Mitä aineita kirjoittaa?

asdfjklö123

Pitäis tässä alkaa miettimään mitä aineita meinaan yo-kokeissa kirjoittaa, oisin tässä miettiny että:

-Äikkä
-Englanti
-Pitkä matematiikka
-Fysiikka
-Yhteiskuntaoppi
-Historia

Sitten vielä ehkä mahdollisesti Kemia ja Ruotsi, miten muuten on jos ruotsin jättää kirjoittamatta, sulkeeko paljon ovia tulevaisuutta ajatellen?

Eli mikä olis semmonen hyvä määrä aineita mitä kirjoittaa, ei ole tällä hetkellä oikeastaan mitään käsitystä mihin haluaisin lukion jälkeen, mutta aineet pitäisi jo valita.

5

1021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku tyyppi

Sinun on itse päätettevä siitä mihin aiot jatkaa, se voi vaikuttaa aika paljon kirjoitusvalintoihin. Vaikka ruotsia ei ole pakko kirjoittaa, niin suosittelen sen kirjoittamista - joihinkin työpaikkoihn / virkoihin vaaditaan esim. ruotsin kielen taitoa riiippumatta asuinkunnasta.
      Mitä tulee kirjoitettaviin aineisiin, niin niitähän voi periaatteesa kirjoittaa niin paljon kuin sielu sietää - ja rahat riittää..., mutta pakollista on kirjoittaa vähintään 4 ainetta, joista yksi on äidinkieli ja vähintään yksi aine on kirjoitettava pitkänä (itselläsi oli listassa pitkä matikka) - jos siis aikoo päästä ylioppilaaksi, esim. aineopiskelihan voi kirjoittaa vaikka vain yhden aineen ;)

• 99999888888

Kannattaa muistaa et jos kirjottaa paljon aineita niin sillon ei voi panostaa niin paljoa yksittäisiin aineisiin, esim. yksi luokkalaiseni (olen siis tämän kevään ylioppilas) kirjoitti 8 ainetta mutta sai kaikista aika huonot, paras oli m ja niitäkin oli vain yksi.

Kyllä munkin mielestä ruotsi kannattaa kirjottaa jos sitä yhtään osaa - voihan sen kirjottaa lyhyenä jos tuntuu ettei pärjää pitkässä. Mun mielestä ruotsin yo oli aika helppo vaikka en oo ollut ruotsissa mikään huippuoppilas :)

• abi..

Tähän haluisin korjata, että ruotsii ei voi kirjottaa lyhyenä. Sen voi kirjottaa vaan keskipitkänä tai pitkänä. Näistä keskipitkä on kuitenkin se mikä käytännössä aina kirjotetaan.

• lukioz

Ite oon tän kevään abi ja kirjotin nyt keväällä 4 ainetta. Syksyllä kirjotin jo 2 ainetta. Musta toi määrä kirjotettavia vaikuttaa aika hyvältä.

Jos itte meinaat kirjottaa nuo kuusi ainetta mitä luettelit, niin ehottaisin että hajautat niitä, eli kirjotat kolmella tai kahella kerralla. Itsestäni tuo kaks kertaa tuntu aika sopivalta. Esimerkiksi just hissa ja yh kannattaa kirjottaa etukäteen, jotta voi sitten varsinaisena abikeväänä keskittyä "tärkeisiin" aineisiin.

En ole niinkään varma sulkeeko se, ettei ruotsia kirjota kauheesti ovia, mutta ruotsia pitää kuitenkin osata. Eli jatkossa kun opiskelee, niin ruotsia pitää osata kirjottaa ja puhua.

Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa sulle, että mitä sun kannattaa/pitää kirjottaa, vaan kannattaa ajatella niitä omia resursseja. Sitä miten paljon jaksaa ja on aikaa lukea. Nimittäin jo noiden listaamiesi aineiden kirjottamista ajatellen pitää nenä aika tiukasti kirjassa pysyä. :)

Sun päätöksiä voi kuitenkin helpottaa se, että meet eri yliopistojen/korkeakoulujen nettisivuille ja kattelet että mistä ylppäreissä kirjotetuista aineista saa pisteitä kun kouluun pyrkii. Koska tiedät kyllä varmasti edes pikkasen, että mikä sua kiinnostaa, niin käyppä se ainakin kattomassa. :D

• kabooooom

Jos ap. on kirjoittamassa nuo luettelemansa aineet, niin näitä on joka tapauksessa pakko hajauttaa jo reaalien takia. Ekana reaalipäivänä on näistä luetelluista aineista historia ja fysiikka ja toisena yhteiskuntaoppi (ja kemia) (ja kahta reaaliahan ei voi samana päivänä kirjoittaa).

Ruotsin kirjoittamiseen vaikuttaa tosi paljon se, mitä haluat opiskella jatkossa. Esim. lääkikseen (ainakin HY) hakiessa ruotsi on 1/5 lähtöpisteistä (max. 45), eli tavallaan "menetät" nuo pisteet, jos et kirjoita ruotsia ollenkaan. Kannattaa varmaan tutustua eri yliopistojen nettisivuihin ja eri alojen valintaperusteisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe