Olen opiskelija. Sain toimeentulotukea viimeksi heinäkuussa 2010. Silloin minulle sanottiin näin "mikäli tuen tarve jatkuu vielä elokuussa, tullaan vuokra kohtuullistamaan". Ei jatkunut.
Teen opiskelujen ohella silloin tällöin keikkatöitä, että minulle jää laskujen jälkeen ruokarahaakin. Vuokrani on 450/kk sisältäen sähkön ja veden, 2h k. Minulla on kaksi isoa koiraa, joten yksiössä asuminen meillä kolmella olisi mahdotonta. En luovu koiristani vaikka kämppä lähtisi alta. Opiskelija-asunto 2h-kk maksaa 413e/kk. Kaupungissa halvin vapaa asunto on tällä hetkellä 23 neliöinen yksiö 360e/kk sähkö vesi. Kaksiot ovat lähes 500e ja yli. Yksiökin saattaa maksaa 450e. Pystyn hoitamaan asumiseni ja muut menoni opintorahalla,opintolainalla ja keikkatöillä.
Hain nyt toimeentulotukea ainakin kesäkuulle (keikkatöitä on, joista ei etukäteen tiedä). He maksavat vuokrastani 252e. Loput perusosasta. Minua on jo kehoitettu heinäkuussa 2010 muuttamaan edullisempaan asuntoon... Enpä silloin tiennyt että tänä kesänä joudun hakemaan 1-3kk:ksi tukea. Ongelma on siinä, että minulla ei ole menoja joista karsia.
Laskujen maksamisen jälkeen ruokarahani koko kuulle on 6 euroa.
Muutoksenhaku on laitettu postiin. Seurakunnan diakoniatyöntekijällä menen käymään kuun alussa, sieltä saa tod.näk 40e ruokakortin. Mitä jos muutoksenhakuun tulee kielteinen päätös? Onko kaikki vaihtoehdot sitten käytetty ja kadulleko? Ja vaikka saisin nyt kuin töitä, ensimmäinen palkka aikaisintaan heinäkuun puolessa välissä, ja jos en saa tarpeeksi töitä päästäkseni sossusta eroon, on tulorajani sitten 671 kun kaikki palkkatulo tietysti vähennetään...
sossu ei maksa vuokraa kokonaan, apuva!
16
596
Vastaukset
- 9plus6
Mikä kaupunki kyseessä ? 252 e huomioidaan kuulostaa tod. kummalliselta.
- opiskelija.
Itse opiskelija ja sossu maksaa 480 euron vuokrasta 470 e 12kk vuodessa (kelalta tietty pieni asumislisä). En kylläkään pääse edes opiskelijakämppään, koska maksuhäiriömerkintä estää jo solun saannin KOAs'illa. Nyk. kämppä yksityiseltä.
Eikö käytäntö pitäisi olla sama läpi Suomen? Täällä liikku myös puhetta, että maksuhäiriöinen opiskelija laitetaan ottamaan sos. luottoa.. Itse saan aivan normi tttuen. MIKSI LAKI EI OLE SAMA KAIKKIALLA ? Olisi hirveä tilanne (opiskelut mahdottomia/ kodittomuus) jos minulla "kohtuullistettaisiin vuokra noihin summiin.
- Asumislisä missä?
Kun kerran opiskelet missä on asumislisä? Sen pitäisi kattaa suurinpiirtein puuttuva vuokra. Jos et ole sitä hakenut, sen sossu kuitenkin huomioi tuloiksi.
- kohta on nälkä
turku turku, täällä on hyvä elää. katsoin myös vapaat opiskelija-asunnot kun päivittyneet sivuille... tuolla 252:lla joka on siis "opiskelijan kohtuullinen vuokra" saa justiinsa 18m2 yksiön, ei muita. Ei niitäkään kaikille riitä, ja mun tilanteessa sellaisessa asuminen olisi mahdotonta.
- kohta on nälkä
ja opiskelijat ei saa kesäaikana kelan asumislisää...
- Tätä en tajua
Jostain sun on luovuttava. Opiskelijalle usean ison koiran pitäminen ja isohkon asunnon, se maksaa paljon, maksaa jo kokopäivä työssä käyvällekin. Koirien tarpeen mukaan asuntoa opiskelijana kannata valita. Isompaan asuntoon sitten kun opiskelut ohi ja varaa maksaa isompaa vuokraa itse. Tämä ei ole piruilua, mutta en vaan tajua miksi pitää koirien takia jäädä isompaan ja kalliimpaan asuntoon johon nyt ei sinulla ole näköjään varaa ja isojen koirien ruuat siihen päälle.
- kohta on nälkä
Tätä en tajua kirjoitti:
Jostain sun on luovuttava. Opiskelijalle usean ison koiran pitäminen ja isohkon asunnon, se maksaa paljon, maksaa jo kokopäivä työssä käyvällekin. Koirien tarpeen mukaan asuntoa opiskelijana kannata valita. Isompaan asuntoon sitten kun opiskelut ohi ja varaa maksaa isompaa vuokraa itse. Tämä ei ole piruilua, mutta en vaan tajua miksi pitää koirien takia jäädä isompaan ja kalliimpaan asuntoon johon nyt ei sinulla ole näköjään varaa ja isojen koirien ruuat siihen päälle.
minähän maksan pääasiassa vuokrani itse! Tämä tilanne on erittäin väliaikainen , maksimissaan 3 kk:tta. että jouduin toimeentulotukea hakemaan, kun en pystynyt tekemään töitä alkuvuodesta jotta olisin saanut säästöön etenkin kesäkuun elämiseksi kun opiskelijan tuet loppuu. Moni tippuu toimeentulotuelle yhtäkkisen työttömyyden/puolison kuoleman ym. vuoksi.
Kaksioni on varmasti turun halvin kaksio (halvempi kuin moni yksiökin). Soluasuminen ei sovi kaikille. Opiskelijabileet ja yölliset häiriöt ei kiinnosta. Jokseenkaan ei myöskään tunnu oikealta että hakisin asuntoa jonka tuolla 252:lla saa, eli se 18 neliöinen yksiö. Oletko ikinä itse asunut sellaisessa? Minä olen, ja siihen kaksi koiraa päälle, kiitos ei.
Mä olen jo lähes 3-kymppinen nainen, jolla ei ehkä ole varaa niihin koiriin, mutta olen sentään tajunnut jättää lasten hankkimiset muille. Seuraavaksi olisit varmaan kehoittanut luopumaan lapsistani...
En mäkään piruile, mutta kuten sanoin, en koiristani luovu vaikka kämppä lähtisi alta. Ehkä siitä saa myös pientä vihjetta, etten myöskään hyväksy hymyillen hienovaraisia vihjeitäsi. - 17+7
kohta on nälkä kirjoitti:
minähän maksan pääasiassa vuokrani itse! Tämä tilanne on erittäin väliaikainen , maksimissaan 3 kk:tta. että jouduin toimeentulotukea hakemaan, kun en pystynyt tekemään töitä alkuvuodesta jotta olisin saanut säästöön etenkin kesäkuun elämiseksi kun opiskelijan tuet loppuu. Moni tippuu toimeentulotuelle yhtäkkisen työttömyyden/puolison kuoleman ym. vuoksi.
Kaksioni on varmasti turun halvin kaksio (halvempi kuin moni yksiökin). Soluasuminen ei sovi kaikille. Opiskelijabileet ja yölliset häiriöt ei kiinnosta. Jokseenkaan ei myöskään tunnu oikealta että hakisin asuntoa jonka tuolla 252:lla saa, eli se 18 neliöinen yksiö. Oletko ikinä itse asunut sellaisessa? Minä olen, ja siihen kaksi koiraa päälle, kiitos ei.
Mä olen jo lähes 3-kymppinen nainen, jolla ei ehkä ole varaa niihin koiriin, mutta olen sentään tajunnut jättää lasten hankkimiset muille. Seuraavaksi olisit varmaan kehoittanut luopumaan lapsistani...
En mäkään piruile, mutta kuten sanoin, en koiristani luovu vaikka kämppä lähtisi alta. Ehkä siitä saa myös pientä vihjetta, etten myöskään hyväksy hymyillen hienovaraisia vihjeitäsi.Koirat eivät ole lapsia. Ne eivät ole ihmisiä.
- Naivi olet
En mäkään piruile, mutta kuten sanoin, en koiristani luovu vaikka kämppä lähtisi alta. Ehkä siitä saa myös pientä vihjetta, etten myöskään hyväksy hymyillen hienovaraisia vihjeitäsi.Kuten edellinen sanoikin, koira ei ole ihminen ja tuo vertailusi koira vs ihminen on todella naivia. Kummallinen arvomaailma kolmikymppiseltä. Ajattelet kuin kaksikymppinen. Kun elät ylivarojesi vuokran ja koirien suhteen, miksi tulet tänne siitä valittamaan kun asialle voi tehdä, mutta en ole siihen halukas. Sossua ei ole tarkoitettu opiskelijan ylisuuren asunnon maksajaksi eikä varsinkaan isojen koiriesi ruokkijaksi.
- kohta on nälkä
Naivi olet kirjoitti:
Kuten edellinen sanoikin, koira ei ole ihminen ja tuo vertailusi koira vs ihminen on todella naivia. Kummallinen arvomaailma kolmikymppiseltä. Ajattelet kuin kaksikymppinen. Kun elät ylivarojesi vuokran ja koirien suhteen, miksi tulet tänne siitä valittamaan kun asialle voi tehdä, mutta en ole siihen halukas. Sossua ei ole tarkoitettu opiskelijan ylisuuren asunnon maksajaksi eikä varsinkaan isojen koiriesi ruokkijaksi.
sit luetaan oikein ennen ku aletaan täällä päätä aukomaan. milloin sanoin et koirat on ihmisiä tai verrattavissa lapsiin ? en milloinkaan. mulle ne on kuitenkin perheenjäseniä. perheenjäsenen ei tarvi olla ihminen.
muutoinkin voitte mennä aukomaan päätänne muualle. toivottavasti teillekin koittaa joskus se "äkillinen väliaikainen" tilanne kun jonain kuuna ei yksinkertaisesti ole rahaa sekä laskuihin että ruokaan!!!! kuolkaa tekin sitten nälkään, harmi etten varmaan sitä ole näkemässä. - 6+15
sit luetaan oikein ennen ku aletaan täällä päätä aukomaan. milloin sanoin et koirat on ihmisiä tai verrattavissa lapsiin ? en milloinkaan. mulle ne on kuitenkin perheenjäseniä. perheenjäsenen ei tarvi olla ihminen.
muutoinkin voitte mennä aukomaan päätänne muualle. toivottavasti teillekin koittaa joskus se "äkillinen väliaikainen" tilanne kun jonain kuuna ei yksinkertaisesti ole rahaa sekä laskuihin että ruokaan!!!! kuolkaa tekin sitten nälkään, harmi etten varmaan sitä ole näkemässä."Mä olen jo lähes 3-kymppinen nainen, jolla ei ehkä ole varaa niihin koiriin, mutta olen sentään tajunnut jättää lasten hankkimiset muille. Seuraavaksi olisit varmaan kehoittanut luopumaan lapsistani..."
Tuo antaisi ymmärtää, että rinnastat kehotuksen luopua koirista kehotukseen luopua lapsista. Rinnastuksessa olisi järkeä ainoastaan, jos kuvittelet lapsien ja koirien olevan verrannollisia toisiinsa.
- herratkuriin
"Väärä kaupunki". Kaikkialla ei todellakaan noin toimita, vaan pääasiassa kaikille on sama vuokraraja. Laillisuudesta en tiedä, mutta opiskelijalle oma vuokrarajansa on tietääkseni ainakin Turussa ja Tampereella (solu-asunnon vuokra).
- Kallis ja halpa
"Olen opiskelija. Sain toimeentulotukea viimeksi heinäkuussa 2010. Silloin minulle sanottiin näin "mikäli tuen tarve jatkuu vielä elokuussa, tullaan vuokra kohtuullistamaan". Ei jatkunut."
Tilanteesi on täysin sama nytkin jos asut edelleen samassa kaksiossa kun vuosi sittenkin. Opiskelijoille on asunnoissa omat rajansa ja tämän varmasti tiedät itsekin. Sossu on maksanut sinulle siis kohtuullisen vuokran määrän mitä opiskelijoille maksetaan. Jos vuokrasi siitä olisi ylittynyt muutamalla kympillä varmasti maksaneet sen kokonaan, mutta nyt vuokrasi ylittyy roimasti sen. Halpahan kaksiosi on siitä olen samaa mieltä. Täällä pk-seudulla saa hyvä jos pienen yksiön tuolla 450 eurolla, mutta pk-seutu on vuokrissa hieman eri tilanteessa muuhun Suomeen verrattuna ja ei sen takia vertailukelpoinen.
Opiskelijalle hiemankin kalliimmasta asunnosta tulee riippa jossakin vaiheessa jos ei saa töitä opiskelujen ohella jatkuvasti kuten sinulle nyt käynyt. Koirien ylläpito siihen vielä päälle. Jos koiriesi takia haluat laittaa taloutesi kuralle niin se on tietysti sinun valintasi. Sossua oikeastaan turha syyttää liian isosta asunnostasi ja koiristasi. Lykkyä pyttyyn kuitenkin. - köyhä.
En piruile enkä vittuile, mutta kerron oman tarinani 7 v. takaa. Asuin kahden lapsen kanssa 3 h k. Sitten toinen lapseni muutti pois ja iloitsin, että vihdoin saan oman huoneen, jossa saisin vähän omaa rauhaa. Melkein heti sossusta ihan soitettiin henk.kohtaisesti, että jos meinaat leipää suuhusi saada, sun on vaihdettava pienempään asuntoon. Olikohan neliöitä vai vuokraa liikaa...Aikaa oli 3 kk. Kysyin, että eikö se ole ihan sopiva asunto, nyt on molemmilla omat huoneet. 2 henkilöä katsotaan aviopariksi, joille lasketaan sama huone/neliömäärä...en tiedä. Siinä tapauksessa tunsin kyllä, että minun piti toinenkin lapseni heittää pihalle ja hommata vain itselleni pienempi asunto ja poika intissä olleena poste restanteen. Asuin sitten siinä pienemmässä asunnossa, kunnes isänsä luona asuva lapseni halusi muuttaa luokseni. Nyt asumme perssilmän kokoisessa kämpässä molemmat hermot kireällä kun omaa rauhaa ei ole. Ja isompaan asuntoon ei ole varaa, koska sitten ei saa asumistukea eikä sossu ota kaikkea vuokraa huomioon. Ensi syksynä lähtee kanssani asuva lapsi opiskelemaan kun pääsee peruskoulusta. Pitäneekö minun sekin "heittää" kotoonsa pois, jos rahatilanne menee huonoksi. Eikö kuitenkin hänen opintorahansa oteta meille tuloksi tms. Hitto, en jaksa edes ajatella vielä koko asiaa. Niin ja 2 kissaa elää myös tässä pienessä läävässä. Että tämmönen tapaus, minun oli pakko muuttaa pienempään silloin.
- kohtulliset as.menot
Kahdelle ihmiselle on laskettu ns. sopivaksi asunnon kooksi yleensä se 2h k ja 57neliötä. Kun ajattelee siis asumistuen kannalta. Neliöhinta pitää myöskin ottaa huomioon,menee paikkakunnittain.
Monilla sossuilla on joku yläraja myös noihin vuokran määriin.
Itse asun kouluikäisen lapsen kanssa kaksin kolmiossa mutta koska vuokrani on todella pieni (paikkakunnan halvin) ja neliöt pienet noin kolmiota ajatellen,saan täyden asumistuen ja sossu ottaa koko vuokran huomioon. Tällä hintaa ei saa edes kaupungin vuokrakaksiota.
- ---
tampereella on aina max vuokrat henkilömäärän mukaan, muistaakseni yksinäiselle se oli 470euroa jos menee yli niin maksat itse, kannattaa tehdä asiasta haloo koska sama se sosiaalilaki on koko maassa..
Pelkästään ikäsi puolesta voisit perustella miksi et huoli soluasumista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829