Lopettaisinko ja entäs laihdutus?

tissimamma

Vauva täyttää kohta 1v. Imetys on aina sujunut hyvin ja molemmat nauttivat siitä. Olin ajatellut lopetella imetyksen tuossa 1v tienoilla (osittain tuttujen painostuksesta), mutta ilokseni luin että voi hyvällä omalla tunnolla antaa lapsen imeä maitoa vielä vanhempanakin. Jopa 3-vuotiaaksi jolloin tämä itsekkin alkaa haluta lopettaa. Tai vaikka 18kk jolloin pahin eroahdistus aika on ohi. Kuulostaa järkevältä odotella myöhempää ajankohtaa. Miksi vierottaisin nyt kun ei se tunnu oikealta eikä ole mitään syytä (en esim. mene töihin)??

Mutta, mutta... mites olikaan se laihdutus imetys yhtälö. Olen kovasti orientoitunut siihen että laihdutan noin 15-20kg sitten kun imetys loppuu. Eikös se ole niin että tommosia isoja laihdutuksia ei saa tehdä imettäessään koska silloin voi mennä ympäristömyrkkyjä lapseen? Entä jos laihduttaisi hitaalla tahdilla - olisko se parempi juttu?

4

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiteläinen

Kyllä hitaasti voi laihdutella imettäessä. Ja sinullahan on jo osittaisimetys menossa eli vauvasi ei ihan pelkkää rintamaitoa saa, niin tuskin siitä haittaa on vauvallesi. Itse näkisin, että vauvasi saama hyöty osittaisimetyksestä yli yksivuotiaanakin on suurempi kuin miimaalisen pieni riski ympäristömyrkyistä jos hitaasti laihdutat.

Onnea taaperoimetyksen tielle! Itsekin suunnittelen sitä:)

• 6kk äiti laihduttaa

Kunhan pidät hulta, että juot tarpeeksi ja syöt monipuolisesti ja ravinteikkaasti (rasvaista kalaa, kasviksia marjoja..) niin ei haittaa vaikka vähän painoa pudotatkin

• ..........

Voi sitä painoa jo pudottaa ainakin kohtuullisella vauhdilla (nopeastihan se ei muutenkaan ole järkevää), kun kerran lapsi on jo noin iso ja syö jo kiinteitäkin. Eli sen takia ei kannata imetystä lopettaa. Lapsi saa ympäristömyrkkyjä muuten normaalista ruuastakin, eikä se ole vakavaa.

Minunkaan mielestäni ei kannata lopettaa imetystä, jos siihen ei ole mitään syytä, äiti ja lapsi haluavat jatkaa ja se sujuu hyvin. Itse olen imettänyt pisimmillään 2v 8kk. Sinun lapsesi on kuitenkin vielä niin pieni, ettei kiirettä senkään puoleen ole. Ja jos kyllästys tai muu syy tulee, niin sen voi sitten myöhemmin lopettaa koska vain. Kannattaa mennä ihan omien fiilisten mukaan sen kanssa.

Tsemppiä sekä laihdutukseen että imetykseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      351
      3575
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      226
      3011
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      62
      2491
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      178
      1552
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      21
      1433
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1387
    7. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      3
      1268
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1015
    9. 61
      1002
    10. 92
      935
    Aihe