Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Apua tukisukat

ongelmasukka

Olen lirissä, kun pitäisi saada äidille tukisukka korkealle yltäneen syvän laskimotrompin jälkihoitona. Tässä kylässä ei ole ostopaikkoja. Terveyskeskuksen kautta tilattiin yhdet, menivät vaihtoon. Toiset, sama juttu. En oikein uskaltaisi netistä tilata, kun pahoin pelkään, etteivät edelleenkään sovi/kelpaa. Rahat eivät riitä lukuisiin turhiin sukkiin.

Lääkärin määräyksen mukaan sukan pitäisi olla puristusluokkaa 2, reisi- tai nivuspituinen. Avokärkinen oltava. Ongelmana on äidin muut sairaudet. Voima ei riitä tiukkien sukkien vetämiseen, eikä kotipalvelua siihen halua. Nyt käyttää "psykologista tukea" eli markettitukisukkahousuja ideallisidoksien vaihtoehtona.

Arvoisat kokeneet konkarit. Onko teillä ajatusta, mistä voisi tilata ainakin lähes kelvollisia tukisukkia, jotka vaivainen onnistuu itse saamaan päälleen ilman että katkee selkä tai verisuoni päästä?

51

10648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepskukk

      Jospa jokin lähin myymälä voisi auttaa. Olisit asiantuntijamyyjän kanssa puhelinyhteydessä ja mittailisit ohjeen mukaan. Ehkä mitat jo ovatkin valmiina. Mittojen mukaan tietenkään ei kannata tilata vaan lähinnä sopivat valmiit .Hän etsisi ja lähettäisi postitse. Maksaa sekin lähetys luonnollisesti.

      Tunnetuimmat sukkamerkit ja niiden edustajat: Sigvaris ja Venosan, niiden edustajat hakisit netistä. Instru taitaa lopettaa niiden tuonnin, mutta uusi yrittäjä on tietääkseni Helsingissä, Kampissa, että kyllä löytyy. Riippuu vaan palveluhalukkuudesta ja myyjän taidoista toimittaa.

      Jos markettitukisukat eivät ole tarpeeksi tukevat, voi päälle kääräistä vielä sen ideal-siteen. Luin jostain, että joskus on parempi kaksi ohuempaa tai löysempää sukkaa kuin yksi tiukka, jota on vaikea saada jalkaan. - Tsemppiä hakuun!

      Omat viimeksi hankitut Venosan-mikrokuitusukat, reisi-silikonireuna, ovat kyllä mukavat.

      Harmi, ettet laittanut "meidän kylää" vain rohkeasti esiin.

      • ongelmasukka

        Kiitos vastauksestasi! Tämä "meidän kylä" on tällainen kärpäsen kakka kartalla. Kunnon apuvälineliikettä ei ole, Instru ei myy edes varpaan erottajaa. Silmälaseja vain.

        Ongelma on nimenomaan sukkien tiukkuus ja niiden pukeminen. Nyt jaloissa on ollut hieman taas turvotteluja ja kipuja, kun äiti ei tykkää sidoksista, eikä käytä aina edes markettisukkia. Itse maallikkojärjellä pidän hoitoa (Marevanin hyvän hoitotason ohella) hyvänä, kun turvotusta ei synny. No, ehkä sairaala patistaa taas vähän, olen itse aika keinoton.

        Yhdet superelastiset sukat löysin, mutta niidenkin välittäjä oli toisella puolella maata, ja olisi halunnut itse mitata sukat. Tai siis jalat.

        Taidan käydä juttelemassa asiasta toisilla paikkakunnilla apuvälineliikkeissä kesällä kulkiessani. Ehkä sairaala luovuttaa otetut mitat, tai sitten mittaan itse. Onhan se jollain tapaa saatava hoidettua jalan turvottelu, kun kesä sitä lisää joka tapauksessa.

        Kiitos päällekkäisten sukkien vinkistä!!! Ja mukavaa kesää sinulle!


    • hepskukk

      Kiitos kiitoksista ja hyvää kesää sinullekin - myös äidille!

      Olen samaa mieltä, olisivat tarpeelliset. Mutta minkä sille voi, eipä sitä itsekään pitäisi, jos ei ymmärtäisi hyödyllisyyttä.

      Oma hyväksyntä on A ja O varsinkin jos kokee asian kiusana. Vanha (85v.)ystäväni oli tilannut Instrusta varatuksi samankokoiset kuin ennenkin. Piti itse hakea ne matkan päästä. Parin kuukauden kuluttua totesi, että tulevathan ne postissakin ja sai ne. Eipä saanutkaan niitä kantapään yli, mutta sisukkaana yritti yhä uudelleen. Mieleeni muistui neuvo talkin käytössä ja jalkojenhan pitää olla tosi kuivat. Talkki kuitenkin auttoi. Sopineeko kaikille materiaaleille, en tiedä.

      Jalkojen turvotessa erilaisista syistä, on sukkienpito käytännössä konstikasta, varsinkin jos niihin on kaksi eri syytä. Minulla sydämen vajaatoiminta ja laskimovaivat.Ensinmainittu syy on niin päällekäypää joskus, että pakko on ottaa uudemmat, tiukat pois ja vetää vanhemmat, löystyneet tilalle.

      Osui netistä sellaisen kuin http://www.butik21.com/fi/ jolta oli mahdollisuus kysyä jotain sähköpostitsekin.Onnistuminen ei tunnu ihan 100% varmalta, mutta aika paljon valintamahtdollisuuksia kuitenkin mittailuun.
      Yrityksesi tilata toiselta paikkakunnalta antamillasi mitoilla - palvluhalukkuutta puuttuu ja tietenkin pelko, että asiakas palauttaa ne, jos eivät olleetkaan sopivat.

      • Helpottunut

        Hei. Katsoppa sivuilata sigvaris.fi, sieltä minä sain hankittua ja nopesti tuli ihan oikeat. 10v käyttänyt ja pulassa minäkin kun Instru lopetti.


    • 21 v. hoitosukkia

      Saitkin jo hyviä vastauksia.

      Kerronpa minäkin omia kokemuksiani. Minullakin on hoitosukka ollut käytössä 21 vuotta päivittäin. Mutta polvipituus. Viimeksi eilen kävin verisuonikirurgilla tarkistuttamassa, onko nykytekniikka tuonut mitään uutta rintamalle, josta hyötyisiin. Ei ole minun tapaukseeni. Minulta on leikattu radikaalisti molemmat jalat, ja molemmista jaloista poistettu runkosuonipari.

      Minulla syvälaskimotauti. Leikkaushetkellä ei pintasuonikohjuja lainkaan, mutta nuorena ollut vaikeita syvälaskimotulppia joita ei siihen maailman aikaan edes lääkärit tunnistaneet. Nuorella ihmisellähän ei voi olla mitään, kun on liikunnallinenkin, eikä ollut päällepäin näkyviä suonikohjuja. Niin apua en ajoissa saanut vaikka kuljin sitä kovasti hakemassa.

      Vasta sitten, kun löysin pätevän lääkärin Helsingistä (olen kaukaa Helsingistä, tuppukylästä minäkin) sain asianmukaista ja tasokasta hoitoa. Siihen auttoi, että minulla on yksityinen sairauskuluvakuutus, ja pystyin hoidattamaan yksityisesti asian tuolla Helsingissä, kun kerran osui kohdalle alan spesialisti, joka Suomessa siihen aikaan koulutti muita lääkäreitä tällä alalla.

      Juu, sukkien pukeminen on tosi vaikeaa alussa. Ja kun pukemiseen ei osata oikein opastaakkaan. Kaikki ne opastukset, joita mullekkin on annettu, ovat olleet aika onnettomia yrityksiä. Avokärkisissä sukan pukeminen kantapään yli vielä onnistuu sen silkkikärjen avulla, mutta minä jouduin siirtymään umpikärkisiin, koska turvotus ryöhähti sen avokärjen jälkeen ja sitten jalan kärkiosa oli kuin kumipallo.

      Mullakin on kaikki mahdolliset hoitosukkien pukemisvälineet, mutta käytännössä puen vain kumihanskoilla.
      Aiemmin puin sellaisen kehikon kanssa, joka on kans suht hyvä:

      http://www.linctus.fi/tarttuminen__tuki_ja_pukeminen_cat_1505.html?jsh_id=2e6d87ee77f4aed416aa356e0b303ca7

      Tommonen vasemmalla ensimmäinen kuva (sukanvetokehikko), ei ihan samanlainen, mut ton tyylinen mulla on, ja silloin ennenkuin reuma oili tässä näin pahassa kipuvaiheessa, että sain käsin vedettyä sukan tuohon pukemiskehikolle, sukan pukeminen onnistui aika hyvin. Enää en sitä pysty käyttämään, kun kädet on niin kipeet en saa sukkaa kehikon päälle.

      Nyt sairaalassa ihmettelevät, miten ihmeellä minä saan sukat jalkaan, kun heillä hoitajilla se on kauhun paikka, kuka joutuu pukemaan minulle sukat.

      Kutsuin hoitajat katsomaan, miten se käy. Siihen tarvitaan nahkeat kumihanskat, joita nykyisin ei tahdo muualta saada kuin instrusta. Ne on vihreät. Joskus sain siivousalan liikkeestä, mutta jouduin avamaan kymmeniä eri pakkakuksia, ja nyt en enää ole löytänyt sieltä lainkaan, vaan pelkästään Instrusta.

      • 21 v. hoitosukkaa

        Jatkuu....

        Minä puen puristussukat näin:
        Pitää olla pehmeä sängynreuna. Ja pitää pystyä jalka nostamaa siihen sängynreunalle, niin että istuma-asento jää hajareiseksi. Siinä reisi syrjällään pehmeällä sängynreunalla, ja tahmeilla kumihanskoilla vedetään sukka suorana (ei siis käännetä kärkeä kaksinkerroin, niinkuin opetetaan) ja kämmenillä kahden puolen jalkaa vedetään.

        Tää on tekniikkakysymys. Alkuun vaikeaa, mutta kun sen tekniikan oivaltaa, onnistuu oikein hyvin.
        Minäkin olen reumasta ajoittain mielettömän kipeä, ja silloin kun olen niin kipeä, etten vesimukia pysty huulille nostamaan, silloin tarvitsen sukan pukijan.

        Jos Sun sähkostis avaisi kuvia, voisin miehellä otattaa kuvia, kun laitan sukkaa jalkaan. Näkisi vähän mallia.
        Reisipituus on asia erikseen, siitä minulla ei ole kokemusta.

        Mutta kyllä äitisi kannattaisi ottaa vastaan se kotipalvelu, jossa käyvät sukat pukemassa.
        Minullekkin on ajateltu sitä silloin, kun mies ei ole kotona, ja mulla sattuu paha reumaattinen kivulias kausi. Silloin en kykene edes vaatteita itse pukemaan.

        Minullakin on vaikean laskimosairauden lisäksi sydämen vajaatoiminta, krooninen flimmeri eli eteisvärinä. Ja lienee tämä turvotus nyt peräisin sydämestä, kun sytostaatit tekivät temppunsa myös sydämelleni. Nimittäin mulla alkoi jalat turpoamaan mielettömästi nyt näinä päivinä, ja sain sytostaattia, jossa sydän oli tikahtua. Hyvä ettei ehtinyt pysähtyä ja sydämen tähden jouduttiin lopettamaan se sytostaatti (syöpään).

        Vinkkinä Sinulle, että kysyppäs, täyttääkö äitisi verisuonitauti kriteerit, että saisi MAKSUSITOUMUKSEN sukkiin SAIRAANHOITOPIIRILTÄ (terveyskeskus). Minä sain alusta alkaen maksusitoumuksen ja olen saanut kahdet hoitosukat vuodessa.

        Alkuun oli paineluokka 1. Sitten nostettiin kahteen, kun turvotus oli niin kamala. Myöhemmin paineluokka nostettiin vielä 3:seen. Nyt syövän puhjetessa kun sydän ei oikein jaksa pumpata, paineluokka laskettiin 1:seen.
        Nyt näinä päivinä alkanut mieletön turvotus aiheuttaa varmaan sen, että paineluokka nostetaan kakkoseen.

        Sitten tiedoksi, että on olemassa vielä sukkaliimaakin, jota kannattaa ottaa siinä samalla. Minä joudun liimaamaan sukat siitä huolimatta, että niissä on leveä silikooninypylänauha varressa. Mulla on sen verran muodokkaat pohkeet ja voimakkaat jalkalihakset, että niiden toiminta painaa sukkia alaspäin, joten minun on liimattava joka päivä ne jaälkaan. Mutta se on vesiliukoista liimaa ja lähtee iholta pois. Ja illalla rasvaus niin jalat pysyvät kiinni, eli iho ei mene rikki.
        Se sukkaliima on rollon-pullossa aivan kuin deodoranttipullo.

        Nyt olen Tampereen kylpylässä lomalla, ja pakko lähteä hakemaan väliaikaisesti hoitosukkia, kun mittojenmukaiset eivät osuneetkaan mukaan, kun jalkojen säärihaavoja hoidetaan niin niihin on laitettu oliiiviöljy-otsonikääreet, ja siteet sen jälkeen. Nyt paukkasi kamala turvotus, ei ole tällaista turvotusta jaloissa ollut sitten 21 vuoteen.

        Täällä päivä alkaa sameana... Heräsin jo viiden aikaan, enkä osaa nukkua noissa "pomppupatjoilla".


      • ongelmasukka
        21 v. hoitosukkaa kirjoitti:

        Jatkuu....

        Minä puen puristussukat näin:
        Pitää olla pehmeä sängynreuna. Ja pitää pystyä jalka nostamaa siihen sängynreunalle, niin että istuma-asento jää hajareiseksi. Siinä reisi syrjällään pehmeällä sängynreunalla, ja tahmeilla kumihanskoilla vedetään sukka suorana (ei siis käännetä kärkeä kaksinkerroin, niinkuin opetetaan) ja kämmenillä kahden puolen jalkaa vedetään.

        Tää on tekniikkakysymys. Alkuun vaikeaa, mutta kun sen tekniikan oivaltaa, onnistuu oikein hyvin.
        Minäkin olen reumasta ajoittain mielettömän kipeä, ja silloin kun olen niin kipeä, etten vesimukia pysty huulille nostamaan, silloin tarvitsen sukan pukijan.

        Jos Sun sähkostis avaisi kuvia, voisin miehellä otattaa kuvia, kun laitan sukkaa jalkaan. Näkisi vähän mallia.
        Reisipituus on asia erikseen, siitä minulla ei ole kokemusta.

        Mutta kyllä äitisi kannattaisi ottaa vastaan se kotipalvelu, jossa käyvät sukat pukemassa.
        Minullekkin on ajateltu sitä silloin, kun mies ei ole kotona, ja mulla sattuu paha reumaattinen kivulias kausi. Silloin en kykene edes vaatteita itse pukemaan.

        Minullakin on vaikean laskimosairauden lisäksi sydämen vajaatoiminta, krooninen flimmeri eli eteisvärinä. Ja lienee tämä turvotus nyt peräisin sydämestä, kun sytostaatit tekivät temppunsa myös sydämelleni. Nimittäin mulla alkoi jalat turpoamaan mielettömästi nyt näinä päivinä, ja sain sytostaattia, jossa sydän oli tikahtua. Hyvä ettei ehtinyt pysähtyä ja sydämen tähden jouduttiin lopettamaan se sytostaatti (syöpään).

        Vinkkinä Sinulle, että kysyppäs, täyttääkö äitisi verisuonitauti kriteerit, että saisi MAKSUSITOUMUKSEN sukkiin SAIRAANHOITOPIIRILTÄ (terveyskeskus). Minä sain alusta alkaen maksusitoumuksen ja olen saanut kahdet hoitosukat vuodessa.

        Alkuun oli paineluokka 1. Sitten nostettiin kahteen, kun turvotus oli niin kamala. Myöhemmin paineluokka nostettiin vielä 3:seen. Nyt syövän puhjetessa kun sydän ei oikein jaksa pumpata, paineluokka laskettiin 1:seen.
        Nyt näinä päivinä alkanut mieletön turvotus aiheuttaa varmaan sen, että paineluokka nostetaan kakkoseen.

        Sitten tiedoksi, että on olemassa vielä sukkaliimaakin, jota kannattaa ottaa siinä samalla. Minä joudun liimaamaan sukat siitä huolimatta, että niissä on leveä silikooninypylänauha varressa. Mulla on sen verran muodokkaat pohkeet ja voimakkaat jalkalihakset, että niiden toiminta painaa sukkia alaspäin, joten minun on liimattava joka päivä ne jaälkaan. Mutta se on vesiliukoista liimaa ja lähtee iholta pois. Ja illalla rasvaus niin jalat pysyvät kiinni, eli iho ei mene rikki.
        Se sukkaliima on rollon-pullossa aivan kuin deodoranttipullo.

        Nyt olen Tampereen kylpylässä lomalla, ja pakko lähteä hakemaan väliaikaisesti hoitosukkia, kun mittojenmukaiset eivät osuneetkaan mukaan, kun jalkojen säärihaavoja hoidetaan niin niihin on laitettu oliiiviöljy-otsonikääreet, ja siteet sen jälkeen. Nyt paukkasi kamala turvotus, ei ole tällaista turvotusta jaloissa ollut sitten 21 vuoteen.

        Täällä päivä alkaa sameana... Heräsin jo viiden aikaan, enkä osaa nukkua noissa "pomppupatjoilla".

        Kiitoksia taas vastauksista! Meillekin tuli se liukas vetoapuväline ja seuraavien sukkien mukana se jättimäinen vetohäkkyrä. Jotka siis palautettiin.

        Äidilläni on myös ensimmäisenä sairautena tuki- ja liikuntaelinsairaus. Eli selkä tulee sietämättömän kipeäksi pienestäkin väärästä liikesarjasta. Ja sukkajutut ovat niitä valitettavasti. Itselläni on sama geeniperimä, joten en itseäni hajota niitä sukkia kiskomalla. Etenkin kun äiti on vastaan. Hänelle tulee tiukista sukista kokonaisvaltaisesti huono olo. Tiedä sitten, menisikö totuttamalla ohi. Todella tarpeellisethan ne sukat olisivat. Nyt jalassa on taas kipua, joten taidetaan päästä ammattilaisten pakeille, ja voi taas neuvotella asiasta.

        Tuo sukkaliima oli taas uutta tietoa! Pitää painaa mieleen.

        Olettepa varsinaisen sisukas sissi, kun on syöpä ja kaikki, ja jaksatte siitä huolimatta olla ja elää ja ilmeisesti olla valittamatta! Mukavaa kesää!


      • 21 v. hoitosukkia
        ongelmasukka kirjoitti:

        Kiitoksia taas vastauksista! Meillekin tuli se liukas vetoapuväline ja seuraavien sukkien mukana se jättimäinen vetohäkkyrä. Jotka siis palautettiin.

        Äidilläni on myös ensimmäisenä sairautena tuki- ja liikuntaelinsairaus. Eli selkä tulee sietämättömän kipeäksi pienestäkin väärästä liikesarjasta. Ja sukkajutut ovat niitä valitettavasti. Itselläni on sama geeniperimä, joten en itseäni hajota niitä sukkia kiskomalla. Etenkin kun äiti on vastaan. Hänelle tulee tiukista sukista kokonaisvaltaisesti huono olo. Tiedä sitten, menisikö totuttamalla ohi. Todella tarpeellisethan ne sukat olisivat. Nyt jalassa on taas kipua, joten taidetaan päästä ammattilaisten pakeille, ja voi taas neuvotella asiasta.

        Tuo sukkaliima oli taas uutta tietoa! Pitää painaa mieleen.

        Olettepa varsinaisen sisukas sissi, kun on syöpä ja kaikki, ja jaksatte siitä huolimatta olla ja elää ja ilmeisesti olla valittamatta! Mukavaa kesää!

        Kieltämättä sukat vaativat tottumista. Silloin 21 vuotta sitten TK maksusitoumus tuli vain Sikvarsseille, ja ne olivat paksut ja karkeat. Tuntui kuin raastinrauta olisi ihoa vasten, mutta kun ilman sukkiakin jalat turposivat kohtuuttomiksi möhkäleiksi, ja se kipu ja tuska jaloissa oli mieletön.

        Kesällä ne tuntuivat aivan polttavan jalkoja. Välillä otin sukat pois, mutta sitten särki jalkoja. Vuosien saatossa on niihin niin tottunut, että jos sukat eivät ole jalassa, tuntuu kuin alasti olisi, ja kipu jaloissa alkaa heti eikä kyse ole mistään pikkukivausta.

        Nesteenpoistolääkitystä joudun joka tapauksessa käyttämään, kun on se flimmeri = krooninen eteisvärinä.

        Koitetaan kestää ja kestetäänhän me.... hyvää kesän odotusta teille molemmille. Meidän muut menivät uimaan, mutta minä sen en säärhaavan takia voi uimaankaan mennä.


      • hepskukk
        21 v. hoitosukkia kirjoitti:

        Kieltämättä sukat vaativat tottumista. Silloin 21 vuotta sitten TK maksusitoumus tuli vain Sikvarsseille, ja ne olivat paksut ja karkeat. Tuntui kuin raastinrauta olisi ihoa vasten, mutta kun ilman sukkiakin jalat turposivat kohtuuttomiksi möhkäleiksi, ja se kipu ja tuska jaloissa oli mieletön.

        Kesällä ne tuntuivat aivan polttavan jalkoja. Välillä otin sukat pois, mutta sitten särki jalkoja. Vuosien saatossa on niihin niin tottunut, että jos sukat eivät ole jalassa, tuntuu kuin alasti olisi, ja kipu jaloissa alkaa heti eikä kyse ole mistään pikkukivausta.

        Nesteenpoistolääkitystä joudun joka tapauksessa käyttämään, kun on se flimmeri = krooninen eteisvärinä.

        Koitetaan kestää ja kestetäänhän me.... hyvää kesän odotusta teille molemmille. Meidän muut menivät uimaan, mutta minä sen en säärhaavan takia voi uimaankaan mennä.

        Yksi käytännön kulmakivi on juuri kuuma kesä ja ne karheat mutta eivät minua sentään raapivat sukat. Kun jokuhellettä valitteleva näki pitkän hameeni tai pikät housut, niin sanoin ettei tuo vielä mitään lisätkää paksut puristussukat ja olkaa tyytyväisiä. Kummako ottaisitte, kivuliaat ja turvonneet jalat vai puristussukat vai suuren määrän nesteenpoistolääketttä? 100 prosenttisesti vastaus oli: sukat kai olisi otettava.
        Saan olla onnellinen teidän, tuki- ja liikuntaelinvaivaisten rinnalla, olen ikäisekseni vielä terveehkö,no vajaatoimintainen kyllä ja kohta tulee polvileikkaus ajankohtaiseksi.
        Muuten, Venosanin 2 lk:n mikrokuitusukat ovat miellyttävät muutaman kuukauden kokemuksella, tykkäävät jopa konepesusta!

        Oikein hyvää kesää kaikille sukkien nimestä riippumatta!


    • hepskukk

      Hyvä, että sukkaliima tuli esille, sitä voi käyttää myös avokärkisissä, jos ei pysy aukon reunat paikallaan. Saattavat painaa vaikkapa vaivaisenluuta, jos se on kipeänä. Tässä käytössä ja ylensäkin pitää hiukan seuraillla, ettei riko ihoa, minun reiteni kestää, mutta jalkapöytäni ei.

      Sattumaa, että 21 vuotta olen minäkin käyttänyt kun tarkasti laskin. Silloin tulivat turvotuksesta nilkat kipeäksi, että piti kävelyä hidastaa. Vaihtoehtona olivat sukat tai nesteenpoisto. Valitsin luonnonmukaisen.

      Tsemppiä ja hyvää kesää vaikeuksista huolimatta sinullekin, "21 vuotta hoitosukkaat".

    • Iloisesti yllättynyt

      Hei kaikki puristusidos-sukkien käyttäjät. Hankin uudet sukat sigvaris.fi -tilauksena, sain seuraavana päivänä postitse. Kannattaa soittaa ja kysellä.

    • 21 v. hoitosukkaa

      Vinkki, jos joku kokee puristussukat kuumiksi tällaisilla helteillä, niin voidelkaa KYLMÄGEELILLÄ jalat ennen sukkien pukemista. Se auttaa.

      Kylmägeelillä kannattaa voidella myös kädet, kun alkaa paistamaan jotain kuumassa. Kun ottaa peltejä uunista, ja kädet on voideltu kylmägeelillä, se helpottaa kuuman aiheuttamiin oireisiin.

      • Trombin jälkeen

        Oletteko sitä mieltä (kysymys on nyt kaikille keskusteluun osallistuneille),että ns. lentosukka on huonompi/parampi vaihtoehto kuin ei sukkaa ollenkaan. Tarkoitus hommata "oikeat" sukat ensi tilassa mutta tähän hätään niitä en ole ehtinyt hankkia. Jos joutuu menemään paikan päälle mitat otattamaan niin matkaa lähimpään paikkaan on 70 km. Vielä en ole kyenny matkustamaan. Äiti toi tavalliset lentosukat kaupungissa käydessään. Kyllä ne vähän tukee mutta ei varmaan tarpeeks. Ja pikkuisen puristaa polven alta. Siis ne on polvisukat. Ja kyseessä mulla on pohkeen laskimotukos.


      • oikea koko
        Trombin jälkeen kirjoitti:

        Oletteko sitä mieltä (kysymys on nyt kaikille keskusteluun osallistuneille),että ns. lentosukka on huonompi/parampi vaihtoehto kuin ei sukkaa ollenkaan. Tarkoitus hommata "oikeat" sukat ensi tilassa mutta tähän hätään niitä en ole ehtinyt hankkia. Jos joutuu menemään paikan päälle mitat otattamaan niin matkaa lähimpään paikkaan on 70 km. Vielä en ole kyenny matkustamaan. Äiti toi tavalliset lentosukat kaupungissa käydessään. Kyllä ne vähän tukee mutta ei varmaan tarpeeks. Ja pikkuisen puristaa polven alta. Siis ne on polvisukat. Ja kyseessä mulla on pohkeen laskimotukos.

        hei!
        Silloin kun hankitaan lääkinnälliset hoitosukat ("puristussukat") on todella tärkeää, että jaloista otetaan tarkat mitat tietyistä kohdista ja mittaus suoritetaan mahdollisimman aikaisin aamulla. Riippuu sukkien valmistajasta pitääkö mitat ottaa seisten vai makuulla. Sukat pitää aina pukea heti aamulla! Sukkaa ei saa vetää jalkaan samalla tavoin kuin tavallinen sukka puetaan. Vaikka mitat olisi otettu oikein, mutta sukka puetaan väärällä tavalla, niin "paineet" asettuvat väärin ja sukka tuntuu liian pieneltä.


      • airamaria
        Trombin jälkeen kirjoitti:

        Oletteko sitä mieltä (kysymys on nyt kaikille keskusteluun osallistuneille),että ns. lentosukka on huonompi/parampi vaihtoehto kuin ei sukkaa ollenkaan. Tarkoitus hommata "oikeat" sukat ensi tilassa mutta tähän hätään niitä en ole ehtinyt hankkia. Jos joutuu menemään paikan päälle mitat otattamaan niin matkaa lähimpään paikkaan on 70 km. Vielä en ole kyenny matkustamaan. Äiti toi tavalliset lentosukat kaupungissa käydessään. Kyllä ne vähän tukee mutta ei varmaan tarpeeks. Ja pikkuisen puristaa polven alta. Siis ne on polvisukat. Ja kyseessä mulla on pohkeen laskimotukos.

        Voi olla parempi tai huonompi. Riippuu ihan miten puristus riittää oikeaan kohtaan jalassa, luulisin että ei. Lentosukka on suunnilleen luokkaa 1 vastaava, mutta silläkin on eroa, onko se valtuutetun liikkeen myymä sukka tai marketista ostettu.

        Sukanhan pitäisi olla lääkärin määräämä kirjallisesti, jossa ominaisuudet: kuten luokka, määritelty.

        Asiantuntijaliike taas mitatessa katsoo, sopiiko standardimitoitettu vai pitääkö tilata yksilöllisillä mitoilla, esim. eripaksuiset nilkat tai sääret. Makuulla mittailevaa valmistajan edustajaa en ole koskaan tavannut.

        Asiakas tietysti valitsee, mutta kärsii myös riskin, jos saa hyödyttömän sukan/sukat.

        Itselläni on kokemusta vuodesta -89, lääkärin määäräämistä, enkä asu kaukana ostopaikoista, joten siinä ei ole ongelmaa. Joskus olen havainnut henkilökunnan tavassa ja taidoissa puutteita. Nykyisin kyllä sanovat, että heille on annettu ohje mitata joka ostokerralla jalka/jalat. Hyvä niin, vaikka saattaa tuottaa ostajalle aamu-ajan vuoksi hankaluuksia.

        Itsekin käytin liikaa polven alta liian kiristäviä sukkia, olisi pitänyt aiemmin vaihtaa reisisukkiin. Nyt on - lääkärin määräyksestä, silikoninauha on keksitty ja toisen valmistajan materiaali on mikrokuitua, kevyttä, mutta yksilöllisillä mitoilla valmistettuna sopivasti tukevat. Ikävämpi puoli on vaan lyhyt tehokas ikä, puoli vuotta, ja korkeahko hinta.
        Muuten, eivät standardisukat ole ehkä jokaisen jalkaan parhaat mahdolliset, valikoimasta valitaan lähinnä sopivat. Sen olen huomannut käytännössä ja tarkistanut. Riippunee lähinnä siitä, millaisia tehdas tekee tai paljonko valikoimaa a.o.maahantuoja ostaa.

        Avokärkisten polvisukkien mukana tulee ns. liukukärki/liukusilkki, joka helpottaa jalkaanvetämistä. Varsi sekä kärjelliset ja kaikki pidemmät sukat vedetään/tasoitetaan kumikäsineet (ei muovitetut) käsissä.


      • Mummon mussu2
        oikea koko kirjoitti:

        hei!
        Silloin kun hankitaan lääkinnälliset hoitosukat ("puristussukat") on todella tärkeää, että jaloista otetaan tarkat mitat tietyistä kohdista ja mittaus suoritetaan mahdollisimman aikaisin aamulla. Riippuu sukkien valmistajasta pitääkö mitat ottaa seisten vai makuulla. Sukat pitää aina pukea heti aamulla! Sukkaa ei saa vetää jalkaan samalla tavoin kuin tavallinen sukka puetaan. Vaikka mitat olisi otettu oikein, mutta sukka puetaan väärällä tavalla, niin "paineet" asettuvat väärin ja sukka tuntuu liian pieneltä.

        Haluan tähän sanoa oman kokemukseni. Menin aamulla liikkeeseen. Mies mittasi ja mittasi ja raapi hieman päätään. Sitten sanoi: Joo, on mulla yhdet juuri rouvan jalkoihin sopivat. Alkoi pukeminen. Siinä meni aikaa, mutta jalkaanhan ne jäivät, kun oven kiinni panoin.. Yli 70 euroa meni ja kamala kiristys päällä. Jalat suorastaan "paloivat", niin tiukat ne olivat. Jouduin illalla soittamaan apua sukkien riisumiseen, en niitä itse pois saanut. Vielä seuraavanakin päivänä jalat tuntuivat "palavan". Parin päivän päästä kaksi veritulppaa, sairaalareissu. Itse olen sitä mieltä, että sukat aiheuttivat hyytymien liikekannallepanon. Lääkäri näki syyksi v. 1972 leikatun struuman. Ei mitenkään mene kansantajuuni.

        Toivuttuani hankin Turun Kauppahallista Venosan tukisukat. Nyt on jo kahdet ja pian kolmannet. Siellä iloinen ja ystävällinen palvelu. Sanoi heti, että käyttämäni sukat ovat liian tiukat, hän ei myisi noin tiukkoja sukkia jalkoihini.

        Sukat muuten maksoivat ainakin 20 e vähemmän kuin ed. paikalta hankitut. Yhteys vain Turun Kauppahallin keskukseen, vahtimestari ohjaa oikeaan puhelimeen.
        Mitä tulee mittaamiseen, ne voi ottaa kotonakin, ei se vaikeaa ole. Kokeilkaa!


      • mmsvet

        Venosan-sukissa on ollut ongelma siinä, että silikonit kaikissa pareissa eivät pidä. Sukat alkavat valua jo tunnin parin kuluttua polviin. Silloinhan ei lääkinnällinen tarkoitus tietenkään toteudu. Laatu siis vaihtelee.


    • sukallinen

      Asiantuntevaan liikkeeseen pitää mennä tukisukkakaupoille!!!
      Sukat ovat jo sen hintaiset että niiden pitää olla sopivat. Jalkojen mittaus ja käytönopastus ovat asianuntijan hommaa, ei asiakkaan.
      Myös sukkamateriaalin valinta vaikuttaa lopputulokseen.
      Tukisukat pitää osata laittaa oikein jalkaan, mitä hyötyä niistä muuten on? jne...
      Nettikaupasta voi ostaa ainostaan lisää sukkia joiden mitat ovat ovat sopivat. Jalkojen mittaus pitää suorittaa ainakin parin vuoden välein ja useimminkin jos painon muutoksia on tai sairaudet muuttavat tilannetta.

      • Mummu Sipoosta

        Olet oikeassa.
        Itse kävin fysioterapeutilla, jossa oli asintunteva lymfahoitaja.

        Ostin kahdet sukat, ettei tarvitse ihan joka ilta pestä.

        Nyt odotan kauhulla kesähelteitä : (

        Onko tukisukista kesämallistoa?


      • mummon mussu

        Tukisukkaspesialisti ei aina ole paras. Ensimmäiset sukkani kun hankin, mittaajan tärkein kysymys oli "onko teillä maksusitoumus?" Ei ollut, enkä sellaista edes osaisi pyytää. Kyllä asiantuntemus pitää olla tärkeämpää kuin maksusitoumuksen kysely. Asiantuntija mietti ja mietti ja sitten sanoa poksautti: on meillä juuri teille sopivat sukat. Pukeminen teki suorastaan kipeää ja kiristys oli kova. Luotin asiantuntemukseen ja kalliiseen hintaan. Vielä seuraavanakin päivänä jalat polttivat, kun verenkierto oli - niin oliko se liian hyvä, tai irrottiko se hyytymiä, koskapa pari veritulppaa siitä seurasi. Kerron tämän, koska meillä - varsinkin naisilla - on taipumus luottaa liikaa asiantuntijoihin. Rahan hajua emme huomaa ennen kuin se oikein läheltä liippaa.

        Jos Turusta haette sukkia, haluan mainostaa Profylaktia liikettä. Lähettävät kotiin sukkia. Puh. 02-250 5059. Mittaa jalkasi ensin nilkasta, pohkeesta ja polven alta. Pituus kantapäästä polven alle. Kun soitat liikkeeseen, saat sieltä opastusta enemmän.


    • Tulppa-nainen

      Olen käyttänyt nyt kolmisen viikkoa Venosan polvisukkia, puristusvoima 2. Jalat tuntuvat paljon paremmilta kun näitä käyttää. Minulla oli maaliskuussa keuhkoveritulppa, ja Käypä Hoito suosituksen mukaan hoitosukkia pitäisi käyttää joka päivä kaksi vuotta.

      Olen maksanut nämä itse, mutta sain nyt terveyskeskuksesta maksusitoumuksen yksilöllisiin reisipituisiin. Minulla on suuri väriero sukankäyttöalueen ja sen ulkopuolella oleva ihon kanssa, kuulemma johtuu siitä, että laskimot toimivat huonosti ja verenkierto ylipäänsä tämän tulpan jälkeen. Sen tähden tarvitsen reisipituiset. Olen menossa mittaukseen.

    • Laskimo rapakunnossa

      Kävin suonikohjujen laserleikkauksessa ja reisimittaiset puristussukat maksoi 48 e/ kpl. Polvimittaiset 20 e. Minkä hintaisia sukkia te olette löytäneet? Hankin omani Turusta, postittavat jos tarvis. Molemmissa lääkärin määräämät puristukset.

      • mummon mussu

        Ilmeisesti olet saanut sen maksusitoumuksen, koska noin halpoja sukkia olet löytänyt. Jaa, oletkin maksanut itse, luin huonost. En noin halpoja mistään ole löytänyt (en hakenutkaan). Voiko olla mahdollista. Siis minulta otettiin n. 50 e liikaa polvisukista. Kannattaa katsoa, ettei enempää pidä katua.
        Kysymykseen, miksi vain 2 vuotta pitäisi käyttää? Reisipituudesta ei minulle puhuttu mitään. Sairaus oli sama.
        Olisi mukava tietää, millä perusteella maksusitoumus annetaan, kun sitä en itse ole huomannut kysyä. Kertoisitko?


    • Tulppa-nainen

      En löytänyt enää kuittia, mutta minusta nämä polvipituiset Venosan paineluokka 2, valmiina hyllystä eli ei tarvinnut tehdä yksilöllisiä, maksoivat noin 60 euroa. Kalliit olivat, mutta olen ymmärtänyt, että ovat tärkeät. Sehän lukee keuhkoveritulpan Käypä Hoidossakin, että suositellaan käytettävän kaksi vuotta joka päivä.

      Nyt sain TK:sta maksusitoumuksen, minulle tehdään yksilölliset reisipituiset.

      • mummon mussu

        Kävisipä noin hyvä tuuri minullekin, että TK antaisi maksusitoumuksen. kahdessa vuodessa neljät sukat on n. 250 e. Iso lovi pieneläkeläisen kukkarolle. Miten mahtavat olla kuumat näillä helteillä reisipituiset sukat? Huh.


    • clot

      Tukisukista sen verran, että minä en ole käyttänyt niitä lainkaan ja ei ole tullut mitään jälki seuraamuksia. Mulla on ollut 2 kertaa massiivinen molemmin puoleinen keuhkoveritulppa ja lähtivät hyytymät jalasta syvästä laskimotukoksesta liikkeelle, ja päätyivät keuhkoihin. Nyt menee elinikäinen marevan hoito. Tukokset aiheutti proteiini S:n vajaus. Siis geenimuutos.

    • Anonyymi

      Minulla usean vuoden Venosan mittatilaus sukat ollut tosi hyvät, nyt 2023 vuoden alusta Hus ostaa lääkinnällisenä kuntoutuksena määrätyltä palvelun tuottajalta alihankkijan kautta suoraan hyllystä paljon kalliimmalla. Kävin tällaisella palvelun tuottajalla mittauksella ja sain paljon huonommat sukat, mittaaja oli aivan huonommasta päästä vaikka sanoin että minulla on ollut hyvät ja tarkasti mitatut sukat tehtaalta tilattuna. aIVAN HUONOA PALVELUA. oLIN AIVAN SANATON. Nyt yrittänyt totutella sukkiin, mutta aivan liian tiukat siis pienet nilkoista ja reisistä. Reisistä menevät rullalle ja painaa. Istuminen hankalaa ja pukeminen sattuu ja riisuminen. Itse en saa puettua enkä riisuttua puoliso auttaa. Ihmettelen vain tätä hyvinvointialueen päätöksiä että miksi vaihtaa edullisempaa ja parempaa huonoon kun maksaa enemmän. Aikasemmin mittauspaikka tilasi suoraan sukat tehtaalta , siis Venosan sukat, mittojen mukaan ja hinta oli puolet halvenmpi ja olivat hyvät.

    • Anonyymi

      Ei ihme että, hyvinvointialueet ovat raha pulassa. LUPAUKSET OVAT SUURIA MUTTA MIKÄÄN EI TOIMI. kOHTA EI SAADA MITÄÄN HOITOA.

    • Anonyymi

      Onhan niitä telineitäkin olemassa jolloin sukan saa helposti jalkaan .

    • Anonyymi

      Minulla myös Venosan sukat mittatilauksena suoraan tehtaalta. Tosi hyvät olivat. Nyt hyvinvointialue ostaa sukat yksityisiltä palveluntuottajilta. Sain huonoa palvelua paikallisessa fysio laitoksessa. Vanhempi nainen, siis fysioterapeutti. ?????. Kerroin myös hänelle että minulla on ollut ne ennen hyvät ja niin pois päin.. Tuhisi ja puhisi, että niillä on ollut ne aina niin. Hyvin vointi alueiden rahat menee aivan turhaa., kun apuvälineitä ei voi käyttää. Tämän yksityisen palvelu tuottajan mittaamat sukat nilkoista liian tiukat, reisistä liian tiukat ja menivät rullalle ja ei voi istua. poisottaessa sattuu ja laittaessa hirveästi. Tästä yksityisestä laitoksesta en hae enää enkä suosittele muillekkaan paikkaa millään lailla. Kauhea paikka ........

    • Anonyymi

      Ja minulla reidestä liian tiukat ainakin 8cm tiukemmat kuin mittatilaus Venosan sukat tehtaalta. Pidäppä nyt sitten niitä... ei mitään järkeä. Vaikka maksusitoumuksessa sanotaan jos ei hyllystä löydy tekee palveluntuottaja hinta arvion ja lähettää päätöstä varten paperit Husiin. Niin ei kuitenkaan palvelun tuottajat tee. Saavat varmaan itse enenmmän rahaa.!!!!!!! Kateutta vaiko katkeruutta??????

    • Anonyymi

      Kotipalvelu käy laittamassa sukat aamuisin ja illasta käyvät ottamassa pois . Tuo on heidän velvollisuus .

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta laitan kuitenkin. Itse olen omat tukisukkani tilannut tanskalaisesta liikkeestä. Mittataulukon mukaan olen itselleni löytänyt sopivia sukkia, ja paljon edullisemmin kuin suomalaisista kaupoista.

    • Anonyymi

      Onhan niitä sellaisia telineitä millä tukiaukan saa kätevästi jalkaan, vaikka olisi hieman voimaton , niin se toimii

    • Anonyymi

      Joo mutta kun nyt hyvinvointialueet ostavat yksityisiltä palveluntuottajilta, ja siellä saadaan ottaa ja kattoa kun ovat kateellisi ja eivät ymmärrä että saavat rahaa. Tai ymmärtävät liiankin hyvin. Mittaavat aivan väärin pidäppä niitä sitten kun ovat niin tiukat että menee lihaksista läpi nailon lankasta kudotut. Pitää mitata niin että ovat jalan mittaiset mutta estävät turvotuksen.

    • Anonyymi

      Tosiaankin kaikenlaista porukkaa näissä hoitolaitoksissa jotka mittaavat mutta ammmattilaisiakin löytyy minulla 15 vuoden kokemus. Noin 15 vuotta sain sopivat sukat mutta kun tuli hyvinvointialue niin jouduin vaihtamaan paikkaa, palvelu ja sukat putosi nollaan, mitä tekee sellaisilla sukilla jos ei voi käyttää. Väärin mitattu.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jalat särkee ja menee huonoon kuntoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      ON kuin siimaa kyllä se menee läpi ihosta. Ja ei ole kysymys jalkaan saamisesta vaan sukista että ovat väärin mitattu siis väärän kokoiset???????????

    • Anonyymi

      Kateuksissaan mittaavat väärin kun joku saa "ilmaiseksi".

    • Anonyymi

      Niinpä niin. varokaa näitä itsellisiä mittaajia . Väärin mitattuja sukkia jos käyttää niin voi tulla veritulppa . Kuka silloin on vastuussa?

    • Anonyymi

      Minun tuttavani sai veritulpan kun oli väärin mitattu sukat ja yritti pitää. Ei mitään järkeä nykyisin näissä mittauksissa kun on hyvinvointialeet ja valtio maksaa. Hukkaan menee ne rahat ja ihmiset sairastuu. mutta valtava määrä on yksityisiä palvelun tuottajia. AIVAN ASIATTOMIA mittaajia näissä palvelun tuottajissa.

    • Anonyymi

      Mistähän saisi ostettua hyvät. Hurjaa tämä touhu nykyisin. Leikitään ihmisten terveydellä. Raha?

    • Anonyymi

      Ei OLE KYSYMYS SUKKIEN PUKEMISESTA! Asia on sukista itsestään. Alihankkijan mittaamat, väärin mitoitettu. Oikein mitatut ja oikeanlaiset sukat saa kyllä apuvälineellä itsekkin jalkaan . Alihankkijan pitäisi olla tietojeni mukaan ammattilainen? Eihän asiakas voi tietää. Asiakkaat taitaa olla itse asiatietoisempia kuin nämä niin sanotut ammattilaiset.

    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että maksajana on valtio ei kunnat. Verorahoilla. Ja paljon sairastavat ja pienituloiset eivät maksa paljon veroja. Myös yrittäjät maksavat vähemmän veroja heillä paljon poistoja. Jos on veroja tulossa hankitaampas uusi auto tai traktori virmalle että saadaan vuotuisia poistoja.

      • Anonyymi

        eiköhän kunnatkin maksaneet verorahoilla!


    • Anonyymi

      Miksi käyttää kotipalvelua kun heillä on tärkeämpääkin tekemistä. Hoitaa vanhuksia. Tekevät tosi tärkeää työtä. Sukat saa kyllä jalkaan jos on oikein mitotettu, siis alihankkija on tämän tehnyt! Sukanvetolaitteita on monenlaisia käytettävissä.

    • Anonyymi

      Jo minä katon kun sulla on nuo jalat vain noin ja käytät tukisukkia. Miten olet saanut ne? Ei sun jalat tarvitse niitä. Näin yksityinen palveluntuottaja nöyryyttää asiakkaita siis alihankkija. Valtion rahat menee hukkaan kun nämä mittaavat väärin. Ei heillä ole mitään tietoa miten tukisukat mitataan ja asiakaspalvelusta. On tosi hyviäkin mittaajia ja palveluntuottajia. Jos sattuu sellaisia kohdalle. Minä itte.

    • Anonyymi

      Joo, verorahoilla eli kuntalaiset maksaa itse, nyt on se ero että hyvinvointialueet hoitaa ja valtio antaa rahat, Mutta joka kunnasta on ihmiset päättämässä näissä hyvinvointi alueissa. Ennen ne hoitu kunta kohtaisesti ja valtio antoi kunnille siis jokaiselle määrätyn summan asukasluvun mukaan. Nyt on se ero, että on sanottu Hyvinvointi alue. Ei siis ole muuttunut miksikään. Valtava määrä eri virkoja ja työpaikkojaon tullut. hYVINVOINTIALUEESEEN KUULUVAT KUNNAT YHDESSÄ PÄÄTTÄVÄT. sOUTAVAT JA HUOPAAVAT. eIVÄT SAA MITÄÄN AIKAAN HYVÄÄ. mEILLÄ ON OLLUT NIIN JA MEILLÄ NÄIN, sITÄ RATAA.

    • Anonyymi

      Pahoinvointialueella kokoontuu torilla hevosmiesten tietotoimisto...

    • Anonyymi

      Onkohan kenelläkään kokemuksia sukkien tilaamisesta verkkokauppa Temu.com. Vaikuttaa että olisi edullinen paikka ja tuotteet laadukkaita. Ajattelin jos kokeilisin ja tilaisin sieltä reisipituiset tukisukat. ?????

    • Anonyymi

      vAROKAA HUIJAUSTA, temun nimissä

    • Anonyymi

      Minulle Alihankkija mittasi aivan väärin. Liian tiukat, ympärysmitassakin 10cm eroa edellisiin jotka oliva toisesta paikkaa ja todella vuosikausia hyvät, hukkaan menee kun tällaisille maksetaan hyvinvointialueilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe