Olen harjoitellut maalaamista öljyväreillä ja käyttänyt malleina kuvia kirjoista yms... Siis maalausten kuvia nimenomaan. Mutta mitäs jos nyt haluaisin maalata vaikka ne kuuluisat metsot itse. Onko se väärentämistä vai kopiomista. Vonko maalata sellaisen omalla signeerauksella ja laittaa turvallisin mielin vaikka näyttelyyn, ilman, että se olisi huono väärennös yritys?
Taulujen kopiointi?
5
2987
Vastaukset
- Taiteilija..
Sallittua ja hyväksyttävää. Kun et kopioi myös taiteilijan nimeä ;-)
Laita maalaukseen oma nimi ja voithan kirjoittaa vaikka taakse, että teos on kopio teoksesta X.- "Taiteilija"
Sama kun kopioisit musiikkia ei johda mihinkään muuten kuin korvausvelvollisuuteen koska kuvat ovat tekijänoikeudella suojattuja samoin kuin musiikki. Toisin oli ennen.
Taidemaalauksessa ei ole kuvan tekeminen vaan taiteen tekeminen eli luodaan jotain uutta.
- rtkk
Pitäis laittaa ilmoitus, että on kopio. Esim Kopio Halosen mukaan tms , mikä taiteilija milloinkin kyseessä.
Jos olisi perusteetu kopiomuseo, niin voisi saada provikklja pääsylipputuloista antamalla museoon kopiot. - asiasta tietävä
Valtion museoilla on itse asiassa velvollisuus jopa auttaa kyseisessä toiminnassa. Lainaamalla telineitä yms. Eri asia on että uskallatko kopioida teosta museossa aukioloaikana, yleisön silmien alla.
Erittäin hyvä keino oppia mestarien tekniikkaa.
Laillista kunhan teet teoksen erimitoilla. - taide-ja-taire
Taulun kopioinnissa ei ole mitään väärää tai laitonta niin kauan, kun ei esitä työtä alkuperäiseksi. Työhän on selkeesti uusi työ jos itse sen signeeraat.
Periaatteessa sama pätee musiikkin myös kunhan riittävän iso osa musasta on sinun tekemää. Öljyväritöissä ero tulee siveltimen jäljestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan2018294- 565182
- 244817
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni274730Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv364550Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h744447- 624013
- 423665
Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?
Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on402944- 452649