Babyfeber

Om du har en finskspråkig partner och tänker skaffa barn,tala nu för sjutton svenska med barnet också.Det är nog vi svenskspråkiga som själv måste se till att svenska språket överlever.Det är jobbigt att vara svenskspråkig,man blir kanske mobbad,därför behövs mycket stöd hemifrån.Ändå finns det så mycket positivt i att kunna svenska också.

5

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänker jag

      Man skall nog vara väldigt stark för att orka kämpa för svenskan i dagens samhälle.Attityden mot svenska språket har blivit så skrämmande negativ.Man vill kanske inte utsätta sitt barn för mobbning på grund av språket.

    • soft.values

      Kanske inte sämre än tidigare, men internet har nog med sina diskussionsforum gjort det mer öppet.

      Mobbning undviks bäst med att hemma lära barnet att språket inte är en orsak att bli mobbad för. Då reaktionen saknas finns det ingen glädje i att fortsätta att reta.

      Misshandel är sedan en helt annan sak, och bör anmälas till myndigheterna.

      • inte lätt

        Inte är det roligt för en unga att bli kallad pikkuhurri eller få höra att din morsa är svekkoh.....Det värsta är ju att det ofta är vuxna människor som gör sig skyldiga till de här verbala övergreppen.


      • soft.values
        inte lätt kirjoitti:

        Inte är det roligt för en unga att bli kallad pikkuhurri eller få höra att din morsa är svekkoh.....Det värsta är ju att det ofta är vuxna människor som gör sig skyldiga till de här verbala övergreppen.

        Undrar just hur ester, ryssar, svarthyade, zigenare mm. har det, knappast bättre. Rasister är helt enkelt rasister, tänk på nazisterna, skinheadsen och Ku Klux Klan. De är aldrig trevliga. Men vilken andel av människorna är sådana som hatar, och vilka släpper endast grodor ur sin mun? Typ "svenska talar man då man har en het potatis i munnen". Om någon skrattar är det ok, om inte så har den som sagt det gjort bort sig.

        Då jag var ute och joggade en kväll i min urgamla blågula adidasoverall var det några flickor (jag är en fullvuxen man) som ropade något typ "heja Sverige". Antar att ifall jag skulle haft andra kläder skulle jag inte fått några kommentarer.


    • mormor marianne

      Mitt lilla barnbarn älskar sina BARNKAMMARböcker.Där finns text och noter till kända och okända barnvisor och med varje bok medföljer en cd med sånger och sagor.Familjen är tvåspråkig så det hörs förstås på finska sagor och sånger också.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe