Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Astman paheneminen?

astmaatikko:2011

huh..
Päivystyksessä viikonloppuna x 2. PEF-arvot parisataa, nousi avaavilla lääkkeillä spiralla 280. Normisti n.420. Happisaturaatio 94%. Kuumetta kolme viikkoa (38-39.2). Yskää, limaisuutta ja nokka tukossa ajoittain. Verenpaineet heittelee. Leukkarit viimeksi 18.2. CRP 3. Kortisonia popsinut on off kolme viikkoa. Eilinen päivystyslekuri nosti prednisolonin 60mg!! Onko kukaan syönyt tolla annoksella? Mitä haittoja?

Lääkitys: flixotide evohaler 2x2, singulair 10mg, histec 10mg muut ei astmalääkkeet.

Onko tämä yksinkertaisesti astman todella vaikea pahentuminen, vai mikä?

47

6684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZAZZA.aztmaa

      Mitä tarkoitat kortisonia popsinut on off kolme viikkoa?
      Kuurihan syödään kuurina päivittäin.
      Astmaatikolle on tyypillistä esim. flunssan aiheuttama pitkittynyt astman pahenemisvaihe.
      Itse popsin tällähetkellä noin joka toinen kuukausi kortisonitabuja, jotta astma pysyisi kurissa.
      Teofylliini (retafyllin 2x vrk.) on pitänyt vielä tilanteen kohtuullisena.
      Montelikasti iltasella, 2x2( 2) Symbicort Forte päivittäin.
      Viime vuoden lokakuussa jouduin 10 vuorokauden sairaslomalle työstäni.
      Happisaturaatio oli 92 eli ei vielä sairaalakunnossa.
      Spiraa kävin henkäilemässä terv.keskuksessa useamman kerran.
      Prednisolon 60mg on ihan kohtuullinen aloitus.
      Pitäisikö harkita erikoislääkärillä käyntiä jos tilanne ei helpota?
      Ehkä muukaan lääkityksesi ei ole ajan tasalla?

    • astmaatikko:2011

      Kiitos vastauksesta!

      On off, sitä että aloitettiin, söin viikon. Lopetettiin. Astma ja kuume jatkui huonona, pillerit takaisin. Nyt olin jo vähentämässä annosta kun jouduin päivystykseen. Ja taas sitten nostettiin annosta. Huomisesta tiputetaan 40mg. Olen siis ollut lääkärissä tänään (keuhk.erik.lääk.). Labrat suht ok. Leukkarit yli 15 ja sokru yli 9. Muut ok. Lisää labroja huomenna ja röntgen.

      Lääkitys ei taida olla ihan ok.. Katsellaan mitä lekuri huomenna sanoo.
      Jos sitä muutetaan tai jotain. Kuumelle ei ole löytynyt syytä, vielä ainakaan.

    • ZAZZAaa asztmaa

      Kuumetta oli minullakin ja aina illalla, jos aamulla ei ollut, noin kahden viikon ajan.
      Pistelin tällöin myös kaksi antibioottikuuria, joista toinen kuulemma eli Clarithromycin Sandoz 250mg (1 tabl. 2x vrk viikon kuuri) on erityisen tehokas astmaatikoille.
      Tosin piti vähän etsiä apteekkia mistä löysin ko. valmisteen.
      Hyvä, että olet etsiytynyt erikoislääkärille ja labrat sun muut hoidetaan kuntoon:)
      Nämä kurjat pahenemiset kuuluu jossain määrin astmaatikon elämään, ikävä kyllä.
      Kerrothan kuulumisia, kun kuulet lisää?
      Kaikella ystävyydellä parempaa huomista sinulle:)

    • astmaatikko:2011

      Hei taas!

      Lääkärissä. Olen yhä ikuinen iso mysteeri. Kuumetta tosiaan se neljä viikkoa, puhallukset 210-250. Kortisonkuuri, antibiootti (roxitromycin) ja hengitettävät. Miettivät jos eräs masennuslääke on aiheuttajana kuumeelle. Katsellaan. Lisää labroja tiistaina ja lekuri. Huh. Alkaa tympimään tämä sairastelu. Olisi helpompi olla jos tietäisi missä se vika on. Tietty astma on huonona, mutta tuo kuume. Mistä se tulee?

      Hyvää viikonloppua sulle ZAZZAaa!

    • ZAZZAaaa

      Samoin sulle astmaatikko :2011 hyvää viikonloppua ja keveitä hengityksiä:)
      Sulla taitaa olla niin monenlaisia lääkityksiä, että tosiaan hyvä tarkistaa yhteensopivuudet.

    • astmaatikko:2011

      Joo, onhan niitä.. Pari psyk.puolen lääkettä, rytmihäiriölääke, kalium astma ja allergia. Tän ikäiselle (29v) aika paljon. Puhallukset hitusen paremmat. Sain ne nousemaan jo 320 :). Toivossa on hyvä elää..
      Heräsin kuitenkin yöllä pari kertaa hengitysvaikeuksiin. En kuitenkaan ottanut lääkettä, yritin rentoutua ja hengitellä rauhallisesti. Hirveä limantunne keuhkoissa, tuntuu ettei saa sitä pois, vaan se kurnuttaa siellä edes takaisin. Aika inhaa.. :(

    • 9087098709870987

      Onko mykoplasma tutkittu? Itselläni aiheutti astmanpahenemisen ja 3 vko kestävän kuumeen... Luulin tukehtuvani, meni keuhkot niin täyteen räkää, edes spiralla hengittäminen ei auttanut.

    • astmaatikko:2011

      Eipä taida olla otettu. Pitääpäs googlettaa että mikä tuo edes on...
      Puhallukset jääneet 320 lääkkeillä. Alle 300 ilman.
      Kuumetta eilen 38,7 tänään aamulla heräämisen jälkeen 37,7. Mutta se nousee aina iltapäiväksi. Huokaus..

    • astmaatikko:2011

      Googlettamalla eipä paljon infoa löytynyt. Vaan että kyseinen voi aiheuttaa keuhkokuumetta jne. Millaisia oireesi olivat, mitä kokeita ottivat ja miten hoitivat?

    • astmaatikko:2011

      Lääkärissä. Labroissa. Blaah.
      Sama jatkuu huomenna.
      Mitään ei löydy ja kuume jatkuu.
      Puhallukset jo hitusen parempia avaavien( spiralla) jälkeen 350.
      Jei..

      • a-s-t-m-a-----

        Hei vielä minäkin sotkeudun kolmannen kerran: kyselit, mistä kuume tulee - tulehduksesta varmaan ja jos olet herkkä saamaan kuumetta. Voisin veikata että podet samalla jose et sitä keuhkokuumetta niin ainakin keuhkoputken tulehdusta.

        Minulla kun oli se, niin hirveä yskä ja lima, kortisonit olin syönyt , ei voinut maata selällään, kuumetta ei yhtään kun ei juuri koskaan, spirasta ei ollut mitään apua kun olin sairaalan päivystyksessä päivän. Antibiootti sitten vei taudin mutta yskä kesti kauan.

        Valitus ei kylläkään lohduta, mutta yritä kestää...


    • a-s-t-m-a-----

      "Kortisonia popsinut on off kolme viikkoa. Eilinen päivystyslekuri nosti prednisolonin 60mg!! Onko kukaan syönyt tolla annoksella? "

      Mitä se kortisoniannostus ensin sen 3 viikkoa oli? MInkälaisella tahdilla 60 mg/päivä. Samat 3 viikkoako? Minulla yleensä 40 mg 5-7 pv, 20 mg 5-7 pv. On tietysti 20 vuoteen mahtunut kuukaudenkin kuureja. Mitä haittaa? Jos nyt kovin usein pahenee ja käyttää, vaikka kerran kuussa, niiin voishan niitä tulla, mutta yleensä tuskin mitään. Ensisijainen tarkoitus on parantaa.

      Kyllä lääkärin tarkoitus on antaa mahdollisimman sopiva, ei liian suuri määrä kuhuunkin tapaukseen. Kenties olet käyttänyt tuplavahvaa hengitettävää ensin jo.
      Vahvuudet kun ovat 50, 125, ja 250, mitä lienet jo käyttänyt.

      Jos lääkäri ei ollut mykkä, hän varmaan olisi osannut vastata paremmin sinun tapaukseesi tuohon viimeiseen kysymykseen. Valitettavasti astma ei ole "yksinkertainen sairaus". Tsemppiä paranemiselle!

      • a-s-t-m-a-----

        Lisäystä: nonnii, enpä lukenut edellisiä viestejä, mitä oli jo vastattu, mutta miksi ihmeessä kerrot että kortisonia on off kolme viikkoa ja sitten se muuttuikin viikoksi. Kyllä on ensin paras käyttää yksi hoitokierros loppuun ja sitten vasta kysellä muilta kuin lääkäriltä, astmahoitajalta, hoitotiimin sairaanhoitajalta - saattavat tietääkin jotain.


    • astmaatikko:2011

      Juu, kiitti vastauksista!

      Ensinäkin olen kait huono selittämään... :)
      Söin kortisonia viikon, lopetettiin. Päivä pari meni, jatkettiin. Sitten taas vähennettiin. Onoff.. Ja sitten se 60mg.

      Vähennys nyt menee näin (noston jälkeen) 60mg 3pvä, 40mg 3pvä, 30mg 3pvä, 20mg 3pvä ja 10mg 3pvä. Kortisoni siis vielä menossa (20mg).

      Keuhkokuumetta ei ole (röntgen otettu). Kuumetta on, puhallukset edelleen matalahkot. Ventoline, flixotide (vahvin), antibiootti, kortisoni menossa. Nyt ei tartte mennä lekuriin kun vasta keuhkojen viipalekuvan jälkeen. Eli kesäkuun lopussa. Yritetään sinnitellä kotona. Käski kylläkin mennä päivystykseen jos on korkeaa kuumetta ja astma vielä pahenee.

      Valitus auttaa aina ;D lol....

    • a-s-t-m-a-----

      Kiitos kun jaksoit kirjoittaa ja selvityksestä 2011! Noita kortisonin kuuriannostuksia on kaksi eri luokkaa, tai siis lääkäreitä. Tuota päivittäin alenevaa jotkut sanovat vanhanaikaiseksi, toiset perinteiseksi. Sellaisen kun minulle antoi, sanoi olevan nykyaikaisempi ja helpompi, 5 pv 2 tabua ja 5 pvää 1 tabu, esimerkiksi. Kun viimeksi kävin terkkarin oudolla lääkärillä hän taas paukautti asteittain alenevan kuurin, sanoi olevansa periaatteen mies.
      Hyvään tutkimukseen olet menossa - ei minulta sitä ole otettu, mutta pikkuveljelläni on alkuajat menossa ja epäselvää, koska ei ole kaikkia tyypillisiä astman eikä keuhkoahtaumataudin oireita.

      Mitäpä muuta kuin kärsivällisyyttä ja tsemppiä, kyllä se siitä lopulta selviää.

    • ^o_o^

      Eihän sitä kortisonia suositella, kuin kuureina, mutta mun pitää joskus sitä ottaa ihan vaan sillon, kun iskee kauhee ahistus ym..(antihistamiini ja kortisoni ventoline seretide singulair ja spiriva)
      -Aina on oltava sitä kotona varuiksi!!-

      Monet kerrat olen ollut prednisolon kuurilla ja annostus on se 40mg..
      Tolla annostuksella saatetaan mennä parikin viikkoo ja sit vasta ruvetaan alentaa!
      (Pahimpina aikoina jopa joka toinen kuukausi meni noin) :(
      Näkyhän se kropassa!

      Nyt taas päällä kiva ahistus, mutta epäilen johtuvaksi tästä kelistä ja siitepölyistä ym.


      **Astmaatikko:2011: On kyllä ihme tuo sun kuumeilu ja ihme, kun eivät ole ottaneet sua sairaalaan :O
      Ite oisin jo tuossa tilassa osastolla, niin kuin joka flunssassa!**
      Toivottavasti tulee selvyys sun tilaan ja rupee peffitkin pikkuhiljaa nousemaan!
      Pikaista paranemista!!! :)

    • 59p7öi

      Joo, vähän erikoista, et tolla kuumeella laitetaan lekurista vaan kotiiin- ilman mitään selkeää diagnoosia kuumeen aiheuttajasta. Mutta sitähän se on nykyään, surkeaa hoitoa siellä täällä . Ropit käteen ja kotio. Kukaan ei vastaa mistään mitään. Jos lekurit sais hengen vaarantamisesta hoidon puutteen takia pari vuotta linnaa, ni jokohan alkais niitä paikkoja sairaalasta tai tutkimuksesta löytyä. Nykyäänhän kuolematuottamuksesta "vahingossa" saa muutaman saturaisen sakkkoa. Vastuu ei siis paljoa paina.

    • astmaatikko_2011

      Niinpä...
      Lääkäri vaan luovutti. Ei muuta kun se keuhkojen viipalekuva, sinnekin on pari viikkoa vielä... Kun ei löydy mitään niin ei löydy. Tai no leukkarit korkealla, mutta kuullema (?) johtuu kortisonista. Ei se kyllä koskaan yli 15 ole leukkareita nostanut ennen, mutta mutta...

      Kuumetta yhä edelleen. Jos vähänkin tekee jotain, käy kaupassa (sinnehän on joskus mentävä...) tms niin pomppaa yli 38. Aamulla voi olla "vaan" 37,7.
      Olisi se kiva nauttia kesästä..

      Lekuri sanoi vaan että "astma on tulehduksellinen sairaus ja voi ehkä aiheuttaa kuumeen". No kiva. Voisiko sen hoitaa pois jotenkin?
      Kuumeen siis, ei astmaa :).

      Nyt on kortisonit loppu, puhallukset hitusen paremmat, mutta kyllä tuo ulokpöly haittaa pahasti.. Ventolinea menee kyllä.

      Ei kait tässä voi muuta kun odottaa ja toivoa parasta?

    • ^O_O^

      Olen itse siis kanssa astmaatikkona ollut nelisen vuotta ja aina kanssa ollut leukkarit koholla.. syytä tähän ei ole!?! ei ainakaan ole selitetty miksi näin on..
      Johtuuko astmasta!? Luulisin!
      Alkuun tutkittiin immuunivasteet ym..mutta nekin oli normaalit!

      Mutta kuumetta taas itellä tosi harvoin..
      On tuo kummallista kyllä :O

      Tietty hyvä puoli sekin, että mistään ei mitään löydy, mutta kivahan se olisi jos jonkun syyn tuolle saisi!!
      Ja kuume loppuisi.

      Toivon ja uskon, että kuumeilusi lakkaa ja pääset nauttimaan kesästä!!! :)

    • astmaatikko:2011

      Kuumeilu loppui hiljalleen. Kuumepiikkejä vieläkin ajoittain. Astma parempi - luojan kiitos!!Leukkarit yhä koholla ja olin juuri luuston gammakuvauksessa. Siinä oli jotain, hoitajan mukaan. Mutta viralliset tulokset saan lääkäriltä 1.9. Katsellaan...

    • ^O_O^

      Mites on nyt sujunut? :)
      Onko kaikki hyvin?

      Mites nuo gammakuvaus-tulokset?

      Toivottavasti olet jo kunnossa! :)

    • astmaatikko:2011

      Niinh.. Voisihan sitä toivoa.
      Gammakuvauksessa näkyi hentona tulehduksellisia muutoksia selässä ja voimakkaana leuassa. Hammaslääkäri katsonut leuan, kuvannut, ei selitystä..
      Jotain luki tekstissä myös "lievä luuston metabolinen häiriö".Mitähän tuo tarkoittaa?

      Kuumeilu on alkanut uudestaan. Kuumepiikkejä tulee ja nousee jopa 39 asteeseen. Silloin ei jakseta paljoa tehdä.

      Fysiatrilla käyty ennen kuvausta, odotetaan uutta aikaa, josko sitten selviäisi paremmin mitä tuo metabolinen häiriö tarkoittaa.

      Astma nyt kuitenkin rauhoittunut.
      Pitäisi mennä äkkiä flunssapiikille, ettei sitten saa kovaa flunssaa. En kyllä tiedä auttaako piikki, mutten uskalla jättää väliinkään.

      Saa nähdä mitä tästä tulee..
      Toivottavasti kaikki lopulta selviää.

    • astmaatikko:2011

      Täällä taas.
      Flunssaisena, kuinkas muutenkaan?
      Toinen ab menossa, samoin toinen kortisonikuuri.
      Ehkä tämä tästä. Olin kyllä astmanhoitopaketissa sairaalassa 3pvä tällä viikolla. Puhallukset nousivat jopa 300... *hiphei*
      Nyt 320, joten kaipa tämäkin tauti voitetaan :).

      Mites teillä muilla astmaatikoilla menee?

    • Siivooja Santra..

      Tulee mieleen, että millä rahalla astmaatikko elää?
      Itse olen siivooja, hitusen yli 50 v. Melkein irtisanottu jo monesti sairastelun vuoksi.
      Jälleen prednisolon kuurilla. Edellinen kuuri marraskuussa ja vuodessa n. 8-9 kuuria, joten Prednisolon lääkitys lähes jatkuvaa, kun kuurin pituus on 14vrk.- 28 vrk.
      Työkohteita päivässä 5-8 päivässä ja työ on vain osa-aikaista eli 7,5 tuntia ei tule täyteen. Kuljen omalla 2000 vuoden mallia olevalla kotterolla ja bensa maksaa jo maltaita.
      Kaiken lisäksi olkapää alkoi vikomaan, 2 kortisonipiikkiä jo tuikattu.

      Tuntuu, että sairastaminen vie toimeentulon (sen vähäisenkin).

      Lääkekulut jo siinä rajoilla, erityiskorvattavuudesta huolimatta.

      Lääkitys jo melkoisen tapissa:
      prednisolon 40 mg, Symbicort Forte 2 2( 2) krt. päivässä, Bricanyl 0,5 mg. , Montelukasti 10 mg. iltaisin, Retafyllin 2krt. päivässä, Somac vatsan suojaksi 1-2 tbl., Pulmicort 0,5mg(.lisäksi pahenemisvaiheissa).
      Burana 400mg ja Panacod 500mg särkyihin.
      Millä ja miten te elätte?
      Aamulla "heräsin" (jos vähän olin nukkunutkaan?) noinklo 4.30 vetämään tabuja ja hönkälemään lääkkeitäni.
      Ihan tukossa ja olo ei ole kaksinen:(
      Siivoan isolla firmalla ja aikataulut on ihan sekuntipeliä. Porrassiivouksesta lähtien...
      Ohjeita? neuvoja? vinkkejä???

    • astmaatikko:2011

      Siivooja santra.
      Onko sulla mahdollisuutta hoitotukeen, kustannusten perusteella?
      Oletko selvittänyt asiaa kelan kanssa?
      Eihän se iso summa kuukaudessa ole, n.59€, mutta on sekin jotain.
      Itse saan hoitotukea.

      Entäs sossu? Voiko auttaa ?

      • se sama s.santra

        Kiitos vinkistä;) Käyn heti Kelan sivuilla katsomassa mikä sellainen hoitotuki on,
        Taidan taas joutua saikulle... pef oli aamulla 280 kieppeillä lääkityksistä huolimatta ja tuntuu, että tukehdun räkään ja yskimiseen..


    • astmaatikko:2011

      Sori, se olikin vammaistuen nimellä (jos ei ole eläkkeellä) ja summa isompi 89€/kk. Siinä täytyy mm näyttää toteen että erityiskustannuksia on paljon (lääkkeet, sairaala/pkl maksut jne) ja sitten se että miten haittaa jokapäiväistä elämää. Eli hyvä lääkärintodistus on tarpeen.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090108135040HL?OpenDocument

      Itse saan eläkkeensaajan hoitotukea, koska olen määräaikaisella kuntotustuella astman ja muiden sairauksien takia vuoteen 2013.

      • astmaatikko:2011

        Täälläkin yskitään. Puhalsin juuri 290..
        Tuntuu ettei ikinä tervehdy. Toista viikkoa jo mennään.
        Toivottavasti paranet pian siivojasantra!


    • taas se santra:)

      Kiitos kaikille palautteesta, jouduin taas 4 pv:n saikulle. Lämpöilyä ja Amorion Comp 875mg kuurina.
      Toivon myös itselleni ja kaille muillekin pikaisesti parempaa terveyttä!
      Voipi olla, että moppi joutaa pian siivoushanskojen kanssa naulaan, mutta elämä vielä jatkuu...

    • antsku

      Onko muilla astmaatikoilla vinkkejä, miten voisi välttää sairaalahoitoa flunssien aikana ja helpottaa flunssa-aikaa? Itselläni ei tarvitse, kuin alkaa flunssa niin huomaan sen. Ensimmäisenä päivänä nostan lääkitystäni ja jollei se tunnu auttavan (kuten ei yleensä) aloitan toisena päivänä kortisonikuurin. Pef on laskenut ensimmäisen päivän aamuna n. 320-300 ja illalla siinä 300-280. Toisena päivänä n. 270- 250 (kuten tänään oli 250 juuri ja juuri). Yöt menneet huonosti nukkuen pääkohotettuna (kaksi tyynyä). Välillä ventolinea hengitellen, joista ei juurikaan ole apua. Välillä teen "huulirako hengitystä" sen minkä pystyy.
      Lääkitys: Seretide 500/50 2 x pv, Singulair 10 mg iltaisin, ventoline 200ug tarv. Spiriva aamuisin pahenemisvaiheessa kuten flixotide 250ug(?) 2 aamuin illoin sekä kortisoni. Käytän myös nenähuuhtelua sekä vesi-pep (jaksaa juuri ja juuri 7 puhallusta tehdä). Kuumetta ei yleensä ole, vain pientä lämpöilyä n. 36,5-37 (normaali lämpö 36), vaikkei sille yleensä lääkärit ees kohauta olkapäitään kun alle 37 astetta. Seesamöljy-suihketta sieraimiin aloitin myös eilen (2. pv). Melkein aina happisaturaatiot siellä 100% paikkeilla flunssien yhteydessä. Hyperventilaatiotaipumus diagnosoitu.

    • tulipa kokeiltua

      Sain astmakohtauksen Ibumaxin oton jälkeen. En ole aiemmin saanut, mutta kai nämä pakkaset madaltavat kohtauksen saamista. Nyt sitten jatkossa vain parasetamolia.

    • astmaatikko:2011ja12

      Mites voidaan? Onko influenssa iskenyt?
      Itse olen vihdoin *kopkop* terveenä, flunssa/influenssa takanapäin. Kortisonipillereitä söin helmikuun puoliväliin saakka. Pari kuukautta siis.
      Hyviä vointeja kaikille!

    • astmaatikko2011ja12

      Sairaana taas...
      Antibioottia, kortisonia, erdopectia (pillereinä) ja astmalääkkeet tuplana, niin ja se ventoline x4/pvä. Huh. Taas sitä mennään..
      Mites muut?

    • astmaatikko2011-13

      Ja taas........
      Kohta lääkäriin.

    • mykoplasma+astma

      onko mykoplasma vastaaineet otettu ?? minulla kesti 24viikkoa (flunssa) hengenahdistukset ja aivan kaameet rinta kivut lihas säryt (jos vähänki hengästyi/urheilin niin sanointein nous kuume 38-39..yhdessä vaiheessa olin 40 asteen kuumeessa viiko) ja muutenki nukuin päivät kun ei hereillä jaksanut olla niin tähän kaikkeen p.....n oli syynä mykoplasma, toki oireet lievitty antibioottikuurin jälkeen ja sitten tulivat uudelleen ja sen jälkeen mulla todettiin astma.. nyt on lääkkeitten saannin jälkeen mukava porskutella kun henki pihisee pikkasen paremmin.. mietein vaan tässä olisko mykoplasmalla osuutta sinun oireisiin koska minulle tuli astma mykoplasman jälkeen tai sit oli ennen mykoplasmaa ja mykoplasman aikana oireet pahentu, mutta tämä astma todettiin vasta viimeisenä kun ei ollut enää mitään muuta selitystä oireilleni (kesti yht 28vko sairastalu) :)

    • astmaatikko:2011-13

      Ja on taas tullut vietettyä aikaa astman takia sairaalassa.
      Puhallukset 210-150 ja nousee lääkkeillä "jopa" 300:aan.
      Huokaus.

      Mites muilla on mennyt?

    • astmaatikko:2011-13

      Tunnen itseni tosi yksinäiseksi tämän astma ongelman takia.
      Aina sairaana ja mikään ei tunnu saavan astmaa hoitotasapainoon.
      Muita?

    • astmaatikko:11-13

      Olin jopa kuukauden terveenä...
      Nyt sitten taas sairaana. Onneksi on lääkäri maanantaina.

    • astmaforever

      Hurjaa lukea muiltakin vaikeasta astmasta. Itselläni oli astma hallussa puoli vuotta (kuumeilua oli silloinkin, mutta minulla ei onneksi edes pahassa tulehduksessa nouse yli 37,6, vaikka olo on sama kuin aikoinaan 40,5), nyt alamäkeä aiemmin ja varsinkin pakkasten alettua.

    • astamaatikko:11-14

      Astmaa ei vieläkään olla saatu ihan hoitotasolle, vaikka flunssaton olenkin tällä hetkellä. Tosin kuumetta on taas...38.2? Toivottavasti sun astmasi "astmaforever" saadaan hoitotasolle.

    • astmaatikko:11-14

      No, lekuriinhan tie vei. Poskiontelontulehdus ja korvatulehdus sitä kuumetta ylläpitää.

      • Uusi astmaatikko

        Hei te vaikeaa astmaa sairastavat onko teillä yhtenä oireena rinta/ selkä kipu? Mulla todettiin astma viime kesänä ja on ollut alusta alkaen vaikeahoitoinen. Lääkityksenä tällähetkellä seretide diskus 50/500 1x3. No nyt sit vähän valu nenä sunnuntaina, en siis tuntenu oloani mitenkään edes kipeäksi mutta rintaan ja selkään sattu niin peevelisti, pef arvothan olikin sit tippunut tasolle 320 normaalisti on 360/380, paras tulos 420. Olen siis 30v nainen 165cm.
        Lääkitykseski prednisolon 20 mg/7pv, seretide 1x3, buventol 200mg 2x2, kestine, bisolvon, ventoline. 5pv kortisoni kuuria takana ja pef 340/350 rintakipu me ni ohi mutta alkoi taas taas tänään uudestaan. Varsinaista hengenahdistusta ei ole,yskää kyllä ja pienikin rasitus kyllä hengästyttää.
        Mulla on menossa nyt kolmas kortisoni kuuri sitte viime kesän ja jotenkin luulen ettei mun lääkitys ole ihan kohdallaan..vai mitä luulette? Jos siis peruslääkkeenä toi seretide ja pahenemisvaiheita tulee kuitenkin ihan yhtenään.
        Tietääkö kukaan mistä toi tollanen rintakipu johtuu... On kuin olisi nielaissut liian ison palan jotain ruokaa....tyyliin tennispallon kokosen palan sattuu rintaan suoraan tissien väliin ja selkään samalle kohtaa joskus särky on pelkkä rinta tai selkä. Tietääkö kukaan? Onko vastaavaa. En sko että on närästystä kun zolt menee myös nyt ton prednisolon kuurin aikana.


    • astmaatikko:11-14

      Hieman outo lääkityksesi minusta kuullostaa. Mitä prednisonkuurillesi tapahtuu 7pv jälkeen - jatkuuko? Entä bisolvon? Eikö se ole yskänlääke? Astmaatikoille ei suositella yskänlääkettä ollekaan. Ainoastaan erdopect pillereitä jos on tarvis. Buventol ja ventoline ovat aika samaa tavaraa, eikös?

      Itsellä on neljättä viikkoa joku tauti... Kortisonikuuri menossa pari päivää 30mg, 5pvä 20mg, 5pvä 10mg ja viikon ajan joka toinen päivä 10mg. Ventolinea säännöllisesti 1x3/pvä. Roxithromycin kuuri loppui tänään.

      Rintakivusta. Se voi johtua liiallisesta yskimisestä, närästyksestä, jopa sydänlihastulehduksesta (erittäin harvinaista). Sun pitää ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa.

      • Uusi astmaatikko

        Kiitos vastauksestasi. Siis prednisolon loppuu kertaheitolla kuurin jälkeen, alkuun oiti olla 7 pv mutta joudun varmaan jatkaa nii et yht sen 10 pv ja loppu. Ja sekoilin taas ton buventolin kanssa tarkoitin siis budesonid!! Jota oon ottanu tänään ja eilen sen 200 2x 3. ( ihan kysymättä lupaa keltään)Prednisolonista on keuhkolääkäri sanonut että kun lyhyt kuuri ni voi lopettaa seinään.
        Tänään oli pef jo 370 jee. Mut rinta/ selkä edelleen kipuilee ehkä jopa lisääntyvästi
        Bisolvonia oin ottanut kun keuhkot ollut täys sitkeetä limaa jota en oo saanu yskittyy pois. Nyt kyl jo vähän irtoo.
        Rintakipuja mulla on ihan samallaisia ollut ennenkin kun astma ottanut vallan, en vaa tajuu et mistä se johtuu. Kyl toki vähän tykytteleekin, vissii se prednisolon.


    • astmaatikko:11-14

      Prednisonin suoraa lopettamista ei suositella varsinkaan kun oot aloittanut tolla 20mg. Suositus on että se lasketaan asteittain, esim että jatkat 5pvä 10mg ja sitten joko pari päivää 5mg tai lopetus. Tämä siis mun keuhkolääkärin ohje.

      Hienoa että pef on noussut! Erdopect on se limanirrottaja jota suositellaan astmaatikoille, ei yskänlääkettä. Ootko yrittänyt pullopuhallusta limanirrotukseen?

      Budesonid
      "Tavallinen annos aikuisille ja lapsille 6-vuotiaasta alkaen:

      1–2 annosta keuhkoihin hengitettynä aamuin illoin tai kerran päivässä iltaisin. "

      Keuhkoihin otettava kortisoni voidaan yleensä tuplata pahenemisvaiheessa. Riippuen lääkkeestä. Mitä lääkärisi on tästä sanonut?

      • Uusi astmaatikko

        Onko tuo erdopect käsikauppavalmiste vai tarvitaanko reseptiä?? Mulla oli kaapissa sitä bisolvonia ni siksi otin, yleensä en ole käyttänyt yskänlääkkeitä ku en oo ikinä huomannut mutään apua. Nyt oli niin limaa täysi keuhkot et otin vaa jotain mikä käteen eksyi.
        Keuhkolääkärini kanssa lääkitystäni on nostettu nyt puoli vuotta kokoajan kun tasapainoa ei ole löytynyt, missään vaiheessa, tai sit joku viikko on ollu kunnes tullu pahenemisvaihe.
        Alkuun mul oli toi budesonid ja buventol, sit otettii seretide evohaler 25/125, sitä annosta nostettiin tappiin kunnes vaihdettiin seretide diskus 50/250 2x2( pahenemisvaiheessa ( sen vaihtoi tk lääkäri) omalääkäri sitten viimeksi määräsi seretide diskus 50/500 1x3 kunnes nyt siirryn keuhkopolin asiakkaaksi ja sielä toivottavasti tulee joku tolkku. No maanantaina kävin taas tk kun en saanut sitä keuhkolääkäriä kiinni. Sielä sairaanhoitaja neuvoi ottamaan lisäksi sen budesonidin 2x2. Tai sit se oli 1x1. Vihjas kyllä että sitä prednisolonia vois ottaa vain sen 40 mg, mut se kyllä pistää mut niin vatkaamaan et en ihan hevillä ota niin paljon. Tota budesonidia oon ottanu ennemmin omakätisesti vähän yli annoksi kuin että tota prednisolonia.
        No perjantaina tosiaan meen keuhkokuviin ja seuraavalla viikolla spirometria ja jotain muuta ja sit keuhkopolin lääkäri.
        Jos oot järkyttynyt että sooloilen ton budesonidin kanssa itsekseni tolleen ni johtuu siitä että mulla kun tää astma puhkes ni se on alkujaankin ollut ihan epätavallinen, keuhkolääkäri on myös ollut hyvin ihmeissään että kun ei tasapainoa löydy, siksi ei suostunut edes mulle sitä hiton influenssarokotetta antamaan.
        Mulla on kyllä hyvin tarkat omahoito ohjeet ja tarkat pef lukemat milloin aloitetaan mikäkin lääke yms mutta kun ei se mene niin kaavojen mukaan ja elämäänkin pitäisi elää tässä ohella. On myös tarkkaan annettu ohje että kun astmakohtaus iskee isommin niin 2 annosta ventolinea 15 min jos ei auta ni taas 2 annosta ja 15 min ja jos ei vieläkään auta ni viel 2annosta ja pian ambulanssi. no näitä isoja kohtauksia on ollut vain kaksi mutta sillon kyllä meni 30 min ja olin niin että meinas jo taju lähtee.... Tuleeko muilla tällaisia pahoja astmakohtauksia jotka kehittyy nopeasti? Ja tosiaan ei puhumaan voi kuin ehkä lyhyen sanan kerrallaan, nää sentään menee ohjekirjan mukaan mulla.. Muuten mulla on lievempiä oireita päivittäin ja sen kolkyt kertaa päivässä..
        Toi mun entinen keuhkolääkäri on tosiaan must vähän turhankin paljon "pelotellut" mua tänne asian kanssa, luulis nyt et jos tää mun astmani ois niiiin paha ni olisihan mulla muitakin lääkkeitä kusen joku montekulasti tai mikä lie nyt olikaan...onhan niitä lääkkeitä olemassa vain kuinka paljon. No hän mainitsi että mun astmani viittaa vahvasti Brittlen astmaan... Joka siis vaikean astman epävakaa muoto, paljon oireita, kohtauksia ja huono lääkevaste, rajut kohtaukset ja nopeat pahenemisvaiheet... No noi on just niinkuin mulla.
        Mut eikö ihan tavallisestikin astmassa tule pahenemisvaiheita ja kohtauksia jotka on noita mun kuvailemia " pahoja"?
        Näitä oon yrittänyt kysyä mun keuhkolääkäriltä ( onneks se nyt vaihtuu) et mikä on sit normaalia jos mulla kerran mikää ei ole. Mut eihän siltä mitään vastauksia saa, keskittyy tietysti vaan niihin lääke juttuihin ja ihmettelyyn. Se on vaan sanonut että normaalia on että kuin hoitavaa lääkettä käytetään säännöllisesti neljä viikkoa niin oireet pitäis olla pois.
        Onko sulla sitten joku astmahoitaja jolla käyt? Must kuuluis ihan kaikkien käydä et varmistaisi kaikki perus jutut.. Mut se mun lääkäri ei päästänyt mua sinnekkään vaan käski olla aina suoraan häneen yhteydessä. Tää mun entinen lääkäri vaikuttaa ihan juntilta näiden mun kertomusten jälkeen mutta kyllä hän on ihan hyvä ja tunnettu sekä yksityisellä että hus keuhkopolilla.
        Pahoittelen tästä mun tilityksestä mutta mä oon niin yksin tän asian kanssa. Ei mulla ollu viel vähänaikaa sitten käsitystä astmasta ja nyt se on se joka pyörittää mun elämää. Ja kun vastauksia ei saa siltä lääkäriltä.
        Täytyy kyllä kehua vaikka tässä minun kylässäni kunnallinen terveydenhuolto on yleisesti ihan pjerseestä niin astmaan liittyvissä asioissa olen saanut äärettömän hyvää palvelua, varsinkin sairaanhoitajilta jotka oikeesti kuuntelee ja vastaa vasta sitten. Kiitos heille.
        Oletko itse keuhkopolin asiakas ja mitä se edes käytännössä tarkoittaa??


    • astmaatikko:11-14

      Hei taas!

      Joo, olen iho- ja allergiasairaalan keuhkosairauksien erikoislääkärin hoidossa. Mulla on aivan ihana ja superhyvä lääkäri, ollut jo useita vuosia. Siellä saa aivan superhyvää hoitoa ja voi aina olla yhteydessä jos on ongelmia. Ottavat heti pahenemisvaiheessa astmanhoitopakettiin, jossa ikävä kyllä olen ollut "vaki"asiakas...

      Erdopect on reseptilääke, pillereitä limanirrotukseen. Ootko saanut ohjeet pullopuhallukseen jolla irrotetaan limaa ?

      Juu, mulla on juuri tuo montelukast, jonka mainitsit. Keskivaikea/vaikea astma on diagnoosini. Mulla noita pahenemisvaiheita tulee näköjään kuukausien välein enkä millään saa astmaa tasapainoon. Onneksi on taas lääkäri 28.2. Nyt mun puhallukset ovat vähän paremmat, sain jopa 350 puhallettua lääkkeen jälkeen tänään...

      Kunnon astmakohtausta ei ole ollut vuosiin näitten kaikkien lääkkeitten kanssa, mutta kohtauksien alkuja sitäkin enemmän. Ne ovat meneet ohi ventolinella ja levolla.

      Astmahoitajaa ei ole millä kävisin, käyn tosiaan I&A sairaalassa perjaatteessa puolen vuoden välein tarkistuttamassa astman, mutta tosiasia on että käyn useammin kun näitä hemmetin pahenemisvaiheita on alvariinsa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe