Biologisen isän tiedot?

Johnny Weissmüller

Minut annettin adoptoitavaksi vuonna 1969 Pelastakaa Lapset ry:n kautta. Vuonna 1998 selvitin heidän kauttaan äitini yhteystiedot ja olemme siitä lähtien pitäneet yhteyttä. Hyvä niin :)
Biologisesta isästäni taas en tiedä juuri mitään eikä bioäitini halua hänestä puhua. Tiedossani ovat koko nimi, syntymäpäivä, kuolinpäivä ja hautausmaa, jonne hänet on haudattu.
Onko kuolleista mahdollista tilata virkatodistuksia? Mihin seurakuntaan yhteys, välttämättähän hän ei ole kuollut siinä kunnassa, johon on haudattu? Muita neuvoja?
Kiitos!!!

11

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad-äiti

      Mihin tarvitset virkatodistusta?

      Siihen seurakuntaan yhteys jossa viimeksi kirjoilla.

    • Johnny Weissmüller

      Virkatodistus kiinnostaa mahdollisten sisarpuolten takia. Kiitos vastauksesta!

    • MarjonNii

      saako adoptoitu lapsi tietää vanhempana, biologisen äitinsä halutessaan? ts onko adoptio prosessissa mahd kohta jonka voi ruksata, ettei halua että pois annettu lapsi saisi selville biologisen vanhenpansa?

      • 1+17

        Kyllä adoptioon annetulla lapsella on oikeus 18 v täyttäessään selvittää biojuurensa, et voi mitenkään sitä kieltää... papereihin jää sinun sotutunnus... Se jos et yhtään tahdo sitten ko tilanteessa pitää yhteyttä, niin siihen sulla on täysi oikeus olla pitämättä yhteyttä vaikka lapsi täysi-ikäsenä niin tahtoisi..


    • jusakko

      Tuskinpa on mahdollista, että lapsi ei saa täysi-ikäisenä tietää omaa adoptiota koskevia asioita. Kaikki tosin eivät halua tietää biologisia taustojaan. Mutta tietenkin oikeus on jokaisella adoptoidulla oltava.

      • mikko_n_75

        Monista maista, mukaan lukien Irlannista ja Virosta, samoin kuin valtaosasta Yhdysvaltain osavaltioita, adoptoidun lailla turvattu oikeus selvittää väestörekisteristä biologiset vanhempansa puuttuu, vaikka tällaiset seikat olisivatkin viranomaisten tiedossa.

        Suomessa on viime vuosina huononnettu adoptoitujen oikeutta tässä asiassa sikäli, että alaikäiset adoptoidut ovat menettäneet oikeutensa saada nämä tiedot ilman adoptiovanhempiensa suostumusta. Täysi-ikäisillä adoptoiduilla nämä oikeudet ovat edelleen, koska asiaan liittyy Suomessa perustuslakinäkökohtia.


    • adoptioäiti

      Hei!
      Yksi kysymys heräsi kirjotuksien aloittajalle,että maksaako mitä kun Pelan kautta etsii biologisia vanhempia ja mitenkä se sitten ihan käytännössä menee?
      Ihanaa kun on olemassa tuollanen taho,että voi löytää biologiset vanhemmat sitä kauttakin..mutta ihmetyttää vähän,miksei sinun adoptiovanhemmat mitää kertoneet biologisista vanhemmistasi??
      Olen meinaan adoptoinut tytön (saimme hänet joulukuussa)niin meille ainakin kerrottiin aika paljon biologisista vanhemmista,että pystymme kertomaan tyttärellemme myöhemmin kun hän ymmärtää(nyt vasta 9kk)
      Mitä sinä muuten tunnet nyt vanhemmpiasia kohtaan,niin biologisia kuin adoptiovanhempiakin?Kummat on "tärkeämpiä",jos niin voi sanoa?
      Oikein mukavaa kesän jatkoa vaan kaikille!:)

      • Johnny Weissmüller

        adoptioäidille:
        PeLan kautta ei maksanut mitään ainakaan vuonna 1998. Soitin, esitin asiani ja jo ensimmäisen puhelun aikana tavoitin ihmisen, joka totesi pitelevänsä mappiani kädessään. Sovimme tapaamisen heidän toimistollaan, missä sain tutustua kaikkeen itseäni koskevaan aineistoon. Muistaakseni hän jopa hienotunteisesti jätti minut hetkeksi yksin selailemaan materiaalia. Koska olin kiinnostunut ottamaan bioäitiini yhteyttä, heidän mallinsa tällaisissa tilanteissa oli, että he itse halusivat lähettää bioäidilleni kirjeen, jossa kertovat lapsen käyneen tutustumassa papereihin ja, että tämä on kiinnostunut yhteydenotosta. Kirjeeseen he liittivät minusta joitakin tietoja, kuten "naimisissa", "asuu etelä-Suomessa" mutta ei mitään sen tarkempaa. Tällä he varmistivat sen, että myöskään bioäitini ei voisi etsiä minua omin päin käsiinsä vaan, että ensikontakti varmasti kulkisi heidän kauttaan. Jonkin ajan kuluttua PeLasta soitettiin minulle, että bioäitini on vastannut myöntävästi, hänelle sopii tavata. Tässä yhteydessä PeLa vasta antoi meille molemmille toistemme yhteystiedot ja vetäytyi itse syrjään. Siitä se sitten lähti. Hienoa toimintaa PeLalta mielestäni.
        Mikseivät adoptiovanhempani sitten koskaan puhuneet mitään? No, erilaisiahan me kaikki loppujen lopuksi olemme. Se oli heidän tapansa. Hiukan ehkä arkoja, 1920-luvulla syntyneitä ihmisiä... Ei siinä mielestäni muita syitä tarvita. Mikä minä olen heitä tuomitsemaan.
        Kummat ovat "tärkeämpiä", kysyit. Adoptiovanhemmat, sataprosenttisesti. Minä olen vain ja ainoastaan heidän perheestään ja heidän suvuistaan ja siihen olen myös kasvattanut myös omat lapseni, jotka siis tietävät tämän taustani kokonaisuudessaan. Tähän liittyen olen ajatellut, että veri ei todellakaan ole vettä sakeampaa. Omalla kohdallani se sananlasku ei pidä paikkaansa.


      • Johnny Weissmüller
        Johnny Weissmüller kirjoitti:

        adoptioäidille:
        PeLan kautta ei maksanut mitään ainakaan vuonna 1998. Soitin, esitin asiani ja jo ensimmäisen puhelun aikana tavoitin ihmisen, joka totesi pitelevänsä mappiani kädessään. Sovimme tapaamisen heidän toimistollaan, missä sain tutustua kaikkeen itseäni koskevaan aineistoon. Muistaakseni hän jopa hienotunteisesti jätti minut hetkeksi yksin selailemaan materiaalia. Koska olin kiinnostunut ottamaan bioäitiini yhteyttä, heidän mallinsa tällaisissa tilanteissa oli, että he itse halusivat lähettää bioäidilleni kirjeen, jossa kertovat lapsen käyneen tutustumassa papereihin ja, että tämä on kiinnostunut yhteydenotosta. Kirjeeseen he liittivät minusta joitakin tietoja, kuten "naimisissa", "asuu etelä-Suomessa" mutta ei mitään sen tarkempaa. Tällä he varmistivat sen, että myöskään bioäitini ei voisi etsiä minua omin päin käsiinsä vaan, että ensikontakti varmasti kulkisi heidän kauttaan. Jonkin ajan kuluttua PeLasta soitettiin minulle, että bioäitini on vastannut myöntävästi, hänelle sopii tavata. Tässä yhteydessä PeLa vasta antoi meille molemmille toistemme yhteystiedot ja vetäytyi itse syrjään. Siitä se sitten lähti. Hienoa toimintaa PeLalta mielestäni.
        Mikseivät adoptiovanhempani sitten koskaan puhuneet mitään? No, erilaisiahan me kaikki loppujen lopuksi olemme. Se oli heidän tapansa. Hiukan ehkä arkoja, 1920-luvulla syntyneitä ihmisiä... Ei siinä mielestäni muita syitä tarvita. Mikä minä olen heitä tuomitsemaan.
        Kummat ovat "tärkeämpiä", kysyit. Adoptiovanhemmat, sataprosenttisesti. Minä olen vain ja ainoastaan heidän perheestään ja heidän suvuistaan ja siihen olen myös kasvattanut myös omat lapseni, jotka siis tietävät tämän taustani kokonaisuudessaan. Tähän liittyen olen ajatellut, että veri ei todellakaan ole vettä sakeampaa. Omalla kohdallani se sananlasku ei pidä paikkaansa.

        Ai niin, vallan unohtui. Otin yhteyttä seurakuntaan, jonne bioisäni on haudattu, selitin taustani ja asiani ja pyysin tietoja isästäni. He totesivat käsittelevänsä pyyntöäni sukuselvityksenä, joka maksaa 33€/alkava tunti. Tuntui hiukan ihmeelliseltä. Pyysin nimenomaan virkatodistusta. Kommentteja tähän?


    • sdfsssd

      jos sut adoptoitiin v -69, niin sinulla tietääkseni on perinto-oikeus.
      Mutta miten sinä sen todistat että adoptio papereissa ei ole valhetta ja että vainaja todella on isäsi, ja miten saat mitään kun perinto on jo jaettu

    • Johnny Weissmüller

      Perintö ei kiinnosta lainkaan. Kuolleen bioisäni osalta asia on loppuunkäsitelty enkä elossa olevan bioäitini osalta viitsi vaivata moisella päätäni. Perintö ei ole tässä se juttu.

      ps. pikku yksityiskohta off the record: minunhan ei tarvitsisi osoittaa todeksi, että papereissa EI ole valheita, koska ns. "paperit" ovat aina lähtökohtaisesti tosia. sen sijaan sillä, joka muuta väittää, on aina todistustaakka.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe