Harjaneilikka

N.Neilikka

ostin tänään harjaneilikan siemeniä ja nyt olen tässä miettinyt, etttä koskahan ne siemenet uskaltaa laittaa maahan? Asun Keski-Suomessa. Kertokaa jotain muutakin tietoa Harjaneilikoista ja niiden kasvattamisesta! Kaikki vinkit tervetulleita!

5

1495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laita koska vaan

Kyllä ne kantsii laittaa heti maahan, mutta luultavasti tarvii kylmäkäsittelyn ja sentakia itää vasta ensi keväänä.
      Se on kamalaa leviään ja kasvaa missä vaan, minulla se on ihan riesa.

• pikkusiemeniä

Valitettavasti minulla ei vinkkejä ole kasvatukseen, mutta viime keväänä myös laitoin innolla harjaneilikan siemeniä purkkeihin. Minulla on jopa kasvihuone ja niissä oloissa yleensä kasvit ovat hyvin menestyneitä. Liekö syynä siemenien kehnous vai mikä, mutta lopputulos oli se, että ainutkaan siemen ei itänyt. :(

• kylmäkäsittely

Siis, ne tarvii kylmäkäsittelyn ja itävät vasta talven jälkeen. Voit myös laittaa syksyllä maahan, itävät kevään aikana.

• helppo kukka

harjaneilikka on 2-vuotinen,eli 1.vuotena tulee taimelle ja vasta seuraavana kukkii, kylvää kannattaa kesällä tai joskus elo/syyskuussa, jolloin luonnostaankin kylväytyy itsestään.ehtii taimettua vielä ennen talven tuloa. Sitten seuraavana kesänä kun se kukkii niin voit kerätä itse siemenet niistä väreistä joita haluat lisätä. Anna kylväytyä itsestään osa ja talleta ne lempivärisi, sitten seuraavana vuonna sinulla on sen värisiä kuin itse halusit.[kun vaan muistat kylvää} Leviää itsestään kylväytymällä, mutta on helppo kitkeä liat taimet pois, ei ole vaikeasti hoidettava, vaan erittäin näyttävä jakiiitollinen kukka.

• pikkusiemeniä

Kiitos edellisille kirjoittajille tiedoista! En tiennytkään kylmäkäsittelystä. Niitähän voisi sitten näiden ohjeiden mukaan kokeilla paremmalla onnella uudestaan. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      97
      4856
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      235
      1964
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      81
      1583
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1180
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      328
      1127
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1090
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1089
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      147
      1047
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1029
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      974
    Aihe