Sain viime syksynä perinnönjaossa 5 ha peltoa. Traktori, aura ym kamppeita on omasta takaa. Nyt on itänyt idea porkkanoista. Mitä jos pistän maan mullalle ja kylvän 3 ha porkkanaa. Myynti paikallisille ja torilla pk-seudulla, jossa on tutut myyjät ja joilta idea tulikin.
Mitä lupia tähän tarvitaan vai voinko noin vain alkaa töihin (itse asiassa aloin jo, vedin viikonlopulla maan mullalle) ?
Tarvitsenko mitä lupia?
2
233
Vastaukset
- Pönttö-Einari
Ei, et tarvitse mitään lupia, jos pelto on omistuksessasi ja et ole holhouksen alaisuudessa ts. hallitset itseäsi ja omaisuuttasi.
Suosittelen kuitenkin, että hoidat asiasi kuntoon verotuksellisesti, hakeudut arvonlisäverovelvolliseksi, jolloin saat vähentää verotuksessasi myös arvonlisäveron. Verottajalle ilmoitat tulosi ja menosi lomakkeella 2, kyllä se siitä.
Kannattaisi kuitenkin ottaa selvää kunnnan maaseutuasiamieheltä peltojasi koskevista tukikiemuroista, koska itsekin olen viljellyt puutarhakasveja ja tuet ovat varsin olennainen osa viljelyä tänä päivänä. Tosin puutarhakasvien kohdalla tuella ei ole niin suurta merkitystä, mutta porkkana on sen verran halpaa (torikauppiaillekin) myydessä, että suosittelen perehtymään myös tukien ihmeelliseen maailmaan. - Toinen viherpeukuton
Oletko tilalla kasvanut vai hyppäsitkö kylmiltäs traktorin puikkoihin? Näin paljasjalkaisena kaupunkilaisena, jota maaseutuelämä ajatuksena viehättää, kiinnostaa kovasti. Pieni "harrastetila" päivätyön ohessa voisi olla kiva, mutta noinkohan sitä osaisi hoitaa itsekseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741