filmimallien putket digeihin?

uudistusta harkitsee

Mulla on vanha filmijärkkäri canon eos 500. jos ostan vastaavan digijärkkärin, niin sopiiko vanhan objektiiivit tai putket miksikä niitä sanotaan, ni näihin digimalleihin? jos virittelis vanhaa harrastusta uudelleen. mut jos ei ne sovim, niin rahastusta on sanon vaan.

7

237

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vertaaja

Wikipedia:

Canon EF ("Electro-Focus") on objektiivikiinnitysjärjestelmä, joka mahdollistaa Canonin EF-objektiivien käytön kaikissa Canon EOS -järjestelmäkameroissa. Järjestelmä julkaistiin vuonna 1987 Canon FD -kiinnityksen jälkeen.

Eli kyllä tietenkin sopii. Uudemmat EF_S objektiivit sopivat vain kroppirunkoihin.

• Canonin EF-objektiivit käyvät digijärkkäreihin. Ota kuitenkin huomioon, että normaalien järjestelmäkameroiden kenno on filmiä pienempi, joten objektiivin kuvakulma pienenee. Normaalista tulee pikkutele ja 35 mm:stä normaali.

• Canonisti minäkin

Canon tekee tahallaan kiusaa muille valmistajille, jote muiden valmistajien objektiiveista vain osa toimii ja osa toimii, kun ne päivitetään. Mm Sigmalla on ollut ilmaisia päivityksiä.

• ap

Eli pelittää periaatteessa. Miten siis käytännössä kuvasta ilmenee että kuvakulma on pienentynyt? Vääristyykö se jotenkin ts ei toimi sittenkään? Vai ei voi zoomata niin kauas?

• Digikameran kenno on pienempi, joten vaikutus on sama kuin ottaisit niistä kuvistasi osasuurennoksen keskeltä. Tämän voi mieltää myös, niin, että polttovälin pituus olisi suurempi. Esimerkiksi EOS 1100 D:n kennon koko on 22,2 mm x 14,7 mm. Siis kennon koko on 1:1,6 filmin koosta. Voit ajatella, että polttoväli kasvaisi samassa suhteessa, siis jos sinulla olisi vaikka 35-70 mm zoom se toimisi digikamerassa kuin 56-112 mm zoom. Toki käytännössä ei kannata alkaa tuollaisia kertomaan vaan opettelee uudestaan polttovälien vaikutuksen: normaali on n. 30 mm ja laajakulma 18 mm jne. koska objektiiveissa on aina todellinen polttoväli merkattu.

Kuvan laatuun asialla ei ole dramaattista vaikutusta. Toki, koska suurennussuhde kasvaa, objektiivin piirtokyky valmiissa kuvassa heikkenee samassa suhteessa. Toisaalta, koska kuva-alan reunat jäävät pois, niissä usein olevat virheet eivät tule kuvaan. Syväterävyys pienemmällä kennolla on suurempi, jos kuvakulma ja aukko ovat samat.

On olemassa myös kameroita, joissa on kinoruudun kokoinen kenno, mutta silloin puhutaan ainakin n. 2000 eurosta.

Yhteensopivuus ei toimi toiseen suuntaan. Pienelle digikennolle tarkoitetut EF-S objektiivit eivät käy filmikameroihin tai täyden kennon järjestelmiin.

• Noin minä tekisin

Jos vanhat objektiivit ovat hyvälaatuisia Canonin omia tai sellaisia muun valmistajan, jotka sopivat digiin, niin kannattaa harkita 5D:tä käytettynä! Hinta tulee juuri alas, koska 5D Mark III julkaistaan ihan kohta.

• pentaks spotmatik

minulla olisi vanha 300 mm 5,6 Tamron teleobjektiivi.
      Se on ns 42 mm Pentax-kierteellä, saaneeko siihen sovitetta esim Canonin digijärkkäriin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      176
      1550
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      101
      767
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      725
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      588
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      546
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      126
      546
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      528
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      500
    10. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      493
    Aihe