Valkoista savua pakoputkesta?

Merinallekarkki

Pitää palata tähän aiheeseen, kun aikoinaan en kunnon vastausta saanut. Eli keskimoottori 50hp ja märkä pakoputki savuttelee valkoista savua. Joku väitti vesihöyryksi, mutta ihmetyttää vaan kun aikaisemmin valkoista savua ei tullut. Mikä siis on ongelma ja millä korjaan sen vai onko tuo vanhan koneen 'ominaisuus'? Kävin juuri veneellä ja jos nyt jotain moitittavaa löysin, niin öljyä saattoi olla hieman liikaa koneessa, mutta se tuskin liittyy savuun? Kiitos

21

3121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..kaasua

      Jos kyseessä diesel.
      Saattaapi olla, että suihkut kusee pisaroita. Ota irti ja käytä dieselihuollossa tarkistuksella. Vähän merkistä riippuen muutaman satasen homma, jos tarvii kärkiä uusia.

      • 14

        Juu diesel kyseessä. Mitä siis otan irti... ruiskutuspumpun? Entä onko ongelma enemmän kosmeettinen, kuin mitään ongelmaa aiheuttava?


    • nallekarkkimeri

      Hyviä vinkkejä tulee paljon, kun kvg, diesel valkoinen savu.. Itsekin ihan mielenkiinnosta luin monta juttua! Varmasti apua löytyy :) Toivottavasti saat asian kuntoon..

      • Sesonkiaika vesihöyr

        Kysyjä ihmetteli, kun valkoista savua ei aikaisemmin ole tullut ja nyt tulee. Mahdollisuuksia toki on useita. Mikäli palamatonta naftaa tulee pakoputkesta, siihen kyllä pitäisi liittyä tuoksukin.
        Näkemättä ja tutkimatta vaikea sanoa, mutta epäilisin vahvasti kyseessä olevan vesihöyryn. Nyt ilma/vesi ovat niin kylmät, että tämä höyry näkyy. Kesän edetessä se vähenee, kun ilma ja vesi lämpenevät.
        Jos seurailet tilannetta, tuskin mitään katastrofaalista ehtii tapahtua jos kyse on jostakin muusta. Luultavasti muitakin oireita siinä tapauksessa tulee.


    • Valkoinen vesihöyryä, kuten tuossa edellinenkin epäili. Keväällä vesi on kylmää ja siihen kun puhaltaa kuumaa ilma/vesi yhdistelmää niin valkoista tulee. Jos se olisi polttoaineella "ryyditettyä" niin se olisi sinistä ja mustaa/tummaa jos siinä olisi oljyn jämiä.

      • jsrj

        Dieselistä sinistä savua? Polttoaineellakin ryydetettynä? Vasta kun jotain muuta mahdotonta maailmassa tapahtuu.


      • jsrj kirjoitti:

        Dieselistä sinistä savua? Polttoaineellakin ryydetettynä? Vasta kun jotain muuta mahdotonta maailmassa tapahtuu.

        Hassua että ikään kuin vastaan itselleni, en tosin kirjoittanut tuota edellistä.

        Mitäs se muuten sitten on kun esim. volvosta tulee käynnistäessä, kone on diesel ja savu sinistä joten epäilen että dieselistä voi tulla "sinistä" savaua.
        Eli kyllä maailmassa on jotain mahdotonta tapahtunut siis.


      • volletiisseli-nevere
        jrsj kirjoitti:

        Hassua että ikään kuin vastaan itselleni, en tosin kirjoittanut tuota edellistä.

        Mitäs se muuten sitten on kun esim. volvosta tulee käynnistäessä, kone on diesel ja savu sinistä joten epäilen että dieselistä voi tulla "sinistä" savaua.
        Eli kyllä maailmassa on jotain mahdotonta tapahtunut siis.

        "kone" on diesel ja savu sinistä ?
        -epäilet siis että dieselistä voi tulla sinistä savua, ok.. Epäilen, että "kone" joka tällaista päästää, taitaa olla jo koko lailla iltapuolella. Merkkeihin mitenkään puuttumati, mutta hälyttävä merkki. Vrt. joku toyota tai vanha nissan, tosin bensakoneita. Mutta jos sininen savu tulee, ni kaikki ei ole kunnossa.
        Mitäs näistä. Toivottavasti alkuperäinen kysyjä on saanut ongelman ratkaistua.
        Mukavaa touhua kaikille erilaisten koneiden parissa!


    • Mikko .

      Vesihöyryä.

    • Sauhumerkki

      Varmaankin on vesihöyryä, mutta mahdollista on, että sylinteriin pääsee vettä. Tällöin valkoista savua tulee lähinnä heti käynnistyksen jälkeen, mutta jos vuoto on vähäinen, sitä ei enää näy, kun moottori on hetken käynyt.

      • Merinallekarkki

        Sylinteriin vettä...hmm. Mikä tällaisen vaurion aiheuttaa tai mistä se vesi sylinteriin päätyy? No en nyt osaa sanoa tarkalleen mille tuo haisee, mutta jokin haju siinä mielestäni on, joten siksi tuo monien ehdottama vesihöyry hieman mietityttää. Tietysti kai se pakokaasu aina haisee ja nyt saattoi olla vaan tuuli sellainen, että tuli sopivasrti nenääni.

        Mutta nyt googlaamaan diesel valkoinen savu :)


      • heh63
        Merinallekarkki kirjoitti:

        Sylinteriin vettä...hmm. Mikä tällaisen vaurion aiheuttaa tai mistä se vesi sylinteriin päätyy? No en nyt osaa sanoa tarkalleen mille tuo haisee, mutta jokin haju siinä mielestäni on, joten siksi tuo monien ehdottama vesihöyry hieman mietityttää. Tietysti kai se pakokaasu aina haisee ja nyt saattoi olla vaan tuuli sellainen, että tuli sopivasrti nenääni.

        Mutta nyt googlaamaan diesel valkoinen savu :)

        Kuuklaa myös moottorisi merkillä. Aika monessa diisselissä vaikuttaa olevan tyyppivikoja, kuten sylinterikannen halkeaminen, jotka tekevät kaikenlaisia oireita.


      • Han Pritcher
        heh63 kirjoitti:

        Kuuklaa myös moottorisi merkillä. Aika monessa diisselissä vaikuttaa olevan tyyppivikoja, kuten sylinterikannen halkeaminen, jotka tekevät kaikenlaisia oireita.

        Mielestäni luin jostakin että vesihöyryn pakokaasussa voi tunnistaa peilin avulla. Peili savuun ja jos pintaan tiivistyy vesipisaroita, kyseessä on vesihöyry.


      • shitting bull
        Han Pritcher kirjoitti:

        Mielestäni luin jostakin että vesihöyryn pakokaasussa voi tunnistaa peilin avulla. Peili savuun ja jos pintaan tiivistyy vesipisaroita, kyseessä on vesihöyry.

        Minä taas olen kuullut, että sen on oltava hopealusikka. Per.....

        No mikä tahansa sileä ja kylmä pinta tietenkin tiivistää höyryn vedeksi.


      • 10
        shitting bull kirjoitti:

        Minä taas olen kuullut, että sen on oltava hopealusikka. Per.....

        No mikä tahansa sileä ja kylmä pinta tietenkin tiivistää höyryn vedeksi.

        sun kaljus?


      • Sauhumerkki
        Merinallekarkki kirjoitti:

        Sylinteriin vettä...hmm. Mikä tällaisen vaurion aiheuttaa tai mistä se vesi sylinteriin päätyy? No en nyt osaa sanoa tarkalleen mille tuo haisee, mutta jokin haju siinä mielestäni on, joten siksi tuo monien ehdottama vesihöyry hieman mietityttää. Tietysti kai se pakokaasu aina haisee ja nyt saattoi olla vaan tuuli sellainen, että tuli sopivasrti nenääni.

        Mutta nyt googlaamaan diesel valkoinen savu :)

        Tyypilliset tapaukset ovat vuotava kannentiiviste tai sylinterikannen halkeama.


      • Han Pritcher
        shitting bull kirjoitti:

        Minä taas olen kuullut, että sen on oltava hopealusikka. Per.....

        No mikä tahansa sileä ja kylmä pinta tietenkin tiivistää höyryn vedeksi.

        Niin tai sitten sen peili joka toimii hyvin. Olisiko pitänyt kirjoittaa että kylmä ja sileä pinta, niin ei olisi tarvinnut sinunkaan tätä loistavaa kommenttia kirjoittaa? Hä? Tämä on todella suoli24. Minunkin kommenttini on aivan turha.


    • Mikään ei ikuista

      Koneremppaa on tiedossa. Minulla tui valkoista savua ja mustaa kun oikein kaasutteli, mutta konerempan jälkeen ei tule kuin jäähdytysvettä ja täysillä kierroksilla hieman vesihöyryä. Valkoinen savu on merkki sylintereiden huonsta puristussuhteesta. Kone on siis loppu. Täydellinen koneremppa tuollaisen 50 heppaiseen dieseliin maksaa noin 3000-6000 euroa. Uusi vastaava maksaa tuplasti.

      • 22

        Jos puristukset olisivat kateissa kone käsittääkseni huohottaisi, kun öljykorkin avaa. Näin se ei kuitenkaan tee.


    • Yachtie

      Itselläni ole kerran generaattorissa sama ongelma. Silloin oli lämmönvashtimessa ollut sinkki irronnut ja mennyt letkuun lämmönvaihtimen ja pakoputken väliin. Kone ei ylikuumentunut, mutta se sinkin pala kuristi vesikiertoa niin paljon että pakoputki höyrysi.

      • Pellimies kurusta

        Itsellänikin oli samantapainen ongelma volvossa kun vesiletku ennen vesipumppua oli jyrkällä mutkalla ja ei tullut tarpeeksi vettä. Ihmettelin kun höyrysi normaalia enemmin, mutta sitten nyt kun vedet lämpenivät niin alkoi ylikuumentumissummeri huutaa ja sitten vasta ymmärsin etsiskellä vikaa. Vettäkin alkoi tulla pakoputkesta pirusti enemmän. Voihan siellä letkussa olla myös jotain roskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe