Unihäiriö ja armeija

weew

Miten totanoin armeijassa pärjään kun mulla on unihäiriö? yleensä pyörin illalla 3-5h sängyssä ennen kuin saan unta ja jos nukahdan vasta 2 aikaan yöllä ja herään 6:lta niin ei 4h yöunella pärjää. Mulla on ollut kyseinen vaiva todella kauan ja jouduin valitsemaan kaksi kertaa paskempi palkkasen työn sen takia kun en voi herätä 6:lta unihäiriön takia. Monestikkin herään yössä kymmeniä kertoja ja kun kavereitten kanssa nukkuu ryyppyreissuje jälkeen mökillä niin on lähes mahdoton saada unta jos yksikin kuorsaa.

ruokavalion vaihtaminen tai liikunta eivät auta ollenkaan. Kokeilin joskus lääkkeitä, mutta eivät auttaneet mitään. Lyhyet yöunet saavat aikaan vitunmoisen pääkivun ja no tietenkin väsymyksen :D

voiko armeijassa olla vaikka "iltaduunissa" vai onko aina pakko herätä juuri silloin kun käsketään?

kiitos etukäteen :)

12

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansakunta

      sun ei tarvii mennä armeijaan ollenkaan tuollaisella vaivalla sillä väsynyt sotilas on vaaraksi itselleen ja muille. saat siis joko C tai E luokan paperit.

      • weew

        joo jos ei mikään auta niin kysyn lääkäriltä kyseiset paperit. Mutta toi on sellainen "viimeinen oljenkorsi". Se on tapauskohtainen kuinka paljon kukin tarvitsee unta dokumentin mukaan jonka näin muutama kuukausi sitten. Jotku tuntuu selviävän parin tunnin yöunilla mutta itse taas nukun vapaa-aikana esim 12-14h. Se on vähän sellainen juttu mihin ei voi itse oikein vaikuttaa.


    • Pioneeeri

      Hahaa opitpahan heräämään ja unettaa varmasti meillä jokainen puhu ekan päivän et ei saa nukuttuu ja kaikki nukku. Jos porukka pysyy yöt kassulla hereillä niin lisätään vähän ohjelmaa päivälle niin kyllä nukuttaa. Neljän tunnin yö unista saat vaan haaveilla leireillä unta max 3h ja sekin muutamassa erässä. jos tollasilla puheilla sais e tai c paperit suomessa ois jo siirrytty palkka armeijaan.

      • weew

        siis mitä? jos menee pari tuntia että saan unta ja 3h on maximi mitä siellä nukutaan niin mullehan ei jää siitä mitään?


      • hmmmmmmmm

        eikö pioneereillä ole 6h uni-pakko? ;)


      • Pioneeeri
        hmmmmmmmm kirjoitti:

        eikö pioneereillä ole 6h uni-pakko? ;)

        Kuskit saa nukkua 6h mutta meillä pionk:ssa ei sen takia tarvinnu ikinä hiihtää tai pyöräillä yöllä sen takii et ei saatu kuskia ajoon. Niin ja kellään ei mee kahta tuntia unen saantiin jos pakkasessa tetsaat vaikka 36h yhteen kyrpään.


    • 15+18

      Ainakin meillä toi 6h oli semmoista aikaa, kun periaatteessa sai nukkua. Eli monesti se alko siitä kun alettiin pystyttää telttoja, eli siinä lähti vielä ainakin semmonen puoli tuntia, kun sai teltan pystyyn, kamat telttaan, hampaat pestyä yms. Niin ja kyllä monesti siihen lykättiin vielä kipinävuoro väliin.

      Joo, eli hiukan riskillä siinä mentiin, kun lähdettiin vaunulla ajamaan liikenteen sekaan kolmen perättäisen yön 4h unilla, mutta ikinä ei onneksi sattunu mitään. Aika vaikee siinä on kouluttajille alkaa valittaan, että "ei oo saatu nukkua, joten ei ajeta senttiäkään", mutta mentiin sillä meiningillä, että henkilökunta tekee niin kuin parhaaksi katsoo ja jos jotakin sattuu, niin sitten kyllä selviää, että ei ole saatu nukkua, joten onnettomuus menee pitkälti henkilökunnan piikkiin.

    • Kannattaa kokeilla

      Olen melko varma että unihäiriöt ja -vaikeudet paranevat armeijassa hetkessä. Ensimmäiset pari yötä saattaa mennä levottomasti uuteen totutellessa, mutta sen jälkeen tekemistä ja ohjelmaa riittää niin paljon, että illalla nukahtaa väsymyksestä välittömästi.

      Itse en missään paikassa koskaan ole nukkunut öitäni niin hyvin kuin armeijassa aikoinaan.

    • Ei pakko nukkua

      Älä murehdi. Alikersanttismies keksii sulle yöksi tekemistä päivystyksen muodossa. Ei tarvi nukkua.

    • Anonyymi

      Armeijassa pitäisi kuorsaajille olla oma tupa: "kuorsaustupa" johon laitettaisiin kaikki kuorsaajat. Ainakin P-kaudella sellainen voisi olla. Saisivat kuorsaustuvassa keskenään häiritä toistensa nukkumista.

      • Anonyymi

        Tuo on niii-in totta! Kuorsaajat ja hampaiden narskuttajat omaan tupaan.
        Se ei ole syrjintää vaan järkevä järjestely että saa muut nukkua.


    • Anonyymi

      Asevelvollisuus päättyi laittoman naton myötä kenenkään ei ole pakko taistella vieraan vallan joukoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe