Hei! - Moi! - Päivää! ??? Mitä helvettiä

kauppamatkustaja===

Miksi suomalaiset ovat niin tyhmiä että kun toinen tervehtii vaikkapa "Hei" niin vastaukseksi tulee 99% todennäköisyydellä joku toinen tervehdyssana, vaikkapa "Moi", tai jopa "Päivää".

Ja toisin päin, jos asiakas vaikkapa sanoo "Päivää", niin eikös sieltä tule joku typerä hei tai moi vastauksena asiakaspalveluhenkilöltä.

Muissa maissa (KAIKISSA joissa olen matkustellut) vastataan samalla tavalla, käyttäen samaa tervehdyssanaa. Tämähän kuuluu hyviin tapoihin, ja yleissivistykseen ja on yksi asiakaspalvelun perusasioista. Näinhän se pitäisi mennä muuallakin kuin asiakaspalvelutilanteissa.

Näin siis etenkin asiakaspalveluammateissa, mutta myös MUUALLAKIN!

Onko suomalaiset tosiaan yksin näin pönttöjä???

8

622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blaaah__

No huhhuh.. Voi kun munkin elämässä olisi noin helppoa kuin sulla.. kun noin pienistä asioista pitää valittaa.. Elämässä on kuules paljon suurempia ongelmia!

• jookoskookos2

Heh..

On siinä ongelmaa kerrakseen. Eiköhän kyse ole kulttuurieroista.

En usko että esim. jenkeissäkään ole aivan pakko vastata samoin kuin ensimmäinen sanoo. Jos A sanoo "Hi", niin miksei voisi sanoa "Hello, nice to meet you" tai vaikka "Yo!" jos siltä tuntuu..

Luulen että tiukimmat tapakulttuurit ovat aasiassa, esim Japanissa ja muslimimaissa. Ja arvaattekin syyt; näissä maissa ihmisen tehtävä on toimia osana yhteiskunnan koneistoa olla siis ratas ja ymmärtää oma pienuutensa. Siksi pukeudutaan kuten kaikki muut ja vältetään turhaa hymyilemistä ja tunteiden näyttöä julkisesti. Hyvän maun rajoissa epäinhimillistetään elämä. Näin oma mielipiteeni. Mutta kyllä näissäkin maissa nuoriso on muuttunut ja pitää omia tapojaan yllä, hyvä niin.

Juuri moisten pilkunnussijoiden takia on olemassa lukemattomia sääntöjä miten ihmisen pitäisi käyttäytyä ja rajoittaa olemistaan muiden kanssa.

• 0o0o0og

Enpä ole ikinä kuullut tuollaisesta. Olen kuitenkin matkustellut, ja minulla on myös amerikkalainen ystävä eikä hänkään vastaa tervehdykseen aina samalla sanalla kuin minä.

Itselleni on opetettu kaupankassalla, että asiakkaalle pitää aina sanoa hei, esim. ei saa sanoa moi. Silti joskus sanon moi nuorille asiakkaille jos joku itse niin sanoo. Kaupankassan työ on aika robottimaista, ja sitä vaan tottuu aina sanomaan hei.

Kerrankin nostin automaatista rahaa ja melkein sanoin automaatillekin kiitos, niin automaattista käytöksestä tulee tuollaisessa liukuhihnatyössä.

Ongelmansa kullakin.

• mustakyynel95

Toivottavasti maailmasi ei ole järkkynyt kovin pahasti! Jaksamisia ja voimia kaikille muillekin saman kokeneille!

• jkjkjk365

oikeesti tää juttu on ärsyttävää ja oon huomannut asian myös itsekin..

• väärinpäin tervehtij

joo suomipönttö.landepaukku.härmä kassaneiti.sinä olla sivistynet juuropean kansalinen.työkokemusta brysselissä`? sinulle hienohelma erittäin tärkeä päivänkäynnistymiselle oikea tervehtimistapa.haha minä nauraa sinun ongelmillesi.

• alkuperäiselle

vejä kätöseen, pieniä asioita sullakin on!

• Muovikassi

Sentääs edes tervehtivät ihan niin kuin kuuluu eivätkä modernisti " Muovikassi"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3078
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1497
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1083
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      921
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      858
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      756
    Aihe