Prolaktiinin liikaeritys?

apua

Mitä tarkoittaa prolaktiinin liikaeritys, mitä oireita siitä on ja miten kyseisen hormonin liikaeritys vaikuttaa???

47

69747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pia

      Jos seerumin prolaktiinipitoisuus on suurempi kuin 5 000 mU/l (viitealue miehillä < 320 mU/l, naisilla < 530 mU/l), hyperprolaktinemian todennäköisin syy on prolaktinooma eli prolaktiinia tuottava aivolisäkekasvain.
      Naisilla hyperprolaktinemia, (eli prolaktiinin liikaeritys) aiheuttaa kuukautiskierron häiriöitä, maitovuotoa ja lapsettomuutta (munasolu ei irtoa) ja näiden oireiden vuoksi potilaat hakeutuvat herkästi lääkäriin.
      Tämä aivolisäkekasvain katsotaan magneettikuvauksella, varjoaineen avulla. Ei satu.
      Itselläni olivat arvot koholla ja ovat varmaan vieläkin, mutta lääkitystä siihen ei aloitettu. Katsottiin, että ylimenevä pitoisuus on suht alhainen vaikka pahimmassa tapauksessa prolaktiinin arvo oli 1000mU/l.
      Mangneettikuvauksessa ei löytynyt mitään norm. poikkeavaa.

      • apua

        vaikuttaa lapsen saantiin, siis jos lääkitään niin voiko lapsia saada normaalisti vai aiheuttaako pysyvää lapsettomuutta???? Kiitos vastauksestasi, ja mitä sinulle nyt tehdään, seurataan vai saatko jotain lläkityststä tai hoitoa???


      • Arvo koholla myös
        apua kirjoitti:

        vaikuttaa lapsen saantiin, siis jos lääkitään niin voiko lapsia saada normaalisti vai aiheuttaako pysyvää lapsettomuutta???? Kiitos vastauksestasi, ja mitä sinulle nyt tehdään, seurataan vai saatko jotain lläkityststä tai hoitoa???

        Prolaktiinin liikaeritys voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta lääkkeillä vika on kuulemma helposti korjattavissa, jos muuta syytä lapsettomuuteen ei ole. Jos arvo on vain vähän koholla, syy voi olla jopa pelkkä stressi tai pieni mikroadenooma aivolisäkkeessä. Jos arvo on yli 5000, syy voi olla aivolisäkkeen hyvänlaatuinen makroadenooma. Kumpiakin adenoomia hoidetaan lääkkeillä. Pahanlaatuisesta taudista ei ole kysymys, mutta vaiva kannattaa hoitaa ehdottomasti, koska muuten voi lapsensaanti olla vaikeaa. Olisi kiva kuulla, kuinka yleinen vaiva prolaktiinin liikaeritys on. Ensin luulin, ettei tätä ole kellään, mutta nyt näihin tapauksiin törmää netissä jatkuvasti. Onko muilla kokemuksia?


      • apua
        Arvo koholla myös kirjoitti:

        Prolaktiinin liikaeritys voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta lääkkeillä vika on kuulemma helposti korjattavissa, jos muuta syytä lapsettomuuteen ei ole. Jos arvo on vain vähän koholla, syy voi olla jopa pelkkä stressi tai pieni mikroadenooma aivolisäkkeessä. Jos arvo on yli 5000, syy voi olla aivolisäkkeen hyvänlaatuinen makroadenooma. Kumpiakin adenoomia hoidetaan lääkkeillä. Pahanlaatuisesta taudista ei ole kysymys, mutta vaiva kannattaa hoitaa ehdottomasti, koska muuten voi lapsensaanti olla vaikeaa. Olisi kiva kuulla, kuinka yleinen vaiva prolaktiinin liikaeritys on. Ensin luulin, ettei tätä ole kellään, mutta nyt näihin tapauksiin törmää netissä jatkuvasti. Onko muilla kokemuksia?

        mutta tämähän näyttää olevan melko yleistä... Liittyyköhän neste rinnoissa liikaeitykseen?? Siis aivan vaaleaa nestettä pari tippaa päivässä ei siis vuoda!!! Tosin kun söin pillereitä 6 v, niin silloinkin oli kirkasta nestettä rinnoissa joskus ja lääkärit sanoi että ei tarvitse huolehtia jos ei muutu vereksi tai vihertäväksi, joten en ole huolehtinut liikaa ja uskonut heitä... Tosin menkat yli vk myöhässä, kun muuten säännölliset, ja joku sanoi et lievä vaalean nesteen eritys voi johtua raskaudestakin???? Tosin siihen en usko sillä testit neg...

        Onko kokemuksia kuinka pian lääkitys tehoaa, ja on ns. hedelmällisessä kunnossa???

        Iloista kesän alkua kaikille ja vastailkaa jos kokemuksia!!!


      • Pia
        apua kirjoitti:

        mutta tämähän näyttää olevan melko yleistä... Liittyyköhän neste rinnoissa liikaeitykseen?? Siis aivan vaaleaa nestettä pari tippaa päivässä ei siis vuoda!!! Tosin kun söin pillereitä 6 v, niin silloinkin oli kirkasta nestettä rinnoissa joskus ja lääkärit sanoi että ei tarvitse huolehtia jos ei muutu vereksi tai vihertäväksi, joten en ole huolehtinut liikaa ja uskonut heitä... Tosin menkat yli vk myöhässä, kun muuten säännölliset, ja joku sanoi et lievä vaalean nesteen eritys voi johtua raskaudestakin???? Tosin siihen en usko sillä testit neg...

        Onko kokemuksia kuinka pian lääkitys tehoaa, ja on ns. hedelmällisessä kunnossa???

        Iloista kesän alkua kaikille ja vastailkaa jos kokemuksia!!!

        Löysin sivuston, jossa on paljon keskustelua prolaktiinin liikaerityksestä ja sitä erittävästä aivolisäkkeestä. Käyppäs siellä lukemassa juttuja jos vaikka saisit sieltä vielä enemmän vastauksia kysymyksiisi. =)
        Tässä siis tämä sivusto: http://www.sellanet.com/Keskustelu_tocf.htm


      • tiedon puutetta
        Arvo koholla myös kirjoitti:

        Prolaktiinin liikaeritys voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta lääkkeillä vika on kuulemma helposti korjattavissa, jos muuta syytä lapsettomuuteen ei ole. Jos arvo on vain vähän koholla, syy voi olla jopa pelkkä stressi tai pieni mikroadenooma aivolisäkkeessä. Jos arvo on yli 5000, syy voi olla aivolisäkkeen hyvänlaatuinen makroadenooma. Kumpiakin adenoomia hoidetaan lääkkeillä. Pahanlaatuisesta taudista ei ole kysymys, mutta vaiva kannattaa hoitaa ehdottomasti, koska muuten voi lapsensaanti olla vaikeaa. Olisi kiva kuulla, kuinka yleinen vaiva prolaktiinin liikaeritys on. Ensin luulin, ettei tätä ole kellään, mutta nyt näihin tapauksiin törmää netissä jatkuvasti. Onko muilla kokemuksia?

        olen lapsettomuus tutkimuksissa ollut ja minulla on
        endo(mahdollisesti),pco ja prolaktiinin liikaeritys 1455.oma lääkäri ei jaksa vaivautua auttamaan vaan kehotti mennä yksityiselle missä alotinkin(maksaa vaan niin sairaan paljon) onkohan tuo 1455 paljon?
        olen viime aikoina stressannut paljon,voisiko liikaeritys johtua siitä? tsh minulla oli 3,7
        lasta niin hartaasti toivon mutta ei taida oikeen lähimailla napata..nyt syön clomifeenejä,mutta ei taida pelkästään ne auttaa..


      • prolaktiinialiikaa

        Mulla oli viime testissä prolaktiinia yli 1700. Hikoiluttaa, menkkoja ei ole ollut kolmeen kuukauteen (ja sitä ennen muuttuivat arpapeliksi, tuleeko ne vai ei). Huomenna olen menossa verikokeisiin ja lääkärin vastaanotolle, jos saisin ne lääkkeet jotka laskisivat arvot normiksi ja ovulaatio taas tapahtuisi. Ihme kyllä mulla ei ole tullut maitoa tai mitään muutakaan rinnoista vaikka mulla on teihin muihin verrattuna aika korkeat nuo arvot. Suprium-nimisestä lääkkeestä ne nousivat, ja se lopetettiin noin kuukausi sitten, tilalle sain Pertiptyliä, jonka pakkausselosteessa mainitaan myös kuukautishäiriöistä. Kummallisia, menkkamaisia kipuja alavatsassa, joten aion huomenna vaatia myös gynekologisia tutkimuksia ja jos mahdollista, vielä ultraakin...


    • Anni

      Mullakin tuli rinnoista maitoa vähän puristamalla ja totesivat prolaktiinin liikaerityksen. Sain terveyskeskuksesta lääkettä mutta lopettivat sen kätilöopistolla ja sanoivat ettei prolaktiini vähäisessä määrin vaikuta hedelmöittymiseen. Saa nyt sitten nähdä, ainakin tutkivat. Aiheuttaa siis maidonerítystä, saattaa vaikuttaa hedelmöittymisen vaikeutumisena jos prolaktiinia on elimistössä liikaa. Ei ole kuitenkaan vaarallista, sitä erittyy normaalisti imetysaikana.

      • Lizzy

        Itselläni todettiin lievä hyperprolaktinemia lapsettomuustutkimuksissa viime syksynä. Siitä asti on ollut lääkityksenä Parlodel -niminen lääke, toistaiseksi ei ainakaan ole apua ollut, eli en vieläkään ole tullut raskaaksi. Kaiken kaikkiaan olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo kolme vuotta.


      • onneton masentunut
        Lizzy kirjoitti:

        Itselläni todettiin lievä hyperprolaktinemia lapsettomuustutkimuksissa viime syksynä. Siitä asti on ollut lääkityksenä Parlodel -niminen lääke, toistaiseksi ei ainakaan ole apua ollut, eli en vieläkään ole tullut raskaaksi. Kaiken kaikkiaan olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo kolme vuotta.

        Minä vaihdoin masennuslääkkeksi Zoloftin, koska tämän lääkkeen kanssa voimme turvallisemmin yrittää raskautta. Nyt on ihan surkea olo, kun sivuoireena rinnat ovat kasvaneet ihan mielettömästi ja muutaman päivän käytön jälkeen alkoi rinnosta erittyä myös maitoa :(. Nytkö siis prolaktiinia on liikaa ja lääkkeen sivuvaikutus onkin samalla lapsettomuus? Tämä on ns. harvinainen sivuoire, mutta minun kohdalla todella vahva sivuoire. Kohta nuo lääkkeet lentä roskikseen :(. Nyyh... Kokemuksia vastaavasta tilanteesta?


      • allu
        onneton masentunut kirjoitti:

        Minä vaihdoin masennuslääkkeksi Zoloftin, koska tämän lääkkeen kanssa voimme turvallisemmin yrittää raskautta. Nyt on ihan surkea olo, kun sivuoireena rinnat ovat kasvaneet ihan mielettömästi ja muutaman päivän käytön jälkeen alkoi rinnosta erittyä myös maitoa :(. Nytkö siis prolaktiinia on liikaa ja lääkkeen sivuvaikutus onkin samalla lapsettomuus? Tämä on ns. harvinainen sivuoire, mutta minun kohdalla todella vahva sivuoire. Kohta nuo lääkkeet lentä roskikseen :(. Nyyh... Kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

        Mulla on ollut n. pari vuotta lievästi kohonnut prolaktiini, ollut siinä 600-900 ja nyt 1222. Lähdin töistä kun mua huimas valtavasti. Olen hypäänny tk:ssa kyllästymiseen asti ja sielä pidetään jo varmaan luulotautisena kun kohtelu on sellaista. Mulla on särkyä pääasiassa käsissä ja jaloissa. Huimaa välillä enemmän ja välillä vähemmän. On kuvattu n. vuosi sitten pää, keuhkot, alavatsa, kädet ja jalat. Mutta näissä ei tullut mitään ilmi. Nyt tuo uusin lukema hirvittää on noussut n. kuukaudessa 700:sta tuohon 1222:een ja olo on huono. Tunne että olen jumissa.


      • rosengård
        allu kirjoitti:

        Mulla on ollut n. pari vuotta lievästi kohonnut prolaktiini, ollut siinä 600-900 ja nyt 1222. Lähdin töistä kun mua huimas valtavasti. Olen hypäänny tk:ssa kyllästymiseen asti ja sielä pidetään jo varmaan luulotautisena kun kohtelu on sellaista. Mulla on särkyä pääasiassa käsissä ja jaloissa. Huimaa välillä enemmän ja välillä vähemmän. On kuvattu n. vuosi sitten pää, keuhkot, alavatsa, kädet ja jalat. Mutta näissä ei tullut mitään ilmi. Nyt tuo uusin lukema hirvittää on noussut n. kuukaudessa 700:sta tuohon 1222:een ja olo on huono. Tunne että olen jumissa.

        Jos prolaktiini on noinkin koholla kuin 1222, on huimauksen syy selvä.
        Jos tutkimuksissa ei löydy syytä, pyydä makroprolaktiinin määritys verestä, jolloin tulee varmuus, eikä tarvitse jahkailla.
        Naisten ei kannata kärsiä hyperprolaktinemiaoireita, kun siihen on hyvä lääkehoito.


      • Kesäheinä 861
        Lizzy kirjoitti:

        Itselläni todettiin lievä hyperprolaktinemia lapsettomuustutkimuksissa viime syksynä. Siitä asti on ollut lääkityksenä Parlodel -niminen lääke, toistaiseksi ei ainakaan ole apua ollut, eli en vieläkään ole tullut raskaaksi. Kaiken kaikkiaan olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo kolme vuotta.

        Parlodellista..

        Minulla prolaktiiniarvot olivat noin 1600 ja sain lääkkeeksi kyseisen Parlodellin. Ajattelin, että ei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole ja tuskin tulen raskaaksi..Mutta niin vain kävi, että ehdin syömään puolikasta pilleriä päivässä vajaan kahden kuukauden ajan ja nyt tuolla sängyssänsä köllöttelee kuukauden ikäinen terve poika..:) Mulla siis ainakin tuo lääke tehos todella hyvin, vaikka mun arvotkin oli tosi korkealla.. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin! Tsemppiä muillekin yrittäjille!!


      • Kotoisa31
        Kesäheinä 861 kirjoitti:

        Parlodellista..

        Minulla prolaktiiniarvot olivat noin 1600 ja sain lääkkeeksi kyseisen Parlodellin. Ajattelin, että ei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole ja tuskin tulen raskaaksi..Mutta niin vain kävi, että ehdin syömään puolikasta pilleriä päivässä vajaan kahden kuukauden ajan ja nyt tuolla sängyssänsä köllöttelee kuukauden ikäinen terve poika..:) Mulla siis ainakin tuo lääke tehos todella hyvin, vaikka mun arvotkin oli tosi korkealla.. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin! Tsemppiä muillekin yrittäjille!!

        Saman suuntaiset prolaktiiniarvot minullakin (1770) ja Parlodell aloitettu kolme viikkoa sitten (1/2 tbl päivässä). Nyt jo prolaktiiniarvo laskenut 700:n ja innolla odotamme, mitä tapahtuu. Onnea Kesäheinä861 ja ihanaa kesän jatkoa!!


    • Kaisa

      Moro!

      Muutama vuosi sitten menimme lapsettomuustutkimukseen, jolloin myös mieheltäni otettiin kaikenmaailman kokeita. Näissä ilmeni, että hänellä oli selvästi koholla oleva prolaktiiniarvo. Tätä yritettiin ensin hoitaa lääkkeellä, mutta arvo ei tipahtanut sinne, minne olisi pitänyt. Hänelle tehtiin myös aivojen magneettikuvaus. Tässä kävi ilmi, että hänellä on aivoissa pieni hyvälaatuinen "pallukka", makroadenooma. Viime syksynä tämä "pallukka" poistettiin leikkauksella HYKS:issä. Prolaktiiniarvot ovat nyt laskeneet lähelle normaaliarvoja, joskin hän syö toistaiseksi edelleen myös lääkettä (Cabaser). Lääkärit eivät ole selvästi ilmaisseet, kuinka suuri vaikutus tällä on lapsettomuuteen. Meidän tapauksessa tosin myös minulla on jotain (?) häiriötä. Syksyllä pääsemme kaiketi IVF-hoitoon, jos sitä ennen ei mitään tapahdu.

    • Aivolisäkkeen vajaatoiminta

      Mulla prolaktiinin liikaeritys (arvot 800-1200) liittyy hypokortisolismiin eli aivolisäkkeen vajaatoiminnasta johtuvaan lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoimintaan. Aivot on kuvattu pariin kertaan, mutta mitään adenoomaa ei ole löydetty. Lääkityksenä on Hydrocortison ja DHEA, mutta eivät vaikuttane prolaktiiniin. Oireina ainakin valtava hikoilu ja huonovointisuus, olo on kuin olisi koko ajan raskaana, aamupahoinvointia yms. Mutta kuukautiskierto on säännöllinen kuin kello, vaikka täytän kohta 47. Särkyä myös on jaloissa ja käsissä, diagnosoitu fibromyalgiaksi, mutta mielenkiintoista, että sekin voi liittyä tuohon hyperprolaktiaan. Myös minulla on Crohnin tauti ja ihan hiljattain todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, johon nyt siis tyroksiinilääkitys. Siitä vasta kahden päivän kokemus, joten en tiedä vielä miten vaikuttaa. Tuon kilpirauhasen vajaatoiminnan oireenahan yleensä on palelu, mutta minulla on aina kuuma. Onko muilla hikoilua? En usko olevan vaihdevuosioire, koska se on jatkuvaa, ei aaltomaista.

      • ei raskaana

        Sain juuri kuulla mahdollisesta aivolisäkkeen kasvaimesta, prolaktiiniarvot koholla mutta röntgenkuvauksissa ei ainakaan mitään päässä näkynyt. En tiedä miten tästä jatkuu.. Oireina on ollut jatkuva hikoilu, nyt sitten yhtäkkiä onkin vaihtunut paleluksi! Loputon huimaus ja on tuntunut kuin olisin jatkuvasti pilvessä. Väsyttää mutta heräilen jatkuvasti. Menee hermo tähän epätietoisuuteen!!!!


    • Eetii

      onko muut huomanneet ihokarvojen lisääntyneen?

      • Ninnuliininen

        Minulla alkoi ilmetä 1½ vuotta sitten omituisia oireita. Olin jatkuvasti väsynyt ja kiukkuinen, ihokarvat lisääntyivät ja kasvoivat erittäin nopeasti sekä rintani erittivät nestettä. Kävin kolmen kuukauden välein tarkastuksessa(neljä kertaa). Lääkäri teki minulle mm. sisäultran ja otti erilaisia näytteitä. Prolaktiini oli vain vähän koholla, muuta "vikaa" ei löytynyt. Mitään lääkitystä tai selvää selitystä, mistä tämä johtui en saanut. Kun arvot palautuivat itsestään normaaliksi, lääkäri lopetti tutkimisen ja käski tulla uudelleen jos oireita ilmenee.

        Parin viikon kuluttua olen menossa "vuositarkastukseen" uudelle lääkärille. Pitänee ottaa tämä asia puheeksi siellä.


    • nukkkke

      Mulla on tullut luultavasti sivuoireena masennus- ja psykoosilääkkeistä kohonnut prolaktiini. Itselleni ei arvoja ole kerrottu, mutta eilen sairaanhoitaja totesi arvon kohonneen viime talvesta jonkin verran. Lääkäri ottaa asiaan kantaa vasta huomenna, näin mulle sanottiin.
      Pahinta on, kun kuukautiset ovat muuttuneet ennen niin säännöllisistä epäsäännöllisiksi. Nyt ovat enemmän myöhässä kuin koskaan aikaisemmin - 39 päivää MYÖHÄSSÄ. Ennen heittivät enintään kahdella päivällä suuntaan tai toiseen. Jonkin verran on aamupahoinvointia, mutten tiedä, liittyykö se tähän vai johonkin muuhun.
      Joku mainitsi, että karvoitus on lisääntynyt - itselläni se on pikemminkin harventunut. En tiedä taaskaan, liittyykö se tähän lainkaan vai johonkin muuhun.
      Eli siis prolaktiiniarvo lähti nousemaan, kun aloitin Mirtatsapiini-nimisen lääkkeen syömisen, mutta se on poistettu jo yli puoli vuotta sitten. Tällä hetkellä syön Risperdalia ja Seronilia (tuolloin en syönyt Seronilia vielä, mutta Risperdalia sain piikillä). Lisäksi olen jo jonkin aikaa syönyt tarvittaessa Opamoxia.

    • pu

      Minulla on myös aina ollut säännölliset kuukautiset, eli max. yhden päivän olleet myöhässä, nyt ei yli 3kk näkynyt merkkiäkään menkoista.
      Prolaktiini arvo 1040 ja pelottaa niin hitosti, että saako tässä enää ikinä lapsia.

      Ei tekisi mitään lääkitystä mieli aloittaa näin nuorella iällä (20v)

      Olisi kiva tietää että mistä tämä arvon nousu johtuu näin yht'äkkiä?
      En ole muuttanut elintapojanikaan yhtään ja sitten hupsvaan, menkat jää pois ja arvot nousee!
      :(

      • rva82

        Mulla oli prolaktiini parilla eri määrityskerralla jotain kahdentuhannen päälle ja menin magneettikuviin josta toisen lääkärin mukaan löytyy mikroadenooma ja toisen mukaan ei. Söin eka cabaseria, joka aiheutti niin kamalat sivuoireet, että sain onneksi nopeasti Parlodelit ja monta vuotta yritetty lapsi sai alkunsa ensimmäisestä parlodel kierrosta! Heti positiivisen raskaustestin jälkeen lopetin lääkityksen ja uudestaan sitä ei tarvitse aloittaa PAITSI jos seuraava lastakaan ei kuulu ja ongelmaksi paljastuu prolaktiini. Meillä siis tärppäsi nopeastikin kun vain lääkitys saatiin kohdalleen!


      • jhlyfi
        rva82 kirjoitti:

        Mulla oli prolaktiini parilla eri määrityskerralla jotain kahdentuhannen päälle ja menin magneettikuviin josta toisen lääkärin mukaan löytyy mikroadenooma ja toisen mukaan ei. Söin eka cabaseria, joka aiheutti niin kamalat sivuoireet, että sain onneksi nopeasti Parlodelit ja monta vuotta yritetty lapsi sai alkunsa ensimmäisestä parlodel kierrosta! Heti positiivisen raskaustestin jälkeen lopetin lääkityksen ja uudestaan sitä ei tarvitse aloittaa PAITSI jos seuraava lastakaan ei kuulu ja ongelmaksi paljastuu prolaktiini. Meillä siis tärppäsi nopeastikin kun vain lääkitys saatiin kohdalleen!

        oon käyny yksityisellä gynekologilla ja prolaktiiniarvot ollu yli 2000, nyt sain lähetteen kunnalliselle puolelle. Mitä muita tutkimuksa teille on tehty ennen magneettia? Mitä haittavaikutuksia lääkkeistä on tullut, kuinka usein lääkityksen jälkeen ootte käyny kontrelleissa? Kuinka pitkään lääkkeitä ootte syöny?

        Vähän jänskättää, mut en osaa nyt pelätä pahinta. Ja ilmeisesti lapsen hankintakin onnistuu, onnitteluni siitä.


      • sick and tired
        jhlyfi kirjoitti:

        oon käyny yksityisellä gynekologilla ja prolaktiiniarvot ollu yli 2000, nyt sain lähetteen kunnalliselle puolelle. Mitä muita tutkimuksa teille on tehty ennen magneettia? Mitä haittavaikutuksia lääkkeistä on tullut, kuinka usein lääkityksen jälkeen ootte käyny kontrelleissa? Kuinka pitkään lääkkeitä ootte syöny?

        Vähän jänskättää, mut en osaa nyt pelätä pahinta. Ja ilmeisesti lapsen hankintakin onnistuu, onnitteluni siitä.

        Dr. Philissä vieraillut gynekologi väitti että prolaksiiniarvojen muutokset voivat olla syynä haluttomuuteen ja tämä on korjattavissa lääkityksellä. Onko kenelläkään minkäänlaisia kokemuksia prolaktiinista tällä saralla? Jotenkin vähän epäilen tuota omaa lähdettäni :)


      • ellinoora2

        Hei täällä samasta kärsivä, olis jännä tietää miten sun kävi?

        Mulla tällä hetkellä ikää 19. Säännölliset kuukatiset ollu jo 9 vuotta ja yhtäkkiä menkat pois ja olleet jo kolme kuukautta. Verikokeissa prolaktiini oli 996 ja nyt lekuri heitti vastaamasta yhteydenottoihin??

        Muuna oireena tajuton päänsärky oikean ohimon kohdalla silmän takana, kellään mitään käsitystä voiko liittyä mitenkään mihinkään?


      • kukkuruuluu87
        ellinoora2 kirjoitti:

        Hei täällä samasta kärsivä, olis jännä tietää miten sun kävi?

        Mulla tällä hetkellä ikää 19. Säännölliset kuukatiset ollu jo 9 vuotta ja yhtäkkiä menkat pois ja olleet jo kolme kuukautta. Verikokeissa prolaktiini oli 996 ja nyt lekuri heitti vastaamasta yhteydenottoihin??

        Muuna oireena tajuton päänsärky oikean ohimon kohdalla silmän takana, kellään mitään käsitystä voiko liittyä mitenkään mihinkään?

        Moro!
        Mä oon kohta 26v. ja mulla on ollut nyt maitovuotoa ja alussa menkat oli epäsäännölliset ja nyt eivät ole lainkaan tulleet.
        Ahdistaa.
        On mulla aiemmin ollut kans ja sit söin kilpirauhaslääkkkeitä, no kilppariarvot parani ja maitovuoto loppui, en muista oliko tos prolaktaani arvossa silloin jotain, mutta tää oli joskus 2009 mun esikoisen syntymän jälkeen.

        No nyt siis samaisessa tilanteessa, kuopus syntyi 2012 ja viime vuonna alkoi menkat tuleen oudosti, kuopuksen jälkeen mulla oli ehkäisykapseli 9kk, ja otin poies ja sen jälkeen tuli menkat hetken ihan ok, mutta sit muuttui ja maitovuotoo alkoi tuleen.
        Kohta selviää mikä taustalla, oisko se taas kilpirauhanen.
        Ois kolmas lapsi toiveissa kuiteski.


      • Tykyttää ja ahistaa
        rva82 kirjoitti:

        Mulla oli prolaktiini parilla eri määrityskerralla jotain kahdentuhannen päälle ja menin magneettikuviin josta toisen lääkärin mukaan löytyy mikroadenooma ja toisen mukaan ei. Söin eka cabaseria, joka aiheutti niin kamalat sivuoireet, että sain onneksi nopeasti Parlodelit ja monta vuotta yritetty lapsi sai alkunsa ensimmäisestä parlodel kierrosta! Heti positiivisen raskaustestin jälkeen lopetin lääkityksen ja uudestaan sitä ei tarvitse aloittaa PAITSI jos seuraava lastakaan ei kuulu ja ongelmaksi paljastuu prolaktiini. Meillä siis tärppäsi nopeastikin kun vain lääkitys saatiin kohdalleen!

        Hei. Sain cabaserin hyperprolaktinemiaan enkä tykkää yhtään. Mitä oireita sinulle tuli?

        Kiitos etukäteen


    • Minä-76

      Minun prolaktiinini on ollut koholla jo monta kuukautta. Nyt odottelen aikaa lisätutkimuksiin. Ensin epäiltiin korkean arvon johtuvan lääkityksestäni, muttei se syy lopulta niistä löytynytkään. Nyt jännitän mitä tutkimuksia tulee. Magneetti ilmeisesti otetaan aika usein. Tehdäänkö sen ja labratutkimusten lisäksi yleensä muita tutkimuksia (esim. gynekologinen tutkimus)?Mun arvot on tällä hetkellä 1420 luokkaa.

    • gaima

      Minulla todettiin kohonnut prolaktiini kun olin 20 vuotias. Arvo oli tuolloin 3300. Oireena minullakin oli valtava huimaus ja päänsärky, mutta itseäni eniten häiritsi kuukautisten poisjäänti. Arvelen että prolaktiinin liikaeritys alkoi masennuslääkkeistä, jolloin myös kuukautiset jäivät pois. Sen jälkeen olen kamppaillut arvon laskemisen kanssa jo monta vuotta. Alimmillaan se on käynyt 800:ssa. Olisin valmis kokeilemaan mitä tahansa hoitomuotoa lääkityksen rinnalle, jos vain tietäisin mitä. Raskaaksi haluaisin, mutta se ei ole vielä toteutunut. Kertokaa ihmeessä vinkkejä ja kokemuksia.

    • kvinoa

      Onko sun pää kuvattu? Jos magneetissa on todettu adenooma aivolisäkkeessä, niin joskus kai niitä leikataan/sädehoidetaan, jos muu ei auta.

    • gaima

      Kyllä pää on magneettikuvattu jo silloin alussa eikä mitään löydetty. Tämä on ihan selittämätöntä.

    • jotuel

      kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa prolaktiinia monien tutkimusten mukaan..eri asia onkin sitten millä ne saa laskemaan kun kilpirauhaslääkkeetkään eivät ole niitä laskeneet minulla..eikä cabacerit ja parlodelit...

    • pu

      Huuh. Minä tuolla aikasemin kirjoittelinkin että omat prolaktiiniarvoni ovat olleet 1040 luokkaa. Cabaserin avulla arvot laskenut 500 tienoille.
      Aivojen magneettikuvauksessa ei ollut mitään, thank god.
      On kyllä jännä juttu kun kukaan ei osaa selittää, että miksi mun prolaktiiniarvot kävi noin ylhäällä kuin ne kävi.

    • 765redvbn

      Itselläni todettiin pari vuotta takaperin niinikään prolaktiinin kohonnut pitoisuus, arvo huiteli 4000 tienoilla. Cabaseria söin tovin, hieman arvot tippui, mutta koska ei ollut "tarvetta" syödä ko. lääkettä (ei siis raskaustoiveita eikä oikeastaan muita oireita kuin maitovuoto), niin lopetin lääkkeet. Tasaisen epätasaisesti arvot ovat heiluneet sinnetänne, pään magneettikuvassa ei näkynyt mitään (ONNEKSI!!).

      Jossain vaiheessa minulla oli myös huimausta ja päänsärkyjä vähän väliä, mutta en ole osannut yhdistää niitä kohonneeseen prolaktiiniarvoon enkä kuollaksenikaan muista, söinkö silloin Cabaseria vai en...

      Maanantaina olisi luvassa labrat, mielenkiintoista nähdä, missä arvoissa nyt mennään. Lisäksi olisi tarkoitus lasta jossain vaiheessa yrittää, joten oli hienoa kuulla yhden kirjoittajan raskaaksi tulemisesta!! :)

    • prol

      Haluaisin kuulla teidän mielipiteenne asiaan. Elikkäs hakeuduin lääkäriin koska toisesta rinnastani tulee valkoista maidon kaltaista nestettä välillä hieman kirkkaampaa sekä turvonneet/pakottavat rinnat. Myös kuukautiseni on jäänyt pois ja jatkuvasti pää särkee. Lääkäri lähetti verikokeille ja prolaktiiniarvo oli hieman koholla, tosin lääkäri ei osannut sanoa johtuuko nämät tästä arvosta vaan lähetti minut naistentautien klinikalle jatkotutkimuksiin jossa suljetaan pois muita vaihtoehtoja. Itse olen sitä mieltä että johtunee varmasti tuosta arvosta, koska suvussa on aikoinaan ollut samanlaisia vaivoja. Mutta jos johtuisi arvosta onko lapsensaanti mahdollista normaalisti vai voiko jäädä pysyvää lapsettomuutta? toiveena kuitenkin olisi saada lapsia jo piankin.

      • Yohanna 77

        Minullakin alkoi rinnoista tulemaan valko kellertävää maitoa, minulla on nyt ovulaatio plussa päivä joten en usko olevani raskaana. On huimannut viimeaikoina ja väsyttänyt. Kävin lääkärillä n kuukausi sitten ja ottivat verikokeet koska minulla oli niin heikko olo, olisivatko huomanneet silloin että olisi prolaktiiniarvo korkea? Ottivat kokeita niin paljon eri tutkimuksiin... siis katsooko ne verikokeista prolaktiiniarvot naisilta ilman että pyytää? Ja eikö se niin ole että kun testasin ovulaation plussaksi tänään niin en voi olla raskaana? Mulla alko hedelmöittymis päivät 12.1...
        Oisko joku tietäväinen täällä? ;)


    • tyttö 18

      minulla on samanlaisia oireita. Oikeasta rinnasta maitoa tulee ei mikään tippa vaan vähän enemmänkin. Tänään huomasin että puristaen vasemmasta rinnasta tulee ihan pienenpieni tippa mutta ei enmpää. en ole vielä uskaltanut kokeisiin mennä ehkä kohta kannattaisi.. :/ Itse vasta olen 18. Kuukautiset ovat olleet epäsäännölliset jo jonkun aikaa tälläkin hetkellä 2 viikkoa myöhässä.

    • nainen 22v.

      Minulla on myös aivolisäkkeessä ns "hyvälaatuinen kasvain". Todettiin marraskuussa 2008 pään mangeettikuvauksilla. Verikokeissa ilmeni prolaktiinin liikaeritys.. olen syönyt toteamisesta asti dostinex-lääkettä. Vuoden välein käyn verikokeissa. Syön myös masennuslääkkeitä mm. cipralex ja mirtatzapin, en ole aiemmin ajatellut että ne voisivat nostaa korkealle prolaktiinia.. onkohan ne mun lääkäritkää hoksannu sitä!? :O Kyllä ne tietää et mää syön niitä lääkkeitä..

      Minulla on myös lisäksi muita lääkkeitä, kuten trptyl ja aerius.. vaikea erottaa mitä haittavaikutuksia tulisi mistäkin.. jatkuvasti olen väsynyt, huimaa.. ja vetäämätön olo... päätä särkee.. Tohtorit ei tajua mitään... itestä tuntuu et mulla on liikaa lääkkeitä, niistäkinhän voi aiheutua nuita oireta.. En tiiä mitä tekisin.. tuntuu et lääkärit ei kuuntele.. Kertokaa lisää muutkin kokemuksia :) Kiitos:)

    • amalia23

      Mie oon ravannu syksystä lähti ties kuinka monella lääkärillä kun ollut pahoinvointia aina silloin tällöin, määräsivät silloin happosalpaajalääkityksen ja pahoinvointilääkitysen. Tammikuussa kävin yksityisellä vatsaklinikalla kun halusin tietää että onko mulla vika korvien välissä vaii oikeasti jokin. jouduin tähystykseen ja sieltä löytyi palleatyrä, en sitten tiedä johtuuko tämä pahoinvointi siintä?

      Nyt minua kuitenkin alkoi vaivaamaan kun rinnoissta on tullut jo monta monta vuotta maitoa ihan kunnolla jos minulla olisikin prolaktiinin iikaeritystä, pari päivää sitten kävin testissä ja se selviää ensi viikolla. olen syönnyt 3 viikkoa suprium nimistä masennuslääkettä,jonka sivuoireena on maitorauhasten suureneminen ja maidon eritys. mutta se minua vaivaa kun sitä on tullut jo runsaasti ennen tätä kyseenomaista lääkettä. Mimmosia oireita tämä prolaktiinin liikaeritys voi aiheuttaa?

    • KM

      Heips!

      Kas kummaa kuinka eksyinkin tänne palstalle :). Olen nyt muutamiin muihinkin keskusteluihin kommentoinut ja nyt vasta huomasin tämän keskustelun.
      tiin
      Itse olen 48v ja lapseton nimenomaan prolaktinooman takia. Itseäni hoidettiin julkisella puolella vuosina -87-90 ja sitten yksityisellä puolella vuoteen -91jolloin ei vielä kaikki tutkimukset olleet sillä tasolla kun nykyisin.

      Prolaktiini arvot tutkimusten alussa lähes 4000 kuvausten jälkeen lääkärin lausunto oli "mikroadenooma?" Ja sanottiin ettei siitä kannata välittää.

      Jopa yksityisellä puolella asia ns. ohitettiin... Lääkityksenä söin Parlodelia monta vuotta, josta hirmuisia sivuvaikutuksia. Pahaa oloa, huimausta, painon entisestään nousua. Maitovuotoa myös monta vuotta.

      Ollessani 27v minulle kaikkien hormoonipiikkien jälkeen sanottiin ettei munasolut kasva riittävästi edes inseminaation kokeiluun. Olin siis tuomittu lapsettomaksi.

      Siinä kohtaa heitin kaikki lääkkeet roskiin ja jatkoin elämääni. Lääkäriä en tajunnut tarvitsevani koska oloni kai huononi niin pikkuhiljaa etten edes tajunnut olevani sairas. Kaikkeen näet tottuu. Kuukautiset loppui lääkkeiden lopettamisen myötä samoin halut seksiin katosivat lähes kokonaan.

      Vuonna 2004 alkoi vaivata toisen silmän näkö.... Silmäläkärin kautta sitten lopulta mangneettikuvaan ja muihinkin kokeisiin. Lopputuloksena lähes superprolaktinooma (kasvaimen läpimitta yli 3 cm) ja prolaktiini arvo yli 72000.

      Lääkityksesi sain Cabaserin, joka itselläni toimii loistavasti. Kolmessa viikossa arvo putosi lähes puoleen ja on nyt jo vuosia ollut normaali. Tällä hetkellä ylläpitolääkitys on 1 tbl/vko.

      Leikkaukseen ei ensi alkuun olisi ollut edes mahdollisuutta koska kasvain niin pahassa paikassa ja erikoisen muotoinen. Sittemmin ei ole ollut leikkaukseen tarvetta koska ikä tuli vastaan raskautta ajatellen ja olinhan jo siinä kohtaa ollut leskikin jo useamman vuoden joten ei olisi ollut sitä isääkään enää.

      Nyt voin olosuhteisiin nähden hyvin ja lääkettä todennäköisesti syön loppuikäni. Onneksi minulle ei ole Cabaserista minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

      Nuorille lasta yrittäville haluaisin sanoa, että jos prolaktiini arvot korkeat, ottakaa itse asioista selvää ja vaatikaa tehokkaampaa hoitoa. Mieluusti yksityiselle puolelle jos vaan on taloudellisesti varaa. Kunnallisella puolella kun tahdotaan vaan pompotella epätoivoisia ihmisiä. Osaksi tietämättömyyttä osittain turhaan säästöön vedoten.

      Tsemppiä kaikille, joita ongelma koskettaa!

    • qwertd

      Kohonnut prolaktiini todettu 16-vuotiaana , (nyt 24), ei määrännyt lääkäri mitään. lapsen yritystä takana 6vuotta.

    • LittleNancy

      Minulla kuukautiset jääneet pois ja käytin risperdal nimistä neuroleptiä joka nyt poistettiin mun lääkelistalta kun prolaktiiniarvot 2700. Kuukautiset olleet poissa jo 4kk. Uudet verikokeet 3viikon päästä katotaan lähteekö laskemaan. Ei puhunut mitään aivolisäkkeen mahd. kasvaimesta tms. Rinnat tosiaan kyllä kasvaneet mutta ei oo ollut maidoneritystä. Olen 28-vuotias, mutta kovan lääkityksen vuoksi (masennus&ahdistus) en voi suunnitella vielä raskautta.

    • haaveilija++++

      Mulla oli prolaktiini jotain 700 luokkaa eli ylittänyt vähän noita viitearvoja. Ko. testi on otettu kuitenkin 3 kertaa ja tulos aina viitearvojen yläpuolella joten magneettikuvaus on edessäpäin.. Rinnoista tulee eritettä ja lasta yritetty nyt yli 2 vuotta ja kaksi epäonnistunutta inseminaatiota takana. Menkat kuitenkin säännölliset ja ovulaatiokin tulee luonnollisesti, mutta..

    • prolaktinooma päässä

      Minulla on todettu kuvauksella prolatinooma, eli sellainen pikkainen kasvain päässä, joka nuoruudessani eritti prolaktiinia.

      Ennen vauvan yrittämistä kävin testauttamassa prolaktiiniarvot ja ne olivat normaaleissa rajoissa vielä.

      Nyt kolmekymppisenä tulin ihan luomusti raskaaksi, kaikki meni ok ja lapsi on nyt 1 v terve tyttö :) Plussana se, että maitoa tuli suorastaan tulvimalla ... jos toisen lapsen saan, niin sitten luovutan maitoa.

      Eli, jos on todettu prolaktinooma päässä, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että raskautumisessa olisi ongelmia. Itse murehdin asiaa, hyvä että kaikki meni hyvin.

    • mimmuKK

      Nostanpa tämän keskustelun esille jos kommentteja vielä tulisi.. Prolaktiinin liikaeritys taitaa olla aika harvinainen näissä lapsettomuuden syissä kuitenkin. Itselläni on prolaktiinit mitattu nyt 4 kertaa ja aina ne on olleet koholla, n. 700-800. Ei kauheasti mutta riittävästi kuulemma kuitenkin. Jouduin magneettikuvaukseen ja löytyihän sieltä jotain, mutta kuitenkin diagnoosi oli kuitenkin loppupeleissä epävarma löydös.. mitä sekin sitten tarkoittaa. No, nyt sain sitten dostinex-lääkityksen. Ihan hirvittää kun lukee noita haittavaikutuksia. Tuon lääkityksen määräsi lapsettomuuslääkäri ja noissa lääkeohjeissa lukee että ennen lääkityksen määräämistä pitäisi tutkia sydän jne. Mulle kyllä vaan määrättiin pelkkä lääkitys toistaiseksi eikä muita ohjeita annettu. Ja ymmärrän, että kun on lapsitoiveita niin lääkkeet määrätään, jotta mahdollisuudet olisivat suuremmat. Kuitenkin tuossa lääkityksessä lukee, että ehdottomasti ei saa käyttää lääkettä jos on raskaana ja jos on raskaustoiveita niin lääkitys pitää lopettaa kuukausi ennen raskauden yrittämistä.
      Onko muita kohtalotovereita? Miten kauan olette lääkettä syöneet? Ja tuliko kovia haittavaikutuksia ja onko teitä tutkittu/ohjeistettu lääkkeen käytön vuoksi. Mietin vain, että nyt on hoidoissa kuukauden tauko ja lääkkeen annetaan vaikuttaa mutta uskaltaako yrittää sitten itse vai pitäisikö käyttää ehkäisyä.. Niin koomista kuin se onkin..

    • adenooma täällä

      Ai prolaktiinistako mun liikahikoilu kenties johtuukin? Mulla on prolaktinooma, sekä risperdal käytössä. Oon käyny magneetissa kahesti ja sellanen microadenooma siellä on varjoainekuvauksissa näkynyt. Syön cabaseria 1mg/2 viikkoa ja uusiin verikokeisiin menossa oliko se nyt helmikuussa. Veikkaan arvon kohonneen edellisestä. Viimeksi se oli kai jotain 1200. Maitoa tulee rinnoista, mutta noi muut mahdolliset haitat korkeasta prolaktiinista on mulle jääny vähän arvoitukseksi. Oon ihan hirveen väsynyt, mutta aattelin sen johtuvan masennuksesta, tiedä sitten. Haluaisin lopettaa risperdalin, mutta en ole saanut lupaa. Taidan tehdä sen ominpäin sitten viimein.

    • Lapsettomuus

      Mulla on hieman prolaktiiniarvot koholla. Minulla on ikää 40 vuotta. Minulla jäivät kuukautiset pois viime keväänä. Ne siis vähenivät, kun aloitin laihduttamaan. Siitä on aikaa jo puoli vuotta, kun kuukautiset loppuivat. Minulla oli keväällä huimausta paljonkin. Kävin sairaanhoitajalla ja lääkärilläkin. Kävin verikokeissa vasta muutama viikko sitten. Kilpirauhaset ovat kunnossa. Minun täytyy mennä vielä uudelleen mittauttamaan prolaktiiniarvot. Käytän xeplion- nimistä injektiolääkettä. Se on psyykenlääke. Olen käyttänyt psyyken lääkkeitä 20 vuotta. Kävin gynekologillakin ja minulle tehtiin tutkimus. Olen ollut sinkku jo pitkään. Minulla ei olisi sen enempiä mahdollisuuksia saada enää lapsia kuin yleensä sinkuilla ja 40 vuotta täyttäneillä naisilla enää olisikaan.. Olen kuitenkin harmissani, kun ikäkin vaikuttaa asioihin. Mietityttää, että mitä voisi tapahtua, jos lopettaisin psyyken lääkkeen käyttöni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe