Maskrosor är vackra.

mormor marianne

Hela gräsmattan är full med gula solar,väldigt vackert så länge det varar.Vår serviceman är sjukskriven därför kan man njuta av blomprakten.Vissa av maskrosorna har redan blivit blåsblommor som mitt lilla barnbarn säger.Jag har hört att man kan göra maskrosvin,men jag betvivlar att det är gott.Sen kan man ju äta bladen som sallat,en väldigt nyttig blomma alltså.

10

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iida07

      Vår gårdskarl har igen varit flitig och klippt gräsmattan.Nyklippt gräs doftar så ljuvligt att jag måste öppna fönstret på vid gavelHäggen blommar också men där är doften för stark.

      • Toxan

        Det finns ett bra gift som dödar maskrosen. TOXAN. Den borde alla använda så skulle vi slippa maskrosen för evigt.


      • 66669
        Toxan kirjoitti:

        Det finns ett bra gift som dödar maskrosen. TOXAN. Den borde alla använda så skulle vi slippa maskrosen för evigt.

        Är det här giftet farligt för djur ?Här finns nämligen igelkottar och andra kryp som man inte vill något illa åt.


      • Toxan
        66669 kirjoitti:

        Är det här giftet farligt för djur ?Här finns nämligen igelkottar och andra kryp som man inte vill något illa åt.

        Den är helt ofarlig för djurlivet. Innehåller växthormoner som endast växterna tar åt sej.
        http://www.sydin.fi/story.aspx?storyID=21912


      • 66669

      • grön och galen
        66669 kirjoitti:

        Tack för upplysningen!

        Ta det inte så allvarligt,visst kan man njuta av ogräsets skönhet.Isynnerhet om man inte själv behöver rensa.Det finns mycket ogräs som kan äta upp,som nässlor t.ex.Blir billigare än spenat.


      • gurkor och tomater
        grön och galen kirjoitti:

        Ta det inte så allvarligt,visst kan man njuta av ogräsets skönhet.Isynnerhet om man inte själv behöver rensa.Det finns mycket ogräs som kan äta upp,som nässlor t.ex.Blir billigare än spenat.

        Men gurkor skall man sluta upp att äta,åtminstone utländska.Vi har ju nog fina inhemska grönsaksodlare bl.a i Närpes,bäst att hålla sig till deras produkter i fortsättningen.


      • Tarkka.
        gurkor och tomater kirjoitti:

        Men gurkor skall man sluta upp att äta,åtminstone utländska.Vi har ju nog fina inhemska grönsaksodlare bl.a i Närpes,bäst att hålla sig till deras produkter i fortsättningen.

        Ännu om maskrosorna. För att vara ogräs är dom otroligt sluga. Då när jag klipper gräsmattan och maskrosen kommer emot, då böjer den ner sej. När jag kört över den stiger den upp igen. Den känner igen ljudet av min gräsklippare.
        Jag köpte en ny klippare i vårast, en 4 taktare med ett annorkunda ljud.
        2 veckor gick bra, men sen lärde dom sej det nya ljudet, och dom böjer sej igen.
        Nu söker jag efter en ljudlös gräsklippare.


      • blåsblomman
        Tarkka. kirjoitti:

        Ännu om maskrosorna. För att vara ogräs är dom otroligt sluga. Då när jag klipper gräsmattan och maskrosen kommer emot, då böjer den ner sej. När jag kört över den stiger den upp igen. Den känner igen ljudet av min gräsklippare.
        Jag köpte en ny klippare i vårast, en 4 taktare med ett annorkunda ljud.
        2 veckor gick bra, men sen lärde dom sej det nya ljudet, och dom böjer sej igen.
        Nu söker jag efter en ljudlös gräsklippare.

        Du kunde kanske försöka prata med dom ,lugna ner dom och säga :INGEN FARA,det är bara gräset som skall bort.Men sen blir förstås maskrosliken kvar som bevis.


      • mormor marianne
        blåsblomman kirjoitti:

        Du kunde kanske försöka prata med dom ,lugna ner dom och säga :INGEN FARA,det är bara gräset som skall bort.Men sen blir förstås maskrosliken kvar som bevis.

        Tänk att få vara en fyraåring igen och tycka att en livslevande liten groda är världens underverk.Mommo,grodan är brun,sa han.Iböckerna är de alltid gröna!Stackars våra små stadsbarn,vi kastade smörgås vid stranden också,det vet ungarna inte heller vad det är.Nästa gång skall vi ta metspö med,skall bli spännande,om vi nu hittar några maskar.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe