Abyein vaikea tilanne.

Megalodon1

ohjois-Sudan ryhtyi valtaamaan kiisteltyä öljykaupunkia

21.5.2011

Khartoum. Pohjois-Sudan ilmoitti myöhään lauantaina ottaneensa öljykaupunki Abyein haltuunsa. Pohjois-Sudanin armeija ajoi myöhään illalla 15 panssarivaunua Abyeiin, kertoivat YK:n edustajat. Kaupungista kuultiin myös laukauksia.

Öljykaupunki Abyei sijaitsee kansanäänestyksen perusteella itsenäistyneen Etelä-Sudanin ja Pohjois-Sudanin rajalla. Sudanin presidentti Omar al-Bashir ilmoitti huhtikuun lopussa, että ei aio tunnustaa Etelä-Sudanin itsenäisyyttä, jos etelä julistaa Abyein osaksi uutta valtiota. Kiistan Abyeista on pelätty johtavan Sudanissa uuteen konfliktiin etelän ja pohjoisen välillä.

2

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • megalodon1

      Abyei kuuluu Etelä-Sudanin Dinga Nok heimolle.

      Perustelut: Koska he olivat siellä asumassa ennen muita kansoja.

      Arabit jotka Abyeita öljyn takia haluavat ovat julmia maahantunkeutujia.
      Alas Pohjois-Sudanin lahtari hallitus! Eläköön Arabeista pian vapautuva Abyein kaupunki.

    • Islam voitti

      Pohjois- ja Etelä-Sudanin välinen kiistelty Abyein alue on nyt täysin Pohjois-Sudanin armeijan hallussa, minkä vuoksi sotilaalliset toimet alueella keskeytetään, kertoo Sudanin valtion uutistoimisto.

      Pohjois-Sudanin armeija valtasi Abyein alueen viime viikolla. Sen jälkeen kymmenettuhannet ihmiset ovat paenneet alueelta. Sudanin valtion uutistoimisto pyytää Abyein ihmisiä nyt palaamaan koteihinsa.

      Etelä-Sudanin on määrä itsenäistyä 9. heinäkuuta. Pohjois-Sudan on kieltäytynyt tunnustamasta Etelä-Sudanin itsenäisyyttä, mikäli se yrittää liittää Abyein osaksi uutta valtiota.

      YK:n edustaja Sudanissa kertoi uutistoimisto Reutersille, että varkaudet ja tulipalojen sytyttelyt, joita on viime aikoina ilmennyt Abyeissä, ovat rauhoittuneet. YK:n edustajan mukaan pohjoisen sotilaat partioivat silti edelleen Abyeissä.

      Vuoden 2005 rauhansopimuksessa sovittiin, että Abyein alueella järjestetään kansanäänestys siitä, kumpaan maahan alue liittyy. Äänestys oli määrä järjestää tammikuussa, mutta sitä on lykätty ilman määräpäiviä.

      Abyeista taisteltiin myös Sudanin edellisessä sisällissodassa. Abyei on öljyntuotantoalue, mutta sillä on myös symbolista merkitystä molemmille osapuolille. Sekä Etelä-Sudaniin linkittyvä Dinka Ngok -kansa että Pohjoisen misseriya-paimentolaiset elävät alueella, misseriyat noin puolet vuodesta.

      Abyein alueeseen liittyvän kiistan on pelätty johtavan uuteen sisällissotaan. Pohjois-Sudanin toimet alueella ovat saaneet laajaa kansainvälistä kritiikkiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      2001
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      276
      1531
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1315
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1107
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      73
      1098
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      81
      1041
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      183
      1018
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      868
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe