Ensimmäinen jyrsijä !

67ydfsuilhkjns

Eli millainen jyrsijä sopisi minulle kun minulla ei ole aikaisempaa kokemusta jyrsijöistä.

Olen 19-vuotias ja minulla on antaa aikaani eläimelle useita tunteja päivässä.
Hinnallakaan ei ole väliä. Mielellään sellainen joka on suht terve (ei synnynnäisiä sairauksia tms). Ikäkään ei ole ongelma, jyrsijäthän elävät lyhyen elämän (osaan antaa mennä). Olen tosi halipulainen, tykkään pitää sylissä ja helliä ja olen valmis myös opettamaan lemmikkiä tekemään jonkinlaista temppua. :)

Mietin kesyrottia mutta kesyrotathan ovat taipuvaisia saamaan ainakin syöpää ja hengitystieinfektioita joten voivat kuolla todella nuorena? (Korjatkaa jos olen väärässä)

No mutta asiaan! Mitä jyrsijää suosittelisit minulle? :)

3

110

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsu?

Miksi jyrsijä? Jos sinulla on useita tunteja päivässä aikaa, voisit ihan hyvin ottaa koiran tai kissankin. Kesyrotista en tiedä mitään, mutta marsua suosittelisin. En ole mikään marsu-asiantuntijakaan, mutta ainakin mun marsu oli tosi seurallinen... Vastaili sillä omalla vinkutuksellaan, kun sille jutteli, oli mielellään sylissä rimpuilematta niin kauan, kuin vaan jaksoi silitellä tai nukkui se sylissä rauhassa, vaikka ei kokoajan silittänykään. Temppuja en yrittänyt opettaa, mutta olen kuullut, että jotkut kyllä jotain esterata-tyyppisiä juttuja on opettanut marsuillekin. Myös hoitotoimenpiteet (kynsien leikkaus, madottaminen) olivat helppoja jopa lapselle (olin tuolloin ala-asteikäinen). Lisäksi marsun voi ottaa kesällä mukaan ulos piknikille. Kunnon voikukanlehtinurmikko, niin et tarvitse edes valjaita, ei lähde karkuun, voikukanlehdet on niin suurta herkkua. Mulla on ollut myös grebiilejä ja kani, näistä kuitenkin rankkaisin ykköseksi marsun.

• 67ydfsuilhkjns

Koska kissa ja koira mulla on ollut, ihan vaihtelun vuoksi.
        Enkä välttämättä tässä elämäntilanteessa voi ottaa 20-vuotiaaksi elävää lemmikkiä. Meidän asunto ei ole tarpeeksi iso koiralle, kissalle kyllä varmaan ja jyrsijöille. :)

• Sedä

Rotat ovat mukavia ja äärimmäisen seurallisia otuksia, mutta kuolevat tosiaan ylensä jo noin 2 vuotiaina kasvaimiin tai hengityselinsairauksiin. Rotta kaipaa aikaa vapaana turvallisessa huoneessa, ja ehdottomasti ainakin yhden samaa sukupuolta olevan lajitoverin. Tämähän on hyväkin juttu, laumaa kun voi laajentaa haluamansa näköisillä rotilla lähes rajattomasti, kunhan ne vain ostaa poikasina :) Rotat rakastavat huomiota, naaraat ovat innokkaampia riehumaan, tuohoamaan, tekemään temppuja (lähes mitä tahansa mitä ihminen vain osaa opettaa) ja yllättävät tempauksillaan. Urokset viihtyvät vielä enemmän sylissä, mutta myös naaraista löytyy yksilöitä jotka jäävät nukkumaan paitasi sisään tyytyväisinä.

Rotat ovat myös edullisia otuksia, syövät pellettiään ja tuoreena lähes kaikkea mitä ihmiset itsekin. Häkin täytyy olla isohko, joka lisää hankintakustannuksia, kuivikkeen pöllyämätöntä (esim haapahake tai pelletti), ja eläinlääkäriin saa toki uppoamaan. Rotta (kuten kaikki eläimet) kannattaa ottaa luovutusikäisenä kunnolliselta kasvattajalta jotta se on varmasti kesy ja luottavainen, ja sen vanhemmat terveempiä kuin harkitsemattomissa yhdistyksissä. Kasvattajalta saa myös aina tukea mieltä arskarruttaviin kysymyksiin.

Muut pienet jyrsijät eivät niinkään välitä ihmisseurasta, marsuista en juuri tiedä, mutta ne ovat ainakin siinä helpompia etteivät kiipeä joka paikkaan toisin kuin rotat. Kanit jäniseläiminä eivät ole niin syliotuksia kuin rotat, ja elävätkin jo sitten yhtä pitkään kuin koira, mutta niitä voi esimerkiksi ulkoiluttaa, toisin kuin jyrsijöitä jotka vilustuvat herkemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      21
      2184
    2. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      82
      1362
    3. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      132
      948
    4. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      142
      727
    5. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      656
    6. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      652
    7. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      13
      597
    8. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      96
      592
    9. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      12
      578
    10. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      551
    11. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      44
      549
    12. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      298
      546
    13. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    14. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      28
      498
    15. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      36
      490
    16. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      129
      488
    17. Mitä tunteita

Sulla vielä on?
      Ikävä
      77
      484
    18. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      51
      457
    19. Vaikea on tämän

Jälkeen suhtautua sinuun ilman ettei muista kirjoituksiasi.
      Ikävä
      58
      447
    20. Kerro muuten miksi

Estit somessa?
      Ikävä
      41
      444
    Aihe