Kertokaapa 323 BD:n omistajat, onko tällaisissa matukoissa ollut vikoja ja kuinka vakavia ne on olleet. Isälläni on 323 BD 1.3 vuosimallia ´83, ajettu 340000 km ja vikoja on ollut erittäin vähän. Isäni on omistanut auton jo 20 vuotta
Uusitut osat:
-Takajarrurummut, -kengät ja -pyöräsylinterit
-Jarrupalat eteen
-Lämmityslaitteen puhallin
-Imusarjan tiiviste
-Iskarit
-Pakoputki
-Tuulilasi kiveniskemien takia
-Vesipumppu
-2 laturia
Siinä kaikki uusitut osat
Mazda 323 BD -80-85 tyyppiviat
33
1902
Vastaukset
- mazdamies_94
Uusituissa osissa unohtui vielä mainita sytytysyksikkö virranjakajan sisältä. Maksoi 25 e kun uusittiin
- entinen 323 BD omist
Suurin ongelma lienee yleensä ruostuminen. Muita vikoja voi olla esim. bensatankin vuotaminen mutta oli kyllä aikoinaan erittäin luotettava ja vähävikainen ajopeli
- entinen BD omistaja2
Itsellä oli -82 BD 1,3 koneella jonka ostin 10v vanhana, siihen mennessä oli kerennyt ruoste jo iskemään melkoisesti pohjalevyyn, takalokasuojan kaariin ja takapyöränkoteloihin.
Tässä oli vielä katkojan kärjet, niistä ja niiden kondensaattorista oli hieman harmia, sytytysjohtosarja piti uusia myös. Vesipumpun laakerit hajosi niin että alkoi pitämään hirveää rahinaa ja lämmityslaitteen puhallin tahtoi sammuilla kunnes putsattiin moottorin sisukset. Takajarrut joutui herkistelemään joka vuosi katsastukseen. Käsijarruvaijerikin katkesi ja piti uusia kahvasta alkaen molempiin takajarruihin saakka.
Kilometrejä veikkaan olleen 180.000 tai 280.000 ostohetkellä, näissähän ei ollut miljoonamittaria eikä autossa ollut huoltokirjaakaan tallessa. Tällä tuli ajettua kuitenkin yli 6v, ihan hyvä ensiauto se loppujen lopuksi mielestäni oli, kertaakaan ei tielle jättänyt. - romurautaa
Unohdit varmaan mainita että kaikki pellit on vaihdettu kun tuppaavat tuonikäiset japsit hiukan mätimään. Kolariturvallisuuden kannalta kannattaa valita tämä malli jos haluaa kuolla liikenteessä. Taitaa olla muutenkin hiukan ehtoopuolella tuo kiessi että tyyppivikoja on turha kysellä, noin vanhasta voi hajota mitä tahansa. Kuusakoskelle vaan niin ei tarvi rahaa haaskata korjauksiin kun ei ne auton arvoa nosta pätkääkään, joka nytkin on jo miinuksen puolella. Ei kun paaliin jotta maailma pelastuu saastuttajilta.
- mazdamies_94
Pohjassa on ollut vain kolme pientä reikää, joita on pitäny hitsata. Kolarituvallisuus on varmaan huono, kuten kaikissa ton ikäisissä. Mielestäni uudet autot joutaa paaliin, ku niitten tekeminen saastuttaa eikä ne kestä mitään.
- Anonyymi
Harrastepelinä varmaa hyvä
- museomatu
Ei kannata paalata enää tässä vaiheessa jos hyväkuntoinen ikäisekseen, pidä alkuperäisessä kunnossa museoyksilöksi se, vm. -83 on parin vuoden päästä museoikäinen :)
- 67fyuykgliuhiopoopj0
Muistui mieleen että tässä autossa oli niin ohuet pellit että ovikahvojen ympärykset painuivat lommoille jos ovi suljettiin kahvasta työntämällä. Joissain hatchbakeissa oli takaluukun keskelläkin lommo kun oli painettu kädellä luukku kiinni. Kiveniskemät jättivät heti lommon peltiin ja etuhelmapelti oli varmaan kaikista autoista rutussa heti ensimmäisestä lumipaakkuun osumisesta. Nämä siis jo auton ollessa melko uusi.
Pellit olivat varmaan yhtä ohuita samanikäisissä muissakin japseissa joten en tiedä onko tämä nyt tyyppivika sittenkään mutta kerroinpa vaan oman muistikuvani autosta.- mazdamies_94
Pellit on varmaan noin ohuita painonsäästön vuoksi, koska matukan rekisteriotteessa omapainoksi sanotaan 850 kg. Eikö uudempi BF -mallin porrasperä paina sata kiloa enemmän? Mun kaverilla oli ´81 BD ja kontissa 12" subbari. Peräkontin kansikin on niin kevytrakenteinen, että se rämisi aika kovasti, ku volyymit sääti täysille.
- jv
Nostetaanpa hieman aihetta ylöspäin. Itse ostin kyseisen vuoden 85 1.3 matukan työautoksi. Erittäin hyvin on toiminut ja tässä yksilössä ei ole ruostetta ollut. autoa ei ole paikattu kertaakaan. Ainoa jota olen perushuoltojen ( öljyjen vaihto, suodattimet,jarrukengät ) lisäksi tehnyt on vaihdettu laturi. Erittäin idioottivarma ja toimiva kaara. Hieman on alkanut öljyä valskaamaan pihalle, mutta kyseessä on venttiilikopantiiviste joka pitäisi vaihtaa
- hyvä peli.,.,
pellit on rautaa...................noissa
- BD 323 1,3
Uusimmassa Klassikot lehdessä on koeajossa 323 BD, tosi hieno :) Vuosimalliksi väitetään 1982 mutta tuo on kylläkin faceliftattu 1983-85 versio, tietysti voihan tuo olla 1982 lopulla tullut jo markkinoille.
http://www.klassikot.fi/2243/mazda-323-82-lapsuuteni-kesiin - BD Harrastelija
Hieno peli kuvan mukaan, täytyy lehti käydä kaupasta hakemassa.
Itsellä on saman värinen, mutta sedani.
Harmi vaan kun kukaan ei näitä kyseisiä laitteita tuo esille enemmän. - fjweojgiwre
323 BD:ssä oli paljon hyviä käytännöllisiä ideoita toteutettuna, mm. erittäin selkeä mittaristo ja varoitusvalopaneeli, erittäin täsmällinen vaihteensiirto, hyvä näkyvyys ulos, molempien etuistuinten sähkölämmittimet ensimmäisten joukossa tässä kokoluokassa, samoin kahdessa osassa kaatuva takaselkänoja myös porrasperäisessä korimallissa, työkalut siististi omassa kannellisessa lokerossaan tavaratilan sivulla tilassa joka muutoin olisi ihan hukkatilaa, tavaratilan ja polttoainesäiliön luukun avaus sisältä vivulla, jäähdyttimen sähkötuuletin mahdollisessa anturin vikatilanteessa menee jatkuvasti päälle ettei kone ainakan ylikuumene, takaovien takakärjen muotoilu eteenpäin lokasuojan levennyksesssä jolloin oven kärkeen ei muodostu terävää kärkeä joka lommottaa helposti viereisiä autoja, lokasuojien alareunoissa muovilistat joiden jatkona roiskeläpät ja takaoven alareunassa muovilista kivisuihkulinjalla suojaamassa maalipintaa, jne.
Pidin autosta paljon :) Joissain noissa em. asioissa omistamani uudemmatkin autot ovat hävinneet 323 BD:lle :) - mazdamies_94
Isä laitto vm. -98 626 GF matukan ja 323 BD jäi seisomaan tarpeettomana keväällä 2012. Minä sain kortin syksyllä ja isä antoi matukan minulle ensimmäiseksi autoksi. Autolla on nyt ajettu 375000 km ja se toimii erinomaisesti, mitä nyt startti välillä vittuilee. Leimakin tuli ilman huomautuksia joulun aikaan.
- tuota tuota
saisin ilmaiseksi kakkosautoksi 323 mazdan joka seissy 3 vuotta, kannattaako
etes käydä kahtomassa??- mazdamies_94
Kannattaa käydä kattomassa. Ite ostin kaverilta -90 323F matukan satasella ja se oli seissyt 10 vuotta. Takapäähän lattiaan piti hitsata pari lappua, jarruihin piti tehdä remppaa ja iskarit pitäis vaihtaa mutta muuten on helvetin hyvä auto eikä syö edes öljyä. Meni ekalla leimalta läpi ilman sanomista.
3 vuoden seisominen ei vaikuta autoon mitenkään. Korkeintaan jarruja pitää vähän herkistellä ja öljyt kannattaa vaihtaa koneeseen ja laatikkoon ennen ku laittaa ajoon.
- lujaa_laatua_323
Nettiautossa -85 323 BD 1,5 DX 5-ovinen HB, kilometrilukemiksi on merkattu hämmästyttävät 840.000km, vähän kyllä epäilen onko tosiaan niin paljon ajettu kun on kuitenkin kohtuullisen asiallisen näköisessä kunnossa:
http://www.nettiauto.com/mazda/323/7535671 - BDvm1982
Yksi mikä askarrutti BD mallissa oli että mihin tarkoitukseen hanskalokeron kannessa oli ritilä, kaiuttimelle vai tuuletusaukko? Ritilän osuudellahan hanskalokerokin oli kavennettu. Itsellä oli kaiuttimet kylläkin etuovissa.
Meillä oli 80-luvulla -83 BD 323 ja talossa Helo Turbo liesituuletin ja Mazdan hanskalokeron ja liesituulettimen muotoilussa oli jotain samaa, varsinkin kun hanskiksen kannessa oli se ritilä :D
Liesituuletin oli samankaltainen kuin tämä mutta ruskea vm. 1982:
https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6417674704501.jpg
Mazdan hanskalokerosta en löytänyt kovin hyvää kuvaa mutta tuossa on brittiversion kojetaulu:
http://i12.photobucket.com/albums/a219/RetroMicra/upload323interior.jpg - BDvm1982
Yksi mikä askarrutti BD mallissa oli että mihin tarkoitukseen hanskalokeron kannessa oli ritilä, kaiuttimelle vai tuuletusaukko? Ritilän osuudellahan hanskalokerokin oli kavennettu. Itsellä oli kaiuttimet kylläkin etuovissa.
Meillä oli 80-luvulla -83 BD 323 ja talossa Helo Turbo liesituuletin ja Mazdan hanskalokeron ja liesituulettimen muotoilussa oli jotain samaa, varsinkin kun hanskiksen kannessa oli se ritilä :D
Liesituuletin oli samankaltainen kuin tämä mutta ruskea vm. 1982:
https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6417674704501.jpg
Mazdan hanskalokerosta en löytänyt kovin hyvää kuvaa mutta tuossa on brittiversion kojetaulu:
http://i12.photobucket.com/albums/a219/RetroMicra/upload323interior.jpg - BDvm1982
Yksi mikä askarrutti BD mallissa oli että mihin tarkoitukseen hanskalokeron kannessa oli ritilä, kaiuttimelle vai tuuletusaukko? Ritilän osuudellahan hanskalokerokin oli kavennettu. Itsellä oli kaiuttimet kylläkin etuovissa.
Meillä oli 80-luvulla -83 BD 323 ja talossa Helo Turbo liesituuletin ja Mazdan hanskalokeron ja liesituulettimen muotoilussa oli jotain samaa, varsinkin kun hanskiksen kannessa oli se ritilä :D
Liesituuletin oli samankaltainen kuin tämä mutta ruskea vm. 1982:
https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6417674704501.jpg
Mazdan hanskalokerosta en löytänyt kovin hyvää kuvaa mutta tuossa on brittiversion kojetaulu:
http://i12.photobucket.com/albums/a219/RetroMicra/upload323interior.jpg - BDvm1982
Yksi mikä askarrutti BD mallissa oli että mihin tarkoitukseen hanskalokeron kannessa oli ritilä, kaiuttimelle vai tuuletusaukko? Ritilän osuudellahan hanskalokerokin oli kavennettu. Itsellä oli kaiuttimet kylläkin etuovissa.
Meillä oli 80-luvulla -83 BD 323 ja talossa Helo Turbo liesituuletin ja Mazdan hanskalokeron ja liesituulettimen muotoilussa oli jotain samaa, varsinkin kun hanskiksen kannessa oli se ritilä :D
Liesituuletin oli samankaltainen kuin tämä mutta ruskea vm. 1982:
https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6417674704501.jpg
Mazdan hanskalokerosta en löytänyt kovin hyvää kuvaa mutta tuossa on brittiversion kojetaulu:
http://i12.photobucket.com/albums/a219/RetroMicra/upload323interior.jpg- 323BDvm1982
Palvelinvirhettä näytti kun yritin lähettää viestiä, hienosti taas toimii s24... :/
- soft.touch.plastics
323 BD oli edellä aikaansa, siinähän oli pehmeitä "soft touch" muovipintoja kojetaulussa siinä mittaristokehyksen ympärillä jatkuen aina matkustajan puolellekin, samoin verhoilu oli siistiä ja kaikenkattava jo 80-luvun alussa kun muilla oli vaan kovaa ämpärimuovia ja jopa peltiä näkyvissä sisustuksessa :D
Sisustuksen sävytys ulkovärin kanssa sopivaksi oli myös tyylikäs yksityiskohta, tuossa muutama kuva:
Lämpimän sävyinen vaaleanruskea:
http://www.todoautos.com.pe/attachments/f41/19185d1170943270-remato-mazda-323-ano-81-p1010005.jpg
Oikelta ohjattava Brittiversio:
http://s12.photobucket.com/user/RetroMicra/media/DSCN1577-1.jpg.html
Siniseen sinisävyinen sisustus:
https://i.ytimg.com/vi/0Uy-H5pKV8A/hqdefault.jpg - masaman84
Itse en ole edes vesipumppua vaihtanut, autoa vm-84 ja edelleem ajossa...
- oli.323.BD.-82
Viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota niissä harvoissa BD:ssä mitä on enää myynnissä nettiautossa yms. että katon vesikourun kromilistat on useammastakin yksilöstä kadonneet. Mistähän syystä?
- BD.is.the.Best
Toyo Kogyon valmistamassa maailman parhaan auton todellisessa kilpailijassa ei voi olla mitään tyyppivikoja.
- Aatuautoilija
Seitsemän vuotta vanha ketju. Heheheheheheeeee
- BD.is.simply.the.Best
Ensimmäisten BD:n jakoketju voi olla jo kolmekymmentäseitsemän vuotta vanha. Hehehehehe.
- Anonyymi
Onko näitä enää missään
- Anonyymi
Harvinaisiksi ovat käyneet. Huomasin Moottori lehden nettisivuilla Timo Turkulan juttuja Mazdoista, mm. BD:n uutuudenpäiviltä, varsin mielenkiintoista luettavaa :D
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autoilun-aikakone-mazda-323-mazdahaavan-aiheuttajana/
- Anonyymi
Mulla alkoi ilmeisesti alkuperäinen tuulilasi "vaalenemaan" alareunoistaan vm. -82 yksilössä. Jotain hapettumaa kenties lasin kerrosten välissä? Koskaan ei kumminkaan lasia vaihdettu.
Liekö BD:ssä muuten liimattu tuulilasi vai perinteisellä kumitiivisteellä, kun ei siitä osannut päällepäin sanoa. Ulkopuolella kromilistat lasin reunoilla ja sisäpuolellakaan ei kyllä näkynyt semmoista perinteisen näköistä kumitiivistettä lasin reunoilla. Aika kattavasti tietysti muovilistojen peitossa A-pilarit ja sisustus muutenkin.- Anonyymi
Tuulilasi on liimattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073