Kannattiko intin käyminen?

tuliko hyötyä

Tuntuiko intin käyminen jälkikäteen ajateltuna hyödylliseltä vai ajanhukalta? Antoiko se oikeasti jotain "eväitä elämään"?

23

2148

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m.lk

Näkihän tuossa ihmisiä ja tuli huomaamaan, että kuinka vittumaisia luonnevikoja ihmisillä on. Tajuntaa se laajensi samalla oivalsi etti oikeastaan kukaan ole todella ystävä vaan kaikkki pelaa omaan taskuunsa.

• fdsffgf

Onhan se ihan oma maailmansa ja kokemuksena sitä kautta ainutlaatuinen. Ei sieltä kuitenkaan mitään oikeasti opi. Jos voit intin välttää, suosittelen sitä.

• Krybenbors

Armeijassa toki oppii ihan hyödyllisiä käytännöntaitoja, kuten erä- ja ensiaputaitoja ja intin käyminen epäilemättä nostaa myös fyysistä kuntoa, mutta itselleni intissä hienointa oli se miten paljon itsestään oppii palvelusaikana.

Palveluksen aikana joutuu ihan pakosta tulemaan toimeen ihan kaikenlaisten ihmisten kanssa. Sitä on vaikea selittää, mutta missään muussa elämänvaiheessa ei takuulla pääse näkemään yhtä kattavaa otosta koko ikäluokasta. Jo tämän seikan vuoksi suosittelen lämmöllä armeijan käymistä. Kokemus on todella silmiäavaava.

Toisekseen intti kasvattaa luonnetta. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta palvelusaikana vituttaa aika monikin asia, Kiinnijääminen vituttaa, vartiopalvelus vituttaa, sulkeiset vituttaa, poteroon paskominen vituttaa, leiriaamut vituttaa. Silti sen vituksen kanssa joutuu vaan elämään ja tulemaan toimeen. Etenkin leireillä, kun väsyttää, nälättää, janottaa ja paleltaa, oppii todella arvostamaan näitä elämän perusmukavuuksia ja vapauksia.:) Itse olen ihan reipas ulkoilmaihminen ja joskus vapaa-aikanakin tullut telttailtua, mutta armeijassa moisesta touhusta karsitaan pois kaikki hauskuus ja jäljellä jää vain vitutus :)

• Mies22

Kenellä nostaa kuntoa ja kenellä ei. Minulla ainakin kunto laski intin aikana.

Eipä tuo vitutuksen sietokyky intissä yhtään itselläni lisääntynyt. Sen sijaan lisääntyi kyky vihata ihmisiä, joiden kanssa ei tule toimeen. Lisäksi koko touhu oli niin mielipuolisen järjetöntä, että teki mieli repiä hiukset päästään.

Jos haluat nähdä jotain käsittämättömän typerää, mene inttiin. Jos haluat tehdä jotain järkevää, mene totaaliksi ja taistele tätä typerää asevelvollisuutta ja tehotonta asepalvelusta vastaan.

Totta puhut kyllä, että armeijassa oppii paljon itsestään. Itse opin etten tee järjettömiä asioita siksi, koska on pakko. Tästä syystä lähdin intistä kesken palveluksen ja se oli yksi suoraselkäisimpiä päiviä elämässäni. Olisin ollut luovuttaja jos olisin suorittanut asepalveluksen.

• krybenbors
        Mies22 kirjoitti:

Kenellä nostaa kuntoa ja kenellä ei. Minulla ainakin kunto laski intin aikana.

Eipä tuo vitutuksen sietokyky intissä yhtään itselläni lisääntynyt. Sen sijaan lisääntyi kyky vihata ihmisiä, joiden kanssa ei tule toimeen. Lisäksi koko touhu oli niin mielipuolisen järjetöntä, että teki mieli repiä hiukset päästään.

Jos haluat nähdä jotain käsittämättömän typerää, mene inttiin. Jos haluat tehdä jotain järkevää, mene totaaliksi ja taistele tätä typerää asevelvollisuutta ja tehotonta asepalvelusta vastaan.

Totta puhut kyllä, että armeijassa oppii paljon itsestään. Itse opin etten tee järjettömiä asioita siksi, koska on pakko. Tästä syystä lähdin intistä kesken palveluksen ja se oli yksi suoraselkäisimpiä päiviä elämässäni. Olisin ollut luovuttaja jos olisin suorittanut asepalveluksen.

Kuntosi tuskin pääsi nousemaan, jos jätit leikin kesken jo alkuvaiheessa. Armeijssa nimittäin ei p-kauden alussa tehdä kovinkaan fyysisesti rasittavia juttuja. Fyysistä rasittavuutta lisätään hitaasti palveluksen pidentyessä. Valtaosalla normaali- ja heikkokuntoisista kunto nousee kohisten armeijan aikana, Ihan oma henkilökohtainen kokemukseni vahvistaa tämän. Omassa yksikössäni aikanaan lähes kaikilla paranivat esim cooperin testin tulokset. En usko, että tiedät yhtään mistä puhut.

Armeija vaatii toiseksee tietynlaista asennetta ja kykyä mukautua vaihteleviin olosuhteisiin. Jos tähän ei kykene, tulee iskemään päänsä seinään toistuvasti. Mulle armeija opetti sen, että asiat joita pidämme itsestäänselvyyksinä, eivät ole sitä ja armeijan jälkeen osaa arvostaa perusvapauksia ja mukavuuksia ihan uudella tavalla. Käskytys tuntui alkuun pahalta, mutta armeija rakentuu tälläiselle komentohierarkialle, jotta se voisi toimia tehokkaasti kriisiaikana. Tämän, kun oivaltaa, pääsee hommaan paremmin sisälle.

Mutta ymmärrän, ettei asepalvelus sovellu kaikille. Siksi on hyvä, että tarjolla on vaihtoehtoja. Siviiilipalvelusmiehiä vastaan mulla ei ole siis mitään ja arvostan sivareita siinä missä intin käyneitä. Tärkeintä on velvollisuuden täyttäminen, tapahtui se sitten armeijassa tai sivarissa. En myöskään katso kieroon palveluksesta vapautettuja, jos siihen on aito peruste.

Totaalikieltäytyminen sen sijaan on mielestäni pelkkää vastuun pakoilua. Meillä on laissa säädetty yleinen maanpuolustusvelvollisuus ja sen suorittaminen ei terveeltä mieshenkilöltä oikeasti nykyaikana vaadi ihmeellistä panostusta. Tämän välttely osoittaa vaan yksilöltä puhdasta selkärangattomuutta. "Kaikki mulle heti nyt". Mitään ei tahdota antaa takaisin yhteiskunnalle, vaan odotetaan vain etuisuuksia ja oikeuksia.

• hehehehee

Eli Krybenbors haluaa sanoa että;Vittuttaa ja paljon mutta oli sen verran masokisti että tykkäsi siitä.

• krybenbors
        hehehehee kirjoitti:

Eli Krybenbors haluaa sanoa että;Vittuttaa ja paljon mutta oli sen verran masokisti että tykkäsi siitä.

Kyllä!!!

Vihdoinkin joku tajusi. Onnittelut siitä :)

Mulle itselleni hyödyllisintä intissä oli juuri se, että se testasi sitä kuuluisaa paineensietokykyä. Tiedän hieman paremmin nyt missäpäin mun henkisen kantin raja kulkee. Kun on selvinnyt talvileireistä ja muista hajottavista jutuista täyspäisenä, näyttäytyvät arjen ongelmat vähemmän ylitsepääsemättöminä. Ehkä olen hieman höyrypää, mutta mielestäni jokaiselle pitäisi suoda mahdollisuus samanalaisiin kokemuksiin. Ne kokemukset kasvattavat luonnetta. Vaikka armeija tuskin pojista tehdään miehiä, niin annetaan siellä ainakin pieni tuuppaus oikeaan suuntaan, jos sitä sattuu tarvitsemaan ;)

Sanottakoon nyt vielä, jottei tästä tule mitään intti vs sivari väittelyä. En väheksy sivarin käymistä, sekin on varmasti kasvattava kokemus ja monet hyvät ystäväni ovat suorittaneet siviilipalveluksen ja ovat monessa suhteessa mukavia ihmisiä. On hyvä, että meillä on siis vaihehtoja velvollisuuden suorittamiseksi.

• Vanha Hanu

Intti oli hyödyllinen kokemus. Vähän väliä kyllä ketutti, mutta vaikeintahan on päästä itsestään yli. Intti ei ole siviilivirkojen koulutuskeskus, vaan valmentaa kansalliseen hätätilaan, jossa ei enää pikku nitinät auta. Sain silti itselleni intistä siviilihyötyäkin kun ymmärsin valita sopivan koulutushaaran. Se ei ollut pieneeriala, mutta esimerkiksi pioneereissa saa hyvää ammattitaitoa, jos vaan sisu riittää. Halusin myös johtamiskoulutusta ja pääsin aliupseeriksi. Silloin en ymmärtänyt sinnitellä upseeriksi asti, mutta myöhemmin viisastuin. En kadu yhtään sitä, että sain oppia johtamista armeijassa.

• pöplö

Joo kannatti! Tuli masennus, sydämeen pistää ainaku liikun vähänkää raskaammin ja menetin luovuuteni. Luovuuteni ja herkkyyteni siis oli ainut asia mitä minulla oli ja nuo asiat menetin armeijassa, nyt pää vain humisee tyhjyyttä enkä tunne oikeastaan mitään..

Armeijaan mentäessä pitäisi olla varoitustekstejä: saatat menettää persoonallisuutesi ja luovuutesi.

• pöpilö

en ikinä olisi mennyt armeijaan jos isäni ei olisi painostanut minua..
        isäni ei ole koskaan rakastanut minua eikä välitä muuta kuin itsestään .. se koitui myös minun turmioksi: nyt en välitä enää mistään..

• ganges1985

kyllä,armeijan tehtävä on vetää jokaista sisään tulevaa alokasta yhtä kovaa turpaan,on se ns.kunnon kansalainen tai sitten "haasteellinen tapaus".
        Jokainen tallotaan ja poljetaan jalkoihin,identtiteetti viedään.On mielestäni täysin tarpeentona aikana jolloin Suomen varustelu kyky on ihan perseestä.Eikä tänäpäivänä ryssä tule puskista vaan taivaalta.Siinä ei tee rannikkojääkärillä yhtään mitään.

• PAljas penis

Asehullujen leikkikenttä koko insttituutio. Vapautuksen sain ite tossa 2 kuukautta sitten ja ai että hymyilyttää.
      Tärkeilevät pellet voi huudella sieltä,että missäon mus isänmaallisuus ja kun en maata halua puolustaa. Jos isänmaallisuus tarkottaa toisen ihmisen tappamista, niin ootte aivan oikeessa, että sitä en tee...

• ganges1985

Hienoa.Kumpa itekkin oisin aikoinaan...

• seinähullu

Identiteetti katosi ja nyt olen täysin vieras itselleni ja muille. Vammautumisia joita ei haluttu hoitaa tai tutkia. He joilla oli valta käskyttää muita näyttää pärjäävän intin jälkeen loistavasti. Aloitekyky katosi kun se karsittiin väkisin pois. Tunteeton tyhjä olo.

• että näin

No kyllä helposti lähti. Onkohan koskaan ollutkaan...

• seinähullu

Oli se identiteetti ennen mutta päähän ja takaraivoon saatu väkivalta teki aivomamman. Pahalta tuntuu jotta ryhmänjohtaja ja varusmiestasolla voidaan pahoinpidellä toista palveluksessa ja nukkumassa.

• DeadSpirit88

mulle kävi samal taval en enä tiedä mitä tekis.. pahalta tuntuu.. mut onneks vähä parempi olo nyt 2 vuoje jälkee.. mut katotaa huomenna taas

• ihan ok paikka

Itse näen sen niin että 180,270 tai 362 vuorokautta armeijaa on pieni hinta siitä että saa elää sellaisessa vapaassa maassa kuin Suomi. Mielestäni armeija on ihan hyvä sellainen peruskuolutus jossa oppii asioita joita toivottavasti ei koskaan tarvitse kuten aseen käsittelyä ja muuta maanpuolustukseen liittyvää. Sitäpaitsi nuorille pojille tekee ihan hyvää että joutuu pois kotoa ja sillä tavalla itsenäistyy. Se siinä armeijassa on hyvää jos miettii nuoria.

Mielestäni armeijan suhteen huomaa ketkä kantavat vastuuta, ketkä ovat velvollisuudentuntoisia ja ovat asiallisia joilla on annettavaa yhteiskunnalle, ja ketkä taas menevät aina sieltä missä rima on alin. Sitten on vielä se kolmas ryhmä joka menee armeijaan vain koska siellä saa edes kerrankin leikkiä olevansa jotain mutta he ovat täysiä pellejä. Itse tunnen pari poikaa jotka luulivat niin olevansa jotain, olivat ylimielisiä ja vittuilivat aina muille, mutta kun joutuivat armeijaan eivät kestäneet sitä vaan tulivat itkien kotiin äidin luo kun taas heidän halveksimansa tyypistä tuli kersantti, tämä on siis tositarina.

• ganges1985

"Mielestäni armeija on ihan hyvä sellainen peruskuolutus jossa oppii asioita joita toivottavasti ei koskaan tarvitse kuten aseen käsittelyä ja muuta maanpuolustukseen liittyvää."

jooopa jooo,ja säkö sitten luulet tosissaan että ryssä kun tulee ylirajan ni se tulee maitse.Ei varmana tule.Eiköhän sieltä tulla ohjuksilla ja hävittäjillä.Ei tänpäivänä enään kukaan käy puskasotaa.Se oli ja meni.

Ja toisekseen;tiedätkö kuinka moni varusmies tekee mitä sattuu ensimäisen 8 viikon peruskoulutuksen jälkeen.Siellä on kuule iso osa muissa tehtävissä missä ei ole mitään tekemistä millään sodan käynnillä.Kuten jotkut korjailee autoja ja toiset ajelee niillä.Itse istuin toimistossa 4kk:ta ja päivystin.Mun koko viikon tehtävät olisi tehnyt ripeällä tahdilla yhdessä päivässä,lopun ajan räin kattoon ja kävin sodessa.Hyvä puoli oli tietty että se sode nettosi mulla;meni 4kk 1500e sodeen,josta 500e kahviin.
        Lisäksi en ikinä; kantanut täyspakkausta,tetsannut,osallistunut metsä harjoituksiin(lukuun otamatta ensinmäistä,2yötä),en oppitunteihin aina jne.
        Istuin siis toimistossa,en muuta.Tarvittiinko mua siellä?Ei mielestäni.

"Mielestäni armeijan suhteen huomaa ketkä kantavat vastuuta, ketkä ovat velvollisuudentuntoisia ja ovat asiallisia joilla on annettavaa yhteiskunnalle, ja ketkä taas menevät aina sieltä missä rima on alin."

Täh,ootko todella noin yksinkertainen että luulet armeijan olevan joku ihmismittari?!Se on vaan mittari kuka on tunnevammainen ja vähän masokisti että nauttii siitä.
        Esimerkiksi mun veli,sai vapautuksen.Se on nyt Aalto Yliopistossa lukemassa tietotekniikkaa.
        Itsekkin oisin jättänyt leikin väliin jos olisi ollut mahdollista.Ja tällä hetkellä teen vastuullista toimihenkilö hommaa.
        Et se siitä "mittailusta".

• kiloja kassulta

Kahta pointtia en ainakaan ymmärrä. A) Itsenäistyminen: Miten siellä intissä muka itsenäistyy, kun paskallekaan ei saa mennä kuin johdetusti (ainakaan alkuun)? Jos tekee ainoastaan mitä käsketään ja seurailee vain ryhmäänsä, niin miten se muka itsenäistää? B) Suomen paras kuntokoulu: Mainoslauseena vähintäänkin sarkastinen, sillä ei siellä kyllä normaalikuntoinen millään kuntoaan kehitä. Ehkä poisluettuna jotkut erikoisjoukot. Tietenkin jos aivan järkyttävän lihava on, niin ehkä pari kiloa saattaa tippua kun pitää jotai tehdäkkin jne.

• Tulipa käytyä

No jos ei tiettyä ns. itsestään oppimista, kunnon jonkinlaista kohoamista, pintaraapaistuja ensiaputaitoja ja pientä erätaitonippelin lisääntymistä laske niin eipä tuo nyt juuri mitään antanut. Tai jonkun mielestä nyt tietty olisi jo tuossakin ihan sopivasti uutta, mutta suoraan sanoen olin mielestäni sellaisissa tohinoissa 6kk ja vielä hemmetisti keskeyttäneitä yllättävän pitkälläkin palveluksen aikana, että ei oikein sellaista me-henkeäkään tullut. Tai no... ehkä yhden kerran tunsimme aika moista joukkohenkeä kun yksi jo aiemminkin epäilemämme kaveri jäi rysän päältä kiinni tupakaverin kaapista kessun ritsaamisesta. Tuolloin tunsimme melkoista yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Emme me mitään valiosotilaita olleet kyllä kukaan, vaikka itsekin olin jo 8 vuotta sitten intin käyneenä 25v kun opiskelin ensin alta pois sen hetkisen luvut kaikki, mutta tuo kys. kaveri oli sellainen kus..ää, että vanhan liiton malliin ei kukaan ylempääkään kysellyt miksi kaverilla on silmä mustana ja niin kovin hiljainen aikansa. Varmaan arvasivat mitä oli tapahtunut... Sankari muuten keskeytti vai siirtyikö siviilipalvelukseen kun 10 VIIKKOA! oli jäljellä 6kk:sta ja oli vielä B-mies... Tuo oli jo jonkin sortin saavutus mutta pää ei ilmeisesti kestänyt enää, etenkin kun ei kavereita ollut kyllä enää yhtään viimeistään käryn käytyä.

Vaikka ihan sikäli hommani hoidinkin ja en lusmunnut, ihan ok merkinnät passissakin lähtiessä, niin silti todettava että jos oikea kahakka olisi tuloillaan niin ne mitä intissä opin, oppisi 3 viikon pikakurssillakin ennen tykinruoaksi lähtöä ja koviin tohinoihin. Jos intensiivisesti tuon kaiken oleellisen olisi pistänyt pakettiin, niin tuossa olisi mielestäni se tiivein ydin. Tosin tietty ei rauhanaikaan sovi tuollainen mikään parin viikon pikapätkä, mutta oletan että aidolla maanpuolustushengellä varustetut motivoituneet rintamallelähtijät olisivat paljon pätevämpiä pienen perehdytyksen jälkeen kuin suurin osa nykyisistä kävijöistä jotka vain pian haluavat mahd. helpolla alta pois ja kotio reserviin, eikä koskaan tule kertauskutsujakaan nykymäärärahoilla. Reserviläistoiminta nyt ei paljoa iloa tuo... tovin sitä itsekin kokeilin. Onhan se mukavaa sinällään mutta aika sauna ja grillikerhoahan sekin on. Ainakin mitä itse näin ja olen kuullut mitä tuppaa olemaan muuallakin. Esim. vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa tai spr:n vapaaehtoishommissakin varmaan tekee rauhanaikana huomattavasti enemmän hyödyllistä kuin reservitoiminnoissa... Tosin vapepat ym;hän ovatkin usein aika kytköksissä reserviläisyyteen, vaikka ovatkin ihan eri toimintamuotonsa. Olen vain seuraillut.

• Ihan hukassa

Minä olin armeijassa Paloaukealla v. 72.
      Kauhee paikka.
      Hukkasin itseni ihan täysin.
      Koko elämä on mennyt itseä etsiessä.

Kaveritkin, siis ne muut tykärit etsi minua kauan ja hartaasti, mutta sitten niiden piti lähtee himaan kun niitten palvelsuaika tuli täyteen.
      Minä jäin vielä hortoilemaan sinne päävartion taakse.
      Se olikin ainoa hetki kun edes osittain tajusin missä olen.
      Tälläkin hetkellä olen jossakin - niin missä, en tiedä.
      ... ja mikähän tämä vähän tv:tä muistuttava laite minun edessäni on?
      Tässä on kirjoituskoneen näppäimet...
      ... ukkonen tuntuu jyrisevän jossakin... pitänee lähteä kotiin... sotilaskotiin.
      Jos näette minua niin kertokaa terveisiä...

PTRISSA HRRRÄÄÄTYS!
      Hohhoeijjaa!

• JaViTuTTT

Huvittavaa ku jengi luulee et ku käyt intin oot joku vitun pääministeri....
      En mä ainakaan sieltä mitään eväitä saanu tähän elämäntyyliini haha...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe