Om du har en finskspråkig partner och tänker skaffa barn,tala nu för sjutton svenska med barnet också.Det är nog vi svenskspråkiga som själv måste se till att svenska språket överlever.Det är jobbigt att vara svenskspråkig,man blir kanske mobbad,därför behövs mycket stöd hemifrån.Ändå finns det så mycket positivt i att kunna svenska också.
Babyfeber
5
94
Vastaukset
- tänker jag
Man skall nog vara väldigt stark för att orka kämpa för svenskan i dagens samhälle.Attityden mot svenska språket har blivit så skrämmande negativ.Man vill kanske inte utsätta sitt barn för mobbning på grund av språket.
- soft.values
Kanske inte sämre än tidigare, men internet har nog med sina diskussionsforum gjort det mer öppet.
Mobbning undviks bäst med att hemma lära barnet att språket inte är en orsak att bli mobbad för. Då reaktionen saknas finns det ingen glädje i att fortsätta att reta.
Misshandel är sedan en helt annan sak, och bör anmälas till myndigheterna.- inte lätt
Inte är det roligt för en unga att bli kallad pikkuhurri eller få höra att din morsa är svekkoh.....Det värsta är ju att det ofta är vuxna människor som gör sig skyldiga till de här verbala övergreppen.
- soft.values
inte lätt kirjoitti:
Inte är det roligt för en unga att bli kallad pikkuhurri eller få höra att din morsa är svekkoh.....Det värsta är ju att det ofta är vuxna människor som gör sig skyldiga till de här verbala övergreppen.
Undrar just hur ester, ryssar, svarthyade, zigenare mm. har det, knappast bättre. Rasister är helt enkelt rasister, tänk på nazisterna, skinheadsen och Ku Klux Klan. De är aldrig trevliga. Men vilken andel av människorna är sådana som hatar, och vilka släpper endast grodor ur sin mun? Typ "svenska talar man då man har en het potatis i munnen". Om någon skrattar är det ok, om inte så har den som sagt det gjort bort sig.
Då jag var ute och joggade en kväll i min urgamla blågula adidasoverall var det några flickor (jag är en fullvuxen man) som ropade något typ "heja Sverige". Antar att ifall jag skulle haft andra kläder skulle jag inte fått några kommentarer.
- mormor marianne
Mitt lilla barnbarn älskar sina BARNKAMMARböcker.Där finns text och noter till kända och okända barnvisor och med varje bok medföljer en cd med sånger och sagor.Familjen är tvåspråkig så det hörs förstås på finska sagor och sånger också.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100