Kirjoitukseni koskee vauvan ruokavaliota. Sitä kun toitotetaan että mahdollisimman monipuolista, lihaa kanaa ja kalaa säännöllisesti ym vastaavaa.. Mutta kun kana ja kala on aika kallista... Raaskinut ennen lapsen syntymääkään syödä niitä useasti, jauhelihalinjalla mentiin aika pitkälle. Pilttiruokia en osta henkilökohtaisen mielipiteeni vuoksi, vaikka niistä saisi helposti kaikkia... Vauva nyt 7kk ja ollaan syötä paljon kasviksia, jauhelihaa marjoja ja hedelmiä. Kanaa kerran, kalaa ei kertaakaan. Kuinka tärkeää nyt loppupeleissä on antaa kalaa ja kanaa? Ja kuinka useasti. Ilmeisesti kalaa ainakin kerran viikkoon. Entäpä miten teillä ollaan menty näiden suositusten mukaan, oletteko joustaneet? Entäs mitä vahinkoa voi syntyä jos saakin harvemmin kalaa ja kanaa kuin suositellaan..
Harmittaa kun tulomme ovat köyhyysrajan alapuolella ja saadaan tosissaan miettiä mitä suuhumm pistetään. En tahtoisi lapsen ruoist tinkiä, mutta kun kaikki on niin kallista :/
en osaa monipuolistaa...
11
600
Vastaukset
- puolivuotiaan äiti
Hei! Kasvikset, hedelmät ja marjat ovatkin maidon ohella tuon ikäisen ruokavalion perusta. ELi ihan hyvältähän tuo kuulostaa. MUTTA SE Kala on kuitenkin epa:n ja dha:n (omega3) saamiseksi välttämätöntä. Sitä ei voi edes rypsiöljylllä tms korvata!! Eli ruokavalionne on muuten ok, mutta lisää ihmeessä siihen kalaa ainakin se 2/viikko . Varsinkin jos vauva ei saa noita omega 3:a rintamaidostasi. Lohi ei ihan mahdottoia maksa ja sitähän ei tuon ikäinen vauva montaa suupalaa edes päivässä tarvitse. ps: Meillä loho/parsasose on tytön suosikki
- köyhiä ollaan
Okei, jos minä nyt sitä lohta ostaisin, miten minä sen valmistan? uunissa, paistamalla? Mistä minä ylipäänsä tiedän, että se on kypsää? kerranko olen itse lohta valmistanut... Muita kaloja en kertaakaan. Loistava äiti olen kun en osaa kalaa tehdä :D Enkä halua ottaa riskiä minkään bakteerin suhteen.
Itse en kaloista pidä kuin lohesta, joten saako lapseni siitä kaiken tarvitsemansa mitä kalasta pitäisi saada? En viitsisi vain lapsen takia ostaa muita kaloja, eriasia on sitten kyläilessä mummulassa kun voi sielä sydä muita kaloja,,- motonien
Ei purkillinen tonnikalaa hirveän paljon maksa ja kyllähän se on kalaa sekin... ja meillä ainakin lapset tykkää :)
- köyhiä ollaan
Tonnikala, miks mä en sitä ole koskaan ajatellut. :D aina kuvitellut, että kala on se minkä tuoretiskiltä ostaa... Mut eikö ne tonnikalat yleensä lillu suolaliemessä? Ku eihän vauvalle suolaa saa antaa....
- Uunilohen ystävä..
Netti on pullollaan lohen valmistus ohjeita. Kaikista parasta on uunilohi. meillä tyttö tykkää syyä sitä hirmusesti... http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/2346/Uunilohi/ tossa yksi esimerkki, kannattaa kotikokilta katella... monet muutkin hyvät reseptit sieltä itse bongannu...
- puolivuotiaan äiti
Minä olen ihan uunissa lohifilettä kypsentänyt noin puoli tuntia ja sitä sitten kasvisten kans muusannut sauvasekoittimella soseeksi. Vähän tillillä maustanut..
- Misert
Löytyyhän tonnikalaa vedessäkin.
Meillä poika kohta 6kk ja olen kyllä ostanut valmisruokia, perunoita ja porkkanoita kyllä keittänyt itseki ja laimentanut vauvan maidolla.
Eipä meidänkään taloudessa rahaa liiaksi ole, kotona kun olemme molemmat, mutta enemmin tingitään omasta kuin lapsen ruuasta. - mm
Säilykeruokia ei saisi antaa alle 1-vuotialle lapsille... Pakkasesta löytyy esim. lohikuutioita (ilman suolaa), joista on helppo ottaa aina 1 kuutio/ruoka ja pussi kestää kyllä parikin kuukautta, jos tuon 2krt/vkossakin syö.
- lazymoma
Et varmasti ole mitään vahinkoa tehnyt vauvalle ruoalla, onhan toinen vasta niin pieni. Meillä on kuopus nyt 6kk ja ei oo maistanu vielä mitään. Eli vielä kerkeette. Meillä esikoinen söi mielellään pakaste seitä ja lohtakin tosiaan saa pakkasesta. Niitä on helppo valmistaa pikkusen kerrallaan vauvalle vaikka keittämällä, jos ei ite tykkää kalaa syödä. Kanaa kannattaa ostaa kaupasta aamuisin, kun lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat on tarjouksessa. Ostaa ison paketin kerralla ja pakastaa heti, raakana tai kypsänä. Broilerin jauhelihaakin on joskus tarjouksessa, niin voi tehdä vaikka perinteisen makaroonilaatikon vähä eritavalla. Kanaakin voi keittää. Kananmunat on kans hyvä proteiinin lähde. Jos tuntuu, ettei ite keksi mitä laittas, niin esim. Pirkan nettisivujen ruokaohjeissa on myös pikkuväen ruokaohjeita. Tsemppiä uusien makujen maisteluun!
- yhden äiti
Kaloista kannattaa muistaa myös pakastesei. Kilohinta on ihan verrannollinen jauhelihaan. Pakastesei kypsyy muutamassa minuutissa keittämällä ja sitten vaan annospaloina (esim jääpalamuoteissa) takasin pakkaseen, niin sieltä on helppo ottaa tarvittaessa.
Myös lohi valmistetaan alle vuoden ikäiselle ensissijaisesti keittämällä (kuten neuvolan suosituksen mukaan kaikki lihat). Homma on helppo eli lohi reiluina kappaleina kattilaan kiehuvaan veteen ja anna kiehua, kunnes on irtonaista ja kypsää. Poista mahdolliset ruodot ja muusaa haarukalla sopivan karkeaksi soseesiksi ja laita annospaloina pakkaseen. - dipa
Ja kun kysyit mistä tiedät että lohi on kypsää niin siitä että lihan väri muuttuu kuulakkaan oranssista mattamaisen vaalean oranssiksi :) Olipa taas termit hallussa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802