Opiskelen biologian ja maantieteen aineenopettajaksi. Työkokemukseni on siinä määrin vähäistä, että en ole vielä päässyt perehtymään kunnolla opettajainhuoneen tunnelmaan.
Onko olemassa joitakin keskustelunaiheita, joita ei sopisi opettajainhuoneessa päästää suustansa? Saako esim. toisen kotimaisen kielen, ruotsin, asemasta keskustella tai uskonnonopetuksesta?
Ainakin opiskelijapiireissä keskustelu näistä aiheista käy kiivaana. Tilanne on varmaan toinen, kun taistellaan sijaisuuksista ja viroista. Saako opettajalla yleensäkään olla omaa mielipidettä kyseisistä aiheita ilman, että joutuu nokittavaksi? Vai täytyykö opettajan vain tyytyä avautumaan keskustelupalstoilla?
Opettajainhuoneen tabut
4
405
Vastaukset
- puhu pois
Saa keskustella ihan mistä vain. Opettajainhuoneissa kailotetaan kaikenlaisesta maan ja taivaan väliltä eikä aina kovinkaan korrektisti. (Ainakin niissä muutamassa, jossa olen ollut.) Tietysti uuden tulokkaan kannattaa hiukan haistella ilmapiiriä, ettei ihan ensimmäisenä pamauta mielipidettään sille ainoalle, jota se loukkaa. Mutta niinhän se yleensä meneekin, että ensin keskustellaan varovaisemmin yleispätevistä aiheista ja kun tullaan tutummiksi, voidaan puhua syvällisemmin.
- ölföllxcc
Ei ainakaan pidä puhua mitään pahaa isänmaasta, eikä varsinkaan kritisoida maataloustukiaisia. Opettajissa on harvinaisen monta isänmaallista maatalousyrittäjää ja metsänomistajaa, joiden pääharrastuksena on kansankynttilänä liekehtiminen, suuressa isänmaallisessa hurmoksessa. Täten ei pidä puhua mitään tuloeroista, luokkavihasta, tuotantovälineiden ja tuotantosuhteiden ongelmista, globalisaationkritiikista. Ja aivan viime päivinä ei saa missään nimessä leimautua persuksi ja Portugalin tukipaketin vastustajaksi. Ja Jumalaa pitää kunnioittaa, vaikka olisi ateisti. Minultakin vielä 2001 kiihkohelluntailainen rehtori tarkkaan tivasi, että kuulunko kirkkoon, jotta voisin opettaa ala-asteen oppilaita.
Pro Scientia hei! Olet väärällä alalla! - nurkan valtaaja
Ei saa kertoa, että on rakastunut kollegaan tai peräti oppilaaseen. Kaikki muu on sallittua.
- nurkkaan häpeämään
No, voihan simpura! Ihan kaikki on siis mennyt pieleen. Menin rakastumaan yhteen maatalousyrittäjä-opettajaan ja kaikki saivat tietää sen viimeistään kihlajaiskahveillamme. Portugalin tukipakettia on opettajainhuoneessamme vastustettu ihan kamalasti. Eivätkä kaikki kuulu minkäänlaiseen kirkkoon. Kehtaanko enää syksyllä näyttää naamaani siellä?! Tai kehtaako kukaan muukaan?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242391Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441997Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä251866Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101673Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581488Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181009- 63865
- 55850
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2808