Ensimmäinen jyrsijä !

67ydfsuilhkjns

Eli millainen jyrsijä sopisi minulle kun minulla ei ole aikaisempaa kokemusta jyrsijöistä.

Olen 19-vuotias ja minulla on antaa aikaani eläimelle useita tunteja päivässä.
Hinnallakaan ei ole väliä. Mielellään sellainen joka on suht terve (ei synnynnäisiä sairauksia tms). Ikäkään ei ole ongelma, jyrsijäthän elävät lyhyen elämän (osaan antaa mennä). Olen tosi halipulainen, tykkään pitää sylissä ja helliä ja olen valmis myös opettamaan lemmikkiä tekemään jonkinlaista temppua. :)

Mietin kesyrottia mutta kesyrotathan ovat taipuvaisia saamaan ainakin syöpää ja hengitystieinfektioita joten voivat kuolla todella nuorena? (Korjatkaa jos olen väärässä)

No mutta asiaan! Mitä jyrsijää suosittelisit minulle? :)

3

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsu?

      Miksi jyrsijä? Jos sinulla on useita tunteja päivässä aikaa, voisit ihan hyvin ottaa koiran tai kissankin. Kesyrotista en tiedä mitään, mutta marsua suosittelisin. En ole mikään marsu-asiantuntijakaan, mutta ainakin mun marsu oli tosi seurallinen... Vastaili sillä omalla vinkutuksellaan, kun sille jutteli, oli mielellään sylissä rimpuilematta niin kauan, kuin vaan jaksoi silitellä tai nukkui se sylissä rauhassa, vaikka ei kokoajan silittänykään. Temppuja en yrittänyt opettaa, mutta olen kuullut, että jotkut kyllä jotain esterata-tyyppisiä juttuja on opettanut marsuillekin. Myös hoitotoimenpiteet (kynsien leikkaus, madottaminen) olivat helppoja jopa lapselle (olin tuolloin ala-asteikäinen). Lisäksi marsun voi ottaa kesällä mukaan ulos piknikille. Kunnon voikukanlehtinurmikko, niin et tarvitse edes valjaita, ei lähde karkuun, voikukanlehdet on niin suurta herkkua. Mulla on ollut myös grebiilejä ja kani, näistä kuitenkin rankkaisin ykköseksi marsun.

      • 67ydfsuilhkjns

        Koska kissa ja koira mulla on ollut, ihan vaihtelun vuoksi.
        Enkä välttämättä tässä elämäntilanteessa voi ottaa 20-vuotiaaksi elävää lemmikkiä. Meidän asunto ei ole tarpeeksi iso koiralle, kissalle kyllä varmaan ja jyrsijöille. :)


    • Sedä

      Rotat ovat mukavia ja äärimmäisen seurallisia otuksia, mutta kuolevat tosiaan ylensä jo noin 2 vuotiaina kasvaimiin tai hengityselinsairauksiin. Rotta kaipaa aikaa vapaana turvallisessa huoneessa, ja ehdottomasti ainakin yhden samaa sukupuolta olevan lajitoverin. Tämähän on hyväkin juttu, laumaa kun voi laajentaa haluamansa näköisillä rotilla lähes rajattomasti, kunhan ne vain ostaa poikasina :) Rotat rakastavat huomiota, naaraat ovat innokkaampia riehumaan, tuohoamaan, tekemään temppuja (lähes mitä tahansa mitä ihminen vain osaa opettaa) ja yllättävät tempauksillaan. Urokset viihtyvät vielä enemmän sylissä, mutta myös naaraista löytyy yksilöitä jotka jäävät nukkumaan paitasi sisään tyytyväisinä.

      Rotat ovat myös edullisia otuksia, syövät pellettiään ja tuoreena lähes kaikkea mitä ihmiset itsekin. Häkin täytyy olla isohko, joka lisää hankintakustannuksia, kuivikkeen pöllyämätöntä (esim haapahake tai pelletti), ja eläinlääkäriin saa toki uppoamaan. Rotta (kuten kaikki eläimet) kannattaa ottaa luovutusikäisenä kunnolliselta kasvattajalta jotta se on varmasti kesy ja luottavainen, ja sen vanhemmat terveempiä kuin harkitsemattomissa yhdistyksissä. Kasvattajalta saa myös aina tukea mieltä arskarruttaviin kysymyksiin.

      Muut pienet jyrsijät eivät niinkään välitä ihmisseurasta, marsuista en juuri tiedä, mutta ne ovat ainakin siinä helpompia etteivät kiipeä joka paikkaan toisin kuin rotat. Kanit jäniseläiminä eivät ole niin syliotuksia kuin rotat, ja elävätkin jo sitten yhtä pitkään kuin koira, mutta niitä voi esimerkiksi ulkoiluttaa, toisin kuin jyrsijöitä jotka vilustuvat herkemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2641
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1725
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      77
      1549
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1259
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1202
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1106
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1043
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      111
      1002
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe