IVF-jono joka hoitokierrolle?

julkisella

Tyhmä kysymys...( Olen yrittänyt etsiä tätä netistä, mutta en löydä.)

Pääsin IVF-jonoon, joka kuulemma on puoli vuotta Helsingissä. Jos ensimmäisellä hoitokierrolla ei tärppää, joutuuko seuraavia IVF:iä jonottamaan aina taas sen 6kk?

Entä PAS? Siihen ei varmaan ole jonoa, mutta pidetäänkö siinä jotain välikiertoja?

Syövätköhän yksityisen puolen ivf-hoidot yhä julkisen puolen hoitokertoja?

15

2694

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mir:kk

Ainakin OYS:ssa pitää jonottaa, valitettavasti ;((( Itsekin nyt jonotan uudelleen....

Pas:n ei jonoa, tehdään heti, kuin vain mahdollista.. muistaakseni 3 kk oli väliä punkiosta, että pääsi pas:n aikaisintaan.

Ei kai yksityisen asiat kuulu julkiselle puolelle..?

• julkisella

Moi, kiitos vastauksesta! :)

Kurja juttu tuo jonottaminen. Ikä painaa...

Netistä olen eri paikoista lukenut, että toisissa sairaaloissa (mm. NKL) yksityisen puolen hoidot "syövät" julkisen puolen hoitokiertoja.

Kaiken järjen mukaanhan sen ei tosiaan niin pitäisi olla, mutta kuulemma ainakin ennen ollut.

Mietin kanssa, että laitetaanko koskaan takautuvasti jonoon... (Ei varmaan...)
      Ja mistä se jonoon laitto pvm lasketaan. Olin jo tutkimusjonossa ja leikkausjonossa ja sitten taas jonotin aikaa hoitojen suunnittelukäynnille.

Oliko tuo 3 kk väli PASiin elimistön toipumisen vai minkä takia...?

• mir:kk

Joo toipumisen takia.. piti olla 3 kuukautiset välissä.. itsellä meinaa epätoivo iskeä, kun ei onnistu sitten millään (takana 1 ivf ja 1 icsi). Munasoluja tulee PALJON ja mitään varmaa syytä ei löydy miksi ei onnistu.. hoidoillakin saadaan vain 2-4 soluisia alkioita ja meillä ei 3 alkiota selvinnyt sulatuksesta..

Meillä oli viime elokuussa eka ivf, josta yksi siirtokelpoinen alkio. Seuraava hoito joulukuussa (tässä ei niin pitkä jonotus.) Sitten odotin pas:n pääsyä, jonka piti olla maaliskuussa. Alkiot ei selvinnyt sulatuksesta, joten maaliskuusta alkaen laitettiin jonoon.. oli aika järkytys, kun olin jo monta kk odotttanut pas:n pääsyä ja sitten joudunkin jonon hännille ;((( tässä nyt sitte jonotellaan ja jännitetään, että miten seuraava hoito menee...

• julkisella

Voi miten kurjaa tuo odottaminen ja sitten ne ei edes kehity.
      :(

Erityisen tylsää joutua tuon PASin jälkeen vielä jonoon. Oisivat laittaneet takautuvasti jonoon...

Luulisi että jo pelkkä jonottaminen lisää stressiä monin verroin, siltä musta ainakin tuntuu. Paineet on kovat onnistua, kun vihdoin pääsee siihen hoitoon. Samahan se olisi tietty yksityisellä, kun pulittaisi isot rahat joka hoitokerrasta...

Tylsää on myös, jos / kun yksityiset hoidot syö julkisia. Pitää varmaan varmistaa se hoitopaikasta, että tietää varmasti.

• tyttelixxx

Tuollaista se on julkisella. Siksi päätimme investoida vähän ja siirryimme yksityiselle. Linja nyt että joka toinen kk icsi ja joka toinen pas (koska ei voi stimuloida kuin joka toinen kk), tällä tavalla eka raskaus 3:lla kierrolla eli toisella tuoresiirrolla. Nyt esikoinen vuoden ja toinen yrityksessä. Eka icsi meni taas huti, nyt pas vuorossa, näin jatketaan niin pitkään että toivottavasti tärppää. Kallistahan tämä on ja raskastakin, mutta olisi se odottelukin ja ikää tulee koko ajan lisää.
      Miuehessä meillä vika. Munasoluja tule paljon, alkiot ei lähde kehittymään eli ei useampaa kuin yhtä pas:ia saada per stimulaatio, noin keskimäärin.

• Marcciss

Olen ollut IVF-jonossa Naistenklinikalle helmikuusta alkaen.Sanoivat että se on sen 6kk ja siihen tulee vielä kesätaukokin. Siirryin heti silloin yksityiselle lapsettomuusklinikalle, jossa on tehty nyt ensimmäinen IVF hoito, hedelmöittyneitä munasoluja saatiin 10kpl, joista 1 tuoresiirto ja ensimmäinen pas takana. Jos ei näillä lopuilla pas:eilla tärppää, niin Naistenklinikalle pääsen takaisn hoitoon jonotuksen jälkeen, kunhan kaikki pakastetut alkiot on ensin käytetty yksityisellä loppuun. Ja tuoresiirron ja pasin välillä yksi välikierto, loput pas:it voidaan tehdä joka kuukausi.

• julkisella

Hei, kiitos paljon vastauksista!

Marcciss, sanoivatko NKL:ltä mitään tuosta, että syövätkö yksityisen hoidot nykyään julkisen puolen hoitoja?

Samanlaista taktiikkaa mietin tässä itsekin. Odottelisin muuten kyllä ihan kiltisti, mutta olen jo niin ns. vanha, ettei olisi kyllä varaa.

Olisikohan Väestöliitto hyvä paikka? Hinnat näyttää aika paljon edullisemmilta siellä ja ainakin vaikuttaa asiantuntevalta paikalta. Osaatteko suositella klinikoita...?

• Marcciss

Ei ollut kyllä siitä mitään puhetta, että söisivät... ainoastaan sen sanoivat, että naistenklinikalla eivät voi hoitoja aloittaa ennenkuin yksityisellä puolella kaikki alkiot on ensin käytetty pakkasesta, se on joku laki homma kuulema.

Itse olen Fertinovassa, Unioninkadulla hoidoissa. Ihan ok paikka, aikoja saa hyvin, lääkärini tosin on aika lyhytsananinen keskittyen ainoastaan hoitotoimenpiteisiin, tunnepuolesta ei paljoa sillä jutella. Myöskin melkein joka kerta myöhässä vastaanottoajalta 10-30 min. Kallista lystiä jos pitkään joutuu käymään.

Mulle tehtiin 3 inseminaatiota naistenklinikalla, kun aluksi hoitoihin hakeuduin, siellä oli joka kerta eri lääkäri ja aika liukuhihna meininkiä, mutta halvat hinnat :)

• påk,,

Olkaa tyytyväisiä tuohon 6kk jonoon julkisella... Länsi-Suomessa jono on pitkästi yli vuoden!! Eli se siitä reiluudesta terveydenhuollossa...

• marcciss

Eikös koko suomessa ole voimassa tämä hoitotakuu, joka siis velvoittaa hoitamaan kiireettömissä tapauksissa 6 kuukaudessa?! Sen takia naistenklinikallakaan ei tarvitse jonottaa 6 kuukautta kauempaa..vaikka kauheat jonot sielläkin on. Kannattaa todellakin ottaa yhteys potilasasiamieheen ,jos hoitotakuu ei toteudu siellä teillä länsi-suomessa!!

• julkisella

Joo, kyllä hoitotakuun pitäisi toimia koko Suomessa! Onneksi on sentään se olemassa, ennen kai jonotettiin vielä kauemmin.

Marciss, kestikö omien "papereiden" saanti NKL:ltä kuinka kauan? Ne ilmeisesti pitää pyytää kirjallisesti...

Miten suhtautuivat NKL:llä yksityisellä käymiseen jonotusaikana?

Harkitsen Väestöliittoa tai Fertinovaa. Felicitas vaikuttaa kalliilta.

• marcciss

Muistaakseni ei mennyt kauaa soitosta naistenklinikalle, kun hoitopaperit tulivat postissa kotiin...oisko ollut viikossa. Toimitin ne sitten itse yksityiselle.

Naistenklinikata ei kommentoitu mitenkään, kun yksityiselle sanoin siirtyväni.

Minulle oli varattu jonoon siirtyessäni aika ivf infoon nyt kesän alkuun, jonka peruin, koska hoidot ovat fertinovalla vielä kesken. Naistenklinikalla vain kysyivät kuinka monta alkiota saimme ja toivottivat plussa onnea ja yhteydenottoa sitten jos ei tärppää ja kaikki pas:it on tehty. Jonossa siis olen edelleen siellä.

• julkisella

Moi taas...

Ajattelin kysyä, jos Marcciss tai joku muu pääkaupunkiseudulta sattuu lukemaan tätä, että oliko Naistenklinikallakin myös tuo 6 kk jono joka IVF-yrityksen välissä...

• qwryukä

Mistä ne NKL:lla tietää, mitä tekee samaan yksityisellä, jos ei erikseen kerro? Asia ei ole enää itselleni ajankohtainen, kärryissä nukkuu NKL:n ivf-hoidolla aikaansaatu vauva, mutta ei sielä minulta koskaan kysytty että mahdanko puuhailla jotain privaatisti.

• Aleksa2

Olen ollut yksityisellä kahdessa IVF:ssä parin kuukauden sisään, välissä yhdet menkat.

Kummallakin kerralla päästiin siirtoon, mutta mitään ei saatu pakkaseen. Mulla on ikää 35v. ja miehellä vielä enemmän, joten puolen vuoden jonottelu ei olisi kenenkään etu. Hoidot tehdään lahjasiittiöillä, joten mihinkään "luomuyrittämiseen" kuutta odottelukuukautta ei myöskään olisi voinut hyödyntää, turhaan olisi ikää kertynyt vaan lisää.

Naisen hoidoissa nähdään tilanne vasta yhden peruskaavalla tehdyn IVF:n myötä. Esim. meidän kohdalla sieltä tulikin ylläri ja löytyi yllättävää vikaa musta. Musta olis tosi kohtuutonta siinä vaiheessa odotuttaa puoli vuotta, ennen kuin saadun tiedon pohjalta sitten toinen IVF päästään räätälöimään kunkin tapauksen yksilöllisten piirteitten mukaiseksi.

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ekan IVF:n kulut lääkkeineen nousi neljän tuhannen euron pintaan. Toisessa yrityksessä Kelan lääkekatto oli tullut täyteen, joten siitä tuli vain tuhannen viidensadan lasku.

Samaan aikaan aika monet käyttää saman summan harrastuksiinsa, tai vielä hyödyllisemmin suurennnuttaakseen tissejään tai paisuttaakseen huuliaan, joten suhteellista tämä on. Ei olla isotuloisia, mutta tässä asiassa kyetään tähän yhdessä. Jos oltais nuorempia ja aikaa piisais, niin varmaan jaksettais jonotella murto-osalla näistä hinnoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe