Kiire istumaan?

painostettu

Meillä on 8kk ikänen lapsi joka ei ole vielä lähtenyt liikkeelle, siis ryömimään / konttamaan. Akselinsa ympäri kyllä pyörii ja kääntyilee. Neuvola lääkäri sanoi, että vielä ei ole syytä huoleen. Meidän lapsi ei oikeastaan vielä myöskään istu ilman tukea, sillä olen ollut arka tuon selän suhteen. Ainoastaan syöttötuolissa istuu syötön ajan, mutta lelujen äärellä viettää aikaa masulteen.

Onko täällä ketään joka ei ole pitänyt kiirettä lapsen istuttamisen suhteen? Neuvolalääkäri jopa vähän suositteli antaa lapsen olla vaan lattialla, ettei istumaan oppiminen passivoisi häntä. Hän kuulemma nousee istumaan sitten itse kun sen aika on. Mietin kuitenkin, että onko istumaan oppiminen ilman tukea viivästynyt muilla vastaavassa tilanteessa olevilla? Itselläni ei olisi sen asian suhteen kiire enkä siitä kehityksestä vielä huolissani, mutta mummoilla ym. tutuilla näyttää olevan kaikenlainen kehittyminen tärkeätä ja siksi koen sen jotenkin loukkaavaksi ja painostavaksi. Ja lapsellamme on muutaman kk nuorempi serkku, kohta varmaan alamme kuulemaan kuinka hän tekee sitä ja tätä, mutta meidän...

12

652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • istuva härkä

Älä ota istumisesta paineita! Meilläkin on poika vasta nyt oppinut istumaan, ikää 9kk. En "opettanut" istumaan, vaan vauva ollut lattialla ihan miten itse on halunut. Nyt hän on sitten oppinut menemään konttausasennon kautta istumaan.
      Kokeilin kyllä aina silloin tällöin miten hän pysyy lattialla istualtaan, mutta olin aina takana turvana, koska hyvin nopeasti vaaveli aina muksahti taaksepäin.

Vauvahan alkaa treenaamaan istumista niin, että makaa selältään ja nostaa jalkoja kattoon. Siinä vahvistuu vatsalihakset ja tasapaino.. Kyllä se istuminen sieltä tulee kun on sen aika!! :)

Meilläkin mummo helposti stressailee kehitykseen liittyviä juttuja. Sanoinkin viimeksi etten halua kokoajan odottaa koska vauva oppii sitä ja tätä, kun sitten yhtäkkiä huomaakin että vauva-aika on ohi, enkä ole nauttinut siitä kunnolla kun vaan olen odotellut/jännittänyt kehitysaskelia.. kaikki ajallaan, omaa tahtia.. ei ne mummotkaan itse välttämättä ole kaikkea ensimmäisinä oppineet!

• vauvanimun

Aivan oikein, kaikki ajallaan eikä oteta paineita! Minun 8kk tyttö ei myöskään istu vielä, menee lattialla konttausasentoon ja "karhukävely"asentoon, muuten liikkuu kierimällä ja joskus ryömii. Kyllä ne vielä ehtii, nautitaan me vaan!

• diiiibadaa

Olen samaa mieltä istuvan härän ja vauvanimun kanssa, ei mitään paineita! kyllä kaikki oppivat ajallaan istumaan, toiset (luultavasti) nopeammin kun heidät "opetetaan", toiset taas omaa tahtiaan :) Minun esikoiseni on vasta 7kk ja muutamat päivät siihen päälle, sylissä tykkää ainoastaan istua, samoin syöttötuolissa, lattialla ei puhettakaan, vasrinkin nyt kun oppi konttaamaan, koko ajan pitää olla menossa jonnekin :D Toki olen nyt huomannut, että konttausasennossa pyrkii vähän niin kuin istumaan, treeniä ilmeisesti :) Itse en aio opettaa, kyllä "luonto kasvattaa" ja lapsi istuu kun on siihen itse valmis.

Meidänkin suvussa on mummoja ja ukkeja jotka kyyläävät kasvukäyriä ja että kaikki pitäisi mennä kirjojen mukaan. Aina sanovat "kyllä se meijän Antti teki tuossa iässä sitä ja tätä..." ym. Mikä skiire tässä on oppia, kaikki ajallaan, eipähän tule sitten mitään "vikoja" liian aikaisesta istumaan opettelusta tai tms :)

• ap

Kiitos tsempistä! Ette usko kuinka vastaukset piristi! :)

Täytyy tosiaan seuraavan kerran mainita, että haluamme nauttia vauva-ajasta (ja myöhemmin taapero vaiheesta), vielä kun sitä on! Niin aina välillä käy, että olennaiset asiat unohtuu kun ympärillä höösätään liikaa.

Lapsi tosiaan oppii kun on oppiakseen ja en usko, että kukaan näitä edes muutaman vuoden päästä muistaa. Ja mistä sitä tietää miten paljon ymmärrys on ehtinyt kehittyä, sitä kun ei koskaan vertailla. Paitsi ehkä viimeistään sitten kun olisi "aika" alkaa ensimmäisiä sanoja sanomaan. Jätettäköön ne siis "arvostelijan / vertailijan" häpeäksi jos alkaa ääneen noita asioita ihmettelemään.

Nyt siis nostan hännän pystyyn ja menen hyvillä mielin kohtaamaan muita vauvaperheitä :)

• 9kk

Meillä poika alkoi istumaan syöttötuolissa / tukea vasten n. 6,5kk ikäisenä.. ja vasta 9kk ikäisenä kun oppi nousemaan tukea vasten ylös, oppi myös istumaan itse.. Aiemmin, jos laittoi pojan istumaan (ennen kuin osasi itse mennä istumaan) muksahti kumoon..

• Lerppana

Tuttavaperheessä vauvaa on istutettu jo tosi pienestä (niin pienestä, että neuvolakin puuttui jo asiaan...), mutta eipä tuo oppinut oikeasti istumaan itsekseen, kuin yli 10 kk iässä. Lisäksi tuota samaa vauvaa on kävelytetty ja seisotettu aina, mutta nyt vasta (11 kk) osaa seistä tukea vasten. Toisen tuttava perheen lapsi on tosi pienestä istunut sellaisessa kävelyvaunussa, mutta ei sitten itse oppinut kävelemään kuin yli 1,5 vuotiaana. Eli tuo "opettaminen" ei edistä lapsen oppimista mitenkään. Kannattaa vain leikkiä vauvan kanssa matolla/lattialla ja tehdä se kääntyily/ryömiminen, jne. mielenkiintoiseksi, meillä toimi kaukosäädin siinä hommassa :) Itse en tosin istuttaisi syöttötuolissakaan, jos ei vielä itse osaa istua.

• ei istuteta :)

Lerppanan kanssa samaa mieltä. Mulle ainakin sanottiin, ettei saisi laittaa istumaan ennen kuin itse osaa mennä istumaan. Istumaan laittaminen kuulemma vahingoittaa selkää. Eikä laitettu edes syötön ajaksi siihen syöttötuoliin.
      Samoin oman painon varaan seisomaan ei saisi laittaa ennen, kuin itse nousee.

Kaikki lapset oppii ihan eri aikoja, jo ihan samassa perheessä. Esim minä ja kaksi veljeäni, itse opin ensimmäisen sanan 6kk ja useampia sanoja 9kk, toinen veljeni 3v ja 1,5v. Toinen veljeni käveli 7kk, toinen 1v 2kk ja minä 1v 6kk. Istumiset taisi mennä sitten taas 5kk, 7kk ja 9kk. Nämä nyt esimerkkinä, toiset on oppinu jotain nopeammin ja toiset taas jotain ja ihan samojen vanhempien lapsia. Nämä nyt tuli mieleen kun juuri luin kaikkien vauvakirjat vertailun vuoksi. :)

Ja ne mummot ja vaarit hämmästelee meni se kehitys miten vaan. Meidän ensimmäinen piti tosi aikaisin päätään ja koko ajan oli joku siinä paniikissa, että sun pitäisi tukea sitä päätä, mutta minkäs teet jos toinen jo sitä pitää. Samoin kääntymisissä mentiin laittamaan kättä eteen. Istuminen ei tullut mitenkään hirmu aikaisin, mutta siinäkin valitettiin eka ettei saisi laittaa istumaan vaikka toinen meni jo istumaan (6kk). Nyt sit taas kävelemistä kysellään, että eikö se vieläkään kävele ilman tukea, nyt vajaa 11k. Kai se sitten vaan on sellasta jännäämistä niiltä isovanhemmilta ja toisaalta myös sellainen tapa millä kysellä kuulumisia. :)

Se onko keskivertoa hitaampi tai nopeampi ei vaikuta siihen onko vauva tulevaisuudessa jotenkin muita hitaampi tai nopeampi tai parempi. :) Anna lapsen kehittyä omaan tahtiin, kyllä se kuitenkin ne kaikki temput oppii. Jokainen omalla ajallaan. :)

• ap

Tänään kokeilin tuota kaukosäädintä houkutuksena eteenpäin menemiselle. Meillä "hylättiin" kiinnostuksen kohde ja lähdettiin vilkuilemaan ympärille josko jotain muuta olisi käden ulottuvilla. Toisaalta välillä alkaa kitistä jonkin lelun perään ja katsoo samalla äitiinsä anovasti. Eli välillä kiinnostusta löytyy ja välillä ei. Mielenkiintoista nähdä koska tosiaan hoksaa eteenpäin menemisen taidon. Peruuttaa meillä osataan jo, vaikkakin vähän puolivahingossa.

En oikeastaan ole kauheasti syöttötuolissa istuttanut ja silloin kun olen siihen asettanut niin selän takana jämäkkä tyyny. Voi olla, että siirrytäänkin takaisin sitteriin syöttöjen ajaksi.

Olen ollut samaa mieltä alunalkaenkin, että kyllä ne kaikki lapset samat temput oppii ennemmin tai myöhemmin. Välillä vaan on käynyt raskaaksi väitellä tästä asiasta. Onkin ollut ilo huomata, että täällä on tullut vaan positiivista palautetta, sillä itselle on tullut se kuva, että on yleisempää toimia toisin.

• lokamami

Meillä poitsu kun oppi nousemaan konttausasentoon, niin alkoi siitä sitten kokeilemaan myös istumisasentoa. Ja vaikka onkin konttausasennossa, niin ei kuitenkaan vielä osaa kontata, mutta ryömiä osaa. Vauva on nyt n. 7 kk.

Mielestäni kyllä istumisesta ei kannata ottaa paineita, vauva kyllä nousee itse istumaan ja alkaa sitä harjoittelemaan kun on valmis. Luin myös jostain, että olisi hyvä, jos osaisi liikkua muutenkin (ryömiä tai kontata), ennen kuin alkaa istumaan. Koska muuten liikkumataitojen oppiminen saattaa viivästyä, koska sitten vain istuu tapittamassa leluja lattialla.

• gemini1111

Anna tapahtua omaan tahtiin, niin hyvää tulee. Itselläni ei-identtiset kaksoset, ja heistä toinen istui lattialla tomerasti 2 kk aikaisemmin kuin sisaruksensa !!! Toisaalta toinen nousi aiemmin tukea vasten pystyyn, mutta toinen käveli ilman tukea kuitenkin aiemmin =) Neuvolatätiämme lainaten "lapset vai ovat niin erilaisia".

• lapset 7,6,3,2v

Kaikki ajallaan. Lapsi nousee istumaan ja oppii asian kyllä itse kun on valmis siihen. Lasta ei tarvi mitenkään siihen opettaa. Se on ihana hetki kun lapsi sitten nousee sieltä lattialta istumaan. Ja ikäskaala milloin se tapahtuu, on valtava. Siis kuukausissa mitattuna.

Tuo selän suojeleminen on tosi järkevää. Selän takia lapsen kannattaakin antaa se istuminen oppia itse. Ei tule tehtyä vahinkoa. Liikkeelle lähtöä varten voit jättää jotakin kivoja uusia leluja hieman kauemmaksi lapsesta, niin ettei hän yllä niihin. Se aktivoi lasta liikkeelle.

Minulla 4 lasta, yksi heistä nousi istumaan reilun 10 kk:n vanhana ja toinen taas jo seisoi sohvan reunaa vasten 7 kk:n iässä ja siis osasi istuma-asennosta kiskoa itsensä sinne. Eli jokainen aikanaan.

Mukavia hetkiä pienokaisen kanssa. Tuo ikä on ihana ja sitten kohta sieltä tulee mielettömän paljon uusia asioita, mitä vauva oppii. Nyt varmaan odotat sitä liikkumista ja sitten puhumista. Voidaan lyödä vetoa, että kahden vuoden päästä ajattelet, että miksi ihmeessä toi pikkunen ei voi olla hetkeäkään paikoillaan ja pitää suutansa kiinni........ : ) Uskon jokaisen taaperon äidin olevan viimeisestä samaa mieltä...

• 16+1

Meillä tyttö nousi tukea vasten seisomaan, ennen kuin oppi istumaan. Taisi olla 8kk silloin. Enkä istuttanut syöttötuolissakaan, ennen kuin istui tukevasti itsekseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      466
      3664
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2726
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      2114
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      443
      1988
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1344
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1251
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1108
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1025
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1008
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    Aihe