Meikäläinen on nyt aivan pihalla ja neuvoton.
Asun 30-luvulla rakennetussa jugend-talossa Helsingissä, muutin tähän noin pari kuukautta sitten. Noin 4 viikkoa sitten alkoivat ongelmat kylppärin lattiakaivon kanssa. Vessaa vedettäessä huomasin, että veden pinta pöntössä jäi ensin kumman korkealle, josta se sitten laski nopeasti hyvinkin alas. Samoihin aikoihin huomasin, että lattiakaivo pulputtaa vessaa vedettäessä. Muutaman päivän päästä huomasin, että suihkun lattiakaivo (siis siinä pöntön vieressä) ei vetänyt kunnolla - saman päivän aikana lattiakaivo pukkaskin sitten veskia vedettäessä sitä itseään lattialle. No, putkimies paikalle. Rassasi kai ja heitti sinne jotain rakeita.
Meni viikko, ja lattiakaivo alkoi taas pulputtaa vessaa vetäessä ja vessa ei mielestäni vetänyt kunnolla. Taas putkari paikalle, rassasi.
Taas homma toimi viikon, kunnes lattiakaivo alkoi jälleen pulputtaa lähes joka kerta, kun vessan veti. Tällöin paikalle soitettiin sitten putkimies, joka kuvasi viemäriä 10 metriä alaspäin - löytämättä putkista mitään tukosta.
Tuosta on nyt viikko, ja tänään huomasin taas että lattiakaivo pulputtaa ja veden pinta niin lattiakaivossa, kuin kylppärin lavuaarissa on korkeammalla kuin normaalisti. Nyt en enää tiedä mitä tässä tekisi tai että mistä vika ylipäätään johtuu! Minkä ihmeen takia pulputusta tapahtu yhäkin, onko jollakin vastaavanlaisia kokemuksia tai muuten vaan tietoa asiasta?
Kaikki apu ja vinkit on enemmän kuin tervetullutta! Ahdistaa ihan samperisti, kun tuntuu ettei omassa himassa voi käydä vessassa tai suihkussa.
Lattiakaivon pulputus ja nouseva vesi
11
16398
Vastaukset
- 10+13
Se tukos on pitemmällä kun siinä 10 metrissä. Onko pihalla tarkistuskaivoa? Jos on, niin veikkaan, että täynnä koivun juurta ja muuta mukavaa.
- ihan pihalla
Putkimies sanoi, että jos siitä 10 metristä mennään pidemmälle niin ollaan jo alakerran naapurin putkissa ja tällä ei ole ollut viemärin kanssa mitään ongelmia...
- ouh pho upou
Voi olla ominaisuus.
Mahdollista, että asunnon omat viemärit, kaatoineen on tehty vetämättömiksi. Ehkä joku pelle peloton on joskus tehyt itse remontin ja laitellut kaadot persiilleen kylppärissä. Vesi kun menee sinne, minne sen on helpointa mennä. Toisekseen, hankalissa vedoissa viemäri tarvitsee tuuletusputken johonkin kohti. Itsellä oli kesämökillä vähän samanlaista vikaa, remontin yhteydessä laitettiin huohotinputki katolle, alkoi vetämään. Tuli jonkinnäköinen ilmalukko johonkin kohti, eikä vesi jaksanut painaa ilmaa edessään. Siis putki mutkalla, edessä vettä täynnä oleva putkenpätkä, joka ei itsestään valu viemäriin, sitten ilmatulppa ja siihen sitten suihkusta jne vettä perään, paine ei riitä työntämään ilmaa edellään....
Siis mä veikkaan, sun kämpässä itsessään viemäreissä jotain vikaa. Kyseleppä vuokranantajalta, tai mieluiten edellisiltä vuokralaisilta. Entiset vuokralaiset ainakin osaavat kertoa, jos kyse on ihan asuntoon kuuluvasta ominaisuudesta. - ihan pihalla
Oon jutellut edellisen asukkaan kanssa, ei ole huomannut mitään vikaa. Just tää saakin mut ihan ymmyrkäiseksi. Mitä mä olen nyt sitten muka vajaassa parissa kuukaudessa tolla tehnyt...ja kun ne samperin putkimiehet ei oo oikeen sanoneet mitään. Käynyt kuitenkin kolme eri putkaria, eikä kukaan oo osannut sitten sen tarkemmin sanoa missä vika ja miksi.
Jos se on kuitenkin ominainen vika, niin voiko sitä jotenkin itse ehkäistä/helpottaa? Tyyliin jos paine ei riitä, niin kaatamalla viemäriin tai pönttöön vettä?- LVI-Teknikko
Kuulostaa siltä että on monen asian summa, putkessa on huono tuuletus, viemäreiden kaadot on pielessä kuten edellä jo todettiin,mutta mites on putkien kunto? ei ole ilmeisesti remonttia tehty linjassa? sitten on mahdollisuus että kaivo ja wc istuin ovat samassa linjassa asennettuna väärin esim kaivo on liitetty suoraan wc istuimen viemäriin jolloin kovalla paineella huuhtoutuva vesi nykäisee kaivosta vedet mukaansa..kuulostaa vähän siltä että omatoimiremontteeraaja suom termi"hartiapankkirakentaja" tehnyt remontin..
Tuo viemäri pitää kuvata ja ottaa kuvatallenne talteen, saitko sellaista kuvauksesta?Mistä kuvaus suoritettiin wc-istuimesta,vaiko kaivosta vai mistä??
- ihan pihalla
Kaivosta kuvattiin ja olin kyllä paikalla kun se tehtiin - näin oli myös taloyhtiön hallituksen pj - ja tukoksia ei ollut.
En tiedä milloin on tehty remonttia, mutta noin 1,5 vuotta sitten koko taloyhtiön putket on painehuuhdeltu tms., mikä se oikea termi nyt lieneekään.
Ymmärtääkseni tätä ei ole kukaan "hartiapankkirakentaja" myöskään rempannut (:-D), vaikka mistäs mä sitä tiedän vaikka joskus vuosikausia sitten oliskin. Toisaalta, sitten en ymmärrä kyllä alkuunkaan sitä, miten edellisellä asukkaalla ei ole ollut tuon viemärin kanssa niin mitään ongelmia...
Ää, pää hajoaa tähän hommaan!- ihan pihalla
Ja mitenkä voi olla, että vaan just meikäläisellä sitten just tämä ongelma, jos putkissa vika? Isännöitsijän ja huoltoyhtiön mukaan kenelläkään muulla taloyhtiössä ole ole ollut ongelmia viemärin tai putkien kanssa.
- Sama ongelma meillä
ihan pihalla kirjoitti:
Ja mitenkä voi olla, että vaan just meikäläisellä sitten just tämä ongelma, jos putkissa vika? Isännöitsijän ja huoltoyhtiön mukaan kenelläkään muulla taloyhtiössä ole ole ollut ongelmia viemärin tai putkien kanssa.
Asun Espoossa kaksikerroksisessa, puurakenteisessa luhtitalossa. Meillä ilmeni samanlainen ongelma viime syksynä. Joskus vessaa vedettäessä pöntön pinta nousee ylös ja laskee äkisti. Sitten alkaa pulputus keittiössä. Ongelma ratkeaaa, kun laitan keittiön ja kylppärin hanat valumaan, kohta molemmat lavuaarit lakkaavat vetämästä. Hetken kuluttua imaisee lavuaarit ja pöntön tyhjäksi ja ongelma poistuu.
Putkimies sanoi, että asialle ei voi mitään, viemärissä on ilmalukko. Itse uskoisin tuon korjaantuvan esim. tuuletusta parantamalla.
- ihan pihalla
Onko teillä tullut lattiakaivosta jotain ylös? Mulla ei pitäisi olla keittiön viemärin samassa linjassa ton kylppärin kanssa, mutta pitäisköhän mun nyt sitten laittaa toi kylppärin hana valumaan...tänään alkoi taas toi, että vessaa vedettäessä vesi tippuu pöntössä tosi alas äkisti, pelottaa että kohta tuolta kaivosta tulee taas pskat lattialle.
- Sama ongelma meillä
Meillä ei kyllä nosta mitään lattiakaivon kautta. Joskus saattaa pulpauttaa vettä lavuaarin vesilukosta(johtuu alipaineesta), mutta muuten vesi kyllä pysyy viemärin puolella.
- ihan pihalla
Sama ongelma meillä kirjoitti:
Meillä ei kyllä nosta mitään lattiakaivon kautta. Joskus saattaa pulpauttaa vettä lavuaarin vesilukosta(johtuu alipaineesta), mutta muuten vesi kyllä pysyy viemärin puolella.
Hmm...ei toi kylppärin hanan valuttaminen tehnyt mittään - pitäsköhän vessaa vetää samalla? Toisaalta sitten sieltä kaivosta varmaan tulee ylös jotain.
Ei kai tässä taaaas mahda muuta kuin soittaa putkarille. Menee hermot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854