(kaukana maailmankaikkeuden syrjäisimmässä paikassa, s24.n narsismipalstan vaihtelevissa maisemissa olevan kukkulan laella istuu yxex ja elisakettu, ei kaukana toisistaan, vaan sopivalla etäisyydellä. He eivät näytä puhuvan, vaan keskustelu tuntuu tapahtuvan jollain menneiden aikojen unohdetulla ja mystisellä tavalla. yxex vilkaisee kettua, kettu nyökkää huomaamattomasti, pörhistää turkkiaan, ja loikkii metsän siimekseen. Yxex kävelee palstan aloitetaulun luo ja kiinnittää siihen pergamentin, mihin on sulkakynällä kirjoitettu sanat: )
Synonyymi narsismille voisi olla lähimmäisenrakkaudettomuus.
Minä olen tärkeä...sinä olet ehkä tärkeä, mutta minä olen tärkeämpi.
Rakkaus tekee toisesta yhtä tärkeän, tai tärkeämmän...'voisin kuolla hänen puolestaan'
Sitten toinen ajatus; juteltuani erään minulle tärkeän ihmisen kanssa, oivalsin, että maailmassa on karkeasti jaotellen kolmentyyppisiä ihmisiä:
1. haluajia(narsistit), haluavat kaikkea toiselta mutteivät tunne halua antaa.
2. antajia(käänteisnarsistit), osaavat antaa, mutta vastaanottokyky puutteellinen
3. haluaja-antajia, jotka kokee mielihyvää neljästä asiasta; omasta saamisesta ja antamisesta, sekä lähimmäisen saamisesta ja antamisesta.
3-tyypin ihminen siis iloitsee, kun toinen antaa, kahdella tapaa; saamisen ilona, ja myötäelämisen avulla iloitsemalla toisen antamisenilosta. Ja iloitsee antamisessa kahdella tapaa; antamisesta, ja toisen ilosta saada. Empatian kautta elävä 3-tyypin ihminen kokee kiitollisuutta, ja pitää sekä saajaa että antajaa tärkeinä.
Olenko siis turhaan etsinyt vastausta narsismiin maailman ääristä...onko totuus näin yksinkertainen, rakkaus, tai sen puuttuminen?
Sana on vapaa, sivupoluille eksyminen ja kritiikki sallittua ;)
Kuka on tärkeä?
17
139
Vastaukset
- elämän kevät
Vain narsisti voi syyllistää siitä ettei uhri halua toimia enää narsistin lähteenä. Narsistille ei mikään koskaan riitä, vaan aina haluaa lisää ja lisää täyttääkseen sisäistä tyhjyyttään. Kiitos vaan, mutta mun antamiset on annettu, on enää pelkkiä saatavia :)
- d.i.c.e
Rakkaudettomuushan on sama asia kuin empatianpuute, mutta empatianpuute ei ole sama, kuin narsismi. Narsismin seuraus on kyllä empatianpuute, mutta kaikki "empatianpuutteelliset" ihmiset eivät ole narsisteja, koska narsismi on muutakin, kuin empatianpuutetta. Joten ei voida sanoa, että narsismi olisi selitettävissä noin yksinkertaisesti rakkauden puuttumisena. Narsismi on itsensä korostamista, itsensä näkemistä muita ylempiarvoisena. Mihin tähän mahtuu rakkaus? Aivan, ei mihinkään. Ei sellaisena, kuin se yleensä käsitetään.
Mutta on myös toisenlaisia "rakkaudettomuudesta kärsiviä" ihmisiä. Heitä kutsutaan läheisriippuvaisiksi. Tyyli on käänteinen verrattuna narsistiin, mutta joka tapauksessa molemmilla on takana oma etu, hyöty.- d.i.c.e
"'voisin kuolla hänen puolestaan'"
Tuokin on eräänlaista itsensä ylentämistä, millä ei ole rakkauden kanssa mitään tekemistä.
Tässä on taas yksi näkökulma, tarkastelutapa.
Olen nro 1 tosta porukasta.
"Rakkaus tekee toisesta yhtä tärkeän, tai tärkeämmän...'voisin kuolla hänen puolestaan'
Tämä on yksi niistä asioista joita en käsitä tai tunne. Lähinnä tulee mieleen illuusio mutta näin ei valtavirran mukaan taida olla.
D :
"Mutta on myös toisenlaisia "rakkaudettomuudesta kärsiviä" ihmisiä. Heitä kutsutaan läheisriippuvaisiksi. Tyyli on käänteinen verrattuna narsistiin, mutta joka tapauksessa molemmilla on takana oma etu, hyöty"
Näin juuri. On varmasti, siis yleisellä tasolla ajateltuna, olemassa ihmisiä jotka osaavat rakastaa "oikein" (?) mutta sitten on myös iso porukka ihmisiä, jotka kuvittelevat rakastavansa. Tai osoittavansa rakkautta.
Sitten on niitä jotka eivät vain ns osaa ja tietävät sen.
Läheisriippuva ihminen on erittäin itsekeskeinen mikä ohjaa hänen käytöstään. Se näyttäytyy ulkopuolelta katsoen vain toisella tavalla, esim vähemmän tai enemmän esiin tuotuna marttyyriasenteena.Toisen ihmisen tärkeyden, merkityksellisyyden ja rakkauden välistä suhdetta voi miettiä suhtautumiserolla kaukaiseen tuntemattomaan kiinalaiseen tai läheiseen ihmiseen.
Miellän termit 'käänteisnarsisti', 'läheisriippuva' ja ohutnahkainen narsisti samaksi käsitteeksi...olenko väärässä(?)
Tärkeys-merkityksellisyysrakkaustärkeys, merkityksellisyys. ;)En tiedä oletko väärässä mutta koen samoin nykyään. Onko olemassa absoluuttisia totuuksia ? Kieltämättä kulkevat aika käsi kädessä....
- M.B.
lynett kirjoitti:
En tiedä oletko väärässä mutta koen samoin nykyään. Onko olemassa absoluuttisia totuuksia ? Kieltämättä kulkevat aika käsi kädessä....
On. Lanseeran sen tässä nyt kaikille. Absoluuttinen totuus on: Hunab Ku :D
*lanseeraa mantraa, jolla tukitaan kaikkien suut. Asia kuin asia, vastauksena: Hunab Ku, eikä muuta* Pitänee vielä selvittää tuo lausuminen =DD - M.B.
Ilmeisesti jonkinasteinen Mexicon alueen joku symboli alunperin, taiteellisen näkemyksen silauttanut joku ja yhteenliitetty tarinaan maailmankaikkeuden syntysijakeskuksesta ja luojajumalasta..
- M.B.
M.B. kirjoitti:
Ilmeisesti jonkinasteinen Mexicon alueen joku symboli alunperin, taiteellisen näkemyksen silauttanut joku ja yhteenliitetty tarinaan maailmankaikkeuden syntysijakeskuksesta ja luojajumalasta..
Mikäli mistään mitään käsitän, mayoilla ollut samankaltainen historiallinen jumaluuskehitysyritelmä, polyteistisesta yhteen hallitsevaan.. abstraktiin entiteettiin. Liekö ollut kansan helpompi hallittavuus papistolla ja ylimystöllä mielessä..
Perustuu nettipengontaan kaiik, ja kansan hallinta omaa "arvelua"..
Ei löytynyt tietoa ensimmäisestä Hunab Ku-symbolista, väite, että olisi ollut papiston ja ylimystön käyttämä koru alunperin saattaa tietenkin pitää paikkansa. Ei löytynyt kuvaa ikivanhasta sellaisesta löytyneestä tosin.. hmm..
*lentoliput, matkalaukku, bikinit, hellehattu ja aurinkolasit pakattu*
Moi!! =DD M.B. kirjoitti:
Mikäli mistään mitään käsitän, mayoilla ollut samankaltainen historiallinen jumaluuskehitysyritelmä, polyteistisesta yhteen hallitsevaan.. abstraktiin entiteettiin. Liekö ollut kansan helpompi hallittavuus papistolla ja ylimystöllä mielessä..
Perustuu nettipengontaan kaiik, ja kansan hallinta omaa "arvelua"..
Ei löytynyt tietoa ensimmäisestä Hunab Ku-symbolista, väite, että olisi ollut papiston ja ylimystön käyttämä koru alunperin saattaa tietenkin pitää paikkansa. Ei löytynyt kuvaa ikivanhasta sellaisesta löytyneestä tosin.. hmm..
*lentoliput, matkalaukku, bikinit, hellehattu ja aurinkolasit pakattu*
Moi!! =DDPalstan positiivari! =)
Yxex: olet oikeilla jäljillä. Sinulla on avainsana.
Nro 3 kuulostaa erityisen hyvälle. On myös pyrkijöitä. On ihmisiä jotka pyrkivät tuota kohti ja saavuttavat sen sisäisen olemuksen jossakin elämänsä varrella. Joskus aikaisemmin, joskus myöhemmin. Joku on tärkeä.
*loikkii metsän siimekseen...vilkuttaa palstalaisille...kevätretkiä...*"On ihmisiä jotka pyrkivät tuota kohti ja saavuttavat sen sisäisen olemuksen jossakin elämänsä varrella"
Jossain vaiheessa oli se ideaalikuva rakkaudesta (hitsi että sanan kirjoittaminenkin on vaikeaa, kuten jumala-sanankin), jostain kummallisesta yhteenliittymisen tarpeesta...kunhan vain "se" löytyy. Ja kas kummaa, liittouduin lopulta tiukimmin siihen hankalimpaan tapaukseen mitä tarjolla oli...hmm...
Se kuva mitä meikällä siitä liittoutumisesta, ei liitosta, oli, kuvansi pelkkää illuusiota mutta koin että voisin (muka tai ehkä) tarjota jollekin ns samanlaiselle sellaista....
Nyt kun katson tätä tilannetta, olen todella hämmentynyt. Tässäkö se oli ? Liittoutuminen yhteen samanlaisen vammautuneen kanssa ?
Sekö se suuri "rakkaus" on ?
Kerro EK, mitä on rakkaus ?
Onko se elokuva-kuva (hauska sana) oikea vai onko vain realistista mielummin ajatella "liittoutuvansa" kuin odottaa sitä valkoista ratsua...ehkä jopa päivittäin ? MItä ihmettä on rakkaus arkikielellä ?lynett kirjoitti:
"On ihmisiä jotka pyrkivät tuota kohti ja saavuttavat sen sisäisen olemuksen jossakin elämänsä varrella"
Jossain vaiheessa oli se ideaalikuva rakkaudesta (hitsi että sanan kirjoittaminenkin on vaikeaa, kuten jumala-sanankin), jostain kummallisesta yhteenliittymisen tarpeesta...kunhan vain "se" löytyy. Ja kas kummaa, liittouduin lopulta tiukimmin siihen hankalimpaan tapaukseen mitä tarjolla oli...hmm...
Se kuva mitä meikällä siitä liittoutumisesta, ei liitosta, oli, kuvansi pelkkää illuusiota mutta koin että voisin (muka tai ehkä) tarjota jollekin ns samanlaiselle sellaista....
Nyt kun katson tätä tilannetta, olen todella hämmentynyt. Tässäkö se oli ? Liittoutuminen yhteen samanlaisen vammautuneen kanssa ?
Sekö se suuri "rakkaus" on ?
Kerro EK, mitä on rakkaus ?
Onko se elokuva-kuva (hauska sana) oikea vai onko vain realistista mielummin ajatella "liittoutuvansa" kuin odottaa sitä valkoista ratsua...ehkä jopa päivittäin ? MItä ihmettä on rakkaus arkikielellä ?Minä tulen kertomaan sinulle ja teille vielä kaiken. Aikaa on. Mutta rakkaus löytyy itsestä, kun se saavuttaa meidät ja annamme sen koskettaa meitä, otamme vastaan. Lue alkuun viimeinen kommenttini piikkilangasta.
Ydin: ensin sinä eli minä. Hyväksyä itsensä. Loppu on pergamentillekin kirjoitettua. Mutta: illuuusio ei ole rakkautta. Rakkautta on myös monenlaista.elisakettu kirjoitti:
Minä tulen kertomaan sinulle ja teille vielä kaiken. Aikaa on. Mutta rakkaus löytyy itsestä, kun se saavuttaa meidät ja annamme sen koskettaa meitä, otamme vastaan. Lue alkuun viimeinen kommenttini piikkilangasta.
Ydin: ensin sinä eli minä. Hyväksyä itsensä. Loppu on pergamentillekin kirjoitettua. Mutta: illuuusio ei ole rakkautta. Rakkautta on myös monenlaista.Miten voi ottaa vastaan rakkautta (sellaisena kuin sen ymmärtää... tai kun sitä ei ymmärrä..en tiedä mistä kyse) jos se on merkinnyt aina kipua tai vahingoittamista ?
Miksi haluta sitä ? Miksei valita se turvallisempi vaihtoehto (olla ottamatta emotionaalista riskiä ja valita se hankalin josta jo tietää...) ja "kärsiä siitä" kuin yrittää avata itselleenkin kovin sekavaa sisintään kenellekään. Joskus kun luen määritelmiä rakkaudesta, käsitän sen olevan jotain tuollaista kummallista.
Mutta realisti sisälläni sanoo, että rakkaus on "päätös" liittoutua.
Toisaalta, välillä tulee sellaisia pilkahduksia, että luulen rakastaneeni mutta olen luullut sen tuntuvan toisenlaiselta joten en vain ole tajunnut...rakastaneeni. Heh.
Esim tyttöni kanssa joudun koko ajan taistelemaan sen kanssa etten ala "rakkaudessani" kontrolloimaan ja ylisuojelemaan, ohjaamaan ja vaatimaan...siitä nimimerkkini, kerrottuna sinulle, jos täydellisten naisten katsomista olet joskus harrastanut. Lynette kuvaa valtavassa kontrollintarpeessaan juuri minua.
Onko sellainen rakkautta ?- d.i.c.e
elisakettu kirjoitti:
Minä tulen kertomaan sinulle ja teille vielä kaiken. Aikaa on. Mutta rakkaus löytyy itsestä, kun se saavuttaa meidät ja annamme sen koskettaa meitä, otamme vastaan. Lue alkuun viimeinen kommenttini piikkilangasta.
Ydin: ensin sinä eli minä. Hyväksyä itsensä. Loppu on pergamentillekin kirjoitettua. Mutta: illuuusio ei ole rakkautta. Rakkautta on myös monenlaista."Minä tulen kertomaan sinulle ja teille vielä kaiken."
Anteeksi, en voinut olla repeämättä. :D Vai oliko se tarkoituskin..? Elisakettu."On myös pyrkijöitä"
Olen huomannut palstailun aikana ilokseni sen että todella on ihmisiä jotka eivät ole juuttuneet omiin mielipiteisiinsä ja teorioihinsa, vaan ovat uskaltautuneet(pyrkineet) lähtemään muutoksen polulle. Katsomaan elämänpuuta eri näkökulmista, ja kuuntelemaan muitten matkalaisten näkemyksiä. Se tie ei ole helppo. Ihminen ei yleensä muuta totuttuja tapojaan helposti, kannustimena voi olla jokin draaginen tapahtuma tai tunteiden pohjakosketus. Herääminen.
Uskon edelleen vaikka muuta väitettäisiin, että narsismista voi parantua, vaikka taidan mielenosoituksessani olla yksin ;)
Narsismissahan on kyse ilkeän itserakkauden ja terveen itserakkauden epätasapainosta...vaa-an kupit, jotka eivät ole harmoniassa, tai jotain sinnepäin..:)
*vilkuttaa takaisin*
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama897458Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1176189Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1594326Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?423076Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2292958Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782866Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta882577Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902318- 1862249
Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh181795