Koiran lopettaminen

Kallista!

Maksaako eläimen lopettaminen eläinlääkärillä todellakin 250 euroa, kuten eräästä lehdestä luin?? Siinä kun kauhisteltiin sitä, että ihmiset itse lopettavat eläimiä vaikka se on kiellettyä (mikä rangaistus?).. en kyllä hirveästi ihmettele, että tuon hinnan edessä haetaan mieluummin se osaava metsästäjä lopettajaksi jos vain yhtään "pää riittää" sellaiseen lopetukseen. Itse en antaisi ampumalla lopettaa, mutta alan vähän ymmärtää itse metsämiehiä, jotka käyvät hoitamassa homman ladon takana. Siis mitä se oikeasti maksaa?? Onneksi ei juuri nyt tarvitse tuollaisia laskeskella, mutta kiinnostaisi kuitenkin.

84

39557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Ninna*

      Ei se minun kokemukseni mukaan todellakaan noin paljon maksa, markkoina suunnilleeen tuon verran. Ja koiranhan saa lopettaa asian osaava ampumalla. Ei ole mitenkään huonompi keino, vaikka kuullostaakin ehkä kamalalta. Ja huom. vain osaava ampuja.

      • Ap.

        ...


    • ampunut

      eihän eläimen lopettamista mikään kiellä itse tekemästä jos se suoritetaan asiallisesti kärsimystä tuottamatta.ampuminen on paljon tuskattomampi ja nopeampi keino eläimelle kuin mikään eläinlääkärin piikin pisto. mieluummin katson kuin koira kuolee hauliin kuin piikkiin.

      • Joka eläimen ampuu niin se pitäis itse ampua!!! Mieti jos joku ampuisi sinua päähän??? Ai ku kiva tapa kuolla... Herää!!!


      • Anonyymi
        susu30100 kirjoitti:

        Joka eläimen ampuu niin se pitäis itse ampua!!! Mieti jos joku ampuisi sinua päähän??? Ai ku kiva tapa kuolla... Herää!!!

        Luin kirjoituksia aiheesta joka tuli taas tänään itsellenikin eteen ja haluan nyt kommentoida oman ajatukseni tietojeni kera tähän asiaan. Olen 33v ja koko ikäni on perheeseeni kuulunut koira. Eli lapsena/nuorena oli 2 karhukoiraa joiden parissa vuodet karttui metsällä käyden ja vanhempana ostin jackrusselin oman perheeni iloksi (4 omaa lasta) joten lähes aina on ollut koira elämässä mukana. Ensimmäinen karhukoira lopetettiin eläinlääkärissä kun ei takajalat toimineet yön jälkeen ja isä kertoi koiran vaatineen lisäpiikin kun ei kuulemma edes nukahtanut parista ensimmäisestä (eli 15v.). Toisen karhukoiran (10v) vein itse eläinlääkärille kun läähätti kovasti ja oli voimaton. Lääkäri totesi pahan sydänvian ja totesi parhaaksi lopettaa koira. Hän kysyi haluanko jäädä vierelle, vastasin että voin itsekin lopettaa aseella mutta lääkäri sanoi että on parhaaksi koiralle ja etenkin minulle että koira "nukkuu" pois. Myönnyin tähän. No ensiksi rauhoittava, sitten nukuttava.. Koirani alkoi makaamaan mutta silmät kuitenkin auki ja jokseenkin hereillä. Lääkäri antoi viimeisen piikin minkä jälkeen koirani silmistä näki miten kärsimys alkoi. Silmät avautuivat reilusti normaalia enemmän ja punersivat, hengitys tiheentyi ja vaahdon tyyppistä kuolaa alkoi muodostua. Lääkäri otti lisää ainetta piikkiin (en muista oliko samaa kuin aiemmin vai eri mutta hän painoi piikin sydämen kohdalta sisään ja puhelin soi.. Lääkäri keskeytti toiminnan ja hiljensi puhelimen jonka jälkeen meinasi tyhjentää piikin mutta koirani luovutti samalla ja mitä lääkäri teki.. Veti piikin pois ja tyhjensi sen takaisin pulloon josta sen otti.. Olin järkyttynyt etten saanut sanoja suusta, oli muuten avustajakin joka oli hoitajana/oppilaana samassa tilassa.. Olen kaikkea nähnyt mutta nyt oli itkussa pidättelemistä 20vuotiaalla miehellä.. Kannoin koiran autooni ja palasin maksamaan toimenpiteen. Monta asiaa kävellessäni tuli mieleen mitä lääkärille sanoisin mutta pysyin asiallisena ja sanoin vain että tämä oli sitten viimeinen koira jonka tänne tuon lopetettavaksi (ja paikka sekä lääkäri eri kuin aikaisemmalla karhukoirallamme oli). Näiden kahden koiran jälkeen ajattelin kun aseita omistan niin jospa seuraavaksi toimitaan niillä kun se hetki eteen tulee. No noin 1kk sitten 12.5vuotias terrierimme alkoi ulostella satunnaisesti tarpeitaan öisin sisälle. Muutama viikko meni ja ulostusta oli jo välillä päivälläkin vaikka näin kesäaikaan koiramme sai olla lasten kanssa paljon ulkonakin(asumme siis maaseudulla ja lähin naapuri 300m päässä joten koira ollut aina vapaana pihalla kesäpäivisin). Myös hampaita irtoili ja lisäksi näkökyky meni lyhyessä ajassa (alkuviikosta huomattiin ekat merkit), päivällä hän näki mutta hämärällä käveli päin seiniä yms. Vein eläinlääkärille nyt perjantaina eli jokusen päivää näön heikkenemisen havaitsemisen jälkeen ja lääkäri löysi syöpäkasvaimen suusta ja epäili syöpäkasvainta olevan myös päässä ja mahdollisesti muuallakin. Silmissä kun ei ollut merkkejä kaihista tai linssin irtoamisesta jne. Totesi että ei ole hoidettavissa ja sanoi että parasta olisi lopettaa koira pikimmiten. En oikein uskonut asiaa kun muistoissa ikuisesti edellisten koirien kohtalot ja muutenkin koiramme oli vielä iloisen oloinen. Kerroin lapsille tilanteen ja hellimme rakasta "vanhusta" loppupäivän ja uskoin että koiramme kunto pysyisi kohtalaisena vielä jokusen kuukauden. Lauantai meni samoin kunnes tänään (yön aikana) sitten koiramme oli muuttunut eikä enää halunnut mm mennä pihalle saati syödä. Selitin lapsille että nyt on se aika tullut minkä kuviteltiin tulevan hieman myöhemmin. Nostin koiran omassa pedissään autoon, otin mukaani myös aseeni ja ajoin noin kilometrin kiinteistölleni jossa sijaitsee omia halleja ja työkoneita (sanon tässä yhteydessä että kys tontin koko on yli 30hehtaaria ettei ihmiset nyt säikähdä asiaa että jossain taajamassa asiaa toimitan..). Paikka on myös koirallemme hyvin tuttu kun olen ennen lapsia viettänyt siellä paljon aikaa hänen kanssaan. Koira hieman virkistyi ajosta ja teki autosta päästyään pienen kierroksen tutuissa nurkissa jonka jälkeen palasi luokseni. Laitoin maahan hänen petinsä johon hän kävikin aika nopeasti makailemaan. Silittelin, suukottelin ja juttelin hälle siinä tovin kunnes hain aseen autosta ja pistin sen "käyttökuntoon". Koira nousi vielä ja odotin silittäen että nukahtaisi uudelleen/ laittaisi silmät kiinni samalla auringon helliessä viimeisiä kesäisiä lämpöjään. Liikuin samalla myös itse sellaiseen asentoon koiraa nähden että asentoa ei tarvitse vaihtaa kun hetki koittaa jottei koira häiriinny asennon vaihtamisesta tulevista äänistä. Ammuin koiraa aivoihin joten loppu tuli heti ja koiran tietämättä. Tämä tapa lopettaa rakas koira oli koiralle ja etenkin itselle suunnattoman paljon parempi kuin aikaisemmat lopetukset lääkäreillä. Itsekin kuolisin mielummin kotona/mökillä nukkuessa sopivan aseen kautta kuin tiedostaen ja kärsien myrkyn kautta sairaalassa tjms.. #arvovalintoja


    • Issukka

      noin paljon!! Ja sitäpaitsi eläinlääkärin tekemä koiran/eläimen lopetus on paljon kauniimpi, kuin ampuminen!!

    • lissu

      Voi hyvä jumala.Täällä sitä tuskaillaan kuinka kallista on oman rakkaan koiran lopettaminen.Itse jouduin tekemään raskaan päätöksen 24.5.2004 klo.10.00 se oli järkyttävää.Itkettää vieläkin ja varmaan vielä kauan tästä eteenkinpäin.Minä en ajatellut siinä vaiheessa rahaa,enkä sen jälkeenkään.Remu oli minulle rakas koira,eikä ikääkään ollut kuin vasta 6 VUOTTA.Nyt odotan että eläinlääkäri soittaa ja saan hakea rakkaani uurnan ja haudata hänet.En voi muuta kuin itkeä ja kirjoittaa ja muistella yhteisiä rakkaita hetkiämme.Tiedän että aika lieventää ikävääni,mutta nyt on tosi paha olla.Kaipauksella muistelen omaa musta-turpa Remuani......

      • Momo

        Otan osaa. Tiedän miltä lemmikin menettäminen tuntuu. Ajan kanssa vähän helpottaa.


      • Make

        Menetin kanssa koirani muutama päivä sitten. Ikävä on kova. Tsemppiä sinullekin Lissu.


      • Issukka

        sillä oma rakkaistarakkain menehtyi 10-vuotiaana vain viikko leikkauksen jälkeen - kotona!! Ikävä on niin iso, että siitä edelleenkin on kuivin silmin mahdoton puhua. Aikaa kulunut vain 3kk!! Hoidoissa ei laskettu euroja, vaan kaikki inhimillinen tehtiin avun ja "Sedän" pelastamiseksi, mutta... Sanotaan, että aika parantaa haavat, mutta joskus tuo aika vain on hirvittävän pitkä - ja tuskainen!! Tsemppiä teille kaikille samassa tilanteessa oleville!!!


      • antti48

        Samaa mieltä Lissun kanssa. Eilen juuri jouduimme tekemään päätöksen oman Oonamme kohtalosta ja pahalta tuntuu. Lohduttavaa on kuitenkin se että Oonamme sai mukavan, kivuttoman lopun kaikkien kipujensa jälkeen, joita emme osanneet nähdä/lukea kuin vasta jälkeenpäin. Lääkäri oli tosi hieno mies ja osasi ammattinsa (Paavo Miettinen). Osasi kertoa asiat niin kuin ne ovat ja mikä olisi suurinta eläinrakkautta: päästää Oona pois kärsimyksistä. Lääkärin kustannukset olivat 60 euron luokkaa ja tuhkaaminen 200 euron luokkaa. Mutta mitä väliä sillä on. Oona oli perheen jäsen ja aina kaikessa mukana. Oonaa muistaen


      • huhhuhhuhh

        hakea uurnan ja haudata hänet...??


    • kultsi

      39€

    • Yks vaan

      mukaan 200€. On aika uutta tietoa.

      • *Ninna*

        Eiköhän noin suuressa hinnassa ole jo mukana tuhkaukset, uurnat sun muut. Ja siltikin on kallista. Ei se itse lopetus noin paljon maksa.


      • MITÄ MAKSAA
        *Ninna* kirjoitti:

        Eiköhän noin suuressa hinnassa ole jo mukana tuhkaukset, uurnat sun muut. Ja siltikin on kallista. Ei se itse lopetus noin paljon maksa.

        VOI HYVÄT IHMISET EI KYLLÄ PALJOA TEILLE "RAKKAAT " KOIRANNE MERKAA KUN VOI VOI SEN LOPETTAMINEN ON NIIN KALLISTA.KUULA KALLOON VAAN...NIINKÖ... SIINÄ TILANTEESSA ON KUULKAA MUUT ASIAT PÄÄLLIMMÄISENÄ KUIN MAKSU....ON SE NIIN KOVA PAIKKA ETTÄ SIITÄ EI HEVILLÄ SELVIÄ.......OTAN OSAA REMUN MENETYKSEN JOHDOSTA,ITSELLÄNI ON SAMAN NIMINEN KOIRUUS JA NIMENSÄ VEROINEN ON OLLUT.......NYT JO VANHA JA VOIPI OLLA ETTÄ EI ENÄÄ JAKSA KAUAA JOUKOSSAMME....SURETTAA.....RAHA ON TOIS ARVOISTA
        MUISTOT ON EUROJAKIN ARVOKKAAMPIA..........EN VOI RAHASSA MITATA JA SURRA HINTAA SIITÄ ETTÄ SAAN YSTÄVÄNI LUOKSENI UURNASSA....EN VOISI KUVITELLA ETTÄ JOKU TULISI JA AMPUISI KOIRANI..
        HUOMAATTE KYLLÄ MILTÄ SITTEN TUNTUU KUN HETKI KOITTAA JA SE SATTUU OMALLE KOHDALLE..........KIRJOITTAKAA SITTEN TÄNNE PALJONKO MAKSAA JA KUINKA SURETTAA NE EUROT.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Char

      Kaikki jotka ovat menettäneet eläimen tietävät, että siinä ei mietitä rahaa, hoidossa ei mietitä rahaa vaan kaikki tehdään mikä voidaan.

      Ne jotka kauhistelevat hintaa, eivät ehkä tiedä miltä tuntuu, kun oma eläin on kulkenut tiensä päähän ja ero on lopullinen.

      Silti luokittelematta kuka mihinkin ryhmään kuuluu oli kysymys hinnasta paljon maksaa lopetus.

      Minä jouduin lopettamaan kissani ja en edes muista paljon lopetus maksoi, vaikka siitä ei todellakaan ole niin kauaa. En vain muista, koska en ajatellut koko asiaa.

      Koiran lopetus on samoissa hintaluokissa luulisin ja ei se hinta ole noin korkea, mutta ei välttämättä 39e:kaan.

      Kysyjä ja kaikki muut saa varman ja fakta tiedon soittamalla e.lääkärille ja kysymällä asiaa.

      • Lissu

        Kiitos teille kaikille jotka ovat olleet surussani mukana.En voinut olla itkemättä kun luin viestejänne.En ole vielä saanut Remun uurnaa,voi hyvänen aika kun minua itkettää,välillä on helponpaa pystyy puhumaan tutuille Remusta ja välillä itku tulee aivan yllätäen.Ja näin kun minä kirjoitan ja näen tekstin edessäni sitä tajuaa mitä on menettänyt ja muistot palaa mieleen.Olenkohan minä liian tunneihminen?Remu oli muuten tipsu,ja väriltään punaruskea.JA Kajaanista lähtöisin.Mulle on sanottu että ota uusi koira mutta olen sanonut että en voi kun en saa Remua.Joku kyseli niitä hintoja niin tässä tulee.Tuhkaus koiran painon mukaan.Remulla 80,kuljetusmaksu17,uurna halvin 8,ja lopetuspiikki 45,yhteensä 150.


      • Char
        Lissu kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille jotka ovat olleet surussani mukana.En voinut olla itkemättä kun luin viestejänne.En ole vielä saanut Remun uurnaa,voi hyvänen aika kun minua itkettää,välillä on helponpaa pystyy puhumaan tutuille Remusta ja välillä itku tulee aivan yllätäen.Ja näin kun minä kirjoitan ja näen tekstin edessäni sitä tajuaa mitä on menettänyt ja muistot palaa mieleen.Olenkohan minä liian tunneihminen?Remu oli muuten tipsu,ja väriltään punaruskea.JA Kajaanista lähtöisin.Mulle on sanottu että ota uusi koira mutta olen sanonut että en voi kun en saa Remua.Joku kyseli niitä hintoja niin tässä tulee.Tuhkaus koiran painon mukaan.Remulla 80,kuljetusmaksu17,uurna halvin 8,ja lopetuspiikki 45,yhteensä 150.

        Otan osaa koirasi takia. :( Voimia ja jaksamista sinulle.

        Kiitos, kun laitoit asiallisesti hinnat näkyviin.


      • Anonyymi

        Kaikilla ei ole rahaa saman verran. Eli säälittää kuunnella kaltaisiaan väheksyvien ihmisten korottavan aasialaisia elintarvikkeita, kissoja ja koiria, ihmisten yläpuolelle. Olen lopettanut teiden penkoille yliajetulle jätettyjä kissoja, koiria ja peuran, joko paljain käsin niskat katkaisemalla, murskaamalla painavalla kivellä tai ampumalla 22 Cal revolverilla, jäniksen päästin kivuistaan taitettavalla kenttälapiolla. Tärkeintä on eläimestä välittäminen käytettävissä olevin keinoin, nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti. Mitä luopumisen tuskaan tulee, niin se on rakkauden hinta. JK. Jos olet autolla liikkeellä ja voit liikennettä vaarantamatta ajaa pieneläimen ylitse turvallisesti, on se huomattavasti parempi keino kuin ajaa ohi ja voivotella mielessä kun kukaan ei tee mitään.


    • Lissu

      Nyt olo on hieman helponpi,sain Remun uurnan ja hautasimme hänet Pieneläinhautuumaalle.Siellä kun kulki ja katseli toistenkin hautoja jotka oli kauniisti laitettu niin tuli jotenkin levollinen olo,Remu ei ole yksin.Ja aivan Remun hautaa vastapäätä oli haudattu myös tyttö-tipsu Pipsa.

      • lissu

        Viisi viikkoa on kulunut aikaa siitä kun suljit silmäsi ja nukuit pois luotamme.Ikävä ja hiljainen kaipuu on päivittäin luonamme.Päivät ja viikot kuluvat ,hieman on helponpaa,välillä.Nyt tuntuu että voisi ottaa uuden tipsun,en tiedä katsotaan.Sitä tajuaa vasta nyt kuinka paljon sitä on menettänyt.Ei ole enää kukaan vastassa kun tulee töistä,iloisesti häntää heiluttaen, ja komentaen sänkyyn.Olit aina iloisella päällä ja aina valmis lähtemään minun kanssani lenkille,toisille laitoit hieman hanttiin.Kai tämä ikävä joskus hellittää remuseni...


    • ;:F

      Kyllä se voi aika kallista olla mutta kyllä minä ainakin maksaisin mielummin kuin antaisin koiran kärsiä tai jonkun ampua sen...

    • Eläinlääkäri

      En tiedä missä pelkkä lopettaminen voisi maksaa 250 €. Itse olen ottanut taksaa 40-90 € koiran koosta ja nukutusaineiden määrästä riippuen. Laskunkin annan aina tälläisessä tapauksessa, jos koira on välttämätöntä lopettaa ja omistajalla ei juuri silloin ole siihen varaa. Ja toki työ on myös minulle henkisesti raskasta. Omistajien tuskan ja surun kohtaaminen on minulle työssä vaikeaa. Olen itsekin koiran omistaja. Perheessäni on ollut elämäni aikana useita rakkaita koirakumppaneita ja tiedän omasta kokemuksesta menetyksen tekevän kipeää. Useampi eutanasia työpäivän aikana on minullekin henkisesti raskasta. Veikkaan että tuo 250€ sisältää myös koiran tuhkauksen lemmikkikrematoriossa, joiden palveluja useat eläinlääkäriasemat käyttävät. Ampumista en kannata, paitsi jos sen osaa tehdä todella taitavasti. Käsittääkseni enimmäinen luoti aivoihin ei aina tapa ellei se osu todella suoraan aivorunkoon. Jos kuolema vaatii useamman laukauksen, niin se varmasti aiheuttaa tuskaa eläimelle.

      Eläinlääkäri

      • koirien omistaja

        tämä on todella hankala aihe.itselläni oli ensimmäiseksi saksanmetsästysterrieri,joka yksi ilta hoiperteli ympäri kämppää.kompasteli ja joi paljon vettä.siskon mies sanoi että kannattaisi varmaan saman tien lopettaa pistoolilla,maksavika. en tietenkään tuohon suostunut vaan lähdin viemään eläinlääkärille.koira kuoli matkalla,lääkärin mukaa maksa petti...voin vain kuvitella koiran kärsimyksiä. olen tämän tapauksen jälkeen omistanut kolme koiraa ja yhden itse ampunut(osaan ampua oikein)koska koira ei suostunut tontilta lähtemään. elämäni vaikein teko,mutta uskon että koira kuoli paikassa jota rakasti.


      • Kaksi koiraa haudannut

        kuvitella AMPUVANI koiraani!!! Johan sitä olisi pideltävä kiinni että laukaus osuisi edes päähän. Ja entä joa se ei heti kuolekaan. Haavoittuneen koiran ulina on yksi maailman kauheimmista äänistä......

        Eläinlääkärin antama pistos on armelias. Koira nukahtaa omistajansa syliin...


      • Anonyymi
        Kaksi koiraa haudannut kirjoitti:

        kuvitella AMPUVANI koiraani!!! Johan sitä olisi pideltävä kiinni että laukaus osuisi edes päähän. Ja entä joa se ei heti kuolekaan. Haavoittuneen koiran ulina on yksi maailman kauheimmista äänistä......

        Eläinlääkärin antama pistos on armelias. Koira nukahtaa omistajansa syliin...

        Tienposkessa kituvan peuran lopetin 22 Cal revolverilla muiden pysähtyneiden kanssa yhteispäätöksellä ampumalla kyljellään makaavaa peuraa leuan alta muutaman laukauksen sarjan päälakea kohti metsän penkkaa päin. Läpituloreijät olivat siistit ja poliisi tuli aikanaan varmistamaan lopetuksen isokaliiperisella pistoolilla. En laskenut verta valkohäntäpeurasta, joten sen ruho päätyi koiranruuaksi. Asiasta on kymmeniä vuosia aikaa, mutta muistan sen paremmin kuin sadat hampurilaiset sen jälkeen. Aika epäloogista.


    • -KoiraFani-

      Kummatkin kaksi koiraani on kohta vasta yksi vuotiaita, mutta kun mietin sitä, kun se aika tulee, tulee pakosti tippa silmään. :(

    • Maria..

      maksoi meidän pikkukoiralle (jackrussellin terrieri) 68 €.
      Haudattiin se itse kesäpaikalle. Voimia kaikille jotka olette
      menettäneet rakkaan ystävän! Meillä se tapahtui 3.6. ja ikävä
      ja kaipaus on edelleen kova.

      • Lyijyä suosin!

        siirtää koira lyijy ruokinnalle.... Menetys on vain ELÄIN! Mielestäni lyijy ruokinta on paljon kivuttomampi ja nopeampi tapa kuin lopetus piikki. os itse olisin eläin tätä suosisin...


      • chermin
        Lyijyä suosin! kirjoitti:

        siirtää koira lyijy ruokinnalle.... Menetys on vain ELÄIN! Mielestäni lyijy ruokinta on paljon kivuttomampi ja nopeampi tapa kuin lopetus piikki. os itse olisin eläin tätä suosisin...

        Kääpiörotuinen koirani nukutettiin eilen viimeiseen uneen. N.4,5kg painoisen koiran eutanasia maksoi 68eur. Tuhkauksesta, uurnasta, kuljetuksesta 103eur lisälasku. Eutanasia tehdään kolmella eri piikillä. Ensin rauhoittavaa ainetta(vaikuttaa n.10-15min), sitten nukutusainetta, ja viimeiseksi lopullinen kehkojen ja sydämen toiminnan pysäyttävä aine...voimia kaikille lopetuspäätöksen kanssa kamppaileville ja sen tehneille! Muistakaa ajatella koiran parasta!


      • maksoi viime vuonna
        chermin kirjoitti:

        Kääpiörotuinen koirani nukutettiin eilen viimeiseen uneen. N.4,5kg painoisen koiran eutanasia maksoi 68eur. Tuhkauksesta, uurnasta, kuljetuksesta 103eur lisälasku. Eutanasia tehdään kolmella eri piikillä. Ensin rauhoittavaa ainetta(vaikuttaa n.10-15min), sitten nukutusainetta, ja viimeiseksi lopullinen kehkojen ja sydämen toiminnan pysäyttävä aine...voimia kaikille lopetuspäätöksen kanssa kamppaileville ja sen tehneille! Muistakaa ajatella koiran parasta!

        pohjanmaalla.


      • m.vou
        maksoi viime vuonna kirjoitti:

        pohjanmaalla.

        meinaan lopettaa koiran ensi viikolla .osaako ketaan sanoa mita oireita on koiralla jos on verenmyrkytys


      • Hauks
        m.vou kirjoitti:

        meinaan lopettaa koiran ensi viikolla .osaako ketaan sanoa mita oireita on koiralla jos on verenmyrkytys

        Olen miettimässä päätöstä - onko koira niin sairas, että se täytyy lopettaa. Samalla mietin omaa syyllisyyttäni - kiusaanko koiraa jos en ymmärrä kuinka kivulias se on - vai onko vielä niin hyvässä kunnossa, että jaksaa elää koiranarvoista elämää. Koirat kun tunnetusti ovat laumaeläimiä ja osaavat laumassa aina välillä myös esittää parempikuntoista kuin todellisuudessa ovat.
        Toinen asia on tuo lopetuksen hinta. Miksi kenenkään pitää arvostella jos jonkun mielestä lopetus on kallis? Ethän voi koskaan tietää sen toisen rahatilannetta. Jos rahat on otettava vuokrarahoista, ruoasta tmv. Tai maksettava luottokortilla korkoineen. Ja aivan turha sanoa ettei sitten pitäisi ottaa eläintä. Koira elää noin 10-15 vuotta, tulevan tilanteen ennustajia ei meistä kukaan liene.
        Varmasti jokainen vastuullinen koiranomistaja haluaa lemmikilleen mahdollisimman hyvän, kivuttoman ja arvokkaan lähdön. Aivan kuten itselleenkin kun aika on.
        Eletään siihen asti tyytyväisinä siihen mitä on ja annetaan toistenkin elää!


      • kärsin minäkin
        Hauks kirjoitti:

        Olen miettimässä päätöstä - onko koira niin sairas, että se täytyy lopettaa. Samalla mietin omaa syyllisyyttäni - kiusaanko koiraa jos en ymmärrä kuinka kivulias se on - vai onko vielä niin hyvässä kunnossa, että jaksaa elää koiranarvoista elämää. Koirat kun tunnetusti ovat laumaeläimiä ja osaavat laumassa aina välillä myös esittää parempikuntoista kuin todellisuudessa ovat.
        Toinen asia on tuo lopetuksen hinta. Miksi kenenkään pitää arvostella jos jonkun mielestä lopetus on kallis? Ethän voi koskaan tietää sen toisen rahatilannetta. Jos rahat on otettava vuokrarahoista, ruoasta tmv. Tai maksettava luottokortilla korkoineen. Ja aivan turha sanoa ettei sitten pitäisi ottaa eläintä. Koira elää noin 10-15 vuotta, tulevan tilanteen ennustajia ei meistä kukaan liene.
        Varmasti jokainen vastuullinen koiranomistaja haluaa lemmikilleen mahdollisimman hyvän, kivuttoman ja arvokkaan lähdön. Aivan kuten itselleenkin kun aika on.
        Eletään siihen asti tyytyväisinä siihen mitä on ja annetaan toistenkin elää!

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ihmisiä on monenlaisia ja kohtaloita jokaisella se yksi ja ainoa, Jollei ole rahaa juuri silloin laittaa tuollaiseen niin turhaa siitä on parkua tälle ja syyllistää jo ennestään raskasta taakkaa kantavaa. Koiran menetys koskee aina yhtä paljon on rahaa tai ei. Kaikilla ei ole rikkaita sukulaisia tai hyvinpalkattua työpaikkaa tai suuria perintörahoja ja joku saattaa joutua työttömäksi ja rahattomaksikin ihan koska tahansa. Joten suu suppuun vaan joka ikinen siellä jolla ei ole oikeaa sanottavaa ja lohdutuksen sanoja jakaa.

        Itse olin viime marraskuussa lähdössä eläinlääkärille lopettamaan koirani, mutta kuolikin 20 vaille yhdeksän ja aläinlääkäri olisi auennut klo 9:sältä. Säästyi nekin rahat mutta kipeää koirani menetys tekee vieläkin, sama fiilis olisi varmaan ollut maksoin tai ei..... Onneksi kävi näin sillä rahaa minulla ei silloin paljoa tililläni ollut. Maksanut olisin siis viimeisistä rahoistani sen lopetuksen jollei olisi pieni koirani kuollut juuri ennen sitä itsestään.... Tuomitkaa nyt tästäkin sitten te kiven heittäjät, teillähän se suurin tuska kuitenkin aina on kun pitää huolehtia siitä että aiheuttaa joka ikiselle pahaa mieltä jollei muuhun kykene.


    • 20x .308 hammerhead

      jos koiran hankkii pitäisi siitä mielestäni pystyä myös luopumaan...
      itselläni 12 vuotias koira jota rakastan mutta kun koira sairastuu niin voin tarvittaessa itse lopettaa ilman omantunnon tuskia

      • eräs enkeli vaan

        lopettaa oman eläimesi? Aika julmaa jos niin on. Kylmä ja kova ihminen voi itse lopettaa ei kukaan muu. Ja koira jota rakastetaan perheenjäsenenä se ansaitsee arvoisensa lopetuksen, ei mitään julmaa eläirääkkäystä kuten monella tuntuu mielessään olevan.
        Itse en osaa olla julma yhdellekään eläimelle, en edes villieläimelle joten en osaa käsittää millainen ihminen sellainen on joka piittaamatta tekee mitä tekee ja vielä kehuskelee sellaisella asialla.


      • 13+15
        eräs enkeli vaan kirjoitti:

        lopettaa oman eläimesi? Aika julmaa jos niin on. Kylmä ja kova ihminen voi itse lopettaa ei kukaan muu. Ja koira jota rakastetaan perheenjäsenenä se ansaitsee arvoisensa lopetuksen, ei mitään julmaa eläirääkkäystä kuten monella tuntuu mielessään olevan.
        Itse en osaa olla julma yhdellekään eläimelle, en edes villieläimelle joten en osaa käsittää millainen ihminen sellainen on joka piittaamatta tekee mitä tekee ja vielä kehuskelee sellaisella asialla.

        ihan typerää kinastella asioista joista ei tiedä. Koiralle se on ihan sama miten se kuolee, kunhan se ei satu. Ja yleensä jos koira lopetetaan ampumalla, aseena on haulikko, jolla tasan osuu päähän ja ampujana koiralle tuttu, jolloin se ei mitään ehdi tajuta. Eikä siinä ole mitään pahaa jos kykenee lopettamaan oman koiransa ampumalla, ompahan koiralla luotettava saattaja. Eläinlääkärille meno on koiralle monesti hyvin stressaava asia hälinän ja vieraiden hajujen takia ja siihen kun lisätään parkuvat omistajat niin ei ihme jos koira "tuntuu tajuavan".. Kyllä, itse käytän koirani piikillä, olen vienyt jo kaksi. Joka kerta yritän tehdä siitä koiralle helpon, puren hammasta ja pidän itkun poissa kunnes koira ei enää tajua mitään. Mutta siltikään en tuomitse niitä jotka ampuvat. Tuomitsen ne jotka joko pitkittävät koiran kärsimyksiä tai tekevät lopetuksesta koiralle tarpeettoman stressaavaa..


      • lringin
        13+15 kirjoitti:

        ihan typerää kinastella asioista joista ei tiedä. Koiralle se on ihan sama miten se kuolee, kunhan se ei satu. Ja yleensä jos koira lopetetaan ampumalla, aseena on haulikko, jolla tasan osuu päähän ja ampujana koiralle tuttu, jolloin se ei mitään ehdi tajuta. Eikä siinä ole mitään pahaa jos kykenee lopettamaan oman koiransa ampumalla, ompahan koiralla luotettava saattaja. Eläinlääkärille meno on koiralle monesti hyvin stressaava asia hälinän ja vieraiden hajujen takia ja siihen kun lisätään parkuvat omistajat niin ei ihme jos koira "tuntuu tajuavan".. Kyllä, itse käytän koirani piikillä, olen vienyt jo kaksi. Joka kerta yritän tehdä siitä koiralle helpon, puren hammasta ja pidän itkun poissa kunnes koira ei enää tajua mitään. Mutta siltikään en tuomitse niitä jotka ampuvat. Tuomitsen ne jotka joko pitkittävät koiran kärsimyksiä tai tekevät lopetuksesta koiralle tarpeettoman stressaavaa..

        Meillä se on edessä lähiviikkoina/kuukausina. Pyydämme eläinlääkärin kotiin tekemään sen, että koiramme, jonka kanssa olemme saaneet olla yli 13v. Nyt vielä haemme jatkoaikaa antibioottikuureilla ja särkylääkkeillä. Hän tepsuttelee ulkona ihan reippaasti, heiluttaa häntää, eikä ainakaan näytä kipujaan, joita varmaankin on. Koirallamme on ollut diabetes kolme vuotta, samoin melanooma suussa, mutta hyvin on niiden kanssa pärjätty. Nyt lääkäri on vankasti eutanasian kannalla, kun on tullut lisävaivoja. Ajatuskin siitä tekee niin pahaa. Ei osata päättää koska se tehdään, se on vaan niin mahdoton ajatus. Kai sitten kun Hän seuraavan kerran sairastuu. Kotona joka tapauksessa. Rahalla ei ole merkitystä, koska ne ovat viimeiset eurot jotka koiraamme käytämme. Mutta ei vielä. Luopuminen on niin vaikeaa.


      • Anonyymi
        eräs enkeli vaan kirjoitti:

        lopettaa oman eläimesi? Aika julmaa jos niin on. Kylmä ja kova ihminen voi itse lopettaa ei kukaan muu. Ja koira jota rakastetaan perheenjäsenenä se ansaitsee arvoisensa lopetuksen, ei mitään julmaa eläirääkkäystä kuten monella tuntuu mielessään olevan.
        Itse en osaa olla julma yhdellekään eläimelle, en edes villieläimelle joten en osaa käsittää millainen ihminen sellainen on joka piittaamatta tekee mitä tekee ja vielä kehuskelee sellaisella asialla.

        Ihmisen vihaaminen, edes netin somessa, on huomattavasti raskaampi ”rikos” kuin oman lemmikkinsä osaava lopettaminen ajan koittaessa. Joten tunteiden hallinnasta on kysymys ennen kaikkea loogisesta välittämisestä. Olen toisaalta jäävi kun meidän pihakoira kuoli koppiinsa nukahtamalla, niin ajoin perheeni kanssa hautaamaan koiran 400 kilometrin päähän vanhempieni pihalle.


    • Aatu9v

      Se ei tarkoita että on kylmä ja kova ihminen jos itse lopettaa koiran..Koira ampumalla (osaava ampuja) on kivuton ja nopea tapa lähteä. Itse en siihen pysty. Mutta eläintä pitää myös rakastaa niin paljon että pystyy siitä myös luopumaan. Itselläni on 9vuotias dobermanni uros ja onneksi vielä hyvässä kunnossa ja leikkisä. Mutta en nyt pitäisi sitä niin kylmänä ja julmana tapana...kautta aikojen on itse koirat ja muut kotieläimet itse lopetettu. miksi se nyt niin julmaa olisi? Itse en ajattele kyllä rahaa siinä tilanteessa kun se eteen tulee, se maksaa mitä maksaa kunhan koiralla on hyvä olla.

    • koiravanhuss

      Minulla on edessä elämäni vaikein päätös päästää rakas koirani ikiuneen. Koiralla leikattiin syöpä joka on nyt uusinut ja hiljalleen koiran kunto on huonontunut. Vielä jaksaa kyllä syödä ja innostua mutta se ei ole enään sama koira kuin terveenä. Suru on suuri ja tuska sydämessä armoton. Mistä tiedän että on oikea hetki, vai olisiko koira elänyt vielä jokusen viikon? On tämä kamalaa. Hintaa en mieti pätkääkään, makso mitä makso, koirani nukutetaan eläinlääkärin avustuksella ikiuneen.

    • pävö

      Se vähän riippuu kuinka koiran lopettaakin esim.Itse vein 2 koiraa eläinlääkääriin molemmat punnittiin lopetus piikin jälkeen ja nostettiin pakaste arkkuun odottamaan kuljetusta poltettavaksi.Vaikka en ottanut uurnia silti ne tulivat maksamaan muutamia satasia per koira siis markoissa kuljetus maksaa. Poltto hautaus on isommille koirille kalliimpi kuin pienille sen takia koirani punnittiin kun ne olivat eri kokoisia.Olin itse koko ajan mukana myös nostamassa sinne pakkaseen kun eläinlääkäri ei olisi yksin jaksanut sitä toista koiraa sinne nostaa ja eipä jää arvailujen varaan mitään että ne lähettettäis esim.johonkin eläin kokeisiin. raskastahan se luopuminen on mutta koiraa ottaessa sekin pitää miettiä.Niin aijon tehdä myös tälle kolmannellekkin koiralleni.

    • koiravanhuss

      Tänään se sitten tapahtui, elämäni vaikein ja raskain päivä tähän asti. Oli aika päästää koirani pois. Olo on aivan hirveä, vieläkö täältä noustaan? Miten te ihmiset olette selvinneet rakkaan koiranne poismenosta? Niin paljon yhteistä elämää takana ja muistoja moninkertaisesti enenmmän. Ihan tuntuu kun joku repisi mun sydämen irti rinnasta, koko ajan on puristava tunne ja oksettaa. Itkua ei enään tule kun on itketty 3 päivää. Ell tuli kotia ja hoiti homman erittäin huomaavaisesti ja lähtö oli kaunis.

      • Sekalinjainen

        Itselläni on ensi viikolla edessä rakkaan yli 13 vuotiaan koiravanhuksen lopettaminen. En ole edes kyennyt vielä sopimaan ajankohtaa eläinlääkäriaseman kanssa. Olen myös kysellyt ja etsinyt sellaista eläinlääkäriasemaa, jossa toimenpide voidaan hoitaa kaikkein rauhallisimmin ja arvokkaimmin.

        En voi käsittää että joku haluaa nykyaikana ampua tai ammuttaa koiransa! Tunnen useita kokeneita metsästäjiä, jotka eivät suurin surminkaan voisi ampua omaa metsästyskoiraansa vaan vievät ne itku silmässä eläinlääkäriin eutanasiaa varten.

        Nuo ampumista kannattavat ovat varmasti jotenkin äärettömän kylmiä ihmisiä, sääliksi käy heitä! Ja jos koiran hankkii, niin pitää olla myös valmis maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset kuten kunnollinen ruokinta ja terveyden/sairauden hoito. Rahaa ja kustannuksia ajattelevat eivät todellakaan ansaitse ihmisen parasta ystävää!


      • Anonyymi
        Sekalinjainen kirjoitti:

        Itselläni on ensi viikolla edessä rakkaan yli 13 vuotiaan koiravanhuksen lopettaminen. En ole edes kyennyt vielä sopimaan ajankohtaa eläinlääkäriaseman kanssa. Olen myös kysellyt ja etsinyt sellaista eläinlääkäriasemaa, jossa toimenpide voidaan hoitaa kaikkein rauhallisimmin ja arvokkaimmin.

        En voi käsittää että joku haluaa nykyaikana ampua tai ammuttaa koiransa! Tunnen useita kokeneita metsästäjiä, jotka eivät suurin surminkaan voisi ampua omaa metsästyskoiraansa vaan vievät ne itku silmässä eläinlääkäriin eutanasiaa varten.

        Nuo ampumista kannattavat ovat varmasti jotenkin äärettömän kylmiä ihmisiä, sääliksi käy heitä! Ja jos koiran hankkii, niin pitää olla myös valmis maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset kuten kunnollinen ruokinta ja terveyden/sairauden hoito. Rahaa ja kustannuksia ajattelevat eivät todellakaan ansaitse ihmisen parasta ystävää!

        Minua säälittää tuollainen tuomitseva tunnesuossa rämpivä ihminen enemmän kuin mikään eläimen luonnollinen eutanasia. Suurinta typeryyttä on tunnetusti tuomita sellaista mitä ei tunne, eli koiran ampuminen lähietäisyydeltä aivoihin kestää liipaisimen puristamisesta aivokuolemaan vähemmän aikaa kuin laukauksen äänen kuulemiseen. Itkevät ”metsästäjät” kuljettaessaan kärsiviä elukoita lopetettavaksi piikille desinfiointiaineiden yms hajuihin automatkoineen on suorastaan eläinrääkkäystä pariin luotiin verrattuna kotipihalla, saati tutulla metsälenkillä?


    • kallonkutistajaeukko

      Eilen veljeni koiravanhus käytettiin eläinlääkärillä. Rauhallisesti ja pian nukahti. Tuhkaus uurnineen maksaa reilut 200 e, ei lopettaminen sellaisia summia maksa.

    • MarkoTee

      Tänään 17 vuotias Iranninsetteri pääsi koirien taivaaseen. Oli mennyt viimepäivinä jo huonoon kuntoon. Kangasalalle vietiin eläinlääkärille. Koiravanhus nukkui rauhallisesti uneen. Koko toimitus tuhkauksineen 212 euroa.

    • ???

      En ehkä pystyisi olemaan itse paikalla jos koirani ammuttaisiin, ja sitten joskus tulen piikille sen viemään, kun aika tulee (toivottavasti ei vielä vuosiin). Mutta ampumisessa on se puoli, että koira saa viimeiset hetkensä tehdä jotain mistä se tykkää; olla ulkona, juosta pellolla (jos voimia on) josta sitten kesken leikin vain lähtee. En ainakaan ampumista ajattele niin että koira on lyhyessä narussa navetan nurkalla, vaan nimenomaan niin että kesken leikin ammutaan. Kauhealtahan se kuulostaa, mutta on siinä se pointti että se viimeinen matka ellasemalle on lisästressi, itkevät oudosti käyttäytyvät omistajat pahentamassa tilannetta jne.
      Jos voisi valita tuleeko ell kotiin lopettamaan koiran tuttuun ympäristöön, vie itse asemalle lopetettavaksi vai ammutaanko kesken leikin, niin viimeisenä noista valitsisin sen ell viennin. Tosin tuota valintaa ei varmaan voi tehdä kun aika tulee, ja tuohon ell vientiin on varmaan silloin pakko taipua, koska en tiedä tekeekö ell yleensä kuinka kotikäyntejä.

      • Anonyymi

        Tämän kanssa olen hyvin samoilla linjoilla, eli kuoleman luonnollisuus eläimelle mahdollisimman tutussa ja ”normaalissa” ympäristössä on varmasti eläimelle etu. Jos lopettamiseen piikillä kotipihalla päädytään ampumisen sijaan, niin toimenpiteen kesto ei ole kuitenkaan tarpeettoman pitkä niinkään suoritettuna. Huomioksi on tuliaseiden turvallinen ja laillinen käyttö, sekä esimerkiksi äänenvaimentimen käyttö lopetuspistoolissa.

        Asian tultua ajankohtaiseksi sukulaisen eläimen osalta kirjoittelin kokemuksiani asiasta toivon mukaan rakennukseksi, en hajoitukseksi. Tänä vuonna Venäjä on käynyt hyökkäyssotaa Ukrainaan jo yli puoli vuotta ja ko eläinten kärsimysten lisäksi ihmiset kärsivät ja kuolevat molemmin puolin rinmalinjaa ja siihen siviilien pommittaminen ja kiduttaminen lisäksi muiden sotarikosten ohessa.

        Elämä on - matka ikuiseen elämään.


    • hjälppe mej

      Tilanteeni on hyvin ristiriitainen.

      Minulla on kääpiövillakoiranarttu, täytti viimekuussa kaksi.
      Koiralla on todennäköisesti päässä vikaa, koska aina kun en ole kotona (olen siis 15-vuotias), koira tekee tarpeitaan matoille pitkin asuntoa.
      Äitini vihaa koiraa yli kaiken, koska tämä tosiaan tekee tarpeitaan ja pilaa matot. Eläinlääkärin mukaan koiran elimistössä ei ole mitään vikaa, vika on todennäköisesti päässä.

      Tässä on siis ristiriita: koira on nuori ja elämänsä kunnossa, joskin en tiedä että mitä vikoja vanhemmiten ilmenee kun pentutehtailijalta pikkuisen pelastimme.

      Mutta olen alkanut miettimään äitini uhkailtua lopetuspiikillä miljoona kertaa, että olisiko koiralle itselleen parasta päästä pois? Kukaan muu tässä viisihenkisessä perheessä ei pikkuista rakasta, paitsi minä. Äitini riepoo koiraa ja huutaa sille. Enkä voi sitä poiskaan antaa, kärsii niin pahaa eroahdistusta ettei välttämättä koskaan sopeutuisi uuteen perheeseen.
      Puhumattakaan siitä, kuka haluaa ei-sisäsiistin koiran hoiviinsa?

      Sitäpaitsi muutan syksyllä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan viikoiksi. Koirahan sekoaa totaalisesti eikä äitini jaksa katsella sitä ensimmäistäkään viikkoa. Tällähetkellä minulla olisi juuri sopivasti rahaa lopetuspiikkiin.

      Mitä tälläisessä tilanteessa pitäisi tehdä?

      • stirro

        Kyllä koira uuteen perheeseen sopeutuu. Ei sen ole teillä hyvä asua, jos sitä vihataan, eikä osata kouluttaa. Yritä ensin hankkia sille uusi koti. Älä salaa ongelmia kiinnostuneilta. Kokemattoman ei pidä ottaa ongelmakoiraa, ei ne pelkällä hellyydellä parane. Vasta sitten, jos ei kotia löydy, lopetat. Koiran vika on ihmisen aiheuttama käytöshäiriö, itse se siihen syytön on.


    • Ei niin kaunista

      Oman koirani lopetus ei ollut mikään kaunis. Koirani lopetettiin agressiivisen käytöksen vuoksi, epäiltiin aivokasvainta. Kävi kolmen ihmiseen kiinni yhden päivän aikana, mukaan lukien itseni. Tässä kohtaa oli selvä että koira kärsii. Eläinlääkäri tuli koiran kotiin lopettamaan. Koira oli kuitenkin niin agressiivisessa tilassa ettei päästään ketään lähelleen, ei edes omistajia. Piikillä lopetus ei tullut kyseeseen. Yritettiin syöttää koiralle ruuan mukana rauhoittava. Ei auttanut, koira meni kyllä tokkuraan mutta ei päästänyt vieläkään lähelle. Koiralle annettiin myös hevosille tarkoitettua rauhoittavaa, mutta ei vaikutusta. Ja kyseessä iso sakemmani uros, joten lähelle ei todellakaan ollut asiaa. Eläinlääkäri totesi että ei pysty lopettamaan koiraa. Täytyy kutsua metsästäjä ampumaan. Samalla paikkakunnalla asuva metsästäjä oli paikalla viidessä minuutissa ja koiran tuskat oli ohi hetkessä.

      Tästä on kulunut nyt kuusi vuotta aikaa. Silti edelleen tuottaa suurta tuskaa ajatella noita hetkiä ja rakkaan koiran kärsimystä, itken edelleen. Todellakin jossain tapauksissa koiran ampuminen heti on armeliaampaa. Koirani kärsi turhaan ylimääräistä sillä että yritettiin rauhoittaa. Itse en kyseistä ampumista pystynyt katsomaan, mutta se oli tässä kohtaa ainoa ja paras vaihtoehto.

    • 34y

      Itse jouduin oman koirani lopettamaan n.vuosi sitten :`( monien satojen eurojen hoitojen jälkeen todettiin kasvattajan ja usean el.kanssa ettei enää kannata jatkaa..
      Lopetus maksoi muistaakseni n.60e ja tuhkaus,puisen uurnan kanssa yhteensä 170e (tuhkaus ja lopetus koiran painon mukaan.Koira painoi n.36kg),eli yht.n.230e.

    • rianma1

      Meille tuli (otimme) kaksi vuotta sitten vanhuuden hoitoon jo silloin 15 vuotiaan pienen koira vanhuksen. Koira oli vanhan oloinen ja valmistauduimme siihen, että puolesta vuodesta vuoteen on vanhus meillä. Sen oli jo yksi ihminen, koulutukseltaan elänlääkäri, ottanut vanhuuden hoitoon oman laumansa jatkeeksi. Kuinka ollakkaan jo reilun puolen vuoden kuluttua hän huomasi, ettei pidäkkään pienistä koirista. Pikku otus tuli meille huhtikuun alussa ja kesällä sitä ei enää olisi uskonut samaksi koiraksi, se nuortui. Kyllä se koulutti meitä sinnikkyydellään ja iloisuudellaan. Meillä on toinenkin koira, noutaja. Ulkona pihalla ne meni perävilkkaa toinen kiiruhti pikku jaloillaan juosten isomman perässä, ne viihtyivät keskenään.

      Tuli juhannus 2011 ja vanhuksen vointi heikkeni, yhtä äkkiä alkoi oksentelu ja ruokahaluttomuus. Istuimme mieheni kanssa kaverin vieressä yön ja olimme varmoja että se on loppu tänä yönä. Labrakokeissa oli huikeat maksa-arvot 1500 ja 3000. Kaveri olisi täyttänyt nyt heinäkuussa 18 vuotta. Ruokavaliosta huolimatta voimat väheni hiipumalla. Raskas päätös oli päästää se pois tuskattomasti.

      Eläinlääkäri asemalla ei mennyt aivan toivomallani tavalla. Koiran papereista näki, että se on tuotu Espanjasta, emme olleet olleet aikaisemmin asemalla asiakkaina vai onko käytäntö aina tällainen. Hoitaja otti ja nosti koiran tutk.pöydälle tarttui otteella koiraan niskasta ja lonkista kiinni. Lääkäri tuli paikalle ja sanoi:" No aloitetaan" ja tarttui hännästä ja tuikkasi takapäähän piikin josta koira päästi pitkä kipeän ulinan. Sitten hoitaja vain piti ja piti koiraa pystyssä. Yritin siinä sitä silitelllä ja puhua rauhallisesti, itkun tuhraukseni loppui - olin järkyttynyt. Koirani nukahti ja laskettiin makaamaan. Sitten koiran tassusta haettiin suoni ja alkoi vauhdilla ja paineella ruisku toisensa jälkeen aineen painaminen suoneen. Pienet suonet varmasti halkesivat moisesta vauhdista. Siinä vaiheessa hoitaja oli toisessa huoneessa ja huuteli kahteen kertaan minkä uuranan valitset.Lääkäri kuunteli stetoskoopilla. Lääkärin toiset sanat minulle olivat: "Nyt se on" Kumpikaan meistä ei koira eikä järkyttynyt emäntä saanut myötätuntoa kummaltakaan ei lääkäriltä eikä hoitajalta.

      Tämä oli kokemus, joka ei vastaa alkuunkaan kivuttoman ja helpon kuoleman kertomuksia. Asumme alueella, jossa ei ole muilla elänlääkäriasemilla tuhkaussopimusta. Jos joudumme toisen koiramme kohdalla tekemään samoja valintoja niin viemme itse kaverimme tuhkaamoon vaikka kauaskin.

      Tokihan muistan koko ajan, että kysymys on koirasta. Mutta koira otetaan kaveriksi ja sen kanssa eletään - nauretaan ja tuohdutaankin, mutta aina se on iloinen kun saa kotiin omat ihmisensä.

      Minkälaisia ovat muiden kokemukset vastaavista asioista? Reagoinko yli?

      • Eläinkouluttaja C.

        Pahoittelen kovasti saamaasi kohtelua. Minä ainakin tekisin valituksen tällaisesta kohtelusta. Sekä eläinlääkärit että hoitajat saavat koulutusta johon kuuluu, ainakin nykypäivänä, miten toimia lopetustilanteessa.

        Itse olen pieneläinhoitajan koulutuksen käynyt ja olen ollut mukana monessa lopetustilanteessa. Tämä on aina vaikea tilanne ja eläinlääkärin ja hoitajan työ ei ole vain eläimen lopettaminen, vaan myös omistajan tukeminen ja se että varmistetaan lemmikin eutanasia sujuu arvonsa mukaisesti.

        Yhdessä tapauksessa koira oli niin kuivunut ettei suonta löytynyt etutassusta, joten pyysimme omistajaa menemään hetkeksi odotushuoneeseen jotta saimme käyttää kielivaltimoa ilman että omistaja joutuu tätä katsomaan. Sitten sai omistaja tulla takaisin huoneeseen kun koiran turpa oli pyyhitty ja koira näytti levolliselta.


      • rianma1
        Eläinkouluttaja C. kirjoitti:

        Pahoittelen kovasti saamaasi kohtelua. Minä ainakin tekisin valituksen tällaisesta kohtelusta. Sekä eläinlääkärit että hoitajat saavat koulutusta johon kuuluu, ainakin nykypäivänä, miten toimia lopetustilanteessa.

        Itse olen pieneläinhoitajan koulutuksen käynyt ja olen ollut mukana monessa lopetustilanteessa. Tämä on aina vaikea tilanne ja eläinlääkärin ja hoitajan työ ei ole vain eläimen lopettaminen, vaan myös omistajan tukeminen ja se että varmistetaan lemmikin eutanasia sujuu arvonsa mukaisesti.

        Yhdessä tapauksessa koira oli niin kuivunut ettei suonta löytynyt etutassusta, joten pyysimme omistajaa menemään hetkeksi odotushuoneeseen jotta saimme käyttää kielivaltimoa ilman että omistaja joutuu tätä katsomaan. Sitten sai omistaja tulla takaisin huoneeseen kun koiran turpa oli pyyhitty ja koira näytti levolliselta.

        Kiitos vastauksestasi. Tämä varmistaa keskustelua elänlääkäriasemalla, kun haen tuhkauuran.


      • Joziela

        Siis törkeää käytöstä!
        Entisenä pieneläinhoitajana ymmärrän kyllä että eläinten lopettamiseen leipääntyy, se tuli huomattua itsekin mutta tuo on kyllä jo rikollista. Jollei ell tajua miten rankka pala lopetus on omistajalle ja miten hienovaraisesti se tulee hoitaa, on aivan väärällä alalla :(
        Oma 8-vuotias koirani lopetettiin kolmisen viikkoa sitten ja tilanne oli aivan erilainen. Asemalla oli oma huone lopetukselle jossa oli sohva ja pehmeä karvamatto koiralle. Ell oli hyvin asiallinen ja rauhallinen ja antoi minun olla koirani kanssa suurimmaksi osaksi kaksin käyden vaan laittamassa esilääkityksen, anestesian ja sitten sen viimeisen piikin. Hoitaja tuli jopa huoneeseen ottamaan maksun ettei minun tarvinut mennä kassalle.
        Hinta oli huimat yli 180e joukkotuhkauksessa mutta jokaisen pennin arvoiten tilanteeseen nähden. Se on niin kamala tilanne että mielummin maksaa ekstraa laadusta kuin menee halvemman ja huonomman kautta. Tosin täällä meillä päin on onneksi useampi asema mistä valita.

        Todella ikävään tilanteeseen jouduitte ja saatte suuret sympatiat ja voimahalit minulta surussanne. Tuollaista ei pitäisi kenenkään joutua kokemaan.


    • 34y

      Aika hurjan kuuloista :`(
      meille ainakin järjestettiin oma huone (ajankin hoitivat niin ettei ihan samoihin aikoihin ollut muita asiakkaita tulossa) ja saatiin koko ajan olla rakkaan koiramme vieressä.Eläinlääkäri selitti koko ajan mitä tekee seuraavaksi,jutteli meille ja koiralle ja istui kanssamme lattialla.Koirani nukkui ikiuneen sylissäni maaten ja sain kaikessa rauhassa hänet hyvästellä.. tuhkaus aika meidän piti varata erikseen,koska ei kuulunut kys.el.palveluihin.Sielläkin olivat kilttejä.. sanoivat etteivät vk:n loppuna tuhkauksia tee,mutta kuitenkin sain rakkaani kotiin jo maanantai päivänä.

      • rianma1

        Kiitos vastauksestasi. Teidän kohtelunne on ollut sitä mitä myös minä olisin halunnut. Myös tyttäreni kokemus vastaavassa tilanteessa on ollut kertomuksesi mukaista. Siis tuollainen sen tilanteen parhaimmillaan tulisi ollakin. Otan asian puheeksi kun noudan tuhkauurnan.


    • rakas ystävä

      eilen sain kuulla että rakas perheen jäsen on nukkunut pois niin ihana täydellinen koira koville ottaa kun en nähdä sitä saa kun taivaassa kun se aika koittaa sit tehdään taas kaikkea yhdessä ikuisesti kaipuu on rajaton kestä misiä kaikille jotka on joutuneet k.,okemaan saman tuntuu että tää kaikki on niin väärin ja tätä ei voi usko todeksi kun kaikki tulee niin varoittamatta toista samallaista kaveria ei tule enään mulle suuri suru perheelle mutta viimeistä päivää ei tiedä kukaan ja muistakaa pitää tosi hyvää huolta niistä jotka ovat vielä elossa ja antaakaa niille rakkautta ja huolen pitoa eli tosi hyvä elämä anteeksi että puren täällä tunteitani ps. en jaksa laittaa pisteitä ja pilkkuja kohilleen oon niin väsynyt ja rikki no elämä jatkuu kaipuun jäädessä ihmiselle.

    • 39

      Minun koirani jouduttiin lopettamaan vuosi sitten. Sillä oli syöpä ja ikää 11v. Minulla ei ole omaa maata haudata koiraa, joten valitsin tuhkauksen ja tuhkan laiton lemmikkieläinten hautuumaalle jossain kaukana. Minua lohduttaa ajatus lemmikkien hautausmaasta. Se ei tunnu niin yksinäiseltä paikalta kuin hauta jonkun sukulaisen metsässä olisi ollut.

    • ikävä_____

      Mun rakas koirani lopetettiin eläinlääkärillä perjantaina. Se maksoi 80e. Koira oli keskikokoine ja lopetus tapahtui lapissa.

    • Suomi-rodun edustaja

      Eipä tullut laskettua, että paljonko koiramme lopetus maksoi loppujen lopuksi. Vietiin lääkäriin, lopetettiin piikillä, maalliset jäännökset jäivät lääkäriin säilöön tuhkausta varten (koirahan itse jo siihen aikaan juoksenteli taivaallisilla metsästysmailla). Otettiin krematorion kallein uurna, meidän murreille vain parasta. Siellä on tessu meidän makkarissa kunniapaikalla. Vieläkään en ole laskenut, että paljonko maksoi.

      En sano, että kaikkien on vain otettava kalleinta jne., mutta koiran ampumiseen en oikein lähtisi (paitsi äärimmäisen pakon sanelemana esim. metsässä suden raateleman koiran lopettamiseksi). Itselläkin aseita ja sihti kohdillaan, mutta kyllä on siinä riskit kovat, että pieleen menee. Mitäs jos koira liikahtaa tms.? Tokihan pistoolin/kiväärin uusintalaukaus tullee nopeasti ja haulikollakin lähietäisyydeltä kuolema lienee aikas varma, mutta silti... kun koiran ottaa, niin kyllä pitäisi rahaa löytyä sen asianmukaiseen lopettamiseenkin. Varsinkin kun nykypäivänä se näin fiksusti myös onnistuu eläinlääkärillä.

      Meillä ainakin tessun kuolema oli hyvä ja rauhallinen. Ensin annettiin rauhottavaa ja tessun naamalle tuli onnellinen ilme, kivut helpottivat. Siinä nukkuessa oli hyvä kuolla.

    • aivan sama

      Mulle on aivan sama mitä maksaa kunhan tämä molempien kärsimys loppuu..
      Koira on fyysesti hyvässä kunnossa.. Synnynnäistä vammaa kuitenkin löytynyt usean lääkärillä käynnin tuloksena. Kaikkialla missä koira asuu vaatii siivousta, oikea kotisika. Ei se tahallaan sotke elinympäristöään, koirahan tahtoisi olla sisäsiisti.. Mutta kaiken sen vaivan ja siivousksen ja rahan menon tahtoisin nyt lopettaa... Olen väsynyt, en nauti lemmikistäni ja kun sain tietää ettei sitä voide hmmm "korjata" tuli vastaan uupumus. Koira ei myöskään ilmennä onko sillä kipuja, mutta näin sen kanssa eläneenä olen varma että jotain kipua on varmalla. 200-400 on pieni hinta siihen että tämä muunlainen kulutus loppuisi.

    • minä8477777

      Meillä jouduttiin lopettamaan koira syyskuussa, 260e, oli siinä myös kipulääkkeet ja nesteytys. Mutta silti...

    • Asqa

      Menetin pari vuotta perheemme rakkaan toverin. Koira toimi satunnaisesti metsästyskoirana ja raksti metsässä olemista.
      Mutta valitettavasti vanhuus ja sairaus iski koiraan. Mietimme kauan miten koira lopetettaisiin. Lopulta päädyimme siihen tulokseen että se ammuttaisiin.
      Sinä aamuna jolloin lopetus piti tehdä, niin heräsimme kaikki melko aikasin ja ruokimme Pikin (Koiran nimi) Jokainen siliteli sitä ja höpisi niitä näitä. Olimme melko apeita, kun huomasimme tuttavan metsästäjän saapuvan sisälle. Joimme kahvit, jotta piki tottuisi mieheen. Sen jälkeen metsästäjä ja isäni lähtivät, molemilla pyssyt selässä. Esitettiin että lähdettäisiin metsälle ja piki innostui täysin. Vaikka se olikin kipeä, niin jaksoi haukkua ja hyppiä innoissaan kun tajusi pääsevänsä metsälle. Metsälle päästyään annettiin koiran juosta niin kauan kuin vain jaksoi. Sen jälkeen metsästäjä ampui koiran.
      Koira sai kuolla metsässä, jossa oloa rakasti.

    • persauki koirantakii

      Koira on kuitenkin vaan koira.
      Ihan kivoja mut kuitenkin pelkkiä koiria.
      Meillä Tanskandoggi 2,5v jolta leikattu silmät 2 kertaa (vilkkuluomet) meni rahaa melkein tonni! Sit ekan vuoden ostin sille kallista koiran ruokaa 50e säkki ja riitti kahdeksi viikoksi. Milloin mitäki vaivaa hiivaa tassuissa ja korvissa ja silmätulehduksia ja niihin sit lääkkeet ja rahaa meni taas sit jalka murtu mettälenkillä taas meni melkein 500e.
      Ohhoh.
      Nyt epäilen että on entropion molemmissa silmissä ja leikkaus maksaa n800e.
      Joo nyt riiti.
      Kysyin lääkäriltä paljon maksaa lopetus, ja vastaus 240e Ennemmin maksan koiran lopettamisen.
      ENKÄ ENÄÄ IKINÄ OTA MITÄÄN ELÄINTÄ!
      Mulla on rahalle parempaa käyttöä, tulipahan huomattua etten todellakaan oo mikään koiraihminen!
      Ennemmin annan rahat punaselle ristille joka auttaa IHMISTÄ.
      Mulla on tullu viha koirahulluja ihmisiä vastaan!
      SIIS koira on VAIN koira hei haloo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Ei persaukinen

        No siis sinähän olet ollut jo persaukinen ennen koiraa, kun noin elämä meni raiteiltaan...


      • persauki koirantakii
        Ei persaukinen kirjoitti:

        No siis sinähän olet ollut jo persaukinen ennen koiraa, kun noin elämä meni raiteiltaan...

        En edes jaksa vastata tähän sun viestiin kun olet niin idiootti ;D


      • Woman 81

        Mee muualle kitisemään täältä!!! Mistä tuollaisia itsekkäitä kusipäitä sikiää!?!? Ja sä olet VAIN sä..


    • Aduki Alheim

      Tämä viestiketju oli todella hyvä ja sopisi jokaisen lukea. Mutta miten ihmeessä tollasista häröilijöistä pääsisi eroon, jotka ei osaa keskustella ja lukea asioita.
      Onko väärin jos joku haluaa kuulla hinnoista ja kokemuksista pohdintoja? Minusta keskustelu on avartavaa. TE MOUKKAMAISET AGGRESSIIVISET KÄYTÖSTAPOJA TUNTEMATTOVAT VOITTE POISTUA SINNE ALIMPAAN ... Kiitos kaikille ja tsemppiä suruunne. Tiedämme kaikki, että kivuton ja tuskaton kuolema on parasta. Kumpa sen saisimme itse kukin.

    • 20sesse04

      Minä olen tämän vaikean kysymyksen edessä, lopetanko koiran vai en. Koiralla on kulumia selässä ja lonkissa alkava nivelrikko. Sen on vaikea mennä portaita sekä makuullemeno tekee kipeää. Alkanut olla vihainen toisille koirille ja epäileväinen ihmisille, myös hyökänny parin koiran päälle ilman mitään ennakkovaroitusta. Tällä sessellä on ikää 8 vuotta. Olisiko armeliainta laskea sesse autuaimmille metsästysmaille?

      • new life..

        kipulääkkeitäkin olis mahdollista käyttää.se antaa vuosia lisää. joskus montakin kivutonta vuotta. kaverini saku aikanaan sai piikin ja on kun uus koira.


      • Vaikeapäätös

        Mulla melko samanlainen tilanne. Koirani on 7 v, mutta selkärangan luupiikki on vaivannut jo toista vuotta. Koirasta on tullut ärtyisä. Lääkityksestä ei suurta apua ole ollut. Minua kohtaan on ok, mutta tutulle ärähtänyt ja kahdelle muulle koiralleni ajoittain ärtyisä. Entinen elämänilo on kadonnut. Silti liikkuu lenkillä, mutta kotona lähinnä vain makoilee ja hakee hellyyttä. Täytyisi tehdä ratkaisu pian, ennenkuin sattuu jotain vakavaa koirien välillä. Itseäni jos koirani puree, sitä en ota vakavasti. Monesti olen jo päättänyt, että nyt on aika, mutta aina siirrän sitä.
        Kahden edellisen koirani poismenot olivat kauniita. Olin kummankin luona loppuun asti. Toinen oli 15 v ja vanhuuden uuvuttama. Toinen vasta 8 v, mutta halvaantui. Nyt tämän koirani elämä on käsissäni, ja päätös on niin vaikea. Kipuja on, sen näkee selvästi, mutta koirani on ns. kovanaama ja uskon ettei näytä todellista tilaansa. En tiedä mitä teen..?!?


    • sairasta!!!!!!!!!!!!

      V*ittu mitä k..usipää ihmisiä täällä voikaan olla!!!!!!!!!!! Ompa se raha teille niin tärkeää ettei edes viihtitä koiraa lopettaa asianmukaisesti vaan mietitään vain kuinka kalliiksi tulee, voi j..umalauta !!!! Ei sellasten kannata edes koiraa ikinä hankkiakaan !!!!!!

      Teille rahanahneiden ihmisten pitäs kokee sama kohtalo minkä minä koin että oma koira jäi auton alle ja kuoli siihen ja itse näin koko tilanteen !!!! SIINÄ TEILLÄ LOPETTAMISET EIPÄHÄN MAKSANU MITÄÄN !!!!

      Miten voikaan ihminen olla noin JULMA, TUNTEETON PASKA joka miettii joka helevetin tilanteessa vaan rahaa !!!!!!

    • Jadelaide

      Ihmiset, ei se eläimen lopettaminen maksa mitään, ainakaan meillä täälläpäin! Meidän perheellä oli viimevuonna sellainen koira nimeltä Jade, ja sitten Jade piti lopettaa koska sen takajalka oli menossa kuolioon.

    • Juu ei se ihan noin paljoa kuitenkaan maksa. Vaikea päätös on aina viedä eläin lopetettavaksi, mutta aina pitää ajatella eläimen parasta =) Mutta mielummin maksaa kun ampuu. Ampumisen ehtii tuntea mutta piikkillä käyminen on täysin kivutonta koska ensin nukutetaan ja sitten annetaan viimeinen piikki ja eläin ei tunne mitään.

    • Neyyy

      Eiköhän se ole jokaisen eläimen omistajan oma asia miten se rakas eläin lopetetaan kun on sen aika? Miksi tänne tullaan rääkymään jostain hinnoista ja siitä että miten julmaa on lopettaa koira ampumalla?

      Minulla on sama kysymys edessä, tai jo päätettynä. Päiväkin on tiedossa, rankkaa on luopua rakkaasta koirasta jonka kanssa on elänyt koko koiran eliniän ajan. Koiralapseni täyttää kohta 6, mutta hän siirtyy koiraenkelten taivaaseen vkl. :-(

    • itkusta ei loppua

      Meidän saku lähtee tällä viikolla, keuhkot tulehtuneet, tiivistymä keuhkoissa, raju nielutulehdus. N.1v syönyt jatkuvasti lääkkeitä, leikelty ja nyt ollaan tässä, nuori koira eikä jaksa leikkiä juurikaan. Kurjaa ja karmeeta ajatuskin, mutta eipä tässä muuta enää ole tehtävissä. Kun nyt vaan saisi aikaiseksi varattua lääkäri ajan, ei tätä millään meinaa uskoa vaikka näkee että koira ei voi hyvin. Itkettää ajatuskin

    • itkusta ei loppua

      Sakumme on nyt ikiunessa ja tuska on karmea, iloinen ja mahtavaluonteinen koira ja näin kävi, kiltti kun mikä.
      Maksoi lopetuksineen, kuljetus mäntsälään, pahviuurna jne 274€

    • Piikille vai ei?

      Terve,

      Vaikea edes lähteä kirjoittamaan tällaisesta asiasta. Vuosi sitten annoimme kodin isokokoiselle uroskoiralle. Aluksi kaikki meni hienosti, mutta sitten alkoi ongelmat. Koira on todella arvaamaton, se on purrut tuttuja ja tuntemattomia 4 kertaa vuoden sisällä. Yksi kerta oli kyllä ihmisen vika, mutta muihin emme ole syytä keksinyt, soitettu on kennelin omistajille, koirankouluttajaan on myös turvauduttu. Koira on kastroitu joka kyllä rauhoitti koiraa hiukan, mutta tuntuu että saa elää jatkuvassa pelossa, että koska sattuu jotain vakavaa eikä koiraan voi luottaa....

      Viimeviikonloppuna viimeksi koira puri isovanhempaani, eikä mikään pieni näykkäisy vaan raatelumeiningillä... Onneksi selvittiin lääkärikäynnillä. Tuntuu vastuuttomalta antaa koiraa jälleen eteenpäin. Joten tuo piikille vieminen on nyt päällimmäisenä mielessä. Koira vaan on niin tärkeäksi tullut että pahaa tekee ajatella asiaa... Johonkin se raja tulee vetää ja tuntuu että se on nyt tässä... Koira on muuten erittäin tottelevainen, kultainen... Mutta joskus tuntuu että sen päässä vaan naksahtaa ja seuraukset voivat olla vakavat.

      Asialliset kommentit asiaan liittyen auttaisi kovasti.

      • apu voi löytyä

        Hei,

        Voisiko olla mahdollista että koirasi on kipeä jostain.
        Itse ihmettelin kun sakemannini alkoi rähjätä ja hyökkäili jopa ihmisiä kohti, vein e.lääkäriin ja löytyi kummastakin korvasta sisäkorvantulehdus (ei näkynyt ulospäin) sekä nielutulehdus, koira rauhoiteltiin ja lääkäri pääsi kunnolla tutkimaan asiaa.
        Vie ihmeessä lääkäriin ja pyydä kunnon tutkimus, koiran käytöksen takana kun voi olla kipu. Meilläkin kävi kouluttaja, mutta vika löytyikin ihan muualta kun hihnan päästä :)

        Tsemppiä!


    • Raijon

      Itse jouduin viimeksi edellisen edesmenneen koirani lopetuksesta maksamaan 90 euroa,mutta siitä on kulunut jo yli nelisen vuotta ,joten en tiedä onko se hinta siitä nyt sitten noussut sen jälkeen..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe