Ensimmäinen jyrsijä !

67ydfsuilhkjns

Eli millainen jyrsijä sopisi minulle kun minulla ei ole aikaisempaa kokemusta jyrsijöistä.

Olen 19-vuotias ja minulla on antaa aikaani eläimelle useita tunteja päivässä.
Hinnallakaan ei ole väliä. Mielellään sellainen joka on suht terve (ei synnynnäisiä sairauksia tms). Ikäkään ei ole ongelma, jyrsijäthän elävät lyhyen elämän (osaan antaa mennä). Olen tosi halipulainen, tykkään pitää sylissä ja helliä ja olen valmis myös opettamaan lemmikkiä tekemään jonkinlaista temppua. :)

Mietin kesyrottia mutta kesyrotathan ovat taipuvaisia saamaan ainakin syöpää ja hengitystieinfektioita joten voivat kuolla todella nuorena? (Korjatkaa jos olen väärässä)

No mutta asiaan! Mitä jyrsijää suosittelisit minulle? :)

3

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsu?

Miksi jyrsijä? Jos sinulla on useita tunteja päivässä aikaa, voisit ihan hyvin ottaa koiran tai kissankin. Kesyrotista en tiedä mitään, mutta marsua suosittelisin. En ole mikään marsu-asiantuntijakaan, mutta ainakin mun marsu oli tosi seurallinen... Vastaili sillä omalla vinkutuksellaan, kun sille jutteli, oli mielellään sylissä rimpuilematta niin kauan, kuin vaan jaksoi silitellä tai nukkui se sylissä rauhassa, vaikka ei kokoajan silittänykään. Temppuja en yrittänyt opettaa, mutta olen kuullut, että jotkut kyllä jotain esterata-tyyppisiä juttuja on opettanut marsuillekin. Myös hoitotoimenpiteet (kynsien leikkaus, madottaminen) olivat helppoja jopa lapselle (olin tuolloin ala-asteikäinen). Lisäksi marsun voi ottaa kesällä mukaan ulos piknikille. Kunnon voikukanlehtinurmikko, niin et tarvitse edes valjaita, ei lähde karkuun, voikukanlehdet on niin suurta herkkua. Mulla on ollut myös grebiilejä ja kani, näistä kuitenkin rankkaisin ykköseksi marsun.

• 67ydfsuilhkjns

Koska kissa ja koira mulla on ollut, ihan vaihtelun vuoksi.
        Enkä välttämättä tässä elämäntilanteessa voi ottaa 20-vuotiaaksi elävää lemmikkiä. Meidän asunto ei ole tarpeeksi iso koiralle, kissalle kyllä varmaan ja jyrsijöille. :)

• Sedä

Rotat ovat mukavia ja äärimmäisen seurallisia otuksia, mutta kuolevat tosiaan ylensä jo noin 2 vuotiaina kasvaimiin tai hengityselinsairauksiin. Rotta kaipaa aikaa vapaana turvallisessa huoneessa, ja ehdottomasti ainakin yhden samaa sukupuolta olevan lajitoverin. Tämähän on hyväkin juttu, laumaa kun voi laajentaa haluamansa näköisillä rotilla lähes rajattomasti, kunhan ne vain ostaa poikasina :) Rotat rakastavat huomiota, naaraat ovat innokkaampia riehumaan, tuohoamaan, tekemään temppuja (lähes mitä tahansa mitä ihminen vain osaa opettaa) ja yllättävät tempauksillaan. Urokset viihtyvät vielä enemmän sylissä, mutta myös naaraista löytyy yksilöitä jotka jäävät nukkumaan paitasi sisään tyytyväisinä.

Rotat ovat myös edullisia otuksia, syövät pellettiään ja tuoreena lähes kaikkea mitä ihmiset itsekin. Häkin täytyy olla isohko, joka lisää hankintakustannuksia, kuivikkeen pöllyämätöntä (esim haapahake tai pelletti), ja eläinlääkäriin saa toki uppoamaan. Rotta (kuten kaikki eläimet) kannattaa ottaa luovutusikäisenä kunnolliselta kasvattajalta jotta se on varmasti kesy ja luottavainen, ja sen vanhemmat terveempiä kuin harkitsemattomissa yhdistyksissä. Kasvattajalta saa myös aina tukea mieltä arskarruttaviin kysymyksiin.

Muut pienet jyrsijät eivät niinkään välitä ihmisseurasta, marsuista en juuri tiedä, mutta ne ovat ainakin siinä helpompia etteivät kiipeä joka paikkaan toisin kuin rotat. Kanit jäniseläiminä eivät ole niin syliotuksia kuin rotat, ja elävätkin jo sitten yhtä pitkään kuin koira, mutta niitä voi esimerkiksi ulkoiluttaa, toisin kuin jyrsijöitä jotka vilustuvat herkemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe