rikos vai riita-asia?

etävanhempi69

Olen yhteishuollossa olevan pojan etävanhempi. Poika on sairastunut vakavasti eikä exä suostu antamaan hänen sairaudestaan, hoidoistaan yms mitään tietoja minulle. Myöskään koulumenestyksestä, todistuksista tai lukion kursseista en saa mitään tietoa. Koska ilmeisesti joudun peräämään oikeuksiani ko tiedonsaantiin oikeuden kautta, selvittelen nyt taustoja, jos vaikka sais puhuttua järkeä ja sovittua asioita. Onko näiden tietojen panttaaminen riita-asia vai joudunko tekemään esim. rikosilmoituksen asiasta? Laki turvaa oikeuden perhe-elämään ja sitä tässä käsittääkseni on rikottu.

8

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuinen lapsi

Soita sairaalaan itse.

Jos lapsi on jo lukioikäinen niin eikö hän osaa puhua vai etkö sinä osaa soittaa itse nuorelle ja kysellä kuulumisia ja koulumenestystä? Outoa. Meillä toimii puhelimet molempiin suuntiin 10 vuotiaalla kuin hänen isälläänkin.

Lähde vaikka siitä että otat yhteyden sosiaaliviranomaisiin ja sanot että äiti rikkoo sopimusta. Jos eivät tee mitään niin oikeuteen kai sitten.. Tosin onko tuosta mitään hyötyä kun lapsi on kohta jo täysi-ikäinen?

• ilmoita/kysy

me ollaan tehty niin että olen ilmoittanut kouluun ja terveyskeskukeen että ilmoittavat minulle aina suoraan jos on jotain ilmoitettavaa.
      Koulun kanssa meillä on aktiivinen sähköpostiliikenne, lisäksi soitan kerran kuussa luokanvalvojalle. Pojalla on ollut pajon poissa oloja, näpisytksiä jne.
      Lisäksi koulusta lähetetään todistuksesta kopio myös minulle.

Kysy tietysti ensin lähivanhemmalta tietoja, jos hän ei niitä anna, niin sinä saat kaikki tiedot itse.

Olen itse myös ilmoittanut asiasta lastenvalvojalle ja lastensuojeluun

• mustankissanposket

Ymmärtääkseni sulla on ihan yhtäläinen oikeus saada tietoa lapsestasi kuin äidilläkin koska teillä toi yhteishuolto...korjatkaa jos olen väärässä...

• NoJOOOO__

Täh?!Jos teillä on yhteishuoltajuus niin kyllä sinä saat ihan samat tiedot lapsestasi sairaalasta yms. Ei tuota nyt tarvi hyväjumala sentään lähtä oikeuteen puimaan...Jessu mitä porukkaa.

• hilivinksis

Eipä ne siellä sairaalassa tiedä että kuka on virallisesti huoltaja ja kuka ei jos ei oo aihetta sitä selvitellä ja jos lähivanhempi sanoo että tietoja ei anneta kenellekkään niin sillon niitä ei anneta. Tietysti tilanne eri, jos kävelet sinne sairaalaan jonkun dokumentin kanssa mutta käsittääkseni poikasi voi silloinkin itse (jos siis oikein ymmärsin että on jo lukioikäinen) kieltää tietojen luovutuksen sinulle.

• Hyi hirveää

Jätkyttävää tämä lasten asioilla riepottelu eron jälkeen.

• Lissu-Fani_nro_13

Semmoisia ne Lissut on?

• Morssa

Miksi et puhu lapsen kanssa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      187
      3686
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1172
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      149
      1117
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      51
      1024
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe