Työmarkkinatuki

Näin on asia

koska poistuu kauan luvattu puolison tulojen vaikutus tukeen?On ihan käsittämätöntä joutua elämään parilla sadalla eurolla kuussa kun on lapsiakin.Miksi kukaan ei tee mitään oikeesti ja rahaa sysätään ulkomaille

23

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten ...

      Kun täytät 55 v

      • näin on

        Ei se poistu koskaan,KELA pitää siitä huolen.


    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi!

      Puolison tulot huomioidaan työmarkkinatuen tarveharkinnassa. Tarveharkinnassa huomioitavia tuloja ovat myös mm. omat pääomatulosi. Työmarkkinatuen tarveharkintaa ei sovelleta silloin (eli puolison tulot eivät vaikuta), kun työmarkkinatukea maksetaan

      ■ 55 vuotta täyttäneelle, joka on täyttänyt työssäoloehdon, tai
      ■ 180 ensimmäisen työttömyyspäivän ajalta perus- tai ansiopäivärahan enimmäisajan jatkoksi, tai
      ■ työllistymistä edistävän palvelun ajalta, tai
      ■ apurahansaajalle 130 ensimmäisen työttömyyspäivän ajalta silloin, kun henkilö on täyttänyt apurahansaajan vakuutusehdon.

      Perheellisellä huollettavat lapset korottavat tulorajoja.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • Mina olla työton.

      Hei!

      Mitkä ovat määreiltään nämä mainitut tulorajat? Eli saako puoliso tienata yli 500€/kk ilman, että kunnan jauhot vähenee jakopussista? Entä 1000€? Yst. vast. odottaen, allekirjoittanut.

      • kela

        Hei,

        Kiitos kysymyksestäsi.

        Käytännössä lapsettomalla hakijalla työmarkkinatuki alkaa pienentyä, jos puolison tulot ovat yli 1 704 e/kk. Tarveharkinnan takia työmarkkinatukea ei makseta lainkaan, jos puolison kuukausitulot ylittävät 2 786 e/kk.

        Tarkemman taulukon tulorajoista näet sivulta:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280302083352EH

        Voit halutessasi arvioida puolison tulojen vaikutusta oman työmarkkinatukesi määrään laskurilla, joka löytyy osoitteesta:

        http://asiointi.kela.fi/tilaskenta_app/TILaskentaApplication

        Ystävällisin terveisin,

        Kirsi Kelasta


    • Apuva!

      Terve. Olin työelämävalmennuskurssilla koko täyden ajan eli 6 kk ja nyt kun se loppui minulla on maksuesto vaikka olen ilmottautunut työkkäriin olevani edelleen työtön. Mitä teen jotta maksuesto poistuisi?

    • Työt loppu

      Mitenkä pankkitalletukset vaikuttavat työmarkkinatuen tasoon?Jos on työssä ollessa saanut säästettyä enmmänkin pahan päivän varalle.

      • surkeat korot

        Ei ne säästöt vaikuta mutta jos saat talletus korkoa se vaikuttaa.Saa olla paljon rahaa että näillä koroilla pääsee nauttimaan korkotuloista.


    • kela

      Hei,

      kiitoksia kysymyksistänne Apuva! ja Työt loppu.

      Nimimerkkiä Apuva! pyytäisin olemaan yhteydessä palvelunumeroomme 020 692 210, jotta voimme tarkistaa maksuesteen syyn ja katsoa kuinka saisimme työttömyysetuusasiasi hoidettua.

      Pankkitalletusten korkotulot ovat pääomatuloa eli ne huomioidaan tarveharkinnan tulona. Yksinasuvalla pääomatuloja saa olla 311 €/kk ennen kuin ne alkavat pienentää työmarkkinatukea. Alla olevasta linkistä voit käydä lukemassa lisää pääomatuloista.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608120334ML

      Oheisella laskurilla on mahdollista arvioida oman työmarkkinatuen määrää:

      http://asiointi.kela.fi/tilaskenta_app/TILaskentaApplication

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • KK

      Hei,

      keitä ovat nämä "huollettavat lapset", jotka korottavat tulorajoja? Ovatko esim. muualla asuvat omat lapset, tai samassa taloudessa asuvat puolison lapset "huollettavia lapsia"?

    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi!

      Huoltovelvollisena henkilönä pidetään alle 18-vuotiaan lapsen vanhempaa tai henkilöä, jolle lapsen hoito on uskottu. Huoltovelvollisina pidetään myös avio- tai avopuolisoita.

      Tulorajaa korottavat siis sekä omat lapset että samassa taloudessa asuvat puolison lapset.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • Huutava seepra

      Terve.
      Kysymykseni koskee sitä, että olen ollut melkein kaksi viikkoa opiskelujeni päätyttyä työtön, ja olen ilmoittautunut työvoimatoimistossa työttömäksi työnhakijaksi sekä käynyt infotilaisuudessa. Nyt kun pitäis täytää verkossa ilmoitus työttömistä päivistä, kelan sivuilla lukee vain ''täytettävää ilmoitusta ei löydy''. Mihin siitä pitäisi ilmoittaa kun asia ei tunnu etenevän millään lailla ja pitäisi sitä työttömyysturvaakin saada omaan asuntoon muuttaessa.

      • kela

        Hei,

        kiitos kysymyksestäsi. Voit täyttää hakemuksen sähköisessä palvelussa, kun menet kohtaan "hakemus tai ilmoitus" ja sen alta "työttömyysturva" ja sieltä "siirry hakemukseen".

        Mikäli et pääse näillä ohjeilla eteenpäin, niin voit olla yhteydessä palvelunumeroomme, josta autamme sinua mielellämme. Tavoitat meidät numerosta 020 692 210 arkisin klo 8.00-18.00.

        Tarvittaessa voit hakea sähköisen palvelun kautta myös yleistä asumistukea.

        Ystävällisin terveisin,
        Kirsi Kelasta


      • Työtön jobbari
        kela kirjoitti:

        Hei,

        kiitos kysymyksestäsi. Voit täyttää hakemuksen sähköisessä palvelussa, kun menet kohtaan "hakemus tai ilmoitus" ja sen alta "työttömyysturva" ja sieltä "siirry hakemukseen".

        Mikäli et pääse näillä ohjeilla eteenpäin, niin voit olla yhteydessä palvelunumeroomme, josta autamme sinua mielellämme. Tavoitat meidät numerosta 020 692 210 arkisin klo 8.00-18.00.

        Tarvittaessa voit hakea sähköisen palvelun kautta myös yleistä asumistukea.

        Ystävällisin terveisin,
        Kirsi Kelasta

        Kaksi kysymystä:

        ;iksi Kela edelleenkin käyttää "palvelunumeroa" kun viranomais asioinnin tulisi olla ilmaista?Kaikki eivärt pääse toimistossa käymään eikä osaa/omista internettiä.

        Eikö nämä ehdot ja työlainsäädännön yms. suoma suoja ole räikeässä ristiriidassa näissä 9e per päivä töissä?Milloin tämä systeemi lakkautetaan tai työstä maksetaan kohtuullinen korvaus.Suurinosa on kuitenkin työkykyistä ja motivoitunutta mutta pakon sanelemana näissä tukitoimissa.Se että työtä ei kutsuta työksi ei muuta asiaa muissa lainsäädännön merkityksissä.

        Työtä on miksi kukaan ei halua maksaa siitä?

        Miksi työvoimatoimisto ei tunnusta avoimen yliopiston opintoja ja miksi kytätään ja rokotetaan kun ihminen itse on motivoitunut ja vaikka millaisessa tilanteessa yrittää ponnistella eteenpäin viimeisillä voimillaankin että elämän saisi kulkemaan?


        Kuinka virkamiehellä voi olla tai virastolla vähennetyt työajat on onni jos sosiaalivirasto on auki pari - kolme tuntia päivässä.Virkamiehen pitää olla tavoitetavissa lain mukaan virka-aikana eikä virkamieheen yhteyden otto tule olla ylivoimaista tai mahdotonta ja heidän on oltava helposti saatavilla.Mistä juontavat nämä puhelintunnit ja ruuhkat yms. ihmeellisyydet systeemissä.Huonosta hallinnostako?
        p.s. kaikki tukenne laahaavat todella pahasti jäljessä.Vaikka nousisivatkin eivät nouse kuin nimellisesti.rahan todellinen arvo on kasvanut jo aikaa sitten toisenlaiseksi.

        Todella raskas yhteensopimaton ja porsaanreiällinen kuvio tämä tälläinen jokaiselle osapuolelle että koneistona.

        Monesti ihmisarvo menehtyy tälläisten sääntöjen ja käytäntöjen alle.Ihmiset eivät voi mennä naimisiin.Entäs jos uskonto velvoittaisi mutta varoja ei ole?Mikä henkinen tuskatila ja fyysinen.


    • oikea ratkaisu

      Tehkää asumisero! Valtio maksaa...

    • työtön jälleen

      Olen saanut kohta 500 päivää ansiosidonnaista liitosta. viime vuonna olin siinä välissä vuoden töissä. Nyt kun päivärahaa pitäisi hakea kelalta, voinko laittaa hakemuksen jo nyt ennenkuin 500 päivää täyttyy vai laitetaanko eka hakemus monen päivän päästä aikaisintaan aikaisintaan ansiosidonnaisen päätettyä? Ei kai tule karenssiaikaa enää?

    • kela

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi. Voit jättää Kelalle työttömyysetuushakemuksen kun 10 arkipäivää on kulunut työttömyyskassan 500 päivän täytyttyä. Ilmoita myös työ- ja elinkeinotoimistolle, että olet saanut ansiopäivärahaa 500 päivää.

      Jos työttömyytesi on jatkunut yhdenjaksoisesti siitä, kun kassan 500 päivää on tullut täyteen, niin omavastuuta Kelan työmarkkinatuesta ei mene.

      Työttömyysetuushakemuksen voit toimittaa sähköisesti tätä kautta:

      www.kela.fi/asiointi

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • marseika

      Voinko vähentää maksamani vastikkeen määrän vuokratulosta ilmoittaessani pääomatulot työmarkkinatukihakemukseen?

    • työtön nainen

      Palautuuko työmarkkinatuki kun täytän 55 vuotta ja olen ollut ilman tuloja tarveharkinnan vuoksi? Työvoimatoimistossa sanottiin ,että jos pidän työnhaun voimassa enkä onnistu saamaan töitä niin tuki palautuu.Olen ollut jo pitkään työttömänä.

    • kela

      Hei,

      kiitos kysymyksistänne marseika ja työtön nainen!

      Työmarkkinatukihakemukseen voit ilmoittaa vuokran määrän sekä vähennykset eli esimerkiksi yhtiövastike, kunnossapitokustannukset, lämpö-, sähkö-, vesi- tai vakuutusmaksut.

      Työmarkkinatukeen ei sovelleta tarveharkintaa 55 vuotta täyttäneelle, joka on täyttänyt työssäoloehdon aiemmin. Eli jos olet aiemmin saanut peruspäivärahaa tai ansiopäivärahaa ja olet ollut työnhakijana, niin voisit hakea työmarkkinatukea uudelleen.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • Bill Gates

      Haistakaa minun puolesta paska. Olen köyhä ihminen

    • mallia 58

      pääsin töihin 6kuukaudeksi.työmarkkinatuki päiviä jäi käyttämättä 40päivää .kun jään työttömäksi saanko käyttööni ne päivät uudet.

    • kela

      Hei nimimerkki mallia 58!

      Mikäli töiden alkaessa et ollut käyttänyt kaikkia työmarkkinatuen 180 tarveharkinnatonta päivää, saat loput päivät käyttöösi työmarkkinatukioikeuden taas alettua.

      Työssäolon jälkeen tarkistetaan myös työssäoloehdon täyttyminen eli onko sinulle tullut oikeus peruspäivärahaan.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe