Lentoemäntänä työskentely muualla kuin pk-seudulla?

piia85

Moi kaikki :)

Elikkäs tietääkö kukaan kuinka onnistuu lentoemännän ammatissa toimiminen muualta kuin pääkaupunkiseudulta käsin?

Kurssit varmaankin pitää aina suorittaa pk-seudulla eikä niitä varmaan muualla järjestetäkään, mutta voiko lentoemäntänä työskennellä esim. vaikkapa Jyväskylästä, Oulustai tai Rovaniemeltä käsin? Kuinka tämä toimii käytännössä?

Jos mietitään että esim oulu-hki lentoja lentää päivittäin kymmeniä, niin voiko vaikkapa oulusta työskennellä näillä reittilennoilla?

Olen katsonut matkustamohenkilökunnan työpaikkailmoituksia, ja niissä yleensä ilmoitetaan asemapaikaksi Helsinki-Vantaa.

Voisin kyllä muuttaa työn perässä pääkaupunkiseudulle, mutta olisi mukavaa tietää voiko muualtakin käsin tehdä kyseistä työtä.

Olisi kiva jos joku asiasta tietävä tai joku kauempaa lentoemäntänä työskentelevä vastaisi!

22

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli näin..

      No varmaan olet ehkä sama kun aikaisemminkin kirjoitti tuohon Blue1 -ketjuun...?
      Eli. Kaikki työvuorot alkavat Helsingistä. Aina. Työvuoro siis aina esim. HEL-OUL-HEL. Öitä saatetaan toki viettää vaikka Oulussa, mutta sitten tullaan työvuorolistan mukaisesti takaisin Helsinkiin seuraavana päivänä. Eli aina aloitus ja lopetus Helsinkiin.
      Työvuorolistan suunnittelun puolesta olisi käytännössä mahdotonta tulla töihin esim. Oulusta kun muut ovat jo aloittaneet Helsingistä. Eli tämänkaltainen systeemi ei ole mahdollista. Ja jos lennät esim.työvuoron takia Helsinkiin niin teet sen tietenkin omalla kustannuksella.
      Voit asua toki missä vaan. Omassa työpaikassani on emäntiä jotka asuvat esim. Turussa ja Tampereella. Sieltä vielä ajaa Helsinkiin kohtuullisessa ajassa. Kaikilla näilläkin emoilla kuitenkin kämppä myös pk-seudulla, suurimmalla osalla kimppakämppä. Jos esim.päivystysvuoro jolloin täytyy olla tunnin sisällä soitosta töissä, on päivystyksen takia tultava työpaikalle.
      Käytännössä asunto pk-seudulla on pakollinen. Työvuoro alkaa usein esim. 6.00 tai päättyy 23.55 eikä siihen aikaan pääse edes lentämällä mistään Helsinkiin joten yöpyä pitää.

      Eli miten sen nyt ottaa, muualtakin käsin voi tavallaan tehdä tätä työtä,mutta tosiaan, se pitää ymmärtää että työvuoron alkamis- ja päättymispaikka on aina Helsinki.

      • Elielielieli

        Eli, eli, eli... miksi nykyisin on toistettava eli-sanaa koko ajan. Onko se jotenkin trendikästä? Eikö suomen kielessä ole enää sanoja siis/joten?


    • piia85

      Ok, kiitos vastauksestasi! En ole sama henkilö joka kirjoitti tuohon blue1 keskusteluun, mutta huomasin keskustelun aloituksen jälkeen että sielläkin ketjussa oli puhuttu samasta asiasta. :)

      Ja toimiiko muuten kaikki lentoyhtiöt näin tämän paikkakunta-asian kanssa, eikä vain Blue1? Elättelen toiveita :D

      Mutta jos joskus lentoemännäksi ryhdyn, niin ei olisi mahdotonta vuokrata pk-seudulta solua/kimppakämppää tähän tarkoitukseen.

      Jos melkein joka aamu/ilta joutuisi omalla kustannuksella lentämään esim Oulu-Hki välin töihin, tulisi se ehkä hieman liian kalliiksi :/ :D

    • pk

      itse olen joskun kuullut että jollakin lentoyhtiöllä ainakin on sellaiset jotkut ilmaiset siirrot työntekijöille.. olikohan joku että kun puoli vuotta on ollut talossa, niin pääsee käyttämään.. voin kyllä olla ihan väärässäkin, kun en itse alalla ole ;) jostain vaan jäänyt tällainen päähän.

    • suvisiipi

      Kyllä kaikki suomalaiset lentoyhtiöt (Minulla kokemusta Finncomm, Air FInland, Blue1 ja FInnair) toimivat kaikki samoin asemapaikan suhteen, eli asemapaikka on Helsinki. On aivan mahdotonta odottaa, että monen tuhanne työntekijän yhtiössä kukin saisi päättää mistä kaupungista milloinkin lennolle tulee. Toki, on jokaisen oma asia vaikka tulisi Espanjasta (jotkut tulevat!) kunhan vain olet ajoissa työvuorossa ja myöskin "fit to fly" eli matka työpaikalle ei saisi olla liian pitkä tai väsyttävä jotta olet voimissasi työtä varten. Itse asuin aikanaan Turussa enkä edes pitänyt päivystyskämppää mutta aika ajoin oli rankkaa ajaa edestakaisin Vantaan ja Turun väliä. Lisäksi monesti päivystysvuoroihin minun piti tulla jo valmiiksi kentälle koska Turusta ei olisi kutsun tullessa ehtinyt.
      Joten, mahdollista on asua muualla mutta kyllä se järjestelyjä vaatii.

      • suvisiipi

        Ja vielä lisäys; ei todellakaan ainakaan mainitsemillani kotimaisilla ole "ilmaisia siirtoja" henkilökunnalle, edullisia kylläkin mutta ilmaista lounasta ei ole!


    • eli näin

      Juu, ei ole mitään ilmaisia siirtoja.
      Ja kaikki suomalaiset yhtiöt toimivat tässä asiassa samalla lailla.
      Joskus aikoinaan on mm.Blue1 :lla ollut base esim. Turussa ja silloin porukka asui siellä ja lensi sieltä käsin. Nyt siis vaan Helsingissä kaikilla suomalaisilla yhtiöillä.

    • poikkeuksia

      joskushan pululaiset lentää yöksi ouluun, josta ei sitten seuraavana päivänä ole mitään muuta kuin siirto takaisin hesaan (matkustajana). Nämä ehkä ainoita poikkeuksia, jolloin voi jäädä ouluun heti, eikä tarvi tulla hesaan.

    • piia85

      Kiitos paljon vastauksista! Nyt olen viisaampi tämän asian suhteen :)

    • kiinnotunut

      Miten se on käytännössä mahdollista että siirtyvät matkustajina? Siis jos kone ja miehistö jää yöksi Ouluun, ja oletettavasti sama kone jatkaa aamulla HKI:iin, niin mistä se aamun työskentelevä henkilökunta on tullut, jos ed. illan porukka palaa matkustajana??

    • noooin

      Kiinnostuneelle..
      Illalla tullut miehistö ei ole sama miehistö joka lentää aamulla. Työehtosopimus sanelee lepoajat joiden ansioista ei tarvitse lentää muutaman tunnin yöunien jälkeen. Aamun miehistö on tullut edellisenä päivänä..
      No en jaksa kovin yksityiskohtaisesti selittää mutta miehistöjä yöpyy siis kohteessa useampi kuin yksi...

    • siirrosta vielä

      Siirolento matkustajana voi olla myös esim. Finskin koneella tai aika usein onkin.

    • Kinnostunut

      Ahaa.. No, enpä ole tuollaista tullut edes ajatelleeksi, että esim Oulussa olisi "pari miehistöä kerrallaan". Tuo kyllä kuulostaa myös todella oudolta että finskillä takas. on nämä asiat sitten merkillisiä..;) Kiitos vastauksestasi :)

      • ex-emäntä

        Id-lipuissa (edullisemmissa henkilökuntalipuissa) tulee myös muistaa se, että aina tietylle lennolle ei välttämättä saa paikkaa, koska lento voi olla täysi. Pululla lisäksi tehdään tosi paljon töitä ja edestakaista ravaamista kodin ja työn välillä tulee siis paljon. Vapaapäiviä noin keskimäärin 2/vk, ja ne ei välttämättä ole edes peräkkäisiä. Ja tosiaankin työ alkaa usein siinä 5-7 aikaan tai loppuu 23.55. Lisäksi päivät ovat pitkiä. Suosittelen pääkaupunkiseudulla asumista!


    • tsups

      Ja jos ei ole lentoja paljon niin ei saa niitä id-lippujakaan (että olisi edes teoriassa mahdollista tulla jostain muualta)

      • eliniin

        Kuukausipalkkalainen saa aina id-liput vaikka olisi yksi lento kuukaudessa. Siihen ei tuntimäärä vaikuta. Eri asia sitten jollain tuntityöntekijällä...


    • 57656777

      No sitähän ei tiedä mitä sopparia uusille tarjotaan,

    • vbnvbnvbnvbn

      Tuleeko mitään soppareita viimesimpien uutisten perusteella..

    • är kiva

      Kotimaan sahaus taitaa taas kasvaa. Siis kellä töitä.

    • exB1CCM

      Kokemuksesta voin sanoa, ettei sillä ole mitään merkitystä mitä reittiä sahaa, jos ulkomaille ei jäädä yöksi. Toki mitä enemmän lyhyitä reittejä per päivä, sitä raskaampi työ. Mutta sillä kohteella ei sinänsä ole mitään väliä.

    • prosit

      Aijaa kyl mää mieluummin kerran müncheniin ku pari kertaa ouluun.

    • Juuri niin

      juu, kyllä on paljon leppoisampaa ja helpompaa mennä eestaas esim. Nizzaan, kun sahata jotain Oulun väliä tehden neljä eri lentoa. Joka kerta lentoonlähtövalmistelut, loppuhommat ym ja koko ajan kauhea kiire, ettei edes syödä ehdi. Parhaita on tietty pitkät lennot, jolloin ei ole kuin yhdet valmistelut ja lepoaikaa jää rutkasti ja pääsee vielä yöpymään ulkomailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe