Kuinka vanhaksi kasvaa?

milla

Haluaisin kysyä, että kuinka vanhaksi on mahdollista kasvaa pituutta? Olen kuullut, että se johtuu murrosiästä, mutta kuitenkin?

Mä olen pian 19-vuotias tyttö, murrosikä alkoi ihan tavallisen ikäisenä, tuossa 12-vuotiaana (kuukautiset alkoivat silloin). Olin silloin kasvanut juuri 8senttiä vuoden aikana ja olin 158cm. pitkä. Kasvoin siitä sitten 15-vuotiaaksi saakka tasaisesti 164 senttiseksi ja pysähdyin siihen. 15v. en ollut kasvanut mitään, mutta taas kun 16v. olin terkkarilla, olin 167cm. pitkä, nyt olen siitä saakka nämä melkein 3v. tasaisesti kasvanut niin, että olen nyt 172cm pitkä. Miten kauan voin vielä kasvaa?

Minulla on kolme isoasiskoa, jotka ovat 168,166 ja 165cm pitkiä, äiti on 165cm ja isä 171cm. Jotenkin tuntuu hassulta, että minä vieläkin kasvan... sisarukset ovat lakanneet kasvamasta pituutta n. 14-vuotiaina.

7

4464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallista

On aika epätavallista, että kasvu on jatkunut näin pitkään. Yleensä tyttöjen pituuskasvu loppuu parissa vuodessa kuukautisten alettua.

Jos asia sinua huolestuttaa, voit käydä lääkärin pakeilla kyselemässä tilanteesta.

• Kirsi

outoa!!! Itse lopetin kasvamisen 11-12 vuotiaana, mutta nyt 18 vuotiaana olen kuulema kasvanut yhtäkkiä 1/2cm.. Uskottavasti joku mittaus häiriö..
      Mielestäni tytöt lopettavat kasvamisen viim. 16v:nä ja pojat n. 19-20v:nä..

• kasvuaan jatkava

Hei!

Mietit kasvamistasi...
      On totta, että yleensä tyttöjen pituuskasvu pysähtyy pari vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen, mutta periaatteessa pituuskasvu on mahdollista niin kauan kuin luustossa olevat kasvupisteet on olemassa eikä "kasvaneet umpeen". Itselläni on jaloissa vielä nuo kasvuvyöhykkeet "auki" ja periaatteessa kasvan vielä pituutta, mutta äärettömän hitaasti. Pituutta on kertynyt viimeisen kahdeksan vuoden aikana 2cm lisää ja kohta on ikää 26v.

• mietteliäs

mistä voi tietää onko ne auki vielä vai ei?

• saaravddg
        mietteliäs kirjoitti:

mistä voi tietää onko ne auki vielä vai ei?

niinpä mäkin haluaisin tietää onko ne auki vai ei

• ehe ehe neropatti

Ja minä haluaisin tietää kuinka joku voi itse lopettaa kasvamisen... :)

• justmemmemememme

Se hidastuu, kun rupeaa syömään vähemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      44
      2239
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      67
      2121
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1960
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      394
      1714
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      104
      1665
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1494
    7. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      0
      1390
    8. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1112
    9. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      977
    10. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      945
    Aihe