhteen sen takia,kun heidän lasta komennettiin!!
Itse olen saanut kasvatuksen,että talossa talon säännöillä ja niitä noudatan myös omalla kohdallani.Olen kovin pöyristynyt moisesta.

139

7244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talon tavat

Olen samaa mieltä siitä että talossa talon tavalla. Komentaminen ensisijassa on lasten omien vanhempien asia,mutta mikäli he eivät huomaa mitä lapsi tekee niin toki kiellän sitten itse.

Peruskäytöstapoihin on meillä ainakin kuulunut myös oikeanlainen käyttäytyminen kun kyläillään muualla. Samat tavat kuin kotonakin;kahvipöydässä ei rohmuta ja kiitetään pöydästä lähtiessä. Toisten tavaroihin ei kosketa,sisällä ei juosta pää kolmantena jalkana jne.

Itse komennan yhtä asiallisesti toisten kuin omieni lapsia,en siis huuda tai ala raivoamaan vaan sanon ettei siihen saa koskea jne.

Ystävilläni on paljon pienempiä lapsia kuin itselläni joten meillä on ns. kaikki saatavilla. Ei niitä nosteta pois näkyviltä kun he tulevat käymään ellei kyseessä ole aivan pieni lapsi ja utelias lapsi,ja jos tavara on helposti särkyvä tai sillä voisi satuttaa itsensä.

• ***Kapteeni Hönö***

-Sehän on selvää kunnioituksen puutetta ellei käskytykset ja ehdotukset alamaisiin tehoa!

• näin on..

Toki se loukkaa näiden huonojen kasvattajien huonoa itsetuntoa, jos toiset komentaa heidän kullannuppujaan.

Jos ei itsellä ole kotikasvatusta ei kai sitä lapsillekkaan osaa antaa, mutta suuttua/loukkaantua osaa.

• on oikeus kotonaan k

Samaa mieltä.Omassa kodissa on oikeus määrittää miten voi käyttäytyä ja miten ei.Omille lapsille sanoin aikoinaan,että jos kylässä on eri säännöt kuin meillä sattuu olemaan,niin silloin noudatetaan kyläpaikan sääntöjä.
      Vanhempien asia on pitää silmällä lapsiaan,mutta jos vanhemmat ei ole paikalla tai eivät muuten viitsi,niin silloin on oikeus asunnon omistajan esittää kiellot.

• jedjed

Samaa mieltä

• nessen

Pakko lisätä tähän klassinen "silloin ennen" kommentti: siihen aikaan kun minä olin nuori, siis 70-80 -luvun vaihteessa, asuimme pienkerrostalossa jossa vanhemmat komensivat sujuvasti toisten lapsia myös pihalla. Me vähän vanhemmat lapset leikimme pihalla monesti keskenämme. Joku vanhempi saattoi olla pihalla hoitamassa nuorempaa lasta, ja teki kyllä selväksi kenelle tahansa jos leikki meni liian rajuksi tai joku teki pahojaan. Tilanne taisi yleensä päätyä myös asianomaisen omien vanhempien tietoon.

Näin jälkikäteen ajatellen tämä teki paikasta turvallisen asua, enkä itse yhtään valita jos joku asiallisesti komentaa minun lapsiani jos siihen tarvetta on.

• täti-ihminen 59

Nessen, Sinulla on hyvä asenne! Itse olen vanhempaa ikäluokkaa ja muistan hyvin miten tiedot kolttosista ennättivät kotiin jo ennen tekijäänsä. Koko kylä kantoi vastuuta mukuloista ja se oli luonnollinen asia silloin. Pidettiin outona jos jonkun aikuisen paikalla ollessa mukulat pääsivät pahantekoon.

Noudatan samaa periaatetta itse, puutun jos huomaan että on puuttumisen tarvetta joko kiusaamisen tai järjettömän temppuilun yms. vuoksi. Lapsista on pidettävä huolta, se asia on kaikkien aikuisten vastuulla!

• nimimerekki

Suuri osa noista lapsista, joita muiden vanhemmat komentavat ovat tosi onnellisia siitä että edes, joku aikuinen selvästi välittää.

• vhjhvjh
        täti-ihminen 59 kirjoitti:

Nessen, Sinulla on hyvä asenne! Itse olen vanhempaa ikäluokkaa ja muistan hyvin miten tiedot kolttosista ennättivät kotiin jo ennen tekijäänsä. Koko kylä kantoi vastuuta mukuloista ja se oli luonnollinen asia silloin. Pidettiin outona jos jonkun aikuisen paikalla ollessa mukulat pääsivät pahantekoon.

Noudatan samaa periaatetta itse, puutun jos huomaan että on puuttumisen tarvetta joko kiusaamisen tai järjettömän temppuilun yms. vuoksi. Lapsista on pidettävä huolta, se asia on kaikkien aikuisten vastuulla!

Nimenomaan. Tässä tuli hyvä pointti esille. SItä pidettiin outona jos lapsia, muiden tai omia, ei komennettu, valvottu tai ohjattu jos siihen oli tarvetta ja varsinkin jos pääsivät pahantekoon. Se oli paikalla olleen vanhemman häpeä.

Nykyään sitä pidetään outona jos joku uskaltaa sekaantua muiden elämään.

Esimerkiksi kerran kun minun vanhemmat eivät olleet tulleet kotia, naapurin vanhemmat odottelivat oman nukkumaanmenoajan jälkeen että minun isä ja äiti tulevat kotiin ettei minun tarvinnut olla kotona yksin. Siellä me katsoimme telkkaria ja syötiin iltapalaa ja jännää oli kun sai valvoa vähän pidempään. Se oli silloin päivänselvää ettei ketään jätetty yksin.

Samalla tavalla kun joskus heidän vanhemmat olivat poissa kotoa yön, niin he tulivat itse pyytämään että voisinko minä tulla yökylään heille heidän poikansa kaveriksi.Silloin valvottiin myöhään, rakennettiin legoilla, pelattiin tietokoneella, katsottiin filmejä, luettiin, kuunneltiin musiikkia tai tehtiin jotain muuta. SIlloin ei ikinä nukuttu sängyssä, vaan kaverilla oli uimapatjat ja makuupussit ja kyllä oli jännää kun oli välillä jotain muutakin tekemistä.

Kyllä sitä pahuuttakin tehtiin, mutta ei ollut sellaista kertaa etteikö kiinnijäämisen jälkeen olisi tieto mennyt molempien vanhemmille ja kyllä huutoa tuli kaksin kappalein. Mutta siitä huolimatta että sai huudot silmille molemmilta, niin vieläkin muistelen lämmöllä kun oli paikalla ihmisiä jotka välittivät. Heidän äiti piti kuria pihalla ja kotona niinkuin meidänkin, ja heidän isänsä opetti muunmuassa sorsastamaan ja kyyhkystämään ja opetti ampumaan ja suolistamaan linnun ja tekemään siitä ruokaa. Meidän isä taas kuskasi meitä uimaan, harrastuksiin ja katsomaan esimerkiksi milloin mitäkin kisoja. Ja kuinkahan monta kertaa isät korjasivat esimerkiksi meidän polkupyöriä.

Mutta vaikka me tulimme niin hyvin toimeen kavereiden isien kanssa, niin ikinä ei ollut sellaista ajatusta että jonkun isä tai äiti olisi meidän kaveri. Ne olivat aina isiä ja äitejä joiden sana oli laki. Ehkäpä juuri siitä syystä heiltä uskalsi kysyä neuvoa ja apua.

• Rippis78

Itse olen tottunut siihen,että komennetaan omia ja naapurin lapsia.Yleisesti ottaen se on toiminutkin lähipiirissä,mutta tämä on miehen veljen perhe on poikkeus.En ole törmännyt aikaisemmin yhtä helposti suuttuviin ihmisiin...

• Vapaa kasvattaja

Ei tietenkään saa komentaa!Lapsen pitää saada tutkia paikkoja ja elää lapsen elämää.Liian tiukoista rajoista voi jäädä lapselle traumat,joita sitten paikkaillaan myöhemmin aikuisiällä terapiassa.

• ---...---
        Vapaa kasvattaja kirjoitti:

Ei tietenkään saa komentaa!Lapsen pitää saada tutkia paikkoja ja elää lapsen elämää.Liian tiukoista rajoista voi jäädä lapselle traumat,joita sitten paikkaillaan myöhemmin aikuisiällä terapiassa.

Sun on pakko olla trolli tai sitten asut jossakin tynnyrissä kivikasan alla.

• herää!

Kyllä se nähdään tänä päivänä, mihin tää vapaa kasvattaminen on johtanut. Siitä se terapian tarve on kasvanut. Oikea vapaa kasvattaminen ei tarkoita, että lapsilla ei olisi rajoja. Tällainen "vapaiden kasvattajien" itsekeskeisyys on pahinta, mitä omalle lapselleen voi tehdä.

• Ipanappi

'Lapsen elämää' - sitäkö se on että saa tehdä ihan mitä vaan? Vaikeuksia tulee viimeistään murrosiässä kun pentu oppii kantapään kautta että maailmassa ei voikaan tehdä ihan mitä vaan. Vapaa kasvatus tarkoittaa monille samaa kuin kasvattamatta jättäminen.

• efvbnjkiokjhg
        Ipanappi kirjoitti:

'Lapsen elämää' - sitäkö se on että saa tehdä ihan mitä vaan? Vaikeuksia tulee viimeistään murrosiässä kun pentu oppii kantapään kautta että maailmassa ei voikaan tehdä ihan mitä vaan. Vapaa kasvatus tarkoittaa monille samaa kuin kasvattamatta jättäminen.

Onneks näitä hippijuppirunkkareitten pentuja piisaa, sosiaalialalla riittää töitä.

• komentelija =D
        Ipanappi kirjoitti:

tietenki toiste lapsia saa komentaa omassa talossa "mörskässä" =) toisten luona kannattaa vähä miettiä mut kyl mä komentaisin vaikka en oo ees "isä" =D
        viel'

• Sar Kasmi
        ---...--- kirjoitti:

Sun on pakko olla trolli tai sitten asut jossakin tynnyrissä kivikasan alla.

Etkö erota sarkasmia?

• Pena.
        Sar Kasmi kirjoitti:

Etkö erota sarkasmia?

N. 70 henkilöä ei ole erottanut sarkasmiasi, kun ovat ottaneet viestin tosissaan.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että sain 50-luvulla vanhapiika-opettajaltani tukkapöllyä niin, että pultetille tuli iso kasa irtohiuksia. Voi mitkä valtavat traumat minäkin lienen siitä saanut ja olen varmaan terapian tarpeessa. En ole kylläkään vielä tähän päivään mennessä traumaani tiedostanut, enkä ole älynnyt hakeutua terapiaan...
        Mielestäni nimimerekki puhuu asiaa.

• Kalifa
        Pena. kirjoitti:

N. 70 henkilöä ei ole erottanut sarkasmiasi, kun ovat ottaneet viestin tosissaan.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että sain 50-luvulla vanhapiika-opettajaltani tukkapöllyä niin, että pultetille tuli iso kasa irtohiuksia. Voi mitkä valtavat traumat minäkin lienen siitä saanut ja olen varmaan terapian tarpeessa. En ole kylläkään vielä tähän päivään mennessä traumaani tiedostanut, enkä ole älynnyt hakeutua terapiaan...
        Mielestäni nimimerekki puhuu asiaa.

"Omasta kokemuksesta voin kertoa, että sain 50-luvulla vanhapiika-opettajaltani tukkapöllyä niin, että pultetille tuli iso kasa irtohiuksia"

Niii,just,50-luvulla.Kyllä toi on jo lapsen pahoinpitely jos lähtee nippuhiuksia.Toi ei ole enään tukistamista vaan repimistä.

• Rajat on oltava!

Kun on liian vapaa kasvatus ja lapselle ei aseta rajoja, niin lapsesta tulee pikku pirulainen. Pellossa kasvanut ilman minkäänlaisia tapoja - vanhempiensa erinomainen käyntikortti!

• Pena.
        Kalifa kirjoitti:

"Omasta kokemuksesta voin kertoa, että sain 50-luvulla vanhapiika-opettajaltani tukkapöllyä niin, että pultetille tuli iso kasa irtohiuksia"

Niii,just,50-luvulla.Kyllä toi on jo lapsen pahoinpitely jos lähtee nippuhiuksia.Toi ei ole enään tukistamista vaan repimistä.

Olkoon vaan repimistä tai pahoinpitelyä, jos niin haluat. Minä en siitä kuitenkaan mitään pulttia ottanut, enkä ole myöskään mitään traumoja saanut. Minä sanoin silloin jotain sellaista, mitä opettaja ei hyväksynyt ja sain siitä ansioni mukaan. Ymmärsin tehneeni väärin, enkä sen takia vetänyt hernettä nenääni opettajan antamasta kurinpalautuksesta, enkä myöskään vihoitellut hänelle jälkeenpäin.

Siihen aikaan oli luonnollista, että lapsia kasvatettiin ja tarvittaessa myös kuritettiin. Ei näistä tällaisista pikkujutuista tehty minkäänlaista numeroa. Se oli elämää, tavallista hyvää arkea, jossa lapsista kasvoi olliloita, ahtisaaria, kataisia yms, oikein kunnon JYTKYJÄ.

Vaan miten on nykyään? Onko Suomen nuorisolla elämää? Minun mielestäni ei. Iso osa nuorista tekee hidasta kuolemaa. Kun ns. elämä pyörii koko ajan vain kaljan, seksin, pössyttelyn, kovaäänisen musiikin, elokuvien, videopelien, bilettämisen yms sellaisen ympärillä, niin ei se ole oikeaa elämää.

Se on hidasta kuolemaa, kun mikään muu ei kiinnosta... paitsi mummojen potkiminen kaduilla, kännisenä kaahailu autolla, varastelu, sprayllä töhriminen, kadulla vastaan tulevien puukottaminen, koululaisten ammuskelu, roskakatosten polttaminen, sossunluukulla ravaaminen yms yms.

Minulla on ollut suuri etuoikeus saada kuulua tähän "pahoinpideltyjen" suureen sukupolveen. Sen ansiosta olen välttänyt yllä kertomani hitaan kuoleman ja olen saanut elää rikasta ja hyvää elämää.

Kiitos, Katri-opettaja, että ojensit nuorta poikaa oikealle tielle!

• 225adfdfa

No mutta mitäs siitä sitten. Ihmisiä on erilaisia. Nuijat on nuijia. Sääli tietysti, kun tuollainen aiheuttaa ristiriitoja perheessä, kun kyseessä on kuitenkin lankomiehesi. Pääasia olisi, että olisitte miehesi kanssa asiasta samaa mieltä!

• Äite1978

Tottakai omassa kotonaan saa komentaa toisen lapsia. Se on ihan eri asia kun komentaisit heitä heidän kotonaan!

• Ihan varmasti

Ja minä vielä kaiken lisäksi saatan komentaa siellä toistenkin kotona! Ja vielä kylässä olevia lapsiakin talon oman väen lisäksi!! Vaikka itsellä ei ole vielä yhden yhtä mukulaa.

Minusta on luontevaa, että lapset ovat paikalla olevien aikuisten vastuulla. Eikä minulle ole merkitystä, kuka sen lapsen on synnyttänyt: jos muut aikuiset on kahvipöydässä ja itse olen muksumeressä olkkarissa, niin ihan varmasti kiellän heittämästä palloa holtittomasti telkkarin vieressä, kiipeämästä lasiselle sohvapöydälle, repimästä leluja toisten käsistä, laittamasta suussa käyneitä pahanmakuisia karkkeja takaisin karkkikulhoon tai kiroilemasta. En huuda enkä meuhkaa, mutta aivan taatusti komennan.

• Rippis78

Minäkin olen tottunut siihen että lapset ovat aikuisten vastuulla ollaan sitten omassa tai toisten kodissa.Toki ensisijainen vastuu on talonväellä,mutta jos tilanne sen vaatii niin minäkin komennan,enkä myöskään tarkoita mitään meuhkaamista tai huutamista.

• Ei erityslupia

Miten komennetaan?
      Sanon nätisti, jos aihetta on. En osaa vierasta lasta komentaa, vaan ääneni pysyy samalla tasolla kuin normaalistikin, jollei sitten ole pakko sekaantua johonkin äänekkääseen tappeluun.

Omatkin lapset ovat tyytyväisiä, jos sanon kaverillekin kuraisista kengistä tai lojuvista tavaroista, tai huomautan, että ruoka syödään pöydän ääressä. Lapsien mielestä on oikeus ja kohtuus, että kaikkien tulee noudattaa talon tapoja.

• osaava komentoora

"Miten komennetaan?
        Sanon nätisti, jos aihetta on."

Toisin sanoen komennat nätisti :)

"En osaa vierasta lasta komentaa, vaan ääneni pysyy samalla tasolla kuin normaalistikin, jollei sitten ole pakko sekaantua johonkin äänekkääseen tappeluun."

Komentaminen ja huutaminen on kaksi eri asiaa.

"sanon kaverillekin kuraisista kengistä tai lojuvista tavaroista, tai huomautan, että ruoka syödään pöydän ääressä."

Juuri tuo on sitä komentamista.

Eli sinäkin osaat komentaa.

• pedakookki

tottakai komennat jos vanhemmat on niin ääliöitä etteivät tajua. tai sitten sanot vanhemmille että nyt saatte katsoa noitten mukuloitten perään ja kirjoitat paperille säännöt mitä haluat että noudatetaan.
      voittehan ihan keskustella noista säännöistä ja voit perustella miksi haluat että niitä noudatetaan ja vanhemmat sitten voi perustella että miksi heidän mielestä ei pidä noudattaa. lapsetkin voi siinä olla mukana.

• Ol Playa

Joillekin lapset ovat omaisuutta.

Normaalia on kuitenkin se, että lapset opetetaan vieraskoreiksi ja jos täti sanoo jotain niin totellaan.

• Ihmettelijänainen

Täyiskö sitten komentaa niitä vanhempia, kun lapsia ei kerran saa komentaa! Se on tätä vapaan kasvatuksen aikaa...

• Karu totuus

Tottakai toistenkin lapsia saa komentaa jos siihen on aihetta. Nykyään monet vanhemmat eivät pidä lapsilleen minkäänlaista kuria ja tulos on jo nähtävissä. Ala-asteikäiset nulikat huutelee hävyttömyyksiä tuntemattomille ja muutenkin käyttäytyy häiritsevästi. Sitten kerran kun se "väärä" ihminen osuu kohdalle niin siinä sitten vanhemmat saavat miettiä, että mihinkäs meidän lapsen hampaat on hävinnyt. No joo, oli vähän raju esimerkki mutta kaikki kuitenkin tajuaa mitä tarkoitan.

• Ihanaa, kun täällä näyttää olevan vastuullisia aikuisia, jotka toimivat tilanteen mukaan ja ottavat vastuuta. Opiskellessani juuri lasten ja nuorten erityisohjaajaksi on vahvana huonona vaikuttajana lapsen elämään vanhemmat, jotka eivät ota vastuuta. Ollaan muka hyviä vanhempia, kun ei kielletä mistään ja opeteta, mikä on kiellettyä.
      Erikoisesti käyttäytymissääntöjen opettaminen kuuluu vanhempien vastuulle. Koulut yrittävät parhaansa, mutta jos lapsi sinne menee asenteella, ettei ennenkään ole tarvinnut, niin opettajat ovat melko "kädettömiä".
      Minulta kysyi juuri eräs vanhempi, että kuinka sitä käyttäytymistä sitten opetetaan.
      ???
      Sanoin, että omalla kohdallani on toiminut se, että olen toiminut omien arvojeni mukaan alusta alkaen; hyvä ja kohtelias käytös lasta kohtaan ihan kuin muitakin kohtaan, toisten ihmisten arvostus, erilaisuuden hyväksyminen ym.
      Olen äiti neljälle ja mummi neljälle :)

• polisher

On niissä opettajissa kädettömiä muutenkin. Vaikka kuinka opettaisi lapsia kotona käyttäytymään, hyville tavoille ja ottamaan toiset huomioon, porukassa saattaa lähteä näiltä vesseleiltä mopo käsistä. Ja siinä tilanteessa tarvitaan auktoriteettia, mitä ei monellakaan peruskoulun naisopettajalla ikävä kyllä ole.
        Enkä ole sovinisti, näin se vaan on.

Esimerkkinä vain 19 oppilaan ekaluokka. Aikuisina opettajan lisäksi kouluavustaja ja harjoittelija. Satuin muissa asioissa koululla ollessani näkemään ns. siirtymistilanteen( luokasta ruokailuun), ja meno oli kuin apinatarhassa. Oma pienoiseni menossa mukana. Oli poju ihmeissään, mistä tiesin yksityiskohtia ko. tapauksesta. No, puhuttelun (vakavan) jälkeen pari viikkoa pleikkakieltoa. Ja muistuttelua käytöstavoista.

Tällä tarkoitan sitä, ettei kotona kasvattamallakaan aina onnistu, kavereilla on hirvittävän suuri vaikutus, eikä kellään ole aikaa roikkua jatkuvasti koululla. (Suosittelen siellä kyllä joskus piipahtamaan, ihan vaikka vaivihkaa. Saattaa silmät aueta).Opettajille muistaakseni maksetaan palkkaa myös kurinpidosta. Vai onko kuri liian voimakas sana nykypäivänä...

• Ennen kuin
        polisher kirjoitti:

On niissä opettajissa kädettömiä muutenkin. Vaikka kuinka opettaisi lapsia kotona käyttäytymään, hyville tavoille ja ottamaan toiset huomioon, porukassa saattaa lähteä näiltä vesseleiltä mopo käsistä. Ja siinä tilanteessa tarvitaan auktoriteettia, mitä ei monellakaan peruskoulun naisopettajalla ikävä kyllä ole.
        Enkä ole sovinisti, näin se vaan on.

Esimerkkinä vain 19 oppilaan ekaluokka. Aikuisina opettajan lisäksi kouluavustaja ja harjoittelija. Satuin muissa asioissa koululla ollessani näkemään ns. siirtymistilanteen( luokasta ruokailuun), ja meno oli kuin apinatarhassa. Oma pienoiseni menossa mukana. Oli poju ihmeissään, mistä tiesin yksityiskohtia ko. tapauksesta. No, puhuttelun (vakavan) jälkeen pari viikkoa pleikkakieltoa. Ja muistuttelua käytöstavoista.

Tällä tarkoitan sitä, ettei kotona kasvattamallakaan aina onnistu, kavereilla on hirvittävän suuri vaikutus, eikä kellään ole aikaa roikkua jatkuvasti koululla. (Suosittelen siellä kyllä joskus piipahtamaan, ihan vaikka vaivihkaa. Saattaa silmät aueta).Opettajille muistaakseni maksetaan palkkaa myös kurinpidosta. Vai onko kuri liian voimakas sana nykypäivänä...

arvostelet opettajia, kokeilepa itse pitää kuria tuollaiselle lapsimäärälle. Veikkaan, ettet onnistu siinä yhtään paremmin. Jos onnistut, todennäköisesti käytät keinoja, joista opettaja joutuisi nykypäivänä jo syytteeseen.

• Polisher
        Ennen kuin kirjoitti:

arvostelet opettajia, kokeilepa itse pitää kuria tuollaiselle lapsimäärälle. Veikkaan, ettet onnistu siinä yhtään paremmin. Jos onnistut, todennäköisesti käytät keinoja, joista opettaja joutuisi nykypäivänä jo syytteeseen.

Enpäs kokeilekaan, kun tiedän ettei se kyllä minulta onnistuisi, liian lyhyt pinna nääs. Siksi työskentelen alalla, jossa olen vastuussa koneista, en ihmisistä. Sellaista alaa pitäisi kokeilla monen opettajankin.

Kuulin erään ala-asteen liikunnanopettajan puhuvan ammattinsa hyvistä puolista näin:" kolme parasta puolta opettajantyössä ovat kesä-, heinä- ja elokuu". Tällaisia arvostelen ihan varmasti jatkossakin.

Olet oikeassa siinä, että opettajilla on loppujen lopuksi nykyään liian vähän keinoja lasten pitämiseksi ruodussa, mutta kuitenkin, omalla luokallani ala-asteella oli yli 30 oppilasta, yksi opettaja ja homma toimi. Eikä saatu ruumiillista kuritusta, luokasta poistamisiakaan en muista ala-asteelta yhtään. Sekin taitaa kyllä nykyään jo olla kiellettyä.

Toki ajat ovat muuttuneet ja oppilaatkin ovat kuin eri maailmasta nykyään. Sama koskee myös osaa opettajista.

• ope kesälaitumella

Liekö "ammattiatuti", mutta komennan sujuvasti omia ja muitten tenavia missä milloinkin: kotona, koulussa, kaupassa, kyläilemässä. Rajojen asettaminen luo lapselle turvalliset raamit elää ja kasvaa. Rajat ovat rakkautta, lapsesta välittämistä. Lapsille paljon syliä, halia ja suukkoja, tarpeen tullen rajoista muistuttamista.

• Taata v. 1922

Kyllähän kieltoja ja rajoja on asetettava...ja piiskaa jos eivät muuten usko!
      Eikä pidä maanitella ja rukoilla, pimeään huoneeseen vaan miettimään syntejään ja ruoatta muutama tunti.

• HELLYS

Voi taivas...jos ystävyys katkesi siihen,kun lasta toruitte...ei mitään ystävyyttä ollutkaan
      Mun mielestä..EI OLE VAARALLISTA..vaikka ventovierasta joskus ohjaisi tai torusi.
      Täällä ollaan saman taivaan katon alla. Ketään ei tapa pienet torut.

• Näin Forssassa

On olemassa jotain pieniä paikkakuntia, jossa on olemassa tuonkaltaiset tavat esim. forssa. Auta armias, jos meet leikkikentällä komentaan toisen lasta. Vaikka kyseessä olisi vaaratilanne....toinen lapsi esim heittää isoa kiveä ilmaan toisen lasten nenän edessä, eikä oma äiti näe. Silloinkaan ei saa sanoa mitään. Kerran sanoin ja sain vihat niskoilleni. Kerran taas oli pakko sanoa lapsille , että ei saa leikkiä katolla(silloin ei ollut muita vanhempia lähettyvillä, muuten olisin itse saanut vihat niskoille)

• niin no

Riippuu millä äänellä.

• Otitpa esille aiheen

josta olen ollut todella "äimänkäkenä".

Tämä on asia jonka soisi menevän kaikkien lapsiperheiden tietoisuuteen
      punnittavaksi.

Meidän perhe tai ainakin minä vanhempana järkytyin todella pahan kerran,
      kun eräs vanhempi jonka lapsi oli leikkinyt ja ollut aika paljonkin yhdessä
      meidän lapsen kanssa (ja kuinka muutoin juuri meillä enimmäkseen)
      yht äkkiä vihaisena ottaa yhteyttä, kun heidän lapsi on saanut niin paljon
      traumoja teillä jne...

Hyvää hyvyyttäni olin tämän lapsen sallinut olla meillä, vaikka hän teki lapselleni mitä milloinkin "pahaa". Joitakin kertoja oli vain sellainen asia, että oli puututtava tämän toisen lapsen touhuihin. (rajansa kaikella ei sitä loputtomiin voi katsoa miten oma lapsi saa kaverin taholta mielipahaa jne...

Alkuunkaan en ymmärrä, että kaverille tehdään niin kuin esim. tämä lapsi teki
      lapsellemme.
      Mutta katsoin läpi sormien todella paljon, kun kuitenkin heillä yhdessä näytti
      olevan hauskaakin.
      Kaiken lähtökohta en olisi saanut puuttua tämän lapsen tekosiin yhden yhtäkään kertaa tämä lapsi oli vanhemman mukaan kasvatettu hyvin?????

Itselläni on kyllä hyvin kasvatetusta lapsesta aivan toisenlainen käsitys.

Tällaista se on, kun onkin niin, että ei se meidän lapsi tee mitään pahaa jne..
      niin silloin ei kyllä toteudu hyvän kasvatuksen alkeetkaan, vaan lapsi kasvaa
      kieroon ja se on ikävä nähdä.

Joten vanhemmat jotka luulette ettei teidän lapsi tee mitään pahaa olette silloin kasvattamassa lastanne kieroon joka saa vapauden jatkaa tekemisiään kaikessa rauhassa ja siinä kärsivät kyllä todellakin ne jotka on kasvatettu hyvin. Mistä syntyvätkään koulukiusaajat ja edelleen työpaikkakiusaajat?????

• Helsinkiläinen Naine

Ja esimerkiksi, kun ollaan Kirppiksellä myymässä, niin toiset vanhemmat antaa lasten "räpsiä" joka tavaraa? Vaikka pöydällä olisi arvokasta, wanhaa Iittalaa, Arabia ja antiikkia.
      Kun siinä sitten sanon lapsille ystävällisesti, että tässä ei nyt sitten ole lasten tavaraa, että ei saa koskea, katsoa saa, niin jo äidit, jotka ihastelevat juuri noita Iittaloita, tempaisevat lapsensa kädestä jatkaakseen matkaa - tuohtuneina huomautuksesta!

Tuskin monellakaan Kirppiksillä käyvällä perheillä on Kotivakuutusta, joka sisältää perheen vastuuvakuutuksen, joka korvaisi, jos vahinko tapahtuu.

On se kumma, että äidit ja isät eivät noissa tilanteissa tai jo Kirppikselle lähdettäessa opeta, anna ohjeita lapsilleen, joista pidetään myös kiinni!

• ........

Aika eri asia kuin mitä aloittaja toi esille ...

• lapsen ohjaus
        ........ kirjoitti:

Aika eri asia kuin mitä aloittaja toi esille ...

Miten niin eri asia kuin aloittaja toi esille? Ihan samaa asiaa on Helsinkiläisellä naisella kuin aloittajalla! Herääkin kysymys, miten kukakin käsittää tämän "komentamisen"
        Itse laittaisin komentamisen sijaan sanan, neuvominen.

Olenkin vahvasti sitä mieltä että juuri erilaisissa käytännön tilanteissa olemme aikuisina hyvinä esimerkkeinä lapsille toimimalla hyvillä yhteisillä esikuvilla. Niin kasvatamme lapsemme hyvän moraalin valtijaksi joka tarkoittaa terveiden käyttäytymistapojen omaksumista ja toteuttamista sitten vuorostaan eri tilanteissa. Juuri tätähän elämä perustuu, siis aikuisten vastuun kantamiseen myös lapsen kasvatuksen osalta, olivatpa he missä tahansa.

Siis aikuiset ovat lapsen moraalisesta kasvatuksesta vastuussa joka paikassa missä he näkevät ohjauksen tarvetta olevan.
        Laitetaan hautaan tuo sana, komentaa!!! Sanotaan, ohjata oikeaan! Siitä kehittyy lapsen terveellinen asenne elämään ja turvallisuus.

(Komentaminen on minusta negatiivinen sana, ja on kytketty valtaan, joskin joissakin paikoissa voidaan murresanana käyttää).

• äippävaan

Jos poikani tuo meille kavereitaan niin kyllä minä komennan ja kerron miten meillä toimitaan, jos meno menee mahdottomaksi. Kyse on kuitenkin minun kodistani, meidän perheen säännöistä ja pojista iältään 8-12v.
      Joka paikassa on omat sääntönsä ja sen mukaan ollaan. Olen myös kavereiden vanhemmille sanonut, että komentaa saa, jos ei osaa olla. Rajat on sitä rakkautta ja välittämistä :)

• äippä27

Kyllä minä ainakin sanon, ensin tosin vanhemmille, jos lapset käyttäytyvät huonosti, hyppivät pöydällä, kiusaavat koiraa tms.

Ja sanonpa julkisissa paikoissakin (kulkuneuvot ym.), jos lapset kijuvat suoraa kurkkua, huutavat vanhuksille, nyhtävät vieraiden vaatteita ym.

Kaikki vanhemmat kun eivät vain ymmärrä sitä, etteivät heidän pikku kullanmurunsa voi käyttäytyä ihan miten tahansa.

En ole tiukkapipo, mutta joku roti pitää olla. Mutta auta armias, kun vähän muiden ihmisten huomioonottamisesta sanoo (ja sanon nätisti silloin kun sanon, enkä tasan tarkkaan turhan päiten): mikä älämölö vanhemmilta! "Älä sä ämmä rupee määräileen tai mä kutsun poliisit" jne.

Tällä "ämmällä" on kumminkin itselläkin taaperoita. Jotka ovat ihan varmasti iloisia ja vapaita mutta jotka osaavat käyttäytyä. Tavalla joka on lapsille itselleenkin ok.

Eiköhän tämä ole sitä kuuluisaa rajojen asettamista - joka ei meille tavallisillekan vanhemmille ole aina ollenkaan niin yksinkertaista.

Hyvää kesää kaikille!

• isä-78

Lasten kasvatukselle kun tuntuu joskus olevan vaikea löytää se kultainen keskitie, mutta itse olen sitä mieltä että ne perus käytöstavat ja säännöt PITÄÄ opettaa lapselle jo pienestä pitäen. Noiden asioiden opettaminen lapselle kun ei tunnu kaikille edes nykypäivänä olevan selviä. mm. kiittäminen.

Tottakai tulee tilanteita, jossa varsinkin pienet lapset keksivät jotakin ei niin järkevää, mutta sillon pitäisi jo lasten omien vanhempien tajuta komentaa lasta, varsinkin jos ei olla edes omassa kotona. Sehän on selvää, että ei lapsen käytös ainakaan parane jos ei mistään kielletä.
      Jokaisella vanhemmalla pitäisi olla jonkulainen arvostus sitä toisen kotia,rauhaa ja omaisuutta kohtaan, eikä sillon anna oman lapsensa riehua ja tehdä mitä haluaa. Jos lasten omat vanhemmat eivät tätä tajua, niin mielestäni sillon sulla on täysi oikeus puuttua asiaan ja komentaa.

• täti

Komentaminen ok, mutta onko kukaan huomannut miten lapsivihamielinen maa Suomi on?

Jos vertaa vaikka Italiaan, jossa lapsia saavat kaikki komentaa!

Italiassa myös kehutaan ja kannustetaan toisten lapsia. Julkisilla paikoillakin voidaan avoimesti lörpötellä ja ihastella lapsia. Tälläiseen kulttuuriin sopii hyvin komentaminenkin.

Siis kaikkea tasapuolisesti, jotta saatais suomalaisten itsetunto nousuun.

• Se on tämä uusi tosi-humanistinen kasvatus, konstruktionismi. Uusi sukupolvi kehittää oman kulttuurinsa ja edellinen sukupolvi ei saa asettaa rajoja luovuudelle. Kissojen kiusaaminen ja koululuokassa häiriköinti on luovuutta, jota ei saa tukahduttaa.

Aikaisemmin yhteisö asetti säännöt ja oletettiin, että kaikki noudattavat niitä. Nyt on ihailtavaa osoittaa rohkeutta epäsovinnaisuudella.

Joten jos lapset eivät osaa hyviä käytöstapoja, he ovat toteuttaneet sen mitä uudet pedakokit ovat opettaneet.

Aikaisemmin yhteisö päätti, mitä opettajat opettavat. Nyt uudet pedagokit tietää miten asiat ovat ja vanhempien on syytä hyväksyä luovuuden rakentaminen.

Jokainen joka vaatii lapsille kuria, on Fasisti.

Lapsia emme voi vaihtaa, mutta kasvattajat sentään voimme.

NINEL

• Sillä lailla

Tottahan aikuisilla ihmisillä täytyy olla vastuuta ja järkeä puuttua tilanteeseen jossa lapsi ei osaa käyttäytyä tai on vaaratilanteessa, kun omat vanhemmat eivät huolehdi.
      Esimerkki eiliseltä jossa isäukkoni oli kopannut 3v. pojan syliinsä lujaa ajavan auton edestä. Poika juoksi karkuun äitiään joka huusi parkkihallin neljännestä kerroksesta kadulle poikaansa!
      Hyvät ihmiset, järkeä saa käyttää...

• jaappani

Totta kai saat, ja sinun täytyy komentaa, jos lapsi ei muuten ymmärrä mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

• Juispe

Kyllä oman talon isäntä / emäntä saa (ja pitääkin) komentaa muksuja, olivat omia tai ei.

Ja jos siitä muksun vanhemmat ottavat herneen nenäänsä, niin voisiko sanoa näin että melko naurettavaa.

• kuriakasvatukseen

Tuommoinen vapaa kasvatus.... no esimerkin siitä näkee,kun katselee osaa näitä nykynuoria,ei minkäänlaisiakäytöstapoja ollaan rivosuisia ja röyhkeitä, laiskoja...Miehesi veli on hyvää vauhtia kasvattamassa paria yhteiskunnan ongelmatapusta.

• aina voi katsoa peil

Vaikeita tilanteita, on sanojia ja sanojia, on äänensävyjä ja äänensävyjä, on sekaantujia ja kommentoijia. Omassa kodissa tietenkin voi asiasta sanoa, mutta toisaalta on eroja komentajissa. Toiset jätkättää joka asiasta, sekaantuu joka asiaan ja lapsukaiset senkun villiintyy. Meissä aikuisissakin on eroja.
      Mutta tokihan omassa kodissa komentaa saa, mutta kannattaa tietenkin miettiä tarkoin vaikkapa tilanteessa, jossa kyläilevän lapsen vanhemmat ovat paikalla. Ehkä heitä ei vaan huvita enää tulla kuuntelemaan. Voi olla, että heidän kodissaan on ihan kohtuulliset säännöt heidän mielestään, mutta ne ovat erilaiset kuin meillä tai teillä. Oikeasti jotkut vanhemmat ovat ihan kauheita, sori vaan. Jatkuvaa lasten asioihin sekaantumista. Lasten pitää antaa esimerkiksi ratkaista riitansa ihan keskenään, jos ei väkivaltaiseksi ruveta. Kokeilkaa, se toimii .. ettekä menetä hermojanne.
      Tuli mieleeni tapaus, pariskunta, jolla ei ollut lapsia. Menimme kylään ja etukäteen jo yritin valmistella poikaani, että sitten pitää olla kiltisti. Poikani ei mitenkään villiintynyt, mutta uteliashan hän oli, halusi kosketella tavaroita ja kyseli ja näin kuinka kiukustunut talon emäntä oli, vaikka minä kulin pojan perässä koko ajan. Eipä haluttanut enää mennä sinne kahden lapsen kanssa myöhemmin, ei todellakaan. Vaikka kuinka pyydettiin ja vaikka mitään kauheaa ei tapahtunutkaan. Ja tosiaan, poikani käyttäytyi ihan hyvin lapseksi. Mutta mutta..

Yritin vaan kertoa, että ehkä kannattaa miettiä komentelunsa laatua ja tapaa, jos haluaa pitää suhteet. Ei tietenkään tarvitse, jos ei halua.

• NeuvovaJaOpastava

En varsinaisesti vastaa-näyttää sekoittuvan: asia lapsia komennetaan ja neuvotaan,NE ovat eri asiaoita.Tänäänkin 5.6.-11 klo iltapäivä raitsikassa olis tarvinnut lapsia opastaa.Noilla on hiuksenhieno ero?... jatkuu.Raparperi kiisseli odottaa?.

• mjnjuj

Komentaa saa , muttei saa huutaa lapselle , jos komentaja on normaalijärkinen.

• lauri11111

Olen sitä mieltä,että ei kannettu vesi pysy kaivossa.

• opi.

Tämän päivän vanhemmat ovat menettäneet auktoriteettinsa, ja henkisen yhteytensä lapsiinsa.

• keksimys

Oma asunto, omat luvat...
      olen täysin samaa mieltä. Sama kuin lapsi juoksisi leipäveitsen kanssa uhaten tappaa vaikka silmiesi edessä kissasi paloittelemalla ne.
      Kuka nyt tommoisia riiviöitä kestäisi, mikäli tulevat astumaan taloon, niin sinulla on oikeudet omata talosi säännöt, kissasi ovat omia, lapsilla ei ole oikeutta rikkoa lakeja. Itse ottaisin yhteyttä viranomaisille lasten väärinkasvatuksesta. OPETA IHMISILLE KUKA ON TALOSI ISÄNTÄ!

• 50 syntynyt UKKO

Talossa talontavat oli ennenvanhaan talon isäntä tai emäntä antoi selkään koiruuksista samoin nytkin jos tenavat tempuilee.

• kometelija

Lapsia saa ja täytyykin komentaa. Minä ainakin toivon että omiani myös muut ohjaa oikeaan suuntaan jos väärillä poluilla ollaan. (Jos vaikka itse olen uppoutuneena johonkin muuhun asiaan enkä vahingossa huomaa mitä tapahtuu.)

Ammatissani olen todella paljon lasten kanssa ja täytyy sanoa että sen kyllä huomaa kenellä on kotona rajat joita noudattaa ja kenellä ei. :/

Ei jokaista asiaa saa lapselta kysyä, vaan toisinaan pitää myös ilmaista että nyt lähdetään (vrt. lähdettäisiinkö...)

• epäonnistunut

Sanotaanhan jo raamatussa: "Joka vitsaa säästää, hän vihaa lastaan, mutta joka lastaan rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa ja kunniassa pitää."

• Juliett09

Tämä on muuten niin tosi juttu ettei uskoiskaan jos ei tietäis... Toiset vetävät aivan hirveät herneet nenään, jos heidän lastaan komennetaan ihan aiheesta (esim. että kun ollaan kylässä, ei revitä perheen koiraa turkista).

Toinen vastaava ongelma on "eihän meidän lapsi mutta kyllä vieraiden". Mulla on yksi ystävä, jossa on kyllä siis paljon hyviäkin puolia, mutta ongelmia tulee aina, kun ollaan jossain niin, että on molempien lapset läsnä. Ystäväni lapsi on hiukan omaani vanhempi, n. 1,5 v, meillä on tällainen taaperoikäinen ihminen vielä.

Olen sanonut aina, jos ollaan oltu heillä kylässä, että meidän jälkikasvua saa kyllä komentaa, jos tekee selvästi tuhmuuksia. Mutta kyläilyt on aina yhtä painajaista. Perheen lapsi kiusaa järjestelmällisesti meidän lasta, joka on sen verran pienempi, ettei vielä edes kunnolla puhu. Kieltää kaiken (siis vaikkapa menemästä viereiseen huoneeseen vaikka olisimme itse sinne siirtymässä, kieltää istumasta sohvalle, ottaa lelut pois ja nostaa ne päänsä päälle ja katsoo kun toinen huutaa, tuuppii...

Kaikkein "paras" oli, kun viimeksi käydessämme tämän perheen lapsi asettui oviaukkoon niin, ettei meidän lapsi päässyt samaan huoneeseen, jossa me kaikki muut olimme. Pyysin nätisti lasta siirtymään, ei mitään vaikutusta. Sanoin sitten vähän napakemmin, että kuule, kyllä meidänkin lapsen pitää päästä tänne samaan huoneeseen, missä me kaikki muut ollaan. Ei tehoa. Sitten, kun meidän lapsi jo huusi suoraa huutoa, heittäytyi maahan itkemään ja toinen vielä komentaa että et saa tulla, oman äitinsä ollessa vieressä, en katsonut muuta voivani kun rauhallisesti ja nätisti kävin lapsen nostamassa syliini ja siirsin pois oviaukosta vielä kerran toistaen että meidänkin lapsen pitää päästä tänne. Tämän jälkeen otin tietysti oman lapsen syliin lohdutellakseni häntä. Hulluinta oli, että tämän kyläpaikan äiti ei reagoinut koko tilanteeseen MILLÄÄN tavalla.

Kaiken huipuksi, oli ystäväni yhteisille tuttavillemme sanonut meidän lapsesta, että aika tempperamenttinen, heillä ollessaan kiukkusi koko ajan. Niin, miksiköhän, kun toinen repii lelut käsistä ja estää pääsyn samaan huoneeseen jossa äitinsä on. ...Kiva sitten kuulla tällaista kun kaikki menee yksin meidän lapsen ja minun kasvatuksen syyksi.

Enää en ole mennyt lapseni kanssa heille kylään, koska olen niin loukkaantunut tavasta, jolla ystäväni tilanteen hoiti. Hänessä on paljon hyviä piirteitä, mutta kaikki menee pieleen aina, kun lapsemme ovat molemmat paikalla.

En sano että meidän lapsi ei tuhmia tekisi, tekee ja koitan kyllä komentaa, pidän selvänä sitä että oman lapsen perään katsotaan. Lapset kyllä keksivät vaikka mitä, se on selvä, ei voi olettaa että lapset käyttäyvät kuin koulutetut koirat, mutta on vanhempien vastuulla, kuinka käytökseen reagoidaan ja tämähän on yksi tapa kasvattaa lastaan.

Eikä tämä kaveriperheen lapsi mikään totaalinen kauhukakara ole, oikein symppis tapaus muuten ja tosiaan ei tuon ikäinenkään voi aina tietää sitä, mikä on oikein ja mikä väärin.

En oikein tiedä, mitä tehdä, kun yritin asiasta nätisti sanoa, niin ystäväni kumosi kaiken sanomalla, että teidän lapsihan on tuollainen herkästi suuttuva niin kuin äitinsä. Hmm.

... ...

• Kätsyä kun sen osaa

Joo'o.
        "En oikein tiedä, mitä tehdä, kun yritin asiasta nätisti sanoa, niin ystäväni kumosi kaiken sanomalla, että teidän lapsihan on tuollainen herkästi suuttuva niin kuin äitinsä. Hmm."

Tossa tilanteessa mä kyllä viileästi huomauttaisin, et mä en enää halua olla tollasen seläntakanapuhujan "ystävä". Mun mielest tollanen piilovittuilu ja seläntakan haukkuminen ei oo kovin ystävämäistä mitenkään. Ja ilmoittaisin siitä myös kyseiselle henkilölle päin naamaa!

Kaikkia idiootteja sentään EI tarvitse ympärillään kestää.

• huohhhhh

Kannatat siis ruummiillista kuritusta???

• huohhhh

Siis tuo yhtä ylempi...

• ....................

Vapaakasvatus on muotia nykypäivänä, se on rikkautta ja monimuotoisuutta. Että halleluja vaan.

• Juu lienetkö

itse vapaan kasvatuksen tulos? Tehden mitä itse vain lystät?

Tosiasia on se, ei ole todellakaan kivaa nähdä, miten kalliitakin yhteiskunnan
        juttuja kevyesti rikotaan jne.. jne..

Hallelujaat ovat siis kaukana.

• Suuresti

>Minulla on sisar jonka lapset on täysin seinistä revittyjä. Sisar kävi luonani
        jouluun saakka mutta kun minä komennan heidän lapsiaan ei käy enää.

V.2008 sisar tuli lapsineen (2poikaa) meille ja he aloittivat saman
        päättömän menon,että jokaisen kaapin ovet auki ja pöydällä pisketit
        ja muut kakut lämmittiin ja paihdettiin paikkaa niille. Sanoin siskolle
        etteikö hän voisi lapsiaan komentaa mutta sisko meinasi ,ettei hän
        lapsiaan komenna. Menin sitten lapsien luo ja kerroin ,että moinen
        homma saa loppua täällä. Lapset juoksivat äitinsä luo miksei me
        saada omia leikkejä leikkiä ,siihen sisko vastasi ,että lähdetään kotiin
        siellä saa leikkiä miten haluaa. Sisko soitti minulle päivän päästä ja
        kertoi ,että en halua olla kanssasi yhteydessä koska lapseni ei saa
        luonasi viettää vapaata kasvatusta. Kerroin hänelle ,että minulle sopii
        hänen tekemänsä päätös ,koska minä itse haluan omat lapseni kasvattaa
        yhteiskuntakelpoiseksi.

En ymmärrä vanhempia jotka eivät osaa kieltää lapsiaan. ihmettelen
        miten sellaisten vanhempien lapset pärjää yhteiskunnassa joka
        on sääntöjä täynnä.

• Äiti2+2

Kyllä, vapaa kasvatus on rikkautta ja monimuotoisuutta. Lasta tulee kannustaa, ohjata ja neuvoa. Rajat ovat rakkautta, eli säännöt ja käyttäytymistavat pitää olla tietenkin. Niinhän se on yhteiskunnassakin, johon me kaikki kuulumme. Pitää arvostaa toisia ja myös itseäänkin. Ei vapaa kasvatus ole kasvattamatta jättämistä. Mitä KASVATUSTA se muuten olisi? Vapaata kasvattamatta jättämistä, ts. lapsen heitteillejättöä!

• komentava äippä

Olen itse vasta 20-vuotias pienen lapsen äiti, ja minua ihan hirvittää millainen komentelia minusta tulee. :D Viimeksi tänään komensin pihamme lapsia jotka olivat vaihteeksi sotkeneet koko pihamaan roskiksista kaivamillaan tavaroilla. Samoin olen joutunut komentamaan kovempaakin kun ovat kiusanneet koiriamme, heitelleet talvella lumipalloja ikkunaan jne. Nämä asiat ovat pikkujuttuja, mistä komennan, ja olen valmis keskustelemaan myös vanhempien kanssa, mutta jos olisi isompia juttuja kertoisin suoraan vanhemmille. Minä en tulevaisuudessakaan aio katsoa sormien läpi muiden tenavien törttöilyä, ja minä tahdon todellakin tietää jos omani törttöilee, millä ihmeellä se muuten oppii? :D Eli en tiedä olenko nykypäivän vanhempi muottiin menevä, mutta ainakin toistaiseksi kasvatusmetodini ovat tuntuneet ihan hyviltä. :D

• epäonnistunut

Tarvittasessa ruumiillistakin. Lapset osaavat kyllä koetella vanhempienkin rajoja. Itse olen saanut vitsaa usein, vaikka olisi juomalasi vahingossa pudonnut, niin vitsaa siitä tuli, mutta minä ajattelin, että olen sen ansainnut ja koetin olla tarkempi. Ei minulle ole siitä mitään traumoja tullut.

Päätin etten omilleni anna vitsaa, enkä antanut, mutta joskus oli pakko poskelle läimäyttää, kun niitä on kuusi ja ikäero pieni. Mutta hyviä ihmisiä niistä tuli. Ovat jo aikuisia. Nimimerkki vaan on epäonnistunut.

• josphine25

Minulle taasen jäi traumoja isäni kasvatusmetodeista (remmiä, huutamista, tukistamista..). Saan nykyään heti paniikkikohtauksen, jos kuka tahansa mies huutaa kovaa minulle tai lähettyvilläni. Olen 25-vuotias ja kyllä tuollainen hieman haittaa elämää. Sen kuitenkin tiedän, että isäni rakastaa minua eikä ole varmasti halunnut minulle pahaa: hän on vain vain kurittanut minua kun olen ollut tuhma. Sinänsä oikein, mutta olisi isä joissakin tilanteissa voinut mieluummin neuvoa kuin komentaa ja menettää malttinsa, vaikka myönnänkin olleeni hyvin jääräpäinen lapsi. Kyllä ruumiillista kuritusta pitäisi olla vielä nykypäivänäkin, ei tätä menoa aikuisilla ole enää minkäänlaista auktoriteettia lapsiin.

• Suvikki74

Entä jos pyytäisit vanhempia ojentamaan lapsiaan? Fiksusti ja filmaattisesti.

• J u k k a

Radiossa sanottiin viisaasti, että lapsen vanhempien tehtävä on rakastaa ja tuottaa pettymyksiä.

• elliida64

SAA!! Komentaa saa! Eihän se huutamista tarkoita, mutta napakkaa puuttumista. Ei tarvitse kysellä lopettaisitko eikä anella vaan ottaa aikuisen vastuu! Minä puutun ja komennan kodissani ja leikkipuistossa kaikkia lapsia. Toki myös juttelen ja nauran ja höpöttelen heidän kanssaan.

• ljvvhjjh

Juuri näin.

Mitenkähän armeijassa tai työpaikallakaan mitään saisi aikaan jos isot pomot tulisivat maanantaisin aina kyselemään työntekijöiltä että vitisisitkö, haluaisitko, voisitko.

Minä en ainakaan lapsuudesta muista että kukaan olisi kysynyt että voisinko tehdä sitä ja tätä. Syykin on täysin selvä, en ole noteerannut sellaista "komentamista" ja olen tehnyt mitä huvittaa. Sen sijaan kyllä muistan kun omat vanhemmat komensivat miten pitää tehdä ja olla. Se oli selkeä ultimaatumi jota toteltiin ja jos ei toteltu tuli aina jonkinlainen rangaistus.

Onhan se ihan eri asia sanoa lapselle tiukasti että "Lopeta" ja lopettaa se itse, kuin että kysyisi ja altistuisi lapsen kanssa neuvottelulle, että "voisitko lopettaa?"

• kyyrisnaatti..

Olen aina komentanna vaikka kysessä vieras aikuinen tai, lapsi.Säännöt on oltava rajat luo turvaa ja rakkautta niin se menee.Uskotaan mitä sanotaan perustellaan kyllä.Olen myös nähnyt tapauksia kuinka kasvavan lapsen ehdoilla vanhemmat menee.. kamalaa katseltavaa.Teiniiässä lapsi ottaa ohjat sähän et mua määärää ja sit ollaankin metsässä.Kasvattajan rooli on vanhemmalla.Isovanhemmilla myös..kunniota heitä.

• _timonen_

Jos täällä Suomessa saisikin komentaa naapurin lapsia, niin siihenkin varmaan vaadittaisiin ensin jokin koulutus. Muuten komentaminen ei välttämättä toteutuisi oikeaoppisella tavalla.

• pikkuisen tomera...

TODELLAKIN talossa talon tavoilla,meillä esim.syödään pöydän vieressä sitä ennen käsien pesulle josta on kuulunut mutinaa että pesin just...oma poika pesee ne automaattisesti. Kaveri oli poistumassa ikkunan kautta kun totesin kovaan ääneen että jos nyt et kuitenkaan.. Olen miettinyt myös että mitähän muiden vanhemmat tekisivät samassa tilanteessa... Hyssyttely ja hymyily ei tässä auta vaan nehän hyppii silmille. Yleensä kaverit osaavat olla eikä tarvitse koko ajan sanoa jostakin. Toivon että omaani poikaani komennetaan jos on aihetta,ei hänkään muuten opi. Me vanhemmat emme ole joka hetki näkemässä ja kuulemassa, niin hyvä on jos komennetaan eikä siunailla takanapäin, mitä senkin mukula taas teki...jne. Porukassa keksitään jos jonkinlaista juttua, pidetään yhdessä huoli että näistä kasvaa mukavia, välittäviä, hyvät tavat omaavia aikuisia. Hyvää ja rauhallista kesää kaikille! Eikä niistä pidä välittää, jos joku suuttuu kun omaa komennetaan,joskus hekin huomaavat että hyvää me tarkoitimme. :)

• patuliini

Ei naapurin lapsia saa komentaa,jos haluaa olla alusvaatteisillaan -20 pakkasessa,toki on niin tehtävä ja mielummin vähän pitempään.Jos haluaa hypätä 5.kerroksen kaiteelta ,on annettava hypätä,jos kerran kotonakin näin.

• MinäTuhmaSinäTuhma

Huomasin eräässä sukulaisperheessä sen tilanteen vuosia sitten, että lapset saivat valtoimenaan tehdä lähes mitä mieleen juolahti, mukaanlukien sen että saivat käyttäytyä aikuisvieraita kohtaan miten halusivat. Ja vanhempia vaan nauratti, muodollisesti komennettiin käyttäytymään kunnolla. Tämän takia sukulaiset kiersivät sen kyläpaikan kaukaa. Perheen vanhemmilla oli vaikeita henkilökohtaisia ongelmia, joita luonnollisesti salailtiin, päihdeongelma siinä sivussa, joten sallimalla lastensa käyttäytyä miten halusivat vanhemmat tällä tavoin hyvittelivät lapsille sitää omaa käyttäytymistään ja jatkuvaa ryyppäämistä. Eipä siinä lasten kohdalla sitten hyvin käynytkään. Varmaan toisten syy.

• nimimerkkionvarattu7

Tämä on nyt vähän eri asia,mutta minä olin kerran lapseni kanssa naapurin mummun luona kylässä ja lapsi sai päähänsä mennä hyppimään mummun sängylle.Minä toruin lasta moisesta tempusta,mutta mummu totesi vain,että "antaa hyppiä,eihän tuo nyt haittaa".Sen jälkeen ei sinne menty kahville enää.

• ennen vanhaan

Kyllä ennen vanhaan ainakin lapset opetettiin tottelemaan ja kunnioittamaan kaikkia vanhempia, ja todellakin lapsia komensivat kaikki aikuiset, ei vain omat vanhemmat.

Nykyajan kermaperseet vanhemmat eivät ymmärrä lastenkasvatuksesta muutenkaan mitään ja tekevät lapsistaankin kermaperseitä.

• Käytös kunniaan!

Jokainen tavallaan. On pyydetty komentamaan, jos lapset tekevät jotain typerää. Joskus, kun taas komensin jotain lasta, hän sanoi minulle, etten saa komentaa häntä. Oma äiti kuulemma sanonut, ettei toiset saa komentaa. Ja toisaalta perhe, jossa kaikki asiat hoidetaan puhumalla, ei koskaan ääntä korottamalla eikä huutamalla.
      Mutta omassa kodissani komennan muitten lapsia, jos aihetta on, sitäkin lasta, jonka äiti on toisin opettanut, mutta ääntä en korota enkä huuda, mutta voi olla, että vielä tulee se hetki, kun en voi/en enää kykene hillitsemään itseäni.

• kuuden äiti

Mun sisko on näitä 'lastani ei saa komentaa'-ihmisiä. Usein on aiheesta otettu yhteen, yleensä sukulointien jälkeen. Milloin mun tytärpuoli on loukannut siskoani komentamalla hänen lasta väärin, milloin minä olen katsonut väärin jne.. Aina niistä on selvitty kuitenkin. Meillä on hyvin erilainen lastenkasvatustyyli, itse olen nuorena (20v) äidiksi tullut suurperheellinen ja pitänyt lapset tiukassa kurissa alusta asti. Siskolla taas on yksi lapsi, jonka sai yli kolmikymppisenä ja se kyllä näkyy.

Sisko sitten lopulta esitti toiveen, että jos tulee tarve komentaa hänen lastaan niin sanoa hälle niin hän hoitaa asian 'lapselle sopivalla tavalla'. Eli hyssyttelemällä ja hyvittelemällä. Hänen lastaan ei tarvitse opettaa huomioimaan muita, ei kannusteta leikkimääm muiden lasten kanssa vaan saa yhä koululaisena tehdä mitä tykkää ja esim. juhlissa keikkua vanhempiensa sylissä ja päättää mitä nämä syövät ja milloin.

Minusta taas on vain hyvä, jos omiani tarpeen vaatiessa muutkin ojentavat. Se kun luo lapselle turvaa.

• Beel

Tuossa tapauksessa kyse taitaakin olla siitä nykyään, että vanhemmat eivät myönnä omien lastensa "virheitä" tai tekemisiä huonoiksi.
      Tai eivät usko, että oma lapsi voisi käyttäytyä huonommin, vanhempihan hänet on hyvin ja viisaasti kasvattanut. Miksi ei siis sopisi hieman lisää kasvatusta?
      Voivat myös ottaa 'komentamisen' käännöksenä siitä että "Lapsesi on huonosti kasvatettu kun sitä pitää toinen komentaa"
      Nykyvanhemmuus on tosiaan muuttunut, ja valta on lapsilla.

• mjuytfrgvbh

"Nykyvanhemmuus on tosiaan muuttunut, ja valta on lapsilla."

Paha virhe jota joudutaan vielä katumaan. Sama kun antaa vallan perheessä suurelle koiralle. Kukaan täysipäinen ei sitä tee, mutta jotkut kyllä.

• Maallikko999

Menisit nukkumaan.

• Äitee27

Ohhoh..taitaa lasten äiti olla sitä kamalint kaliiperii eli "meijän lapset ja muitten kakarat äitee" mun muksuja saa ja on komennettu mummolassa jne..ja riiviöt tuntuu jopa paremmin uskovan talon omistajaa kuin äitiä/isää.

• tyttö15v

mun kantani on että omassa kodissa saa komentaa vieraita lapsia jos ne ei käyttäydy kunnolla. saatiin kyllä viimekerralla siskon kanssa huudot siitä että komennettiin vanhempiemme kavereiden lapsia jotka riehuivat huoneessamme. minusta talossa on talon säännöt joita totellaan, eihän siitä mitään tule jos vieraiden lapset riekkuvat ei toivotulla tavalla ja lasten vanhemmat eivät tee mitään, silloin on aivan pakko sanoa/komentaa.

• Käytöstavat kunniaan

Kerran kun itse olin vielä teini, niin tuttavaperhe oli meidän luona kylässä kahden alle kouluikäisen lapsensa kanssa.

Nää muksut tyhjensi mun kaapeista & hyllyistä "kaikki" lelut ja pelit ympäri huoneen lattiaa - äitini parahiksi ehti estää, että siihen syssyyn olisi vielä kaadettu sekaan 1000:n palan palapelin osaset...oli pikkulegoissa ja duplopalikoissa, ynnä sekalaisissa barbeissa, seurapelien nappuloissa sun muissa enemmän kuin tarpeeksi kestämistä.

Sitten tulee kotiinlähdön aika vieraille ja ihan pokkana haihdutaan paikalta ja jätetään "atomipommin räjähdys" talon väelle siivottavaksi...!

Ei tiennyt mihin jalkansa laskisi, ettei olisi jotain rikkonut tai jalkapohjaansa satuttanut...pakko oli raivata pieni kulkuväylä itselle, että sängylle pääsi yöpuulle - näky oli niin "masentava", ettei kyennyt siivota kuin muutaman minuutin kerralla!

Kyllä mä (edelleenkin) osaan itsekin saada "kaaosta" aikaiseksi, mutta silloin siivoan OMIA sotkujani, enkä todellakaan ole itse lapsena aiheuttanut sotkua kyläilypaikoissa! Onneksi ystäväni siivoavat jälkikasvunsa leikkien jäljet, kun ovat luonani kylässä ja lisäksi he myös sallivat, että heidän murusiaan voi ja saa komentaa, jos käytös on jollain tavoin sopimatonta tai vaaratilanteen aiheuttavaa!

• mende28

oikeassa olet..itselläni kasvatettiin kans siihe et ku on kyläilemässä pitää osata käyttäytyy ja jos ei osaa.. nii kyl silloi jos noin ..ehdottomasti saa asiassa käskeä...hienohelmoja ja huonosti kasvatettuja kakaroita näkee paljo ..
      just näitä joille ei vanhemmat oo koskaan mitää sanonu ..
      monet päässilmäisii paskiäisia ilman mitää käytöstapoja

• BLACK MAN

MAKE; SYMPPIS; POOF; JUST ZIP IT , WILL YOU , you were so plastered i can not remember how i get home! Fuck you Do not fuck around with me, MR.I think MAKE IN SYMPPIS is A FAG;

• Komentaja1984

Voisit kokeilla seuraavaa: Otat yhteyttä siihen neuvolaan missä he käyvät ja kerrot asiasta sinne. Ilmaiset huolesi siitä, ymmärtävätkö nämä vanhemmat ollenkaan lastensa turvallisuuden päälle kun kukaan muu ei saa heidän lapsiaan komentaa.

• kettuuntunut

pitäisi komentaa, kun jotkut vanhemmat eivät sitä itse tee, antavat vaan lasten olla idiootteja.
      tässä yhtenä päivänä ruokakaupan jonossa n. 6v poika otti kamerakännykällä ihmisistä kuvia, esim minusta ja näytti sitä heti perään äidilleen, joka juuri maksoi ostoksia. hän katsoi kuvaa ja oli vaan että joo joo. ei siis kieltänyt. en antanut lupaa kuvaamiseen, se on laitonta, ja vanhempi ei puutu mitenkään. lapsen isä siinä pakkasi heidän ostoksiaan. ulkona sitten jäin odottamaan, jos saisin sanottua heille jotakin niin lapsi ottaa uudestaan minusta kuvan ja juoksee näyttämään vuorostaan isälleen, joka myöskin vain toteaa, että joo-o hyvä hyvä. siis ei **ttu mitä toimintaa.

• jooooooo.....

Kyllä,sano vielä että näin niitä rikollisia kasvaa...

Oisko syytä relata ettei sydän petä liian aikasin.Jos tollasestakin jaksaa nostaa oikein vitutuksen niin,jooo,päivää vaan!

• jvjhjhv

Kauppa on julkinen paikka joten sinä olet täysin vapaata riistaa kuvaajille ja sinut saa kuvata myös sillä tavalla että sinut kuvasta tunnistaa. Eikä edes kauppias voi kieltää sitä omissa tiloissaan.

Toisinsanoen sinä olet väärässä, se ei ollut laitonta. Epäkohteliasta ja kiusallista aivan varmasti, mutta ei laitonta.

Hyvä esimerkki tällaisesta kuvaamisesta on erään paikallislehden joitakin kuukausia kestäneet viikkokilpailut jossa toimituksen kuvaaja kävi ottamassa kadulla kuvan tuntemattomasta ihmisestä ja sen jälkeen luvattiin kuvattavalle kahvipaketti voitoksi kun hän luki lehden ja tunnisti itsensä lehdessä julkaistusta kuvasta.

Haluaisinko itseni sellaiseen kuvaan. En varmasti, mutta ei sille mitään voi kun kyse ei ole laittomasta toiminnasta.

• kettuuntunut
        jooooooo..... kirjoitti:

Kyllä,sano vielä että näin niitä rikollisia kasvaa...

Oisko syytä relata ettei sydän petä liian aikasin.Jos tollasestakin jaksaa nostaa oikein vitutuksen niin,jooo,päivää vaan!

vähemmästäki :D idiootteja kakaroita ei voi sietää, ja omat vanhemmatki vaa kannustaa joo hyvä hyvä jatka samaan malliin/ ei välitä. "ärsytä muita ihmisiä ja kuvittele, ettei kukaan koskaan tule kieltämään tai suuttumaan, no lapset nyt on sellasia, antaa lapsien olla lapsia" ei *******. ja toi viel et molemmat vanhemmat mukana ja vaan yks kakara eikä kumpika sano mitään. olis siinä ollu vanhemmilla halutessaan valta siihen lapseen.
        ei tollaset kuuntele sitte koulussaka ollenkaan opettajaa. olin harjottelussa ala-asteella ja nostan kyl hattua opettajille, et jaksavat. osa oppilaista ihan hyppii silmille, ei mitään kunnioitusta opettajaa, sijaista, muita oppilaita kohtaan. kyl tälläset tapaukset tarvii komentamista jo sitten ihan joka suunnasta.

• valokuvaajan äiti
        jvjhjhv kirjoitti:

Kauppa on julkinen paikka joten sinä olet täysin vapaata riistaa kuvaajille ja sinut saa kuvata myös sillä tavalla että sinut kuvasta tunnistaa. Eikä edes kauppias voi kieltää sitä omissa tiloissaan.

Toisinsanoen sinä olet väärässä, se ei ollut laitonta. Epäkohteliasta ja kiusallista aivan varmasti, mutta ei laitonta.

Hyvä esimerkki tällaisesta kuvaamisesta on erään paikallislehden joitakin kuukausia kestäneet viikkokilpailut jossa toimituksen kuvaaja kävi ottamassa kadulla kuvan tuntemattomasta ihmisestä ja sen jälkeen luvattiin kuvattavalle kahvipaketti voitoksi kun hän luki lehden ja tunnisti itsensä lehdessä julkaistusta kuvasta.

Haluaisinko itseni sellaiseen kuvaan. En varmasti, mutta ei sille mitään voi kun kyse ei ole laittomasta toiminnasta.

Mutta ei liene vanhemmille vaikea opettaa niitä kohteliaampia tapoja,sitä miten julkisilla paikoilla käyttäydytään.

Tuo pisti silmääni siksi,että lapseni harrastaa valokuvausta jo kolmatta vuotta ja alusta asti opetin että tuntemattomista ihmisistä ei saa ottaa kuvia,eikä tarvitsekaan. Kuvaa lähinnä luontoa ym. Ja jos on tilanne josta saa hyvän kuvan ja siinä on ihmisiä,niin ei ole kohteliasta ottaa kuvaa ilman lupaa. Tosin me emme noita kuvia missään julkaise mutta kuitenkin..

• _hyvin.kasvatettu_

tää nyt ei sinäänsä liity asiaan mut.. oon 14 vuotias tyttö ja mul on 13 v. sisko. me tykätään käydä serkuillamme kylässä hoitamassa niiden 1-6 vuotiaita lapsia. meille se on hermolomaa ja todella mukavaa olla rakkaitten lasten kanssa. ja serkkujen kanssa ollaan sovittu et lapsia saa komentaa jos nähdään tai kuullaan jotain mikä ei oo oikein. ne lapset on meille opettajia, riitapukareita ja kaikista rakkaimpia ystäviä mitä maa päällään kantaa. ja on se vaan niin et jos niitä ei pienestä pitäen olis kasvatettu hyvin, ni ei sitä virhettä enää teini-iässä korjata..

• sus siunaa

Johan on erikoista sakkia. Viranomaiset sitten joutuvat lopulta näyttämään rajat pikkukeisarille. Toki se on silloin jo myöhäistä.

• t3ini. ;)

tuossa keskustelun puolivälissä oli jossakin viestissä sanottu että nykyajan nuoriso on rivosuista, laiskaa yms.. MITÄ???? joo toki toi on totta mut KAIKKIKO? olen teini, mutta minä en juo, polta yms.. käyttäydyn aikuisia kohtaan kunnolla. toki kiroilen, mutta en aikuisten kuullen! miksikö? MINUT ON KASVATETTU HYVIN! mun mielipide on se, että kun joku aikuinen valittaa nuorten huonoa käytöstä KATSOISI PEILIIN, koska aikuisilta lapset oppii ja ainakin mun koulussa todella moni osaa käyttäytyä!

• he-he-heppu

joo,harmi etten löytänyt tuota tekstiä puolivälistä,olisi ilomielin kommentoinut.

Mutta,kyllä,vanhempien on itse syytä katsoa peiliin mitä sitä kasvattaa.Kaikki lähtee vanhemmista.Jos jätät nuoren yksinään kotia ja se saa kasvaa kuin villi niitty niin sellainen siitä myös tulee.
        Sitten kun on se nuoriso joka viihtyy kotona,nämä ei välttämättä juo,polta tms. niin samalla leimaatte nämäkin vaikka eivät ole ansaineet tätä.

Ja on myös tosiasia,että minkälaisten lasien läpi sitä nuorisoa katselee.Jos on olemassa myös vakio asenne että nykynuoriso on aivan kelvotonta sakkia eikä niistä ole mihinkään, niin siltä se nuoriso joukko näyttää.Tekivät mitä tahansa.

Sitten on pakko antaa meneisyyden lapsena ja teininä palautetta vanhemille ihmisille.Joskus kun saattoi pitää ovea auki,ei tullut kiitosta vaan joku kiukkuinen katse.Ja erinäisissä tilanteissa vanhemmat ihmiset itse ovat "sikailleet" mm.ohittaneet jonossa tms.
        Joten on turha on pelkästään nuorisoa siitä syyttää jos eivät aina ole niin kohteliaita vanhempia ihmisiä kohtaan.Itse ovat aiheuttaneet tämän.

• N27.
        he-he-heppu kirjoitti:

joo,harmi etten löytänyt tuota tekstiä puolivälistä,olisi ilomielin kommentoinut.

Mutta,kyllä,vanhempien on itse syytä katsoa peiliin mitä sitä kasvattaa.Kaikki lähtee vanhemmista.Jos jätät nuoren yksinään kotia ja se saa kasvaa kuin villi niitty niin sellainen siitä myös tulee.
        Sitten kun on se nuoriso joka viihtyy kotona,nämä ei välttämättä juo,polta tms. niin samalla leimaatte nämäkin vaikka eivät ole ansaineet tätä.

Ja on myös tosiasia,että minkälaisten lasien läpi sitä nuorisoa katselee.Jos on olemassa myös vakio asenne että nykynuoriso on aivan kelvotonta sakkia eikä niistä ole mihinkään, niin siltä se nuoriso joukko näyttää.Tekivät mitä tahansa.

Sitten on pakko antaa meneisyyden lapsena ja teininä palautetta vanhemille ihmisille.Joskus kun saattoi pitää ovea auki,ei tullut kiitosta vaan joku kiukkuinen katse.Ja erinäisissä tilanteissa vanhemmat ihmiset itse ovat "sikailleet" mm.ohittaneet jonossa tms.
        Joten on turha on pelkästään nuorisoa siitä syyttää jos eivät aina ole niin kohteliaita vanhempia ihmisiä kohtaan.Itse ovat aiheuttaneet tämän.

Vaikka olen joutunut asumaan perheväkivallan ja alkoholismin keskellä ei minusta mitään huono käytöksistä apinaa kasvanut. Ne teinit ketkä asuivat isin ja äitin hellässä huomassa,omakotitaloissa merkkivaatteet ja meikit kaapeissa,noudattivat kotiintulo ja ruoka-aikoja joita minulla ei edes ollut,lukivat tarkkaan läksyt ja saivat kokeista kymppejä veti viikonloppusin nappeja naamaan,hauto itsemurhii känni,pilleri päissää.huuteli ohikulkijoille etenkin vanhuksille.vanhemmat autuaan tiätämättöminä. Ei se aina ole VAIN kasvatuksesta kiinni.

• he-he-heppu 26v
        N27. kirjoitti:

Vaikka olen joutunut asumaan perheväkivallan ja alkoholismin keskellä ei minusta mitään huono käytöksistä apinaa kasvanut. Ne teinit ketkä asuivat isin ja äitin hellässä huomassa,omakotitaloissa merkkivaatteet ja meikit kaapeissa,noudattivat kotiintulo ja ruoka-aikoja joita minulla ei edes ollut,lukivat tarkkaan läksyt ja saivat kokeista kymppejä veti viikonloppusin nappeja naamaan,hauto itsemurhii känni,pilleri päissää.huuteli ohikulkijoille etenkin vanhuksille.vanhemmat autuaan tiätämättöminä. Ei se aina ole VAIN kasvatuksesta kiinni.

"Vaikka olen joutunut asumaan perheväkivallan ja alkoholismin keskellä ei minusta mitään huono käytöksistä apinaa kasvanut. Ne teinit ketkä asuivat isin ja äitin hellässä huomassa,omakotitaloissa merkkivaatteet ja meikit kaapeissa,noudattivat kotiintulo ja ruoka-aikoja joita minulla ei edes ollut,lukivat tarkkaan läksyt ja saivat kokeista kymppejä veti viikonloppusin nappeja naamaan,hauto itsemurhii känni,pilleri päissää.huuteli ohikulkijoille etenkin vanhuksille.vanhemmat autuaan tiätämättöminä. Ei se aina ole VAIN kasvatuksesta kiinni."

Niii-i,siis tältä se on sinusta näyttänyt.Suomalaisessa yhteiskunnassa on aina elänyt hyvin voimakkaana ns.Kulissit.Ulospäin annettaan niin täydellinen kuva,sisältäen juuri nuo kaikki,hieno asunto,auto,merkkivaatteet lapsilla ja lapset jotka pärjäävät koulussa hyvin,täydellinen kulissi paketti.
        Todellisuus on kuitenkin ollut AIVAN toinen;Siellä sen kaiken ns.hyvin voin sisällä on elänyt suurimpana pahoin vointti.Se aiheuttaa todennäköisesti jompikumpi vanhemmista taikka toinen vain.
        Itse henkilökohtaisesti näitä kulisseja ylläpitäneenä tiedän että esimerkiksi Isä voi olla hyvin dominoiva lapsiaan kohtaan,alkoholisoitunut,riitaisa kännissä jne.Lisäksi vanhempien avioliitto ei ole rakkaudenliitto josta kärsii myös lapset.
        Ja näitä syitä on varmasti monia.
        Ja kyseiset pillerit ja itsemurha hautomiset ovat selkeä merkki tästä.Vanhemmat ovat olleet tietoisia varmasti tilanteesta mutta koska tilanne on niin arka,on haluttu ummistaa silmät lasten todellisesta pahoinvoinnista.

Minun tapauksessani,äitini on aina pitänyt meistä kolmesta lapsesta huolta ja luotsannut oikeaan suunta.Joten mitään kyseisiä lieve ilmenneitä ei ole tullut.

Joten,nämä mainitsemasi "paremman osaiset" ovat todennäköisesti olleet ihan yhtä huonossa jamassa kuin sinäkin.Se on vain osattu peittää materiaalilla ja mahtavalla feikkaamisella.

Joten,kyllä se on vanhemmista myös hyvin pitkälle kiinni.Toki meillä jokaisella on oma luonne joka vaikuttaa asiaan.Sinä et ole onneksi sitten ollut sitä mallia joka sattuisi horjahtamaan aidan väärälle puolelle.

• Lapseton 37v

Aiheeseen liittyen, paras mitä olen tähän asti kuullut on kun kälyni viime viikolla kertoi kuinka kulmakunnan muksut olivat tehneet jotain herjuuksia erään vanhan pariskunnan tontilla ja mies oli sitten torunut tai komentanut lapsia. Eipä ollut kauaakaan mennyt kun yhden pojun isä oli tullut sanomaan tälle vanhemmalle miehelle "Loppui sitten se komentaminen tai alkaa turpas turpoamaan seuraavalla kerralla."
      Pyörittelin silmiäni kälylleni ja totesin samaan hengenvetoon että voipi olla et kyseisen isin olis paree olla hiljaa tai alkaa hänen turpansa turpoamaan. Näen ja kuulen jatkuvasti nykyaikana tästä ilmiöstä "Ei meidän lapset vaan ne muiden" tai "Ja meidän muksujahan te ette komentele."
      Luojan kiitos kyseinen perhe on myymässä taloaan, tosin huonolla menestyksellä, joten jospa heitä ja lastaan ei tarvitse enää kauan kestää.

• independent1

ota yhteyttä!! :D nyt heti

• independent1
        independent1 kirjoitti:

ota yhteyttä!! :D nyt heti

pööööö
        kun et kerran vastaa

• independent1

moikka
      elä oikeesti omassa kotosessa kuten haluat!!! en voi muuta sanoa
      hymyhuulin terkuín
      Mertsi
      vantaalta

• Hyvien lasten äiti

Kyllä komennan minäkin vieraiden lapsia täysin estottomasti ja varmasti enemmän kuin omiani - heille kun hyvä käytös on jo selviö.

Olen keksinyt, että samalla voin vähän näpäyttää välinpitämättömiä vanhempia. "MEILLÄ kiitetään, kun noustaan pöydästä." "MEILLÄ eläimiä ei kiusata, vaan haluamme, että niillä on hyvä olla täällä." "MEILLÄ mennään vessaan, jos on paukku tulossa." "MEILLÄ toisten puhetta ei saa keskeyttää."

Lapsilla ei todellakaan tarvitse olla samat säännöt joka paikassa. He oppivat ihan helposti, että mummon luona ei mennä voileivän kanssa sohvaan, vaikka se kotona onkin luvallista, jos ei sotke. Tai että kotona saa hedelmiä ottaa kulhosta, jos tekee mieli, mutta kaverin luona pitää kysyä ensi lupa.

• turusta hei

ei saatana kyllä minun pentuani ihan kuka tahansa komenna kyllä sorvaan nenän sisään siltä joku minun lastani rupeaa komentamaan ilman minun lupaani

• Kyllä saatana.

Jep jep. Tässä naapurustossa olen nähnyt vaikka mitä että suosittelen sinuakin sitten valitsemaan hyvin huolellisesti sen kenelle alat uhoamaan.

• mä vain

valitetavasti nykypäivänä vanhemmat eivät sierä lastensa komentellua omat uskovat mutta niitä on saanut muutkin komentaa ja ovat nyt jo teinejä
      ,mutta ei ilkesti eli huutamalla .
      eihän nykyaikana opeetkaa saa kometta kun jonkun vanhemmat esitävät jo tappouhkauksia hienoa tämä vappaa kasvatus tulos
      (omat ovat saaneet rankastuksia jos ovat tehneet tyhmia myös en ole päästänyt kylään jos ei ole olut kiltisti sielä )eli pitää osatta pyytää anteksi ja antaa anteksi olen pitänyt vanhanaijankasvattuksen

• .......

ihan kauheaksi on mennyt, isovanhemmatkin palaa loppuun, kun lapsenlapset hyppii silmille, ja heitä pitäs jaksaa rakastaa?

Vanhemmat luulee, että hyvä kasvatus on sitä kun lapsi saa tehdä mitä lystää ja ajatella vaan itseään.

Katsokaapas lasten ohjelmiaä, mitä siellä tapahtuu, haukutaan idiootiksi toisia ja pilkataan, siitäkö lapset saa mallin?

Ei ihme jos ei jaksa kohta sukulaisten lapsia edes tavata.Isovanhemmille ei anneta mitään arvoa, toisin oli ennen.

• selvä peli

joka lapsia hoitaa ja on vastuussa heistä, saa ja pitää komentaa!

• loppuunpalanut

lapset osaavat nykyisin manipuloida hyvin ja syyllistävät jopa isovanhemmat, että saavat tahtonsa läpi?

• ..........

vanhemmat ja isovanhemmatkin ne mallin antaa, ei lasten syy

• ISTU VAIKKA PÄÄLLE

Jos et saa lasta kuriin.Eräs mamma ainaskin teki niin.

• Saa ja pitääkin

komentaa.
      Maassa maan tavoin tai maasta pois.
      Et ihan mahdottomasti ole menettänyt jos tuo "ystävyys"suhde tuohon on katkennut.
      Mitähän nuo tuumaisivat kun pistäisit omat lapsesi vastavuoroisesti noille virvelöimään akvaariostaan kaloja? Eivät ilmeisesti olisi moinaskaan, sikäli kun linjassaan pysyisivät.

• "jyrännyt" äiti

Mitäpä jos antaisit heidän ihan vapaasti pysyä kotonaan :) ja katselisit suu hymyssä 10 vuoden kuluttua kun he tuskissaan poraavat teille ongelmiaan :D

Voitte tapailla heitä vaikka ulkoilualueilla, joilla ollaan ei kenenkään mailla.

• ed.
        "jyrännyt" äiti kirjoitti:

Mitäpä jos antaisit heidän ihan vapaasti pysyä kotonaan :) ja katselisit suu hymyssä 10 vuoden kuluttua kun he tuskissaan poraavat teille ongelmiaan :D

Voitte tapailla heitä vaikka ulkoilualueilla, joilla ollaan ei kenenkään mailla.

Piti mennä ketjuun, ei tähän.

• *

Joo on tullu nähtyä näitä vapaan kasvatuksen tuloksia.. "sä et määrää mua" kun kieltää sylkemästä päälle,nipistelystä tai sohvalla hyppimisestä..Omassa kotonaan kiljuvat pöydässä ja huutavat jos aikuiset juttelevat,vanhemmat saattavat johonkin väliin sanoa normaali äänellä "älähän nyt viitsi tehdä noin"
      Meillä ei turhaan huudeta,nipistellä aikuisia tai syljeskellä päälle..Ja varmasti komennan omassa kotonani jos tehdään jtn väärää eikä kukaan muu sano mitään.Yleensä joidenkin lasten vanhemmat antaa luvan,että heidän lastaan/lapsiaan kyllä saa komentaa

• en kysy lupaa

pitääkö olla lupa, jos komentaa omassa kodissa vierasta lasta?

• *

Hmm,no ei..Mutta jotkut sanovat että heidän lapsiaan saa komentaa,kun taas toiset suuttuvat siitä kun niin tekee..Kannattaa ihmeessä tarttua jokaiseen pieneenkin sanaan

• Kosminen nauraja

EIKUN VYÖHIHNAA NIIN SAATANASTI PALJAALLE PERSEELLE !!

Ja vanhemmille myös koska ei kakaroitaan kurissa pidä !

• 11:48

Mitä jos lapselle sattuisi jotain esim paha onnettomuus tai vaikka jopa kuolisi johonkin vaara tilanteeseen .Tilanteen nähnyt vieras aikuinen ei olisi kieltänyt ja puuttunut tilanteeseen...kysyn vaan mitä siitä seuraisi?Luultavasti syytteet katkeroituneilta lapsensa menettäneiltä vanhemmilta sitä aikuista kohtaan joka on nähnyt tilanteen eikä kieltänyt tai puuttunut asiaan koska vieraita lapsia ei saa kieltää!.Kyllä kaikki aikuiset ovat vastuussa lapsista oli ne sitten omia tai vieraita.Monissa maissa on itsestään selvää toisten ihmisten kunnioittamien ja varsinkin itseään vanhempien.Suomessa näyttää, että pennut saa hajottaa yhteistä ja toisten omaisuutta,huudella törkeyksiä ja kukaan ei saa puuttua asiaan!!Varmaan lapsien vanhemmat itse ovat myös samallaisia itsekeskeisiä ei käytöstapoja omaavia juntteja.Eipä opi sellaiset lapset kunnioittamaan toisia ihmisiä eikä myöskään itseään.Kyllä lapsilla rajat täytyy olla ja jokaisella on vastuu lapsista .Muutenkin kaiken periksi saaneet kullannuput voisivat hieman enemmän opetella käytöstapoja ne ovat elämää helpottavia asioita eikä hienostelua.Itse olisin tyytyväinen, jos lapseni olisi hölmöilemässä ja vaara tilanteessa, että joku "vieras"aikuinen kieltäisi lapsia jatkamasta vaaratilanne touhua.

• INNARYT

JOO OLEN TÄYSIN SAMAA MILTÄ ONHAN VANHA SANONTA JOKA KURITTA KASVAA SE KUNNIATTA KUOLEE!

PITÄÄ MYÖS MUISTAA, ETTÄ KUN KOMENNAT TOTTELEMATTOMIA LAPSIA SAMALLA MYÖS KYSEEALAISTAT HEIDÄN VANHEMPANSA KASVATUKSEN.
      ONHAN SE NIIN FIKSULLE RIITTÄÄ KERTA SANOMINEN JA IDIOOTIN KANSSA EI MAKSA VAIVAA VÄITELLÄ.

KYLLÄ OMAT MUKSUT SAA MEILLÄ KOVAA KOMENTOA. KAS KUMMAA PÄRJÄÄVÄT HYVIN KOLUSSA MISSÄ VAAN OLLAAN NIIN HYVÄÄ KÄYTÖSTÄ KIITELLÄÄN.

VAIKKA KUINKA KOMENNETAAN AINA TÄYTYY MUISTAA ETTÄ LAPSET ON LAPSIA REILU PITÄÄ OLLA EIKÄ TYRANNI

• ...........

Niimpä, tais olla tämä maa aika perässä, siinä arvostelussa, miten koulussa käyttäydytään.
      Opettajilla pitää olla hyvät hermot, jos meinaa selvitä.

• Kokemusta on

Eihän nykyään saa edes omaakaan lasta komentaa. Suora lainaus Salon käräjäoikeuden päätöksestä .-"Isä on opettanut lapselleen, että hän on isänsä ainoa suku ja lapsi on opetettu olemaan kyseenalaistamatta isän auktoriteettia voi olla ongelma tulevaisuudessa". Joten "mummon" potkijoiden suuntaan mennään ainakin Salossa. Mikä tulee sosiaalitoimen ja käräjäoikeuden taholta hyväksytyksi.

• bfdbdfgd

Silloin kun minä olin lapsi, vielä 80 luvulla, niin aina, sekä kavereiden, tuttujen että sukulaisten kodeissa komennettiin jos siihen oli aihetta.

Toisten kodeissa oli erilaiset säännöt, joten tietenkin silloin tällöin piti meitä komennella, mutta ei se mitään vihassa komentamista ollut, kunhan vain sanottiin miten pitää olla ja hyvä niin. Silloin oppi kunnioittamaan toisen omaa ja toisen tilaa ja hyväksymään sen että me olemme erilaisia. Siinä sitä oppi myös niitä sääntöjä ja yhteistyötä. Eikä kukaan meistä lapsista valittanut että joku vanhempi oli komentanut.

Silloin 80 luvulla oli vielä sellainen tapa että kun asuimme rivitalossa jossa kaikki silloin tunsivat toisensa, eikä kyräilty tai kytätty, että myös muiden perheiden lasten perään katsottiin ja komennettiin jos esimerkiksi toisen perheen vanhemmilla viivähti töissä pidempään. Silloin pidettiin huolta ja kyllä minä ainakin, ja kaikki muutkin, lapset tykättiin muiden perheiden äideistä ja isistä jotka huolehtivat meistä. Tuntui hyvältä kun saattoi luottaa.

Eräänkin kerran kun meillä ei ollut äiti kotona ja vetäisin vahingolla veitsellä haavan sormeen, niin ei muuta kuin naapurin äidille näyttämään ja paikkauttamaan. Ja kun joskus tapeltiin kavereiden kanssa, niin naapurin äiti tuli ja nappasi hameenhelmoihinsa molemmat pojat ja sitten itkettiin ja vartin päästä kaikki oli taas hyvin ja riidat sovittuna.

Tänäpäivänä kun joku naapurin äiti ottaisi noin kiinni, niin linnaanhan hän joutuisi pedofiiliksi syytettynä.

Aika on muuttunut, mutta niin on tullut pahaa oloa sitäkin enemmän kun lapset ei enää tiedä mistä ja keitä he ovat eivätkä uskalla luottaa keneenkään.

• dgrggr

ccxcxcxcx

• Vapaa kasvatus

En jaksanut ihan kaikkia viestejä lukea, kun vastauksia onkin kertynyt paljon. Huomasin kuitenkin jo alussa muutaman negtiivisen kommentin vapaasta kasvatuksesta. Meillä on viisi lasta, vanhin 31v ja nuorin 20v. Kaikki on kasvatettu ns. vapaasti, mutta silti kaikki ovat valmistuneet opinnoistaan hyvin arvosanoin, kaikilla mieleiset harrastukset, toimivat parisuhteet ja hyvät työpaikat. Koskaan ei tarvinnut kyliltä heitä hakea viikonloppuisinkaan, sillä alkoholi saati huumeet ei ole kellään ongelmana.
      Lasten arvot tuntuvat olevan kohdallaan, he eivät ole kiusanneet toisia edes lapsena ja ovat nyt aikuisina suoraselkäisiä ja vastuullisia ihmisiä. Vietämme edelleen, lasten jo aikuistuttua, paljon aikaa yhdessä. Matkustelemme ja käymme esimerkiksi vaelluksilla ym.

Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä, että lapsia ei ojenneta, vaan sitä että lapsia ei kiristetä, lahjota, uhkailla eikä heihin käytetä väkivaltaa. Ei edes tukistusta tai läpsimistä. Meille oli jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää selvää miten haluamme lastemme varttuvan ja nyt voimme olla ylpeitä vanhempia, sillä onnistuimme ja lapsemme kasvoivat tasapainoisiksi aikuisiksi ilman noita kasvatuksen kulmakivinä pidettyjä ikäviä keinoja.
      Vanhat sananlaskut kuten "ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" ja muut vastaavat hokemat joutavat jo romukoppaan. Lasten kasvatus lempein keinoin on mahdollista, vaatii vain sen että itse sitä tarpeeksi haluaa.

Kyllä naapurin, sukulaisen tai tuttavan lasta saa ojentaa, sen pitäisi olla itsestään selvää. Sanallinen ohjaus menee yleensä hyvin perille, varsinkin kun sanoja on hieman vieras. Eikö sitä sanotakin, että "yhden lapsen kasvattamiseen vaaditaan kokonainen kylä" eli kaikki aikuiset ovat vastuussa ympärillään olevista lapsista, kyllä siinä joutuu välillä ojentamaan muitakin kuin vain omiaan.

• säännöt

kyllä lapsilla on oikeus elää omaa elämää! mutta omassa kodissa elätään sillä tavalla kun pitää. säännöt olkoot vaikka minkä laiset! mutta niitä noudatetaan on oikeus omassa kodissa sentään varoittaa että nämä on säännöt!

• Rippis78

Kylläpä löysin aiheen joka herätti keskustelua,kiitos siitä :))
      Joillakin tuntuu nykypäivänä olevan hukassa mitkä ovat hyviä tapoja,olen itse törmännyt tähän monenmoista kertaa.Mm.kiittäminen kun tuntuu olevan harvinaista monen lapsen suusta.En halua kuitenkaan yleistää,koska maassamme riittää varmasti paljon hyväkäytöksisiä nuoria ja lapsia,kuten tässäkin keskusteluketjussa sain sen huomata :))
      Aloittamani aihe on varmasti sellainen "kuuma peruna",joka herättää monenlaista ajatusta ja tunnetta ,puolesta ja vastaan.
      Lapsia ei tarvitse tukahduttaa,mutta rakkautta ja rajoja ne tarvitsevat,eikös?

• dogchsot

Vapaa kasvattaja tuolla aiemmin on selvästi ilmeisesti sitä mieltä että kun lapsi haluaa tutkia ja ylittää rajoja, niin se saa silloin myös jäädä auton alle.

En minä turhaan sisareni poikia komenna pihalla pysymään kun ovat alle viisvuotiaita. Ja olen jopa tieltä hakenut pois.

Siinä sitten aina yhdessä muistellaan että missäs se raja olikaan jota ei saa ylittää ja miksi.

Kerran siskoni poika osoitti minua vesipyssyllä ja vielä piti samanmoista uhittelvaa pampamkuole ääntä. Nappasin pyssyn ja sanoin, että minua et tuolla äänensävyllä osoittele.

En hyväksy /eikä pojan äitikään/ pyssyleikkejä. Juttelimme sitten pojan kanssa, miksi me emme hyväksy pyssy ja tappamisleikkejä ja mainitsin, kuinka omia sukulaisia oli just raaemmalla pyssyleikillä /eli sodassa/ tappettu ja tappajina.

Sitten rauhassa neuvottelimme ja lopulta teimme sopimuksen, minä ostan pojalle hairuiskun / ei vesipyssy vaan ruisku josta nappia painamalla hain suusta ruiskuaa vettä.

Poika itse päätti laittaa pyssynsä roskikseen kun luvattiin oikea hairuisku.
      Pikkuveljelleen hommasin kilpikonnaruiskun ja tässä kohtapuoliin vien paketin postiin.

Esikko odottaa innoissaan uutta hairuiskua jonka olen luvannut.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe