Jeesuksen tarinan allegoria

broro

Allegoria eli vertauskuva on kirjallisuudessa tai kuvataiteissa käytettävä symbolistinen esitystapa jossa alkuperäinen käsite tai idea korvataan toisella. Allegoriassa teoksen tai ilmaisun todellinen merkitys on jokin muu kuin sen kirjaimellinen ilmiasu. Esimerkiksi jokin abstrakti käsite tai luonnonvoima voidaan kuvata elollisena oliona tai ihmiset eläiminä. Allegorista vertauskuvaa ei voida yleensä ymmärtää suoraan päättelemällä, vaan sitä tulkitsevan on myös tiedettävä tai oivallettava, mitä käsitteitä vertauskuvassa on korvattu.

Raamatussa esitetty tarina Jeesuksesta on hyvin voimakkaasti allegorinen jossa luonnon ominaisuudet on korvattu Jeesuksella. Tarinan teema on se, että luonto suostuu vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaisesti, kuolemaan ihmisen puolesta, jotta ihminen voisi elää täällä Luonnon keskellä riittävän pitkän ajanjakson, jonka aikana se lopulta kehittyisi niin pitkälle, että voisimme sanoa hänen päässeen taivaaseen.

Vaikka ihminen käyttääkin näin luontoa hyväkseen luonto ei suinkaan lopullisesti kuole vaan se syntyy joka vuosi aina uudestaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Täydellä syyllä voidaan sanoa, että luonto on ihmiselle tie, totuus ja elämä. Jeesus sanoi: “Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. (Joh. 14:6). Allegorisen tulkinnan mukaan Jeesus edusti luontoa sanoessaan nuo sanat. Itse asiassa asiaa ei ilmaissut ollenkaan historiallinen henkilö, vaan Luonto, jota evankeliumeiden kirjoittajat asettivat Jeesuksen edustamaan.

Johanneksen evankeliumissa Jeesus edustaa myös Jumalan ainutsyntyistä poikaa jolla hän tarkoittaa Luontoa. Näin saa selityksensä myös se, että kaikki on syntynyt Jeesuksen eli Sanan eli Luonnon voimalla: ”Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.” (Joh. 1:3). Tämä tarkoittaa mielestäni siis sitä, että Jumala loi maailmankaikkeuden ja siihen sisältyvän Luonnon ja Luonto synnyttää kaiken muun sen informaation avulla jonka se sai Jumalalta.

34

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

Kiintoisa tulkinta. Pohdin sitä hieman kristinuskon näkökulmasta. Raamatun kertomukset jättävät paljon tilaa tulkinnalle, myös allegorioille. Varhaisempina aikoina niitä harrastettiin enemmänkin.

Broron luonto-tulkinta osuu tärkeään kohtaan. Kristillisen uskon mukaan Jumala on kolmiyhteinen, Isä. Poika ja Pyhä Henki. Kolminaisuus toimii aina yhdessä, missä on Isä Jumala, siellä ovat myös Poika Jeesus ja Pyhä Henki. Siksi on totta, että Jeesus on läsnä myös maailmaa luotaessa. Jeesus on osa luontoa siksi, että hä oli ihminen. Mutta hän ei ole "vain" luontoa, koska hän on osa komiyhteistä Jumalaa.

Jumala ei siis jää vain "pintaan" osaksi luontoa ja kaikkeutta vaan on jotakin enemmän kaiken tämän takana. Voisi ehkä sanoa niinkin päin, että luonto on allegoria Jumalasta, siitä, että hän joka hetki pitää porukan hengissä ja lahjoittaa kaikkea tarvittavaa.

Meinaa paisua tämä juttu, aurinkoista päivää kaikille!

Stiven
      pappi

• Ihan vain sellainen huomio, että moninaiset tulkinnat synnyttävät sekavuutta. Uuden evankeliumin kertomukset Jeesuksesta antavat tavallisille ihmisille sellaisen kuvan, että Jeesus oli erityinen ihminen, joka syntyi pari tuhatta vuotta sitten. Allegoria-ajatukset puolestaan asettavat Jeesus-kertomukset aivan erilaiseen valoon. Kolminaisuuskäsite taas puolustaa ajatusta Jeesuksn ikuisesta olevuudesta, mikä on ristiriidassa kahden edellisen kanssa. On siinä tavan rippikoululainen ihmeissään. Mutta ei se mitään. Kaikenlaista selitystä on hyvä tarkastella, niin kauan kuin ei ole selkeää kuvaa asiasta.

"Voisi ehkä sanoa niinkin päin, että luonto on allegoria Jumalasta, siitä, että hän joka hetki pitää porukan hengissä ja lahjoittaa kaikkea tarvittavaa."

Tuon huvittaa ihmistä, jonka mielestä luonto on reaaliteetti ja Jumala on kuvitelma. Siis se on kauskaa, että reaaliteetti olisi allegoria, joka kertoisi jotain kuvitelmasta. :-D

• broro

Stiven: ”Broron luonto-tulkinta osuu tärkeään kohtaan. Kristillisen uskon mukaan Jumala on kolmiyhteinen, Isä. Poika ja Pyhä Henki. Kolminaisuus toimii aina yhdessä, missä on Isä Jumala, siellä ovat myös Poika Jeesus ja Pyhä Henki. Siksi on totta, että Jeesus on läsnä myös maailmaa luotaessa. Jeesus on osa luontoa siksi, että hän oli ihminen. Mutta hän ei ole "vain" luontoa, koska hän on osa komiyhteistä Jumalaa.”

Stiven, samaa asiaa kirjoitetaan. Minä vain jätin kolmiyhteisen Jumalan mainitsematta koska se on allegoria maailmankaikkeudesta ja kaikesta siitä voimasta joka hyvinkin saattaa olla Jumalasta lähtöisin ja saa asiat etenemään siten kuin Jumala on parhaaksi katsonut.

Vaikka otinkin kristinuskosta mukaan vain tuon Jeesuksen mukanaolon maailman luomisessa niin onhan koko UT täynnä allegoriaa. Mikä muu voi ruokkia 5000 ihmistä kuin luonto? Mikä muu voi tehdä vedestä viiniä kuin luonto?

Itse olen omaksunut kristinuskosta enemmän panenteistisen näkemyksen kuin panteistisen. Minusta nimittäin tuntuu, että Jeesuksella oli asioista juuri tuo panenteistinen näkemys koska hän näki taivaan vain kahdella tavalla: paikkana jossa linnut lentävät (katsokaa taivaan lintuja) ja paikkana jossa Jumala asuu (minun Isäni joka on taivaissa).

Jeesus yritti rakentaa maanpäällistä taivasta jota Hän kutsui Jumalan valtakunnaksi. Sitä minäkin haluaisin olla rakentamassa.

• broro

A10097: "Tuon huvittaa ihmistä, jonka mielestä luonto on reaaliteetti ja Jumala on kuvitelma. Siis se on kauskaa, että reaaliteetti olisi allegoria, joka kertoisi jotain kuvitelmasta."

Näinhän se on.

Toisin sanoen tarina Jeesuksesta on allegoria luonnosta.

• Apff

Eletäänkö tuossa maanpäällisessä taivaassasi sitten ikuisesti, kun tarvittava täydellisyys on saavutettu? Ts. ei kuolla enää?
      Entä luonto? Lakkaako se uhrautumasta? Jeesuskinhan nousi taivaaseen suoritettuaan tehtävänsä.

• broro

Apff, ei se mikään mun taivas oo. Se on meidän kaikkien.

6 miljoonaa vuotta sitten me ihmiset olimme kyynärän mittaisia apinoita jossain Etelä-Afrikan eteläosissa. Nyt me olemme tällaisia. Kuka olisi voinut kuvitella millaisia meistä kehittyi?

Kukaan ei pysty kuvittelemaan sitäkään, että millaisia me olemme kuuden miljoonan vuoden kuluttua. Se kuitenkin on varmaa, että jos emme peräti itse tuhoa itseämme me olemme ihan toisenlaisia.

Niin kauan kuin me tarvitsemme luontoa, luonto uhrautuu vuoksemme. Sitten kun olemme taivaassa, luonto ja me, me elämme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa sulassa sovussa.

• Apff

Me? Millä tavalla me silloin kuolleina olevat ihmiset olemme mukana tuossa paratiisissa? Henkinäkö? Ja kuollaanko siellä? Entä onko tuo paratiisi ikuinen, vai loppuuko kaikki joskus?

Vai olemmeko mekin vain osa luontoa, joka uhrautuu noiden tulevien ihmisten hyväksi? En pidä tuosta ajatuksesta. Haluan elää itsekin.

Hmm, tuntuu kuin rakastaisit luontoa ja maanpäällistä elämää niin paljon, että haluat niiden olevan aina. Rakastan minäkin, mutta myös ja vielä enemmän sitä toista todellisuutta. Sitä kristinuskon Jeesuksen valmistamaa.
        Haluan molemmat.

• broro

Apff, esität hienoja kysymyksiä. Olen niitä itsekin miettinyt mielessäni useita kertoja. Mutta kyllä, kyllä mekin nyt elävät ja myös kaikki aikaisemmat sukupolvetkin ovat kaikki mukana tuossa taivaassa.

Jeesushan sanoi, että Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä. Seuraava katkelma on Johanneksen evankeliumista:

"18 "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. 19 Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. 20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. 21 Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni." "

Eli, toisin sanoen: Minun venhenpani ja esivanhenpani elävät minussa ja minä ja kaikki minussa elävät tulevat elämään minun jälkeläisissäni.

Tuo taivas on ikuinen koska olemme muuttuneet sellaisiksi, että emme enää voi kuolla. Emme ole varsinaisesti henkiä, siinä mielessä mitä sillä nykyään käsitetään mutta me hallitsemme energian niin täydellisesti, että voimme ottaa erilaisia materiaalisia hahmoja itsellemme ja liikkua ajatuksen nopeudella ympäri maailmankaikkeutta.

• Apff

Huh huh, onpa hurja tulevaisuus. Minulle on yhdentekevää, voiko liikkua ajatuksen nopeudella ympäri maailmankaikkeutta tai ottaa erilaisia materiaalisia hahmoja itselleen.
        Tärkeintä on, että olemme siellä koko lössi ja luonto on siellä ja me sen kanssa sovussa ja vuorovaikutuksessa. Ja että se kaikki on pysyvää.

Kerronpa yhden asian.
        Luonto ei ole minulle ylösnoussut. Se kuoli ja jäi hautaan kauan kauan sitten. Tämä on konkreettisesti totta. Tuli seuraava kevät ja kesä, mutta se ei tullut. Se lähetti kyllä joitakin terveisiä, kuten kissankelloja tai rantahiekkaa; viestejä haudan takaa.
        Tilalle oli tullut jokin epäluonto. Ankeita pihoja, kaupungin katuja, varastoaluetta. Pahaa ja pelottavaa.
        Tiesin tappaneeni itse sen Jeesuksen. Olin syyllinen, ja sitä syyllisyyttä olen kantanut koko elämäni. Auttaako siihen, jos uskon sen uhrautuneen omasta tahdostaan minun puolestani, jotta minä saisin elää? Olen aina luullut, että minun täytyy hyvittää rikokseni ja pelastaa ristiinnaulittu haudastaan. Olen yrittänyt, mutta siitä ei tule mitään.
        Tuo kaikki oli siis lapsen kokemaa ja aikuisuuteen heijastuvaa.

Onko tuo katsomuksesi muuten jokin uskonto, jolla on enemmänkin edustajia, vai oletko kehitellyt sen ihan itse?

• broro

Apff: "Onko tuo katsomuksesi muuten jokin uskonto, jolla on enemmänkin edustajia, vai oletko kehitellyt sen ihan itse?"

Minä en tiedä. Tai tiedän kyllä, että yksi teoria Jeesuksesta on myyttiteoria. Koska en kuitenkaan ole löytänyt mitään varteenotettavaa allegoriaa sille miten Jeesus pitäisi myyttinä käsittää olen miettinyt asioita enimmäkseen ihan itse.

Kuten ehkä tiedätkin niin sellaisen Jeesuksen historiallisuutta ei ole pystytty todistamaan joka vastaisi kuvausta UT:n Jeesuksesta. Tästä voitaisiin keskustella pitkäänkin eikä sillä keskustelulla olisi todennäköisesti ensinkään loppua. Minulle riittää varsin hyvin todistamaan Jeesuksen olemattomuuden pelkästään jo se, että Jeesus ei kirjoittanut ensimmäistäkään sanaa, joka olisi säilynyt näihin päiviin

Koska olen kuitenkin syvästi uskonnollinen ihminen ja viihdyn sellaisten ihmisten parissa jotka ovat itsekin kiinnostuneita syvällisistä asioista, osallistun silloin tällöin erinäisiin hengellisiin tilaisuuksiin ja kirjoittelen myös tällaisiin nettiyhteisöihin kuin mitä tämäkin foorumi edustaa.

Kuten sanottu, minä vain mietin ja kehittelen erilaisia teorioita ihan sen vuoksi, että maailma joskus voisi löytää totuuden näistäkin asioista joita kirkkomme pitää yhä edelleen valheellisuuden hunnun peittäminä, vaikka esimerkiksi evoluutioteoria on jo osoittanut, että esimerkiksi perisyntiä ei ihmisissä ole ja Jeesuksen lunastuskuolema ristillä oli näin ollen täysin turha.

Josko joskus voisimme repiä tuon valhehunnun pois kristinuskon päältä.

• Apff

Pidän Jeesusta myyttinä uhrautuvasta rakkaudesta. Siitä, että ihmiset ovat läpi historian Jumalalta saamansa voiman vaikutuksesta uhrautuneet toistensa hyväksi, jotta nämä saisivat elää. Ilman tuota uhrautumista ihmiskunta olisi tuhoutunut. Rakkaus pelastaa.
        Minulle ei ole tärkeää, onko UT:n kuvaamaa Jeesusta ollut olemassa vai ei. Tärkeää on vain se, että nuo kertomukset hänestä ovat. Ne auttavat ihmisiä löytämään tien Jumalan eli rakkauden valtakuntaan.

Näkemys luonnosta Jeesuksena sopii minulle hyvin. Se itseasiassa ratkaisee erään elämäni suuren ongelman, jotenka kiitos siitä! Se ei ole ristiriidassa ihmisissä vaikuttavan uhrautuvan rakkauden kanssa, vaan ne täydentävät toisiaan. Niiden päämääräkin on sama, vaikka vähän eri tavalla nähtynä.

Mitä asioita kirkko pitää mielestäsi valhehunnun peitossa? Se jää vähän hämäräksi. Paitsi tietysti UT:n Jeesuksen historiallisuus, perisyntioppi ja ilmeisesti myös ristinkuolema.

Miten niin evoluutioteoria on mielestäsi osoittanut, ettei perisyntiä ole? Minusta se osoittaa päinvastaista. Luonnollisen ihmisen syvimpänä vaikuttimena on itsekkyys, oman olemassaolon turvaaminen muiden kustannuksella. Olemassaolon taistelu. Muiden hyväksi toimitaan vain jos siitä koituu itselle hyötyä.
        Tuon vastavoimana toimii Jumalasta lähtöisin oleva rakkaus, joka saa panemaan oman edun syrjään toisten edun hyväksi.

Entä miksi Jeesuksen lunastuskuolema on mielestäsi täysin turha, jos perisyntiä ei ole? Voisivathan tekosynnitkin kadottaa, jos niitä ei saisi anteeksi.

• broro

Apff: ”Näkemys luonnosta Jeesuksena sopii minulle hyvin. Se itseasiassa ratkaisee erään elämäni suuren ongelman, jotenka kiitos siitä! Se ei ole ristiriidassa ihmisissä vaikuttavan uhrautuvan rakkauden kanssa, vaan ne täydentävät toisiaan. Niiden päämääräkin on sama, vaikka vähän eri tavalla nähtynä.”

Erinomaisen hienoa laajakatseisuutta, Apff. Itse asiassa en minäkään loppujen lopuksi välitä miten ihmiset uskovat. Tärkeää kuitenkin on se, että miten he elävät uskonsa todeksi.

Kristinusko sanoo todellakin, että jos uskot Jeesukseen niin pelastut. Luonto sanoo sitä samaa. Onhan tässä kuitenkin eroja. Kristinuskon mukaan olet henkilökohtaisesti pelastunut heti silloin kun uskot Jeesukseen. Kristinuskon mukaan teoillasi uskoontulon jälkeen ei ole mitään väliä. Voit tehdä mitä tahansa ja kuitenkin pelastut.

Eiköhän se näin mene, suurin piirtein.

Jos taas uskomme, että Jumalan ainutsyntyinen Poika on Luonto eli kaikki se mitä Jumala on luonut, me emme voi pelastua ellemme jatkuvasti pidä huolta luonnosta. Luonto kyllä uhrautuu meidän puolestamme mutta me emme voi kohdella sitä miten tahansa. Jos tuhoamme luonnon silloin eivät jälkeläisemme kykene täällä enää elämään eivätkä he siten voi saattaa meitä taivaaseen.

Näkisinkin, että kristinuskon pahin virhe on se, että se tarjoaa henkilökohtaisen taivaaseen pääsemisen mikä ei tietenkään voi olla totta. Mielestäni asia on niin, että me kaikki pääsemme taivaaseen jos meistä tarpeeksi suuri joukko elä oikein ja luontoa kunnioittaen.

• Apff

Kristiuskon sisältö ei kylläkään ole tuo:
        "Kristinuskon mukaan teoillasi uskoontulon jälkeen ei ole mitään väliä. Voit tehdä mitä tahansa ja kuitenkin pelastut."

Kristinuskon mukaan ihminen pysyy uskossa vain, jos hänellä on halu elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jos ihminen on välinpitämätön ja ajattelee voivansa tehdä mitä vain, koska pelkkä usko pelastaa, hän paatuu ja menettää uskonsa.
        Pelkkä usko pelastaa siinä mielessä, että hyvistä teoista ei ole mitään apua, mutta uskossa ei pysy, jos ei pyri elämään Jumalan mielen mukaan.
        (Tuo, että hyvät teot eivät auta, on luterilaisuutta. Ainakin katolilaisuudessa niillä voi edesauttaa taivaaseenpääsyään.)

Kristinusko on minusta erittäin hieno asia, tai siis sen ydin, jos vääristymät ja turhat dogmit ja hörhelöt jätetään pois.

Yhtä asiaa en kristinuskossa hyväksy ollenkaan, nimittäin sen suhtaumista luontoon. Se on ylhäältä-alaspäin asennoituva ja alistamishaluinen. Tämä tulee lähinnä luomiskertomuksesta, jonka mukaan Jumala antoi maan ja kaiken mitä siinä on ihmisen hallittavaksi.
        No, kristityt ovat "hallinneet" luontoa ryöstämällä sitä, ja nyt ei-kristitty maailma seuraa perässä, kun me olemme antaneet sille välineet siihen kuten esim. teknologian.

Kyllähän kristinuskon intresseissä on, että mahdollisimman moni pääsisi taivaaseen, enkä vain minä.
        Olen kristitty, mutta en ole pystynyt koskaan uskomaan kenenkään joutuvan kadotukseen. Ikuiseen uneen eli olemattomuuteen voin kyllä uskoa ihmisen siirtyvän, jos hän itse sitä haluaa. Se on se "kadotus".

• broro

Apff, huomaan, että sinä olet pohtinut näitä uskon asioita vähän itsekin, etkä vain uskonut pelkästään sitä mitä joku on sinulle opettanut tai mitä olet lukenut. Se on hieno asia. Monet kristityt mielestäni ovat liian uskovaisia ja uskovat mukisematta kaiken sen mitä kirkko ja kristinusko opettavat.

Sanoit näin: ”Kristinusko on minusta erittäin hieno asia, tai siis sen ydin, jos vääristymät ja turhat dogmit ja hörhelöt jätetään pois.”

Olen samaa mieltä tästä ja olisikin ihan kiva kuulla mitä ne vääristymät ja turhat dogmit ja hörhelöt sinun mielestäsi ovat. Ehkä siitä joskus toiste ettei eksyttäisi itse tämän ketjun aiheesta liian kauas. Vaikka onhan se niinkin, että tässä kristinuskossa kaikki liittyvät kaikkeen ja kokonaisuus pitäisi aina pitää mielessä puhutaan sitten vaikka mistä kristinuskoon liittyvästä asiasta.

No, mutta nyt täytyy lähteä muutamaksi päiväksi mottimehtään tuonne immeisten taivaaseen:

Junnailijan pilli ilimoo jo viilsi, ilimoo jo viilsi.
      Rautakylkikukko kiskoloilla kiilsi, Lentävä Kalakukko!
      Kaekki siihen juoksi, kum'mottimehtään, kum'mottimehtään.
      Eipähän se toki jättännä kettään, Lentävä Kalakukko!

Apff, palataan asiaan. Kanssasi on mukavaa ja hyödyllistä keskustella.

• Apff

Lentävä Kalakukko on hyvä laulu. Oikeen semmonen sykähyttävä.

Mukavia päiviä siellä mottimehtässä!

Toivottavasti taas törmätään.

• Apff

Broro, kysäisen ohimennen, onko tuo Arvid Järnefeltin kertomus (vuodelta 1905) sinulle tuttu. En voi nyt jäädä keskustelemaan, mutta toin vain tuon tarinan tähän, josko se sanoisi jotain muillekin, kun itseeni se on aina kolahtanut...
        No, siinä ei nähdä luontoa ihmisen fyysisen elämän antajana ja turvaajana, mutta nähdään ihmisen henkinen suhde luontoon. Sen kristinusko on halunnut katkaista ja muuttaa luonnon pelkäksi objektiksi, koska luontohan on kristinuskon kannalta katsottuna katoavainen ja siksi sillä ei ole itseisarvoa. Siis näin kristinuskoa on tulkittu...
        Nuo luonnonjumalat ovat minulle allegoriaa luonnosta.

MAAEMON LAPSIA

Tämmöinen on tarina:

Muinaisina aikoina tulivat valloittajat tähän maahan, tulivat kiiltävin peitsin, kirjavin kypärin, sotakunniassa loistavaa ristiä edellänsä kantaen. Kalevan miehet nousivat jumaliansa puolustamaan, kylät paloivat, ryskyen kaatuivat pyhät lehdot. Valloittajan miekka tuli ja voitti. Vastahakoinen kansa karkotettiin korpiin kuolemaan, mutta heikko kansa kastettiin uusien herrain alamaisiksi.

Kansoja valloitetaan ja kukistetaan, ihmisiä karkotetaan ja nöyryytetään, mutta kukistuvatko jumalat ja voidaanko jumaliakin karkottaa? Vai minne joutuivat Ilmattaret, minne Päivättäret, Kuuttare, minne Ahti Vellamoinen, minne Tapio sinipiikoinensa? Minne kaikki ne haltijat, jotka ihmiskieltä taitaen olivat ilman pitkiltä pihoilta ihmiselle puhuneet, jotka meren hyrskyissä hänelle miehuutta laulaneet, jotka tähtiöinä hänen haaveitansa herättäneet tai metsäsalojen poluilla hänen runomielensä virittäneet ja hänen yksinäisyytensä ikävän vaihtaneet riemuun?

Jos miehet hävisivät, hävisivätkö jumalat?

Eivät hävinneet, kaikki elävät vielä tänä päivänä, joka meille paistaa.

Valloittajain tietämättä, tahtomatta, oli hurmeiseen maahan istutetun ristin mukana seurannut myös Totuuden Henki, joka ei ole koskaan tulen ja miekan kanssa liittoa tehnyt.

Maahan tultuaan se kutsui kansan hylkäämät jumalat eteensä ja puhui heille näin:

- Minun nimessäni poistukoon kerran kaikki, mikä tulella ja miekalla rakennettu on, niin että joka on ottanut, se on kerran antava, ja joka on ryöstänyt, se on kerran jälleen lahjoittava, ja joka on herraksi tullut, on itsensä palvelijaksi tekevä. Eikä se ole miekalla ja tulella poistuva, vaan minun enkelieni avulla. Katso minä teen teidät enkeleikseni, ja teidän puheenne olkoon ihmisille jälleen kuuluva, kunnes kaikki täyttyy ja minä näen kahtia hajonneen ihmiskuntani jälleen yhtyneenä. Näin puhui Totuuden Henki.

Ja antoi enkeleille aikaa tuhat vuotta ja antoi heille äänen, joka hiljaisena kuin aamutuuli soi ihmisten tunnoissa.

Se ääni soi vielä tänäkin päivänä, joka meille paistaa.

• En voi olla liittymättä näin hienoon keskusteluun. Jeesus allegoriana luonnosta on hieno ajatus. Itse ajattelen samalla taivoin´, että Jeesus on allegoria Jumalasta. Lukemalla ja keskittymällä Jeesuksen opetuksiin ja siihen, miten hän kohtasi ihmisiä, me saamme kuvan siitä, millainen Jumala on.

Apff kommentoit tuossa loppuvaiheessa luomiskertomusta. Mielestäni luomiskertomuksessa annettu tehtävä ihmiselle oli viljellä ja varjella. Tuon varjelemistehtävän ihminen itsekkyydesään on unohtanut. Enkä todella tiedä, ymmärtääkö ihmiskunta omaa riippuvuuttan luonnosta, ennen kuin on liian myöhäistä.

Kävitte Apff ja broro mielenkiintoista keskustelua kristinuskosta. Itse olen jo pitkään pohtinut, miten kristinuskon voi nähdä kahdesta eri näkökulmasta. Ensinnäkin kristinusko voi avautua kristillisen oppirakennelman välityksellä, jolloin hyväksytään lähtökohdaksi se, mitä kirkko opettaa. Toinen ja hyvin toisenlainen näkökulma avautuu, kun ryhdytään tutkimaan sitä, millaisen kuvan Jumalasta evankeliumit antavat Jeesuksella olleen. 300-400 vuotta Jeesuksen historiallisesta elämästä ja kuva Jumalasta on siis aivan toisenlainen.

Kristillisen kirkon opin seuraaminen on helpompaa, sillä kaikki on valmiina. Jeesuksen seuraaminnen ei ole niin helppoa, sillä rakkauden käskyä ei voi kirjoittaa auki, se vain eletään todeksi.

Vielä kerran kiitos Apff ja broro hienosta keskustelusta.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• broro

Hannu Lehdeskoski, kiitos kohteliaisuudestasi.

Tuosta sinun kirjoituksestasi ei oikein osaa sanoa juuta ei jaata, niin ympäripyöreä se on. Sanoit:

”Toinen ja hyvin toisenlainen näkökulma avautuu, kun ryhdytään tutkimaan sitä, millaisen kuvan Jumalasta evankeliumit antavat Jeesuksella olleen. 300-400 vuotta Jeesuksen historiallisesta elämästä ja kuva Jumalasta on siis aivan toisenlainen.”

Tämä on kyllä mielenkiintoinen näkökohta nimenomaan sen vuoksi, että Jeesus uskoi vain yhteen Jumalaan. Jeesus opetti meitä rukoilemaan suoraan Jumalaa mitä nyt osoittavat esimerkiksi Isä meidän rukous sekä Getsemanen rukous. Sehän tässä hämmästyttää tällaista pientä kulkijaa kun nykyään rukoillaan Jeesusta, jos ei suoraan niin sitten Jumalaa Jeesuksen nimessä. Eihän Jeesus ainakaan tällaista opettanut.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että kristillisen opin seuraaminen ei ole helppoa. On siinä kuitenkin sen verran ihmeellisyyksiä joita ei nykyajan ihminen suurin surminkaan pysty uskomaan saati omaksumaan totuutena. Otetaan nyt vaikkapa tämä Lasaruksen henkiinherättäminen.

Minusta papin ei pitäisi vakuuttaa tieteellis-teknisen aikakauden ihmiselle, että Lasarus todella heräsi kuolleista - sillä sehän on mahdotonta. Kuolleethan eivät ole koskaan nousseet haudoistaan. Tällainen käsitys on nykyajan ihmiselle yksinkertaisesti liikaa. Luulisin, että se on liikaa myös ainakin nykyajan nuoremmille papeille. Minusta papin tulisi saarnassaan tosiaankin kertoa totuus, että Lasarusta ei tosiasiassa ollut ollenkaan olemassa, että tuo kertomus on myytti, eikä antaa historian kriittisestä tutkimuksesta tietämättömien kirkossa kävijöiden uskoa asiasta mitä tahtovat.

• ards

Lasarus on mielenkiintoinen, koska Kyproksen Larnakassa on Lasarus kirkko, joka on rakennettu sen kirkon paikalle, josta vuonna 900 löytyi marmoriarkku, jonka kannessa luki: Lasarus kahdesti kuollut Herran ystävä. Arkku vietiin Konstantinopoliin. Perimätiedon mukaan Lasarus toimi ensimmäisenä piispana Kyproksella, jonne pakeni juutalaisten vainoa.
        Jeesuksen tunnusteot olivat kaikki aikalaisille yliluonnollisia ihmeitä, joita Jeesus teki aina uskon herättämiseksi. Muutoin niitä ei olisi kirjattu muistiin. Myös nykyisin tapahtuu lääkärien myöntämiä ihmeparanemisia, jotka aina ovat herättäneet uskoa sairaan lähipiirissä. Kristinusko syntyi Jeesuksen kuolleista heräämisen takia, jota alkuseurakunta sai todistaa.

Mikään kristinuskosta erkautunut lahko islam eivätkä kristinuskoon myönteisesti suhtautuvat epäilijät voi suostua tunnustamaan Jeesuksen ylivertaista jumaluutta (vrt Athanasiuksen ja Nikean uskontunnustus, jotka perustuvat yksimielisesti hyväksyttyihin Raamatun teksteihin), koska hyväksymisen edellytys on Jumalalta saatu tietoon verrattava usko Jeesukseen. Tämä vaatii oman syntisyyden tunnustamista, mikä puolestaan on faktaa niin uskoville kuin epäuskoisillekin.

• Olen kanssasi broro samaa mieltä Jeesuksen tekemien ihmeiden suhteen. Uskon, että Jeesus oli parantaja, mutta millainen, sitä on enää vaikea saada selville. Se, keitä Jeesus historiallisesti paransi sekoittuu evankeliumeissa uskontodistukseen ylösnouseen voimasta. Näitä kahta historiallisen Jeesuksen ja uskon kohteen Kristuksen tekoja on hyvin vaikeaa enää erotella toisistaan.

Sen evankeliumeiden pohjalta voi aika varmasti sanoa, että Jeesus toimi parantajana ja se on voinut olla myös yksi syy myös Jeesuksen kuolemaan. Parantaessaan Jeesus astui temppelipapiston varpaille, koska sillä oli aikansa terveydenhoitomonopoli. Galilean perämetsästä saapuvaa kansanparantaja ei katsottu suopein silmin.

Taas lähti ajatus liitelemään :). Mielestäni on tärkeää pyrkiä erottamaan historiallinen Jeesus kristillisen seurakunnan palvomasta Jumalan pojasta. Mitä enemmän olen oppinut Jeesus Nasaretilaisesta, joka oli lihaa ja verta, sitä helpompi minun on uskoa myös Kristukseen, joka nousi kuolleista.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• broro

Hannu Lehdeskoski, koska sinulle tuo Kristuksen ylösnouseminen näyttäisi olevan tärkeä asia niin voisimmeko tässä yhteydessä pohtia hieman tuota Kristuksen tuonelassa käyntiäkin. Tässä kohdin minulle tulee väkisinkin mieleen, että onko sinulle Kristus ja Jeesus ollenkaan samoja asioita. Joskus tuntuu siltä, että kun esimerkiksi Paavali puhuu Kristuksen ylösnousemuksesta hän ei ollenkaan tarkoittaisi Jeesusta vaan ilmeisesti sitä henkeä jonka Jeesus sai Johanneksen suorittamassa kasteessa.

Uskontunnustuksessahan sanotaan, että Jeesus astui alas tuonelaan. Jeesus ei tosin itse kerro tästä asiasta mitään eikä siitäkään mitä hän siellä teki, mutta Pietarilla tuntuu olevan siitä tietoa:

"Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta." (1.Piet 3: 18-20)

Jeesus siis, Pietarin mukaan, ilmeisesti saarnasi helvetissä, näille vankeudessa oleville hengille, jotain sellaista, että jos te uskotte evankeliumiin niin te pelastutte tästä paikasta, ja jos te ette taas usko, te jäätte tänne siksi aikaa kun tämä paikka viimein niiden loppupelien aikana lopetetaan ja heitetään tuliseen järveen.

Sehän tuossa asiassa on hieman epäselvää tällaiselle tavalliselle ihmiselle, että ovatko ihmiset sittenkin, vielä kuolemansakin jälkeen, jonkinlaisessa tietoisuuden tilassa kun kykenevät kuuntelemaan Jeesuksen puhetta ja vieläpä tekemään päätöksiäkin siitä, että uskoako evankeliumiin vaiko eikö uskoa.

Minusta vaan tuntuu, että tässä kohdin allegoria Jeesuksesta luonnon korvikkeena näyttäisi olevan varsin selvää. Herra armahda minua syntistä ja epäuskoista ihmistä.

• broro

Apff,

olisi ihan mukavaa kuulla sinunkin mielipiteesi tuosta Jeesuksen tai Kristuksen ylösnousemisesta. Edellisessä viestissäni esitin tuon kysymyksen Hannulle mutta olisiko sinulla jotain mielipidettä tämän ylösnousemistarinan tiimoilta. Nousiko Jeesus sinun mielestäsi taivaaseen ihan ruumiillisesti vai olisiko tuo tarina ehkä vain allegoria luonnon kuolemasta ja uudelleen henkiin heräämisestä?

• Apff

Panin tuohon ylemmäksi sinulle toisen viestin, enkä nähnyt sitä ennen tätä viestiäsi, kun tuo omani oli auki kauan kun jouduin tässä hyppimään...

Nyt minulla ei ole mahdollisuutta keskittyä miettimään ylösnousemusteemaa. Jos sellaista aikaa tulee, yritän vastata.

• Apff

Sanoin tuolla jossain, että Jeesus (tarina Jeesuksesta) on minulle myytti uhrautuvasta rakkaudesta. Hän uhrautui ihmisten puolesta, jotta nämä voisivat välttyä kadotukselta.
        Ruumiillinen ylösnousemus on osa tuota myyttiä. Hauta oli tyhjä.
        Tyhjä hauta kertoo, ettei mikään kuollut lopullisesti.
        Jeesus myös ilmestyi ylösnousemuksensa jälkeen useille ihmisille ruumiillisessa hahmossaan.

Tarina ylösnousemuksesta on mielestäni allegoria sekä rakkauden voimasta että luonnon uudelleen henkiinheräämisestä.
        Se tässä vain mietityttää, että jos haluaa Jeesuksen tarinan ja luonnon olevan analogiset, luonnonkin "ylösnousemuksen" täytyy tapahtua sen jälkeen, kun ihminen on ensin tuhonnut sitä. Luonnon elpyminen kevään ansiosta ei sovi tähän kuvioon.

En nyt ihan tavoita sitä, mitä ajan takaa, mutta kun ei nää väsyneet aivot toimi.

• Broro, sanoit hyvin, ""Pietarilla tuntuu olevan siitä tietoa". En löytänyt kirjahyllystäni mitään, mistä olisin voinut tarkistaan tuon 1. Pietarin kirjeen tulkintaa, mutta itselläni on sellainen tunne, että kyseinen teksti on kirjoitettu vastaukseksi epäilijöille, jotka sanoivat, ettei Jeesus todella kuollut.

En usko, että kyseessä on muu kuin fiktiivinen yritys saada lukijat uskomaan Jeesuksen todella kuolleen. Miten muuten hän olisi voinut saarnata vainajille?

Nyt en ehdi enempää avata ajatuksiani ylösnousemuksesta, mutta palaan mielelläni tähän mielenkiintoiseen aiheeseen.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• broro

Apff, ei ollut tuo Järnefeltin tarina minulle entuudestaan tuttu. Löysin netistä tuon tarinan kokonaisuudessaan ja se on mielestäni todella hieno kuvaus suomalaisesta kulttuurista kristinuskon murrosvaiheessa.

Voi vain miettiä, että millainen uskonto meillä suomalaisilla olisikaan jos kristinuskoa ei olisi Ruotsin kuninkaan miekkojen avulla tänne istutettu. Ainakin uskontomme olisi selvästi luontoläheisempi ja - ystävällisempi.

Olihan tuo Järnefeltin perhe melkoisen vaikuttava. Oli säveltäjää, taidemaalaria, kirjailijaa, niin ja Sibeliuksen vaimokin siitä perheestä löytyi.

Tuli tässä mieleen nuo Väinämöisen kiellot jotka antoivat suomalaisille aivat yhtä hienot elämänohjeet kuin Raamatun kymmenen käskyä, elleivät vielä hienommatkin.

Eivät tosiaankaan hävinneet suomalaisten vanhat jumalat, kaikki elävät vielä tänä päivänä.

• Apff

Tässä vielä luettavaa kristinuskon ja luonnon suhteesta:

http://dodo.org/node/1904

Toin näitä esille siksi, että epäilen suuresti, etteivät kristityt taivu ajattelemaan Jeesusta luonnon allegoriaksi.
        Jos tavoite on se, että suhteemme luontoon muuttuu ratkaisevasti, jotta voisimme elää ja kehittyä täällä maapallolla mahdollisimman kauan, muunkinlaiset uudet uskonnolliset asennoitumiset kelvannevat sen välikappaleiksi?;)

• Minustakin Järnefeltin tarina tarina on hieno, vaikka osoittaakin traagisuudellaan sen, mitä vallassa oleville käy. Valta turruttaa kuulemasta ihmisten toiveita ja alistaa toisinajattelijat. Ei ole kristinuskon hstoria mukavaa luettavaa, niin kuin ei kyllä monen muunkaan vallan kahvassa olleen aatteen historia.

Kysyit broro, onko minulle historian Jeesus ja Kristus sama asia. Minä uskon, että Jeesus Nasaretilainen oli todellinen historian henkilö ja että hän kuoli roomalaisten teloittamana. Uusi testamentti antaa hyvin erilaisia kuvia siitä, mitä ylösnousemuksessa tapahtui. Ehkä olen Paavalin kanssa sama mieltä siitä, mikä ero Jeesuksen ja Kristuksen välillä on. Näin Paavali kirjoittaa roomalaisille.

Room 1: 2-4 Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa, 3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen; 4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme

Mitä ylösnousemuksessa todella tapahtui, sitä me emme saa koskaan tietää. Jeesuksen seuraajat kuitenkin uskoivat, että Jeesus oli noussut kuolleista, UT:n kertomusten mukaan he tunnistivat Jeesuksen ja olivat tietoisia siitä, että hän oli ollut kuollut.

Mielestäni meidän ei pidä ryhtyä tekemään tutkimustyötä selvittääksemme sitä, mitä todella tapahtui, oliko ylösnousemus opetuslapsien hallusinaatio vai eikö Jeesus todella kuollut, jne., teorioita on monta.

Minusta meidän pitää ottaa opetuslasten kokemus todesta, sillä sitä se heille oli. Samoin kokemukset ylösnouseen kohtaamisista kautta kristillisen historian vat olleet totta niitä kokeneille ihmisille. Joku sanoo niitä sairauksiksi, toiset valehteluksi, mutta niitä kokeneille ne ovat olleet täyttä totta. Siis ihmisten kokemus on ollut tosi ja se on riittänyt uskon herättämiseksi ylösnousemukseen. Oma kokemukseni riittää minulle.

Keskustelemme uskon piiriin liityvistä asioista, eikä mitään varmaa voi sanoa.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• broro

Apff, kiitos linkistä.

Noin kursoorisella lukemisella minuun tarttui tuosta tekstistä ajatus, että luonnon riittävä kunnioittaminen voidaan saavuttaa myös uskonnon avulla jos uskonto korostaa oikeita asioita. Jos esimerkiksi luonnon turmeleminen ja silmitön teurastaminen käsitettäisiin synniksi niin suhtautumisemme luontoon voisi hyvinkin muuttua paremmaksi.

Jospa kristinuskossakin otettaisiin todesta se tosiasia, että ei Kristus meidän edestämme montaa kertaa kuole.

• broro

Hannu Lehdeskoski,

tosiaankin Paavali sanoo, että Jeesus oli Daavidin jälkeläisiä. Tästä voidaan päätellä, että ei Jeesus todellakaan syntynyt neitsyestä vaan jonkun Daavidin sukuun kuuluvan miehen siemenestä. Esimerkiksi vaikkapa Joosefin siemenestä. Tätä tosiasiaa on kristinuskossa yritetty kiertää mm. sillä, että annetaan ihmisten uskoa Marian olleen itse Daavidin sukua. Tätä taas yritetään perustella noilla sukuluetteloilla jotka on mainittu kahdessa eri evankeliumissa ja jotka ovat täysin ristiriidassa keskenään eikä niiden avulla näin ollen voida todistaa mielestäni yhtään mitään.

Tuosta henkilökohtaisesta kokemuksesta olen muuten kyllä samaa mieltä mutta katson kuitenkin, että me emme voi sanoa opetuslasten kokemusta Jeesuksen ylösnousemisesta tosiasiaksi. Se nyt vain oli heidän kokemuksensa niin kuin minulle voi olla tosi, kokemus siitä, että olen saanut tiedon Jeesuksen olevan allegoria luonnosta. Kokemus on aina itselle tosi mutta vain se on totuus joka voidaan tieteellisillä tutkimusmenetelmillä todistaa todeksi.

• Apff

Broro. Ymmärränköhän oikein kun tulkitsen tuota puhettasi niin, että uskosi Jeesukseen luonnon allegoriana perustuu omaan kokemukseesi. Jos noin on, kunnioitan sitä syvästi ja olen siitä iloinen.
        Olin saanut sen käsityksen tuolta keskustelustamme, että olet päätynyt katsomukseesi järkeilemällä. Eipä silti, eihän siinä järkeilypohjaisessa katsomuksessakaan olisi ollut vikaa, mutta ei se ole sanan varsinaisessa merkityksessä uskoa.

Usko luontoon on minussa ollut aina kristinuskon rinnalla, eivätkä ne ole keskenään ristiriidassa.
        Tuo uskoni luontoon jäi vain liian hahmottomaksi, kun jouduin kasvaessani painamaan sen piiloon, koska ympäristöni suhtautui siihen torjuvasti ja vihamielisesti. Näin silloin tällöin unta, että seisoin seinää vasten, natsisotilas osoitti minua kiväärillään ja sanoi: "Kiellätkö Jeesuksen?" Jos en olisi myöntänyt kieltäväni, hän olisi ampunut minut. Uni loppui aina siihen, enkä saanut tietää, mitä olisin vastannut.

Tällaista vuodatusta tähän piti nyt vielä kirjoittaa...

• Broro,

ehkä ajatuksessa voidaan mennä vieläkin pidemmälle. Ehkä ajatus Jeesuksesta Daavidin jälkeläisenä on tuotu mukaan vain Jeesuksen mesiaanisuuden korostamiseksi. Evankeliumeista löytyy kaksi toisistaan poikkeavaa sukuluetteloa, joiden tarkoituksena on mielelstäni ollut varmistaa Jeesuksen kuuluminen Daavidin sukuun. Sukuluetteloiden olemassa olo ei todista tämän asiaa todeksi. Mutta se kertoo mielestäni sen, että ensimmäiset kristiytyt uskoivat Jeesuksen olevan se uusi kunigas, joka Daavidin suvusta on ennustettu nousevan.

Pidän opetuslasten kokemusta totena siksi, etten usko kristillisen seurakunta olsi koskaan syntynyt, jollei opetuslapset ja muut Jeesuksen seuraajat olisi kokeneet jotain järisyttävää, joka muutti heidän elämänsä täysin.Näin minä uskon. Uskoni nojaa niihin teksteihin, jotka kertovat kristillisen seurakunnan muotoutumisesta ja niissä kerrottaviin kertomuksiin kristittyjen syvästä vakaumuksesta. Kyse ei siis ole tietellisestä tuloksesta, vaan minun tulkinnastani.

Yhden kysymyksen haluan heittää, voidaanko tieteellisin menetelmin todella löytää totuus?

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• broro

Apff, olipa karmea unikierre sinulla. Oletko jo päässyt siitä eroon vai vieläkö se sinua vaivaa?

Kyllähän minä yritän ajatella ja järkeilläkin näitä uskon asioita mutta onhan se toki niin kuin sanoit, että omakohtainen kokemus näissä asioissa on se liikkeellepaneva voima. Mielestäni omakohtainen kokemus siitä, että jotakin muutakin voi olla kuin tämä näkyvä maailma on kaikkien jumalatodistusyritysten äiti. Kuka nyt viitsisi ajatella mitään Jumalaa jos lähtökohtana ei olisi tuota kokemusta. Ei varmaan kukaan.

Tuntuisi olevan niin, että luonnollinen lähtökohta uskonnollisen elämänkatsomuksen omaavalle ihmiselle lähestyä Jumalaa, on hieman miettiä tätä maailmankaikkeuden suurta mysteeriä. Meidän on esimerkiksi vaikea ohittaa piittaamattomina tai välinpitämättöminä sitä tunnetta, jonka voimme silloin tällöin kokea kun katselemme elokuun loppupuolen pimeänä myöhäisiltana kirkasta tähtitaivasta, joka suorastaan uhkaa kaatua päällemme.

Saatamme tällaisessa tilanteessa kokea jotain selittämätöntä, jota voimme kutsua vaikkapa "pyhäksi". Tämä pyhän tunteen kokeminen saattaa sitten aiheuttaa sen, että haluamme kurottautua jotenkin näitä selittämättömiä asioita kohti. Joku saattaa ehkä vain kohauttaa olkapäitään ja todeta, että onpa ihmeellistä. Joillekin olan kohauttaminen ei kuitenkaan näyttäisi riittävän ja hän alkaa selvittää itselleen mitä tämä kaikki oikein on.

Ehkä minä olen juuri sellainen.

• broro

Hannu Lehdeskoski, kysyit voidaanko mielestäni tieteellisin menetelmin löytää totuus. Kerronpa tosiasian elävästä elämästä:

Eräässä kirkon keskustelutilaisuudessa, jossa olin läsnä, piti alustuksen eräs pappi jolla oli myös fysiikan tohtorin koulutus. Kerrottuaan meille maailmankaikkeuden synnystä ja sen syistä sekä sovellettuaan näitä kertomiaan asioita kristinuskoon, hän totesi lopuksi:

”Hyvät kuulijat, kristinusko ei ole oikeastaan mikään uskonto, kristinusko on totuus.”

Itse en usko, että kristinusko on totuus mutta uskon kyllä, että ihminen voi tieteen avulla löytää perimmäiset totuudet jos pystymme elämään täällä maan päällä riittävän pitkään. Siihen voi mennä vielä miljoonia vuosia mutta ne jälkeläisemme jotka ovat selviytyneet niin pitkälle ovat meitä suunnattomasti älykkäämpiä ja saattavat hyvinkin saada selville kaikki ne asiat johon elämä täällä maailmankaikkeudessa perustuu. Silloin saatamme tietää myös kaikki elämän tarkoitukseen liittyvät asiat joita nykyään pohdimme: Mistä olemme tulleet, miksi olemme täällä ja mihin me menemme.

Mutta korostan sitä, että tämä on uskoa, ei tietoa – vielä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe