en osaa monipuolistaa...

köyhiä ollaan

Kirjoitukseni koskee vauvan ruokavaliota. Sitä kun toitotetaan että mahdollisimman monipuolista, lihaa kanaa ja kalaa säännöllisesti ym vastaavaa.. Mutta kun kana ja kala on aika kallista... Raaskinut ennen lapsen syntymääkään syödä niitä useasti, jauhelihalinjalla mentiin aika pitkälle. Pilttiruokia en osta henkilökohtaisen mielipiteeni vuoksi, vaikka niistä saisi helposti kaikkia... Vauva nyt 7kk ja ollaan syötä paljon kasviksia, jauhelihaa marjoja ja hedelmiä. Kanaa kerran, kalaa ei kertaakaan. Kuinka tärkeää nyt loppupeleissä on antaa kalaa ja kanaa? Ja kuinka useasti. Ilmeisesti kalaa ainakin kerran viikkoon. Entäpä miten teillä ollaan menty näiden suositusten mukaan, oletteko joustaneet? Entäs mitä vahinkoa voi syntyä jos saakin harvemmin kalaa ja kanaa kuin suositellaan..

Harmittaa kun tulomme ovat köyhyysrajan alapuolella ja saadaan tosissaan miettiä mitä suuhumm pistetään. En tahtoisi lapsen ruoist tinkiä, mutta kun kaikki on niin kallista :/

11

603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolivuotiaan äiti

Hei! Kasvikset, hedelmät ja marjat ovatkin maidon ohella tuon ikäisen ruokavalion perusta. ELi ihan hyvältähän tuo kuulostaa. MUTTA SE Kala on kuitenkin epa:n ja dha:n (omega3) saamiseksi välttämätöntä. Sitä ei voi edes rypsiöljylllä tms korvata!! Eli ruokavalionne on muuten ok, mutta lisää ihmeessä siihen kalaa ainakin se 2/viikko . Varsinkin jos vauva ei saa noita omega 3:a rintamaidostasi. Lohi ei ihan mahdottoia maksa ja sitähän ei tuon ikäinen vauva montaa suupalaa edes päivässä tarvitse. ps: Meillä loho/parsasose on tytön suosikki

• köyhiä ollaan

Okei, jos minä nyt sitä lohta ostaisin, miten minä sen valmistan? uunissa, paistamalla? Mistä minä ylipäänsä tiedän, että se on kypsää? kerranko olen itse lohta valmistanut... Muita kaloja en kertaakaan. Loistava äiti olen kun en osaa kalaa tehdä :D Enkä halua ottaa riskiä minkään bakteerin suhteen.
      Itse en kaloista pidä kuin lohesta, joten saako lapseni siitä kaiken tarvitsemansa mitä kalasta pitäisi saada? En viitsisi vain lapsen takia ostaa muita kaloja, eriasia on sitten kyläilessä mummulassa kun voi sielä sydä muita kaloja,,

• motonien

Ei purkillinen tonnikalaa hirveän paljon maksa ja kyllähän se on kalaa sekin... ja meillä ainakin lapset tykkää :)

• köyhiä ollaan

Tonnikala, miks mä en sitä ole koskaan ajatellut. :D aina kuvitellut, että kala on se minkä tuoretiskiltä ostaa... Mut eikö ne tonnikalat yleensä lillu suolaliemessä? Ku eihän vauvalle suolaa saa antaa....

• Uunilohen ystävä..

Netti on pullollaan lohen valmistus ohjeita. Kaikista parasta on uunilohi. meillä tyttö tykkää syyä sitä hirmusesti... http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/2346/Uunilohi/ tossa yksi esimerkki, kannattaa kotikokilta katella... monet muutkin hyvät reseptit sieltä itse bongannu...

• puolivuotiaan äiti

Minä olen ihan uunissa lohifilettä kypsentänyt noin puoli tuntia ja sitä sitten kasvisten kans muusannut sauvasekoittimella soseeksi. Vähän tillillä maustanut..

• Misert

Löytyyhän tonnikalaa vedessäkin.

Meillä poika kohta 6kk ja olen kyllä ostanut valmisruokia, perunoita ja porkkanoita kyllä keittänyt itseki ja laimentanut vauvan maidolla.

Eipä meidänkään taloudessa rahaa liiaksi ole, kotona kun olemme molemmat, mutta enemmin tingitään omasta kuin lapsen ruuasta.

• mm

Säilykeruokia ei saisi antaa alle 1-vuotialle lapsille... Pakkasesta löytyy esim. lohikuutioita (ilman suolaa), joista on helppo ottaa aina 1 kuutio/ruoka ja pussi kestää kyllä parikin kuukautta, jos tuon 2krt/vkossakin syö.

• lazymoma

Et varmasti ole mitään vahinkoa tehnyt vauvalle ruoalla, onhan toinen vasta niin pieni. Meillä on kuopus nyt 6kk ja ei oo maistanu vielä mitään. Eli vielä kerkeette. Meillä esikoinen söi mielellään pakaste seitä ja lohtakin tosiaan saa pakkasesta. Niitä on helppo valmistaa pikkusen kerrallaan vauvalle vaikka keittämällä, jos ei ite tykkää kalaa syödä. Kanaa kannattaa ostaa kaupasta aamuisin, kun lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat on tarjouksessa. Ostaa ison paketin kerralla ja pakastaa heti, raakana tai kypsänä. Broilerin jauhelihaakin on joskus tarjouksessa, niin voi tehdä vaikka perinteisen makaroonilaatikon vähä eritavalla. Kanaakin voi keittää. Kananmunat on kans hyvä proteiinin lähde. Jos tuntuu, ettei ite keksi mitä laittas, niin esim. Pirkan nettisivujen ruokaohjeissa on myös pikkuväen ruokaohjeita. Tsemppiä uusien makujen maisteluun!

• yhden äiti

Kaloista kannattaa muistaa myös pakastesei. Kilohinta on ihan verrannollinen jauhelihaan. Pakastesei kypsyy muutamassa minuutissa keittämällä ja sitten vaan annospaloina (esim jääpalamuoteissa) takasin pakkaseen, niin sieltä on helppo ottaa tarvittaessa.

Myös lohi valmistetaan alle vuoden ikäiselle ensissijaisesti keittämällä (kuten neuvolan suosituksen mukaan kaikki lihat). Homma on helppo eli lohi reiluina kappaleina kattilaan kiehuvaan veteen ja anna kiehua, kunnes on irtonaista ja kypsää. Poista mahdolliset ruodot ja muusaa haarukalla sopivan karkeaksi soseesiksi ja laita annospaloina pakkaseen.

• dipa

Ja kun kysyit mistä tiedät että lohi on kypsää niin siitä että lihan väri muuttuu kuulakkaan oranssista mattamaisen vaalean oranssiksi :) Olipa taas termit hallussa ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      174
      5623
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2643
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2232
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      30
      1376
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe