Vakava ahdistus vai jokin muu???

Nikke87

Hei kaikille.Olen kärsinyt erilaisista pahoista fyysisistä oireista pari vuotta,jotka ovat päällä 24/7(eivät siis mitenkään kohtauksittain) tai ainakin osa niistä.Olen kulkenut yksityisillä lääkäreillä tutkituttamassa oireita mutta mitään elimelliseen syyhyn viittaavaa ei ole ainakaan vielä tullut esille,testeistä joitakin mainitakseni on otettu sydänultra,ekg,vrk-holter,rasitus-ekg,keuhkokuva,pään magneetti ja laajasti verikokeita.Holterissa jonkun verran näkyi lisälyöntejä,muut testit puhtaat.

No päädyttiin sitten sellaiseen diagnoosiin että minulla on ahdistuisuushäiriö/paniikkioireita.Siihen on lääkityksinä kokeiltu efexor,lyrica,seroxat,seronil ja tällä hetkellä 1.5kk ollut cipralex.Näistä en koe olleenkaan hyötyneeni,ja itse en oikein vieläkään tuota diagnoosia usko,ei ole mitään syytä olla ahdistunut/masentunut muuten kuin näiden fyysisten oireiden takia ainoastaan.Kaipaisinkin vertaistukea onko muilla ollut samanlaisia oireita ja mistä olette kokeneet apua tai muita diagnooseja???

Eli jatkuvina oireinani ovat sydämen voimakas syke(tunnen voimakkaasti tuossa rinnassa joka lyönnin,ei siis nopeana,pulssi norm.65),lisälyöntejä,puristuksen/ahtauden tunne vasemmalla rinnalla,raskas hengitys/hengenahdistus,lihakset nykii(lähinnä vasen rinta ja olkapää),käsien pistely ja puutuminen,pään vapina(mietitty dystoniaa mutta ei botuliinista apua).Siinäpä pääpiirteittäin näitä oireita,jotka todellakin tekevät olosta hirveän.En tiedä liittyykö kaikki oireet kaikkeen mutta tässä nämä jokatapauksessa...

11

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö870

moi, empä ole nytten ihan varma ymmärsinkö kirjoituksesi oikein. mutta jokatapauksessa, mä oon käyny kanssa läpi hyvin samanlaisen lääkäri kierroksen. ja nähnyt sekä omalla kohdalla että läheisten kohdalla erinlaisia "psykiatrisia" oireita. ensinnäkin mikä mun kohdalla pisti silmää tässä sun kertomuksessa on se että sulle on määrätty ahdistuskohtauksiiin ja paniikkikohtauksia(jota nämä sun kuvaamas oireet eivät ainakaan minun mielestä ole) masennuslääkkeitä. masennuslääkkeet eivät auta ahdistukseen ja paniikkiin. masennuslääkkeet nostattavat aivojen sén jonkun masennusta aiheuttavan aineen jonka nimeä en nyt just muista pitoisuuksia korkeemmaksi, ja sillä aineella ei ole mitää' tekemisistä ahdistuksen ja paniikin kanssa.
      minulla itselläni on todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö, tunnetaan myös nimellä maanis depressiivisyys. onko sinulla tutkittu tätä mahdollisuutta? nuo sinun kuvaamasi oireet eivät kyllä muuten päde tämän taudin kuvaan paitsi ahdistus on todella yleinen oire tässä taudissa.
      ei kai siinä muuta, tsemppiä!

• Matriarkaatti92

Mutta noiden lääkkeiden indikaatio on myös ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö yhdessä masennuksen kanssa.

• stressi-ahdistus-

masennus-loppuunpalaminen
      tällainen kokemus itselläni,citalopramia söin 1/2v. ei mitään apua.
      hyviä vinkkejä itsehoitoon: http://masennus.nettisivu.org/
      suosittelisin hierontaa ja erityisesti rosen terapiaa, hatha joogaa, rentoutus harjoituksia sekä tämä myös itsehoitona http://www.eft.fi/.
      Tarkastele elämääsi onko ympäristössäsi sellaisia tekijöitä jotka lisäävät stressiä huonoa oloa.
      rauhoittavia yrttejä:
      - kamomillatee yhdessä kärsimyskukka valmisteen kanssa iltaisin ennen nukkumaanmenoa

• Jonbbe

Joo no musta tuntuu että hihhuli joogat ja kamomilla tee ei paljoo noihin oireisiin auta..

• Nikke87

En koe olevani mistään masentunut,muusta kuin tietysti näistä koko ajan päällä olevista Fyysistä oireista :/ Parisen vuotta olleet ja pahenemaan päin vain..

• Nikke87

Ja hieronnassakin kuljin pari kk viikottain,ei valitettavasti ollut mitään apua :/ rintarankaa mm.yritettiin hieroa,ilmeisesti aika jäykkä,kipu tuntuu edessä keskellä kun ylävartaloa kiertää..

• Jonbbe

Ootko käyttäny jotain anti-psykootteja joskus?

• häiriöinen

Ihminen psyykkinen fyysinen ja sosiaalinen kokonaisuus. Nämä kaikki kolme asiaa vaikuttavat toisiinsa. Se on minusta hyvä lähtökohta tuohon sinun ongelmaasi. Kumpi ongelma on sitten ollut ensin fyysinen vai psyykkinen sitä on vaikea sano. Kumpikin kuitenkin vaikuttaa toisiinsa. Fyysinen kipu aiheuttaa sinulle psyykkistä ahdistusta kuten olet itsekkin huomannut. Toisaalta minä pidän kyllä mahdollisena myös sitä, että ongelma olisi alunperin ollut psyykkinen. Psyykkeen ongelmat heijastuvat hyvin usein fyysisinä kipuina. Se ei tee kivuista yhtään sen vähemmän todellisia. Kipuja pitää silloinkin hoitaa samalla tavalla kuin niitä hoidettaisiin muutenkin.

Ihminen joka psyykkiset ongelmat heijastuvat fyysisinä kipuina ei välttämättä itse edes huomaa omaa ahdistustaan ja tunnista sitä. Silloin nimenomaan ahdistuksella ja masennuksella on tapan siirtyä fyysiseksi kivuksi. Jos kuitenkin olisi niin, että ongelman lähtökohta olisi täysin fyysiset syyt. Niin ne heijastuvat joka tapauksessa psyykkeeseesi. Olet ahdistunut jatkuvista kivuista. Viesteistäsi saan sellaisen kuvan, että kivut luultavasti aika pitkälti hallitsevat eläämääsi. Käytät luultavasti aikaa paljon oman fyysisen vointisi tarkkailuun. Mielestäni voisit hyötyä mielialalääkityksestä riippumatta siitä onko kivun alkuperä fyysistä vai psyykkistä. Masennuslääkket vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin. Suurin osa vaikuttaa aivojen serotoniini pitoisuuteen, joka lisää mielihyvän tunnetta. Kun mielihyvän tunne lisääntyy ihminen saa myös enemmän voimia tehdä asioita. Tällöin kipu ei ole niin keskeisessä asemassa elämää. Joten kivun tunteen kokeminen luultavasti vähenee. Sinulle on kokeiltu viestisi mukaan useita serotoniin takaisinotonestäjiä eli ssri lääkkeitä joskus vie kuitenkin kauan löytää sopiva lääke.

Olet myös kokeilltu Lyricaa mikä on yleensä tehokas lääke varsinkin hermoperäiseen kipuun. Lyrica tehoaa myös hyvin ahdistuneisuuteen. Mietin onko näiden lääkkeiden suhteen oltu tarpeeksi kärsivällisiä. Kestää usein kauankin, että lääkkeet alkavat vaikuttaa.

Itselläni masennus ja ahdistu oireilevat usein voimakkaasti fyysisinä oireina. Tunnistan kuitenkin oman masennukseni selkeästi. Toivon, että saat ongelmaasi ratkaisun ja apua.

• Nikke87

En ole mitään antipsykootteja käyttänyt.Kyllä nämä oireet tosiaankin jo hallitseva jokapäiväistä elämää paljon :/ Ja sehän on pahinta kun nämä ovat päällä koko ajan ja hitaasti mutta varmasti vain pahenemaan päin.

• väsy.maail.tusk.puut

Samallaisia vikoja sydän hakkaa älöttömästi, häiritsee unta jos yritän nukkua vasemmalla kyljellä. Tuntuu että happi loppuu, varsinkin syödessä. Mahavaivoja, ilmaa turvotusta jatkuvaa kurinaa. Ja nyt viimeisimpänä alkanut pettää alaselkä jaloista lähtee istuessa tunto.
      Peruskunto on oireista huolimatta ihan kohdallaan.
      En miellä itseäni masentuneeksi/ahdistuneeksi, ehkä ihan hitusen.... mutta epäilen myös että jostain sellaisesta kaikki johtuu. Lääkärissä en ole käynyt, lääkkeitä en suostu syömään. Sillä jos minulla todella on ahdistusta ja masennusta sitä ei pystytä parantamaan.

• Nikke87

Itsekään en miellä itseäni masentuneeksi tai ahdistuneeksi.Mutta tottakai nämä oireet pistää masentamaan ja ahdistamaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe